Et spørgsmål om en hankat - til det lille hjem!

De kan sagtens trække vejret :slight_smile: I 30 år i den organiserede kattesport har jeg endnu aldrig mødt en perser eller exotic, der har måttet gå med iltflaske på ryggen :wink: Om man kan lide dem er en anden sag, men de har langt fra de problemer med vejrtrækning som man ser hos korthovede hunde.
VH
Susanne

3 Synes om

Jeg så for nogle år siden en dokumentar på Discovery (det er mindst 7 år siden, for mens jeg har boet her i skoven, har jeg ikke kunnet tage andet end DR LOL), og der så man lige præcist Persere og hvordan de sad og nærmest ikke kunne trække luft gennem næsen - de lød lidt som Mops når det er værst. Udsendelsen handlede om hvordan mennesker opdrætter/fremavler kæledyr som de synes er smukke, men som lider af alle mulige sygdomme. Det varede kun et minuts tid - man så et hav af andre dyr også. Så det kombineret med de råd jeg fik af min kæreste, kammi og Google gør at jeg melder pas. Og så er det jo godt der er så mange herlige basser at vælge imellem. Lige nu sidder jeg og læser en masse om den der Bobtail :wink:

De er ikke rolige, men er medium aktive. De har dog ingen pelspleje, og må siges at være meget naturlige i deres udseende, så hvad med en europé? :slight_smile:

1 Synes om

Den er godt nok smuk! Men er den ‘basset’ LOL

Jeg vil endnu en gang slå et slag for internatskattene - der kan du sagtens finde en stor og rolig bassekat - se bare Finn Frodes dejlige Bastian :heart_eyes:

4 Synes om

Jeg skal lige nævne, at jeg har haft 14 katte gennem livet og af dem har de 9 været internatkatte, så jeg kan godt følge dig. Men det jeg så også kan følge er, at du ved at købe en racekat, er ret sikker på at få en med lige præcis de karakteristika som kendetegner den konkrete race. Der er man på mere usikker grund med en huskat. Jeg har haft - så vidt jeg erindrer - 3 katte som har fået masser af kærlighed, som ikke har været udsat for traumatiske oplevelser - ja, som simpelthen er blevet godt behandlet lige fra de var bittesmå kattekyllinger, og som så har været utroligt sarte i deres sind eller som Batman (en STOR hankat), decideret aggressiv. Så derfor går jeg denne gang efter en racekat.

Men vis mig da lige Bastian - ikke fordi jeg ændrer mening, men jeg vil da altid gerne se en stor bassekat :wink:

1 Synes om

Selkirk rex findes også i korthåret, så er der ikke pels arbejde…kun evt en hurtig skyl i vand hvis du vil friske krøllerne op efter gennenredning i fældeperioderne (huskatte vil også meget gerne genmemredes i fæld tid), ichi går dog i kronisk krøl uden skylning. De er medium aktive, de er bygget på perser og briter. Jeg vil kunne få kh mine næste to kuld. Mine linier er skannet for hcm og pkd og jeg har ikke flade profiler på mine linier.


Her er ichi så du kan se dem i kh. Skriv hvis du vil vide mere om racen.

1 Synes om

Finn Frode huserer selv herinde, så måske kan han sætte et billede ind af dejlige Bastian :grin:

1 Synes om

Hehe, du skal nok hjælpe mig og uddybe “basset”, hvis jeg skal svare ordentligt på det spørgsmål? :slight_smile:

1 Synes om

Lol nej europe har alm lange ben😜 det er munckin der har basset ben😂 Ej kunne ikke lade vær at drille.

1 Synes om

Sæt et billede ind af McCoy - så bliver det ikke mere dejligt basset :wink:

3 Synes om

Det er en skrækkelig misconception af perser/ exotic, men det er der jo ikke noget at gøre ved. Hvis man VIL finde syge dyr, så kan man jo altid finde nogen at fremstille som skrækeksempler; men at pressen udstiller noget er ikke ensbetydende med at det er repræsentativt. Og egentlig kunne jeg bare lade det ligge, men hvis der kommer andre forbi forum som heller ikke er bekendt med racerne, så kunne de forledes til at tro at vejrtrækningen er et problem. Det er den IKKE - formanden for dyrlægernes smådyrssektion har såmænd endda siddet lige ved siden af mig hos fødevarestyrelsen og bekræftet at man slet ikke ser de problemer med den bløde gane, som man havde lidt af for 10 år siden. Hundene har stadig et problem med den bløde gane - perser/exotic lider stadig mest under dårlig PR, desværre.
VH
Susanne

2 Synes om

Ellers er Bastian at finde på det første billede Uge 50 - Sne! - #3 af FinnFrode - Ugens kattebillede - Kattegale og der er sikkert flere at finde i de andre billedetråde, Finn Frode er nemlig heldigvis rigtig god til at dele billeder af hans skønne katte :smiley:

2 Synes om

Her er Bastian i al sin dejlighed:

Da vores gamle huskat Snehvide døde, skulle vi finde en ny tredjekat, der var robust nok til at matche to aktive Somalier. Den 5-årige Bastian var på Dyreværnets hjemmeside, og da vi mødte ham, faldt vi med det samme for hans gode personlighed. Han er en stor bamse med killingesindet i behold, så der leges meget i huset nu. Og han har tilpasset sig alt, hvad hans nye liv byder på - incl. at blive udstillet, hvor han nu har vundet 10 BIS huskat i sine 16 shows. Der er mange flere billeder af ham på min Flickr-konto - og også en lille video her. :slight_smile:

Med hensyn til til racekarakteristika, så er de altså kun vejledende, og der er en kæmpe variation indenfor de enkelte racer. Du kan finde Briter, der er som typiske Abyer - og omvendt. :slight_smile:

5 Synes om

Jeg har en dejlig, rund, racetypisk og rolig blå brite. Han er lige fyldt 12 år, og er en af de sundeste katte jeg nogensinde har haft. :slight_smile:
Hvis man finder en god opdrætter som sørger for at teste sine avlskatte, kan man sagtens finde en sund bristish shorthair.

3 Synes om

De danske briteopdrættere har samlet gjort en kæmpe indsats for at øge racens sundhed ved bl.a. at bede om og få indført krav til HCM scanning af alle hankatte inden de går i avl :slight_smile: Det er en national regel, der er enestående i FIFe.
VH
Susanne

4 Synes om

Det er jo nok en British Shorthair jeg helst vil have, såååååeeee jeg vil da dykke dybere ned i racen efter det I skriver om den :slight_smile:
Takker :+1:

1 Synes om

Han ser bare basset ud, hvor gammel er han i dag?

Han er næsten 7½. Vi har været meget heldige med ham…:hjerte:

2 Synes om

Jeg håber ikke at det opfattes som om jeg vil hænge racen/racerne ud, det var slet ikke meningen - jeg ville bare underbygge hvorfor jeg ikke gik efter en kat med flad næse. Jeg har sjusset mig frem til, at den udsendelse jeg så, var engang i 2008/2009 - og hvornår den så er optaget, ved jeg så ikke. Den hed noget med Animal Design, Pet Design, Designer Pets eller noget i den stil - jeg er sikker på at ordet design indgik i. Det var ikke rart at se, men som du selv er inde på, kan man jo altid finde ekstremer inden for opdræt - og det er jo kanon at det ser ud til at være passé i Danmark Takker :+1: