Et svært dilemma

Sidste år fik vores kælekastratpige Mira meget overraskende konstateret PL ved det årlige dyrlægecheck. Vi havde ikke observeret noget, men hun var grad 2 på højre bagben og grad 3 på venstre.
Dengang blev vi herhjemme enige om at se tiden an og håbe det ikke udviklede så slemt. Hun virkede ikke påvirket at det og havde ikke smerter. Operation talte vi kortvarigt om, men med et nystartet opdræt er der både økonomiske og pladsmæssige hensyn at tage, samtidig med, at jeg følte det ville være en hård omgang med genoptræning og ophold i bur.
Nu har hun været til check igen og det var blevet meget værre :ked:
(hvilket vi var begyndt at mistænke) Grad 3 på højre bagben og 4 - 5 på venstre. Knæskallen ligger nu næsten permanent ude på siden af benet. Hun har endnu ikke smerter, men hendes gang er nu påvirket - hun er begyndt at se hjulbenet ud, og hun ryster nu flere gange dagligt bagbenene, for at få leddet på plads.
Operation er nu påkrævet og på begge ben. Stig har sagt at, han vil gøre det på begge ben samtidig, hvilket jeg ikke troede var muligt. Det ville så være den omgang, hvor senerne henholdsvis strammes op og flyttes. Ikke noget med udfræsning af knoglen. Valget skal tages snart, hvis det skal ske med succes.
Hun er vores dejlige skønne skøde kat, som elsker at nusse og hygge under dynen, og det valg som vi nok ender med smerter mig dybt, men set bort fra økonomi mm. er en dobbelt operation også mere end jeg føler, vi kan byde hende, selvom dyrlægen mener chancerne er gode.
Hun har endnu ikke ondt og hopper stadig problemfrit op i vinduet ca. 1.25 m. Hun elsker at lege med DaBird og glemmer der alt om dårlige knæ.
Jeg synes, hun skal have endnu en sommer, hvor nu med indhegnet have vil give hende gode muligheder for at komme ud, hvilket hun elsker men til efteråret vil det så nok være tide til at sige farvel inden hun bliver for plaget. :frowning:

Det er en hård beslutning, og jeg føler mig til tider, som verdens ondeste kattemor, for at overveje aflivning af en kat som ikke engang når at blive 3 år. Praktiske og velovervejede tanker slås med følelserne for en højtelsket kat, som jeg føler fortjener det bedste.

Jeg ved ikke, hvad jeg forventer I skal svare mig, men ville nok også bare lette mit hjerte, for lige nu ligger tårerne på lur, hver gang jeg ser på hende :brist:

Jeg kan sagtens forstå de tanker og følelser der render gennem dit hoved lige nu. :frowning:

Det aller vigtigste som jeg har lært indenfor de sidste par måneder er, at så længe du kan stå ved det valg du tager, så er det fløjtende ligegyldigt hvad andre mener.

Jeg mener at der lige har været en tråd herinde omkring en kat som var blevet opereret på det ene ben for PL. Måske der var ting i den tråd hvor du kan danne dig et indtryk af hvad som ville være bedst for din misser og jer.

Først og fremmest :kram:

Det er er hård besutning, du har taget, men du har gjort det af hensyn til din kat, og ikke for din egen skyld - og det synes jeg er umådeligt flot.

For nok kan man “reparere” sig ud af mange skavanker, men det skal ikke være for enhver pris (og her mener jeg ikke penge!).

Jeg håber, I får en god lang sommer sammen!

Min Ngeru aby er blevet operet for PL i det ene knæ - vi gav 3800kr for operationen … Og der har ikke været noget siden… Det var sidste sommer

Skal lige siges at han nærmest løb rundt på det en uge efter og er lige så mobil som før. Jeg vil klart anbefale operationen…
Men det er jo en personlig holdning…
Brugt vangede dyrklinik, og kan ikke andet end at anbefale dem

Hvilken PL operation var det? Knæskallen eller ledbåndene?

Er ikke 100% sikker men mener det var begge dele… Han fik strammet ledbåndende og der blev lavet noget med knæskallen mener jeg…

Det lyder ekstremt billigt så.

Jeg kender en, der fik opereret sin kat for år tilbage (med fræsning af knæskaller) - de ville absolut ikke anbefale det.
En anden jeg, har ingen problemer haft med sin kat - det var opstramning af ledbåndene.

Så har det nok kun været opstramning…
Må lige høre dr. Dyr… Men jeg ringede forskellige steder rundt i hørte prisen og de dyreste sted kostede det 7000-8000kr… Men så spurgte jeg min egen dyrlæge og han sagde det blev ca 3500kr men det blev lidt dyrer - altså 3800kr … Men så var alle tilsynsbesøgende efter også gratis- ville de også være ved de 3500kr

Ja, du kommer jo nok ikke uden om operation. Men min Bamse har også PL, dog ikke så slemt, han låser kun i leddene engang imellem, så får han lidt smertestillende i en dags tid og så er han frisk igen.
Men vi har kørt behandling på ham, 2 canosan hver dag (elsker dem!!!) og så det der led diet fra hills blandet med et meget protein holdigt foder. Og dyrlægen siger hun kan mærke en forskel på ham, og vi kan også selv se det i hverdagen, han låser næsten aldrig mere og er meget mere aktiv i det hele taget.

Vi har allerede behandlet med Canosan, som Mira absolut ikke kan lide, og jeg skal hilse at sige at de er meget sore at sluge :thumbdown:
Dyrlægen har sagt at Canosan og lign. kan hjælpe således at brusken ikke slides ned så hurtigt, men det kan intet gøre for de meget løse ledbånd. Når leddet er så løst som det er nu kan intet udover operation hjælpe.

Jeg ved også godt at andre har prøvet med homoøpatiske midler, men har af personlige grunde meget dårlige erfaringer med dette, og har svært ved rigtig at tro det kan hjælpe.

Det er et svært valg,og selvom jeg er glad for alle indput, så har jeg næsten overvejet alt. Var det kun et enkelt knæ lå en operation måske tættere på, men begge ben.
Jeg har fået et særdeles godt tilbud fra dyrlægen med rabat “ca. 8000,00” for begge ben. Dette er dog kun hvis der absolut ingen komplikationer støder til - og tør jeg tor på det.

Tænk, hvis hun smadrer det hele ved et uheld efter operationen, og er det rimeligt for hende, at holde hende i bur så længe som det kan kræves. Hun er nederst i herakiet herhjemme i forvejen, og hvordan vil dette påvirke hendes forhold til de andre tre katte. Der er så mange faktorer der gør sig gældende, og hver gang jeg vender problemet og genovervejer operation, kommer der nye problemstillinger frem…

Hvorfor ikke operere et ben ad gangen?
Min dreng var slet ikke i bur… Han gik på det dagen efter… Stille og roligt selvfølgelig og sov inde ved os…
Min holdning er at hvis det kan fixes af dr. Dyr så skal det laves, men hvis De nu havde kræft og skulle i kemobehandling så ville jeg aflive…

Men det er en individuel holdning…
Men det lyder også af mange penge … - hvis du har fået rabat på 8000kr…
Hvis Ngeru skulle have opereret begge ben ville de ha blevet ca 8000kr i det hele… Og vangede dyrklinik er ellers ikke kendt for at være billige … Men de er dygtige dernede så kan kun anbefale dem… Meget professionelle og glade for dyr, holder deres aftaler, er søde til at svare på spg. M.m.

Men jeg kan ikke andet end at sige: følg dit hjerte, siger det at hun skal have muligheden for at kunne leve et måske normalt katte liv eller er det bedst at lade vær at prøve?- trods at der er god muligehed for at operationen virker…

Som jeg altid siger i en sådan situation, så mener jeg, at der skal være et rimeligt forhold mellem, hvad katten skal gennemgå og i hvor lang tid, og dens muligheder for at leve et normalt liv bagefter.

Hvad nytter det at ende op med en fysisk rask kat, hvis den mentalt har taget skade.

Og så ville jeg i hvert fald IKKE lade begge ben operere på samme tid - især ikke, hvis det er ensbetydende med, at den så slet ikke kan gå.

Jeg troede heller ikke, at man opererede begge ben på en gang, men iflg. min dyrlæge kan man godt gøre det når det kun drejer sig om indgrebet i ledbåndene.
Hun vil godt kunne støtte på benene lige efter. men skal selvfølgelig holdes meget i ro. Derfor kommer vi nok ikke udenom ophold i bur.

Det kan godt være at nogen mener at kan det fixes, så bør jeg også gøre det, men jeg tænker altså også lidt på katten.
Det kan godt være at hun vil komme sig helt fysisk, men hendes psyke er ikke for stærk i forvejen. Og som Mega siger, hvad nytter det med en rask kat, hvis dette nedbryder hende helt.

Jeg kan ikke svare på hvordan katten har det mentalt, men jeg kan klart anbefale operationen :slight_smile:

Jeg mener at jeg kender klinikkens politik - for år tilbage med hofteoperation var de en hofte ad gangen.

Eftersom ingen af os 100% ved om det et den ene eller anden type (eller begge) PL operation kan forskellen om belastning/invalidering efter operation ligge deri.

Siger dyrlægen begge ben kan laves samtidig er jeg helt sikker på det er korrekt.

[quote=Lis Dahlstrøm;363258]Jeg mener at jeg kender klinikkens politik - for år tilbage med hofteoperation var de en hofte ad gangen.

Eftersom ingen af os 100% ved om det et den ene eller anden type (eller begge) PL operation kan forskellen om belastning/invalidering efter operation ligge deri.

Siger dyrlægen begge ben kan laves samtidig er jeg helt sikker på det er korrekt.[/quote]

Er helt enig, men må da bare være sværer for såden en lille mis at gå med 2 opereret ben :slight_smile:

Der findes rigtig god smertebehandling idag. Hvor svært det er svært at vide. Jeg tror smerterne er væsentlig større gøres der indgreb på knoglerne.

Helt enig… Men så min lille basse med kun et ben og let besværet var han altså, men kan lige forstille ham med begge ben opereret… Uhh…

Men jeg tvivler ikke på dr. Dyr de fleste har helt styr på hvad de laver :slight_smile:

Der er ikke tale om “de fleste” - der er tale om en af de bedste kiruger i Danmark!

Jeg har aldrig lagt skjul på skulle min kat ha’ fikset den anden hofte, hvad heldigvis ikke blev nødvendligt, så var hun blevet aflivet. Der stødte så en del til efterfølgende - det var hårdt, for både mig og katten. At hun så den dag idag - 7 år er hun vel er en højt elsket kastrat hvis ejere er lykkelig for hun ikke fik sprøjten - det var mit valg dengang - jeg må ha’ været ved muffen - nej de var jeg ikke, katten var bare helt speciel:-)

Mener så ikke de to operationer kan sammenlignes