Få dit opdræt godkendt som økologisk opdræt

I dag kan vi få vores opdræt godkendt frivilligt i klubregi. Er det en realistisk tanke at man kan få sit opdræt godkendt som økologisk?

Hvorfor ikke? Der opstilles nogle kriterer som opdrættet skal leve op til. Gør opdrættet det bliver det godkendt som økologisk opdræt. Det er helt frivilligt.

Hvorfor:?

Hvorfor ikke.

Fordi det virker “popsmart” i mine ører :wink:

Fordi: Økologi har mere fokus på dyrevelfærd end ikke-økologisk…

Men kan det lade sig gøre?

Jeg vil ikke optages som økologisk opdrætter :slight_smile: Jeg ville ikke se på om en opdrætter er økologisk, hvis jeg skulle have ny kat :slight_smile:
Jeg synes økologi er godt, men det er i mine nordjyske øjne meget opreklameret.
Jeg forbinder for det første økologi med fødevarer, og i den henseende er de økologiske varer, specielt frugt og grønt, embaleret med pap og plastic til den store guldmedalje. :slight_smile:
Med hensyn til om opdrætte vælger at fodre med øko kattemad, tja slet ikke noget jeg ville overveje at gå efter :slight_smile:

[QUOTE=Bamse;795705]Fordi: Økologi har mere fokus på dyrevelfærd end ikke-økologisk…

Men kan det lade sig gøre?[/QUOTE]

Vil du ikke være kendt for at være en opdrætter der sætter dyrevelfærd i centrum/højt?

Vil du som killingekøber vælge en sådan opdrætter fra eller til ved køb af killing?

Hvis vi skal til at have “velfærds-opdræt”, så kan vi vel strengt taget ikke have lov at holde vores fertile hankatte adskilte fra vores fertile hunkatte (for det er næppe velfærd for dem, at de går alene):? eller at give vore hunkatte p-piller (for det er tilførte hormoner):? To forhold som mange af os arbejder med - uden at særligt mange af os mener, det går ud over deres velfærd:?:gruble:

Hvis den grundlæggende årsag er “hvorfor ikke” så er det for mig der hvor man kun gør det for at følge en trend og ikke den grundlæggende tanke bag økologi, hvilket for mig så kun vil få smilebåndet til at trække sig sammen :wink:

Eftersom vi ikke konsumerer katte, så vil det for mig ikke være en dyt anderledes end at jeg som menneske vælger at leve og omgive mig med økologiske produkter, hvilket ikke gør at jeg bliver et økologisk menneske, men lever økologisk. Det står jo enhver frit for at leve efter sin overbevisning og på de vilkår som ens samvittighed byder en, men ligefrem at godkendes som et økologisk opdræt er for mig et spørgsmål om udelukkende at profilere sig politisk korrekt. IMO har vi andre og meget sværere ting at bekymre os om i fht opdræt end om man kan få øko-mærket. Dyrevelfærd er andet og mere end økologi…

spændende tanke…:slight_smile:
men jeg ville nok kalde det noget andet for " økologisk opdræt" leder mine tanker hen på fødevarer … Og det ville være et dårligt signal at sende , at vi æder vores katte :slight_smile: hehe
Men du har absolut ret i , der skal kigges på dyrevelfærd hos mange opdrættere !! Og når jeg vælger en ny kat, så er forholdne det første jeg kigger på… Er de ikke optimale, så finder jeg kat et andet sted !! Ville ALDRIG købe kat hos en , som ikke har optimale forhold for sine dyr…

Hvad er de optimale forhold for vores avlskatte:? Det skal vist defineres nærmere, inden vi kan snakke om “velfærds-opdræt” eller økologiske opdræt.

Helt enig, men vi opererer uden røde øre med frivillig godkendelse af katteopdræt. En økologisk vurdering hvor brug af økologisk foder og tekstiler i kattenes omgivelser er med i vurderingen kan vel ikke skade opdrætternes omdømme?

[QUOTE=bengallady;795714]spændende tanke…:slight_smile:
men jeg ville nok kalde det noget andet for " økologisk opdræt" leder mine tanker hen på fødevarer … Og det ville være et dårligt signal at sende , at vi æder vores katte :slight_smile: hehe
Men du har absolut ret i , der skal kigges på dyrevelfærd hos mange opdrættere !! Og når jeg vælger en ny kat, så er forholdne det første jeg kigger på… Er de ikke optimale, så finder jeg kat et andet sted !! Ville ALDRIG købe kat hos en , som ikke har optimale forhold for sine dyr…[/QUOTE]

Et katteri skal først og fremmest være optimalt for de dyr der lever i det - ikke for evt. købere. Hvad der er optimalt for mig og mine dyr behøver ikke være det du opfatter som optimalt.

Bortset fra det - skal vi have økologiske katte, er det nemt nok at fodre dem økologisk. Det kan blive noget vanskeligere at rengøre økologisk, ingen antibiotika, intet parfumeret grus, ingen plasticskåle, ingen kunststoffer, ingen orme og loppemidler osv.

Nogle af os opererer med godkendte opdræt - det er ikke noget, jeg har bemærket, der er kendt ude i “den store verden”. Det er heller ikke noget, jeg ser efter, når jeg vurderer et opdræt.
Hvis der opstod et begreb “ø-mærkede opdræt”, ville det nok heller ikke have den store betydning for min holdning til pågældende opdræt :wink:

Så længe vi ikke ligefrem hælder gift i kattene, er de vel økologiske:fnis: Vi vaccinerer dem - er vaccinerne økologiske:? Når de er syge, får de medicin - er medicinen økologisk:?
At bruge økologisk foder til dem - joh, men er det foder egt det bedste foder (tilgodeser det kattenes velfærd på bedste måde:?):?

Nej - jeg synes, der er gået mode og “popsmarthed” i hele økologibølgen:S

Enig:ok:

Som køber af potentiel avlskat, ville det godkendte øko-stempel ligge meget, meget langt nede af min priotetsliste.
Nede omkring der hvor brugen af parfumeret/ikke parfumeret grus ligger.

Jeg mangler en enig-knap PiaR.

hvem bestemmer så om katten lever optimalt, lis ? Du? ligesom svinebonden der holder sine søer bundet … han mener sikkert også det er “optimalt” :frowning:
det ville være godt, om der var en højre instans der kontrollerede katterierne !!
kender lidt for mange hankatteejere der holder deres dyr under forhold, jeg vil betegne som dyremishandling !!
havde man et øko stempel for katterier, så var der nogle helt klare regler der skulle følges !
OG øko-besætninger bliver altså behandlet med antibiotika , vacciner og parrasitmidler :slight_smile: ved ikke lige hvor du har det fra, at de ikke skulle sygdomsbehandles :slight_smile:
og der findes sørme også øko rengøringsmidler:)
mon ikke det hele handler om, at tænke dyrevelfærd , frem for sådan noget øko-noget, det er vi da godt nok ikke vandt til , uha uha…

Bengallady, økologi er da ikke nogen garanti for dyrevelfærd??

[QUOTE=bengallady;795792]det ville være godt, om der var en højre instans der kontrollerede katterierne !!
kender lidt for mange hankatteejere der holder deres dyr under forhold, jeg vil betegne som dyremishandling !!
havde man et øko stempel for katterier, så var der nogle helt klare regler der skulle følges !
[/QUOTE]
Det findes der jo nogle regler om - og hvis du kender nogen hankatteejere, der mishandler sine dyr, så håber jeg da du har rygrad nok til at anmelde det i stedet for at vende ryggen til!
VH
Susanne