Et rigtig godt eksempel på TICA-dommeres håndtering af katte

Ana er normalt på p-piller og plejer at få den om søndagen. For en sikkerheds skyld - og for at undgå for meget uro hos hende som i Viby - havde jeg planlagt at give hende p-pillen lørdag morgen, inden vi kørte. Men når man står op kl. 4 er det ikke alt, der bliver husket i ordentlig tid og da jeg kom i tanke om det, var vi i Ringsted og kunne ikke nå at vende om.

Mængden af hormoner i luften havde uden tvivl noget at sige i forbindelse med hendes uro (som dog stadig ikke nåede de samme højder som i Viby lige før hendes første løbetid).

Til gengæld var jeg meget rolig ved at lade hende udstille og tog hele tiden én ring ad gangen. Jeg har før oplevet TICA dommeres håndtering af katte og Vickie Shields med dommerelev er et super eksempel på det

//youtu.be/IqAzb5bjb0k

De gange, Ana vender sig mod dommeren med hovedet oppe, er fordi hun har øje på deres skulder, som er det sikreste punkt i hele verden for hende :slight_smile:

Både Vickie Shields og Adriana Kajon understregede flere gange vigtigheden af at give kattene den nødvendige tid på bordet til at lære - og forstå - at det ikke var spor farligt at sidde der. Åsa, der er dommerelev, er burmeser/bombayopdrætter, så hun har hørt det hele mange gange før (det var f.eks. hendes voksne hunkat, der brugte mund som en havnearbejder fra første ring lørdag morgen ;))

Det er sådan en flot behandling, der igen giver mig mod på at tage Bettemis med selvom hun aldrig har været på udstilling. At hun tilmed er velkommen i TICA er jo bare endnu bedre.

Det ser rigtig godt ud. Vældig afslappet. Og sikke en dejlig idé med de kradsestolper (udover at jeg ser i ånden en vis siataler der sidder og troner oppe på toppen i et snuptag L)
Det er lige før jeg har lyst til at ta’ Delle med på sådan en udstilling. Hun hader at blive holdt så jeg vil ikke forsøge med noget som helst “bær selv” med hende L - men det der tror jeg godt hun ville kunne lide. Og hun ville i al fald sproinke op på toppen - og så sikkert flyve en 5-6 meter hen til den næste høje genstand :wink:

Det ser ud somom de giver sig virkelig god tid og det må være rart når man udstiller :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;730014]Det ser rigtig godt ud. Vældig afslappet. Og sikke en dejlig idé med de kradsestolper (udover at jeg ser i ånden en vis siataler der sidder og troner oppe på toppen i et snuptag L)
Det er lige før jeg har lyst til at ta’ Delle med på sådan en udstilling. Hun hader at blive holdt så jeg vil ikke forsøge med noget som helst “bær selv” med hende L - men det der tror jeg godt hun ville kunne lide. Og hun ville i al fald sproinke op på toppen - og så sikkert flyve en 5-6 meter hen til den næste høje genstand ;)[/QUOTE]

Ork sådan noget har jeg set på en TICA udstilling, en lang slank kat der var hoppet op på toppen :lol: …heldigvis var der høje personer tilstede til at få katten ned igen :smiley:

De er rigtig gode til at aflæse katte i TICA, og de kan hurtigt se hvilke katte de kan give den normale tid dvs. tage katten ud og vurderer den på kryds/tværs og så tilbage i buret og andre at de skal have lidt mere tid…og så er der dem som bjergtager en dommer så meget at dommeren går lidt i stå og bare kigger på katten med et sort smil :smiley:

ja de dommere i Vorbasse var simpelhen fantastiske begge mine piger lærte rigtig meget af det og er ikke sidste gang jeg er afsted:)

Hvor ser det hyggeligt ud, jeg får helt lyst til at tage på udstilling :tihi:

Ja, kradsestolperne er altid gode for et muntert indslag :slight_smile:

Her er et af vores afkom i al fald ikke tilfreds med at blive stoppet :tihi:

Den video der har i al fald givet mig lyst til at prøve en TICA udstilling på et tidspunkt. Jeg syntes at det med “ringe” lød så forvirrende (plus jeg sku’ arbejde den her weekend alligevel) - men det der ser jo rigtig godt og ikke mindst kattevenligt ud!

Jeg syntes også på forhånd, det lød meget indviklet, men det var det ikke, når man så det i virkeligheden. Som publikum var det især dommernes rolle, jeg hæftede mig ved. De var meget udadvendte og snakkede med tilskuerne og var tilsyneladende meget indstillet på at formidle. Til alle, ikke bare udstillerne. De havde noget at sige og gik ud fra, at vi alle sammen var interesseret i at høre det. Meget sympatisk.

I retfærdighedens navn skal jeg tilføje, at ikke alle katte får så lang tid på bordet. En glad og selvsikker kat kan dømmes på ganske kort tid, og så komme tilbage i sit bur. Men en kat, som er utryg eller vred, får ofte lidt længere tid, så den får en chance for at falde ned og få en god oplevelse. :slight_smile:

For 7 år siden var jeg på show med en stor killing, som om lørdagen blev bange nede ved sit eget bur og som endte med at flippe så meget ud, at han bed mig. Søndag trak jeg ham derfor fra alle ringene, men Lynne Sherer bad mig så mindeligt om at komme op med ham, så hun kunne give ham en god oplevelse. Og han fik lige så lang tid som Ana, med kæl og leg og ros, så han endte med at blive helt glad og tryg, før han blev sendt ned igen. Dét var jeg meget imponeret og taknemmelig over, og selvom katten ikke fik en showkarriere efterfølgende, så står det stadig for mig som en rigtig dejlig oplevelse. :slight_smile:

[QUOTE=holymoly;730191]I retfærdighedens navn skal jeg tilføje, at ikke alle katte får så lang tid på bordet. En glad og selvsikker kat kan dømmes på ganske kort tid, og så komme tilbage i sit bur. Men en kat, som er utryg eller vred, får ofte lidt længere tid, så den får en chance for at falde ned og få en god oplevelse. :)[/QUOTE] For mig er det mere princippet i, at en dommer faktisk har tid og overskud til at give katten en chance på bordet hvis den er utryg. Det er bestemt ikke alle dommere, der har samme “service”.

Normalt er en bedømmelse ganske rigtigt hurtigere overstået… men selve håndteringen er ens - skånsom og hensynsfuld og venlig.
I nogle tilfælde flipper en kat dog alligevel ud og dommerne gør der deres bedste for at kontrollere situationen - også selv om de udsætter sig selv for både bid og krads. Nogle gange lykkes det desværre ikke alligevel - der var en enkelt episode af den slags i weekenden.
Jeg har også set dommere bedømme kattene i dommerburene - dvs at katten ikke er taget ud, men at dommeren har lavet sin vurdering, mens h*n har “kælet” med katten inde i dens bur…
Generelt er deres håndtering og små tricks fabelagtige…
Jeg husker især fra denne weekend en ung coonkastrat, som bestemt heller ikke ville det der ud af buret halløj. Ung, lidt usikker på det hele og derfor temmelig hvæsende og brummende, da dommeren ville tage ham ud. Dommeren tilbage til pulten, åbne en pose fyldt med diverse forskelligt legetøj, finde en lille fjerpind, som derefter blev skubbet ind nederst i buret og snurret rundt lige foran den lidt usikre drengs næse. Pludselig var han meget mere optaget af den der fjer som skulle døøøøøøø og i et snuptag var han taget ud af buret og stod på pulten med “sin” fjer lige foran sig… Jeg tror faktisk ikke rigtig han opdagede at han var til bedømmelse :slight_smile: Det var så elegant en håndtering at flere bed mærke i det…

Ann K - det var bare rigtig smart gjort, så det også godt… Og det var ikke den eneste dommer i løbet af lørdagen, som jeg observerede bruge det lille trick :slight_smile:

Helt enig. :slight_smile: Og det er selvfølgelig heller ikke alle TICA-dommere, som er lige tålmodige og dygtige til at aflæse kattene og deres behov. Men majoriteten af dem er superdygtige, og det betyder utrolig meget for mig, at mine katte bliver håndteret med kærlighed og respekt. :thumbup:

PS - skønt filmklip, forresten. Jeg er sleeet ikke bitter over, at jeg lå hjemme med lungebetændelse, mens I andre festede i Givskud. :doh:

I TICA er tid en helt anden fornemmelse både for dommer og udstillere, og hele atmosfæren er meget afslappet hvilket jeg tror er med til at give dommerne det overskud til at give en utryg kat tiden på bordet. Og så er det jo en af grundprincipperne i TICA showformen at katten skal have en god oplevelse :slight_smile:

Selvfølgelig er de ikke det! De er jo mennesker ligesom os andre :slight_smile:
Men jeg er stadig fuld af beundring for deres evner - selv en “dårlig” dommer har stadig så megen forståelse for kattene, at respekten hele tiden er til stede… Og det synes jeg er det allervigtigste!

Håber du er ved at være rask…

Tak :slight_smile:

Du var absolut savnet, men jeg havde godt set på FB, at du var syg :slight_smile: