Et nervøst gemyt

Vi fik Max hjem for en lille uges tid siden og det går stille og roligt fremad.

Han er under sengen, men jeg kan nu lokke ham ud og han kommer gerne ind i stuen og aftenen og undersøger det hele grundigt. Men tålmodighed kan jeg også få lov at nusse - og han nyder det i fulde drag. Når jeg kalder på ham under sengen kan jeg endda høre ham spinde derinde indtil han beslutter sig for at komme ud.

Men det er et ellers andet jeg ikke kan lure… Han kommer ud, vil gerne komme over og kaster sig på ryggen og spinder når han bliver nusset. I 30 sekunder for så piler han væk.

Han gør sådan noget sært noget med halen - ryggen helt op og så vibrerer haleroden helt spasset. Det kan godt vare 10-15 sekunder ad gangen og gentages flere gange. Er det ‘bare’ nervøsitetstegn?

Han virker mest af alt som om han tror han vil blive overfaldet om 2 sekunder. Kigger sig rundt, går i hjørnet osv. Men samtidig kan jeg nærmest lægge mig over ham og nusse, når han endelig overgiver sig…

Er der andet end tid, tid, tid jeg kan gøre for at hjælpe ham på vej til at få lidt mere tillid til de nye omgivelser? I gå lokkede jeg med rejer så han var nødt til at sætte poterne på mig for at nå dem, gå over mine ben osv. Og det gør han - modstræbende. Men er det at presse ham for meget?

tålmodighed er en dyd… men jeg synes nu det lyder til at han er godt på vej…

jeg fik for år tilbage en kat som jeg faktisk ikke “rørte” de første måneder…i dag er hun en kælegris…

mit råd er stil ikke krav…missen skal nok komme til dig

held og lykke, det skal nok lykkes at få en kælegris ud af missen

ryggen helt op og så vibrerer haleroden helt spasset

Mener du ikke halespidsen??

En kat der står helt op på tæer og hæver ryggen mens halespidsen dirrer kraftigt, den gør det af velvære (hvis den samtidig “gramser” med forpoterne), og som et “jeg kan godt lide dig”-signal, som hilsen…eller også hos en kat der vil markere sit territorium…sådan lige før den strinter ;-))

Katte der “markerer” uden at strinte, gør det samme…så vender den blot samtidig med bagenden mod set den ville ha’ strintet på.

Enig med Felis… det kan være “tør-strinten” eller bare Harrrj, hvor er jeg glad for at se dig signal…
Jeg ved ike om det er blevet nævnt andre steder, men du kunne brøve med feliway i stikkontakten. Det er et ferromon, som katte selv udskiller, når de markerer og som kan give tryghed i nye omgivelser…
Du kan også prøve at dænge alt inkl dig selv til i enten Cat-nip-spray (det stinker!) eller baldrian/valerrianedråber (det stinker endnu værre!)… 9 ud af 10 katte finder stanken uimodståeligt tiltrækkende :slight_smile: Og glemmer ofte alle forbehold, bare for at kunne komme til at snuldre rundt i lugten…

(Vores dyrlæge bruger cat-nip-spray, når hun er her en gang om året… Tjalfe, der ellers ikke bryder sig om besøg accepterer så nogenlunde at blive håndteret af en fremmed, når altså bare den fremmede dufter sååååååååå godt! :smiley: )

jeg syntes helt sikkert det lyder som om max bare skal vende sig til dig og de nye omgivelser, for som jeg læser det er i godt på vej til at max falder til, du skal bare væbne dig med tålmodighed og så lade max bestemme tempoet, så skal det helt nok flaske sig.

da vi fik trixie var hun som sådan osse utrolig kælen, men samtiddig meget meget nervøs og der gik faktisk næsten et år før vi ku gå hen til hende og tage hende op osv, så nervøs var hun.
idag er hun en kælepot uden lige og vi ka gøre stort set hvad vi vil med hende, dog har hun stadig lidt nervøse tendenser, men slet slet slet ikke noget der betyder noget i det daglige

Hvor er jeg glad for at høre at det ikke er et tegn på helt vild nervøsitet. Og jeg glæder mig over at flere af jer beretter om at have haft meget sky katte, der i dag er nogle nussepotter.
Han elsker catnip ved jeg, så måske jeg skulle prøve lidt på mig selv. God idé.
I går aftes kom han faktisk ud af sig selv da Erik var lagt i seng (ovenpå ham ;-). Jeg fik desværre skræmt ham ved at åbne døren - men jeg så han var ude og fik lokket ham ud til en gang ros!
Er lidt beroliget igen, for de små tegn er der på at det hele tiden går lidt fremad.