Et spørgsmål om killinger og hunkattens alder

Jeg har gået i længe og tænkt på noget.
Inden for hundeverdenen gik det for nyligt op for mig (jeg er jo ny i hund hehe), at opdrætterne har moralske kodeks for, hvor gammel en tæve skal være, før hun er PSYKISK moden til at føde og opfostre et kuld vamser.
Det lyder meget rimeligt, tænker jeg. Og katte modnes jo også løbende. Især de større racer som MCOen, der først er færdig udviklet sent.

Så slog det mig: Er der et lignende moralsk kodeks inden for katteopdrætterverdenen (langt ord:-))
Eller hvornår mener I, at en hunkat er PSYKISk moden til at føde og opfostrer et kuld mislinger?

I min verden burde der være sådan et kodeks… Det virker ganske logisk, synes jeg. Mit bud - ud fra den viden jeg har om kattes forskellige udviklingsfaser - og naturligvis med det forbehold, at katte er individer og det derfor er svært at sætte generelle grænser - vil jeg sige cirka 14 måneder som minimunsalder på en hunkat, der skal have sit første kuld.

Håber at I vil give jeres bud og eventuelt hvorfor I mener det. Og at I husker på, at denne tråd ikke er lavet for at støde nogle af de godkendte opdrættere som jeg har stor respekt for generelt.

Knus

Jeg kunne ikke være mere enig… især vedr. MCO’erne, som faktisk gerne må være 1½ :slight_smile:

Abyer kan parres fra omkring 10 måneder, men jeg ser hellere de er tæt på et år. Jeg vurderer altid en ung hunkat udfra hvordan hun håndterer en anden kats killinger.
Jeg tager for det meste de tre kuld på to år og så bliver hun steriliseret. Et pænt abykuld er på 3-4 killinger, vi er ikke så forvente.

Det er lidt svært at have med levende dyr og gøre og så ikke se de grå nuancer. -høhø

Hvis jeg skulle gøre som jeg helst ville, skulle mine piger være 1,5 år inden de blev parret.
Men. [smilie=hate-tunz.gif]

mange piger siger selv, at det vil de aldeles ikke vente på, de går fra løb til løb fra de er 6 måneder. Og hvad er så rigtigt her? -ked

Andre starter med underlivs betændelser, og der er vi nødt til at parre efter behandling, for ellers risikerer vi sterile piger.
Og hvis hun kun er knap 1 år hvad gør du så. -hammerhead

Så er der heldigvis de piger der selv viser de ikke er modne, og ikke går i løb før. -love

Jeg har MCO og fertilitet, følger altså ikke det med tiden til at vokse. -sorry

Min skovkatpige Kista er lige sendt til parring, og hun bliver 1 år D 13/7 - 2008. Og hos hende er hun psykisk klar til det. Hun er ikke killing i sin måde at være på og laver ikke killingerstreger mere og er meget voksen syntes jeg. Jeg har snakket meget med min opdrætter, netop om hun er psykisk klar til det, og det mente hun klart hun er, hvad jeg også umidelbart føler hun er, så jeg syntes det vil være syn at vente længere. Kista er i sin 4 løbetid nu og det er første gang hun er sendt til parring. Jeg kan også se en stor modning hos hende fra den første løbetid og til nu, den første havde hun ikke vært klar, og heller i nr.2, nr. 3 var hun klar, men da hun skulle afsted gik hun ud af løb, så derfor blev det nu.

Ja der er store individuelle forskelle.
Jeg er glad for at læse, at det er noget, som opdrætterne tænker på - selv om det ikke altid kan følges pga forskellige ting som tidlig modning og sygdomme samt delen om ikke at trives på p-piller. Det jeg læser her, bekræfter mig endnu en gang i, hvorfor jeg hellere betaler lidt ekstra for en kat fra sådan et sted. Kattehandlerne overvejer næppe disse ting. De fokuserer kun på penge.
Og der er katten jo velegnet efter som den går tidligt i løb og er "hyper"fertil og kan føde mange killinger i rap…

Tak for gode svar

Kunne ikke være mere enig!!