Min huskat Tigers smukke sorttabby’e pels er sort allerinderst ved kroppen. Når man skiller pelsen og kigger ind er der et tydeligt skift og den sidste halve centimeter er meget tæt og kulsort. Tiger har også nogle meget varme farver, fordi der efter det inderste sorte kommer et lag i en varm gylden farve, og alligevel bliver det til det flotteste mønster, når sætter pelsen på plads igen.
Og det er jo fantastisk synes jeg - hver gang. -engel -love [bigloony] Er alle sorttabbier (uden sølv) adskilt sådan med helt sort inderst? Hvad er din?
Jeg vil rigtig gerne høre beskrivelser på tværs af racer? Inkl. huskatte. Uh, og det kunne da også være fint med billeder. -forelsket Så kunne man måske blive lidt klogere på spektret af farvenuancer, for jeg ved at der er forskellige grader af varme/kolde farver?
Vi er vist kommet lidt væk fra emnet, men det er fint nok. Jeg må prøve igen en anden gang og starte en tråd med tiltlen “Vis mig din sorttabby’s pelsbund”, og starte med nogle billeder af Tiger som er sat op, som det jeg gerne vil se.
Jeg kan ikke rigtig finde på nogen spørgsmål om rufisme… Jeg tror om rufisme at det er noget nogle opdrættere gerne vil undgå, hvis de f.eks gerne vil lave “rene” blåtabbyer eller blå-/sortsølvtabby’er, eller bedst kan lide de kølige farver på en sorttabby. Men jeg har alligevel fundet på to spørgsmål, det er nok lidt nogle luksusspørgsmål:
Kender man til nogen arvegang for rufisme?
og
Ser man egentlig rufisme hos nonagoutier?
Det sidste spørgsmål kan jeg svare ja til.
Blandt andet er en af mine kastrater, Inka, non-agouti sort, men allerede som lille killing var hun nærmest chokoladefarvet og er det den dag i dag.
Jeg har også oplevet non-agouti blå, der nærmest var en blanding af blå og muldvarpefarvet.
Inkas far, Flash Gordon, var sølv-tabby med meget rufisme, og det gik igen til en stor del af hans afkom.
Det er så en smags sag, om man foretrækker klar sølv frem for “spoiled silver”. Jeg synes om begge dele, men det er min erfaring, at “spoiled silver” katte giver nogle skønne, varme farver til deres afkom, og det kan jeg godt lide, især når brun-tabby er så varm, at den er dyb brunsort og nougatfarvet.
Tak for svar. Jeg synes også rigtig godt om rufisme, også på en (min) blåsølvtabby -love .
Og så lige et (dumt) spørgsmål mere: Er rufismen så ligeligt fordelt på en nonagouti? Eller fordeler rufisme-farvningen sig stadig på bestemte områder på katten - og evt. hvor på katten er det så?
Jeg mener at have lært at Rufism skyldes avl på varme farver, det viser sig som et varmt brunt skær på de sorte katte, og faktisk kan en blå på ex maven næsten ligne en blåcreme.
Men jeg tillægger lige et andet spørgsmål, ved ikke om det afviger for meget, ellers starter jeg istedet anden tråd op, bare sig til.
Hvad med blemish? Er det plethed i rufism eller kan man betegne det som plethed generelt?
Nu er jeg jo ikke så vild med at ha’ rufisme på mine sølvkatte …Mener osse det trækker ned i udstillingsøjemed ??
Rufisme er osse noget man kan ‘vokse’ fra. Min sidst nye avlspige ( Gaia ) som er blå/sølv blotched tabby, havde som lille meget rufisme i ansigtet ( over næsen og ned af kinderne, og lidt gylden skær på forpoterne ) - Først forsvandt det gyldne på poterne, og nu hvor hun er over et år, har hun ikke meget rufisme tilbage i ansigtet …stadig en lille snert gylden hen over næsen.
Lige et sidespring, når vi taler rufisme. Jeg købte engang en pose ‘Beauty and fit’ fra RC …Hold da helt fast, hvor det trak rufisme frem i katten. Min Gabby, som er efter en bruntabby mor, men selv er sort/sølv, blev helt rødhåret under hagen
Hej Alice
Jeg er helt enig i din mening, min Quo Vadis var faktisk helt chokoladefarvet de to første år af hans liv, men så begyndte det at aftage, idag er han smuk dyb sort med hvid -thumbs
Men generelt, vil jeg sige, at rufism er svært at undgå, hvis man tilmed elsker de varme farver.
Jeg kan godt prøve at illustrere det lidt med billeder …Dog er Gaia ikke indstillet på at lege fotomodel lige nu - Hun vil ha’ hendes middagssøvn basta :-)))
Gaia som 3 måneder …Man kan godt se den gyldne skær over næsen og ned over kinderne - Det er lidt sværere at se det på poternme her.
Og nu for et øjeblik siden …Hvor man kan se de rigtige farver træder tydligere og tydligere frem i ansigtet på hende - Hun har dog, som tidligere skrevet en lille snert stadigvæk henover næseryggen
Undskyld - det kan godt være at det er mig… men en sort kat bliver tit “affarvet” i solen og får lys pels… For mig ser det umiddelbart ud til at den sorte kat er affarvet/brændt af solen - og igen i vinterhalvåret får sin rigtige farve retur… Den brændte pels bliver skiftet ud…
Sådan ser mine katte også ud om sommeren… og det er ikke rufisme i mine øjne… -sorry
Jeg har jo så set ham, både sommer og vinter og faktisk var det først vinter som 3 årig at pelsen blev sort.
Så jeg er ret sikker på, at det ikke “kun” har med solen at gøre.
Han har indtil som 3 årig altid været brun i pelsen både sommer og vinter.
En af mine tidligere hanner var sortsilver blotched tabby med hvid, men han så sådan ud, hvad kaldes det så?
Jeg fik lært af en “ældre” opdrætter at det hed Blemish fordi den varme farve sidder i pletter.
Faktisk var han til farvebedømning idet jeg og flere andre mente han måske kunne være tortie.
Først et fuldt billede så man kan se farven og mønstret på kroppen:
Så et par nærbilleder i hovedet, for det var der den var gal.
Jeg har jo så set ham, både sommer og vinter og faktisk var det først vinter som 3 årig at pelsen blev sort.
Så jeg er ret sikker på, at det ikke “kun” har med solen at gøre.
Han har indtil som 3 årig altid været brun i pelsen både sommer og vinter.[/quote]
Ja ja… du kender dit kat bedre end jeg gør… Jeg gav bare mit besyv med om hvad jeg har erfaret og set her i mit opdræt på mine sort tabby drenge… Nemlig at de er afbrændt om sommeren og får den flotte grundfarve retur vinter og forår…
Jeg vil kalde det en god gang rufisme… Og må indrømme at det ord Blemish har jeg aldrig hørt… ej heller fra de “ældre” opdrættere… Men vil da prøve at google på ordet og se om der kommer noget frem…