Et spørgsmål om en hankat - til det lille hjem!

Hej alle.
Jeg har jo tidligere skrevet et indlæg om måske at købe en CRX han, hvis der altså er nogen i DK. Men jeg er blevet lidt i tvivl - der er bare gang i CRX’er … meget :slight_smile:

Jeg har haft Maine Coon og Norsk Skovkatte hanner, og det var meget rolige. Og en stor, magelig og rolig hankat tror jeg er mig … og de to kattedamer jeg har. Så kan I komme på nogle racer som er sunde og raske og som ikke kræver den store pelspleje? Pelsplejen var det der gjorde jeg ikke orkede langhårskatte mere, det var egentligt min eks der ville have dem - og tog sig af dem - så da jeg pludseligt stod med to skilsmissekatte med meget pels, ja så gik det op for mig hvorfor hun brugte så meget tid på dem LOL

Jeg er vild med British Shorthair, men efter at have talt med to dyrlæger om denne race + har læst en masse på nettet, så bliver det ikke sådan en - det er ikke umiddelbart alt for godt det jeg har læst (Hypertrofisk Cardio Myopati (HCM)og Hofte Dysplasi (HD), og det tør jeg ikke løbe an på.

Men byd endelig ind hvis I har nogle bud.

Ha’ en god aften :slight_smile:

Mener at du tidligere har skrevet at det er en kastrat han du gerne vil have?
Så er det nemlig mange racer som går fint sammen.

Jeg kan anbefale dig en siameser eller orientaler. De er meget sociale, snakkesalige og legesyge. Og de vil gå fint sammen med cornish rex.

1 Synes om

Men de er jo på INGEN måde rolige racer - som der efterlyses - hvis ellers jeg forstår opslaget korrekt…

3 Synes om

Nemlig, det skal med - en kastrat … eller det bliver han :slight_smile:
Men er de ikke netop MEGET livlige? Jeg savner nemlig min basse Stewart som forlod sit jordiske hylster i oktober - og efter at have tænkt meget over det - og set på billederne jeg tog samme dag som han skulle afsted - vil jeg rigtig gerne have en stille og rolig bassedreng igen <3

Vi krydsede hinanden - og jo, en roooooolig hankat :wink:

Blot en lille note vedr maine coons - jeg har 2 og har haft en som døde som 19 årig. Ingen af de 3 har haft pelspleje af væsentligt art. Jeg børster dem max en gang om mdr. og de to unge jeg har nu (2 år og 1 år) har til dato ikke haft en eneste dulle der skulle hverken redes eller klippes. Min pointe er at mco absolut ikke behøver at være et problem at holde.
Jeg kender ikke rex-temperament så desværre kan jeg ikke lige hjælpe dig der.

1 Synes om

Jeg vil henlede opmærksomheden på følgende tråd… https://www.kattegale.dk/t/anne-p-s-velopdragne-killinger/51783
En rolig dejlig bassedreng er ikke til at undvære MEN… der er altså stor underholdningsværdi i siatalere… og dine Rex vil elske dig for det :wink:

1 Synes om

Britter har hcm og hd men det er også noget som alle seriøse opdrættere er meget opmærksom på; med andre ord hvis du er lidt lun på en stor bamse britte, så prøve at finde nogle danske opdrættere og tag en snak med dem og kig på deres linjer.

1 Synes om

Jo, de er meget livlige!! :smiley: (og intelligente og larmende og primadonnaagtige og nysgerrige og pilpotede og meget ofte pisse irriterende - har selv tre.) :wink: Så tror ikke lige, at det er den vej, du skal. :smiley:

Det er netop det - der er fuld skru på Hester (min CRX pige) nærmest konstant, og min afdøde basse havde seriøst en dæmpende indvirkning på hende. Og selvom jeg er MEGET glad for Hester og aldrig nogensinde har haft en så sjov og intelligent kat - og med en ufattelig lækker personlighed, så vil jeg gerne have en ‘dæmper’ til hende - og der bilder jeg mig ind at en ny basse måske kan have samme indvirkning på hende. Med andre ord har jeg ikke brug for mere liv i kludene end der allerede er LOL

1 Synes om

Pivskid :wink: :smiley:

1 Synes om

HAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA :+1:

… men du har ret LOL

1 Synes om

Nej, siatalere er ikke stille og rolige, men hvis din Hester er en livlig tøs, så vil hun æææææælske at få en at lege med. Den type katte kommer bedst i par :danser::playkitty1:

1 Synes om

Nope - Hester skal ikke have mere EPO i form af en Sia eller lignende. Hun skal sløves ned med en Basse - godtså LOL

1 Synes om

Exotic shorthair. Store, rolige bamser. Ingen nævneværdige sundhedsproblemer, udover det alle katte KAN risikere at løbe ind i, fordi livet jo nu engang indeholder en vis risiko :slight_smile:
VH
Susanne

1 Synes om

Den kendte jeg ikke. MEN når jeg ser næsen tænker jeg med det samme vejrtrækningsproblemer/luftvejssygdomme! Jeg jeg har engang været kæreste med en veterinær sygeplejerske i 7 år og har også haft en nær kammerat der blev dyrlæge (han flyttede desværre til New Zealand), og det de fortalte mig om ‘fladnæsede’ katte og hvad deres holdning var til FiFe i den forbindelse, skal jeg nok ikke fremture med her. Men jeg tror ikke jeg ville turde ‘kaste mig ud’ i en fladnæset kat - selvom den ser dejlig basset ud :wink:

Kurilean Bobtail er også en rolig og robust race, de er både i semi langhåret og korthåret. vægten ligger mellem 5 og 8 kg de flest på ca 6 kg

Du kan se vores her http://jeatri-korzhik.dk/

1 Synes om

Persere laves stadig med traditionel næse.
Dog har jeg ikke set exotic med traditionel næse; men de kan vel findes.

1 Synes om

OT: Jeg bliver nysgerrig. Hvorfor rase mod FIFé mere end de andre forbund? Har de ikke alle flade persere?

Mht race… Kig efter en ordentlig opdrætter, så ville jeg godt binde an med en brite :slight_smile: Ellers kurilean bobtail. Bobtail er rolige, men der er også en hel del sjov i dem.

3 Synes om

Jeg ved ikke om der var andre forbund dengang - men det var det forbund begge nævnte.
Det var godt nok en sjov kat, den der kurilean bobtail - det er lige mig :slight_smile: Den vil jeg da i den grad tjekke ud - tak for det :slight_smile: