Få hunden til at lade være med at trække i snoren...?

Tja… jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil købe el/stødhalsbånd…
Hvor grotesk det end lyder, så kan jeg nemlig sagtens købe den slags hjem fra diverse grossister!
Lovgivningen forbyder dog private at både købe og bruge halsbåndene… Noget jeg aldrig undlader at fortælle ved henvendelse - for naturligvis kan man ikke købe torturinstrumenter hos mig!

[QUOTE=Ann K;866544]Tja… jeg får jævnligt henvendelser fra folk, der gerne vil købe el/stødhalsbånd…
Hvor grotesk det end lyder, så kan jeg nemlig sagtens købe den slags hjem fra diverse grossister!
Lovgivningen forbyder dog private at både købe og bruge halsbåndene… Noget jeg aldrig undlader at fortælle ved henvendelse - for naturligvis kan man ikke købe torturinstrumenter hos mig![/QUOTE]
Wtf :S jeg forstår ikke man har samvittighed til at gøre sådan noget!

Har kun læst startindlægget - nej du er ikke sart - det er vold.

Man lærer en hund ikke at trække ved at træne den. Den trækker fordi den kommer fremad - får belønning.

Gør følgende:

Indlær en klikker eller et markørord
Træningen starter ved hoveddøren
Vær tålmodig - husk du har selv lært den det.
Stop, når hunden trækker uden at sige noget.
ALLE hunde vender om og kommer retur på et tidspunkt :slight_smile: Jeg har stået hos mange ejere der påstod, at det gjorde deres ALDRIG, men tro mig - ALLE hunde gør det. Alle.
Når hunden kommer retur går I nu frem SAMMEN - og I DET ØJEBLIK I går der sammen, klik og godbid.

Gentag og øg gradvis længden I går SAMMEN med en LØS SNOR

Er din hund meget slem til at trække, så anvend en grime. Lær hunden at have den på før I går ud.

Det er måden. Men mange laver følgende fejl:

  1. River i snoren - for at gøre dette, skal du først føre din hånd fremad - for rigtig at få et godt riv du ved - og hvad straffer du så? En løs snor! Så hvad gør hunden? Trækker mere for at undgå en løs snor, for en løs snor er lig med ubehag… Dette er årsagen til, at folk går i årevis og hiver i deres hunde… Stakkels hunde - de halser afsted - for at gøre, hvad ejeren beder dem om, så de kan undgå straffen for den løse snor… Var det ikke så synd, så var det faktisk morsomt…

2)stopper, venter og roser hunden, når den kommer retur i stedet for i det man gør fremad med en løs snor sammen… Hvad lærer hunden? At blive en yoyo hund… intet andet. Det er skruen uden ende - og i hvert tilfælde går den anden metode med at time sin belønning MEGET hurtigere…

MVH Helle

[QUOTE=Ann K;866542]Det der er bare så irriterende!
Vores gamle Sif var lige sådan og det er sket jeg ved ikke hvor mange gange, at lufteturen er blevet forlænget med op til en time, fordi det var lykkedes hende at tabe halsbåndet inde i et eller andet buskads eller højt græs og vi ikke lige havde været opmærksomme på at det var sket… vores løsning var et halvkvælerhalsbånd… altså et halsbånd med en lilel lænke, som lukkede sammen, så halsbåndet ikke kunne glide ud over hendes hoved - men som også kunne indstilles så det netop ikke fungerede som et kvælerhalsbånd…[/QUOTE]

Det prøvede vi også til Marika, men hun blev nærmest panisk når de så spændte. Og da vi jo ikke ved hvad hun har været udsat for den første 1½ år af hendes liv i Spanien, så var det ikke noget vi ville forsøge os yderligere med. Så det blev en sele og den er hun helt tryg ved :slight_smile:
Også blev det også sele da Abiba kom hjem, og Bellina hun har altid haft sele på, men hun kan sagtens gå med det almindelige halsbånd, det går hun til træning :slight_smile:
Klarissa har også det almindelige halsbånd, og det har nu fungeret fint i 14 år :slight_smile:
Men selv det er forskelligt fra hund til hund :slight_smile:
Dog er jeg mest glad for den sele Bellina har som er en K9 sele, den skal indkøbes til de andre to også :slight_smile:

Vores schæfer har altid haft rigtig kvæler, men altid gået med den låst. Vores Tibetanske Mastiff havde dne halve kvæler du nævner, den er ret genial hvis hunden kan lide den :slight_smile:

Både Nanna og Dise har almindelig halsbånd, som de altid er íført…
Men de bliver kun meget sjældent ført i halsbånd - der bruger vi seler…
Dise har en ualmindelig lækker specialsyet KenJan sporsele, mens at Nanna klarer sig rigtig fint med en af de softseler, jeg også sælger i butikken.
Nanna havde også en rigtig god ergonomisk Hurttasele - men hun har uden problemer flere gange fået sig snoet ud af den (og en godkendt sikkerhedssele)… Skal lige hilse og sige, at det er en ret så “interessant” oplevelse, når en lille cavalier mener at den sagtens kan kravle henover dit bilsædes ryg og lægge sig på dit skød - helt uagtet at du altså er igang med at køre 110 på motorvejen :blegne: Softselen kan hun ikke komme ud af :slight_smile:

[QUOTE=lenschow;866958]

2)stopper, venter og roser hunden, når den kommer retur i stedet for i det man gør fremad med en løs snor sammen… Hvad lærer hunden? At blive en yoyo hund… intet andet. Det er skruen uden ende - og i hvert tilfælde går den anden metode med at time sin belønning MEGET hurtigere…

MVH Helle[/QUOTE]

Denne fejl du nævner her har vi brugt på alle vores hunde, og vi har altså aldrig haft en yoyo hund.
Vores er blevet belønnet for at gøre det rette, men uden klikker og uden godbid og det tager ikke ret lang tid, et par gå ture og så er den på plads.

Hvis vi brugte en klikker når vi går med vores 4, så ville den ene skide i bukserne af skræk og blive bange for gåture.

Godbidder har vi aldrig brugt til træning, men ros og anerkendelse, har altid virket :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;866991]Både Nanna og Dise har almindelig halsbånd, som de altid er íført…
Men de bliver kun meget sjældent ført i halsbånd - der bruger vi seler…
Dise har en ualmindelig lækker specialsyet KenJan sporsele, mens at Nanna klarer sig rigtig fint med en af de softseler, jeg også sælger i butikken.
Nanna havde også en rigtig god ergonomisk Hurttasele - men da hun uden problemer flere gange har fået sig snoet ud af den (og også en sikkerhedssele), så blev løsningen softselen… Skal lige hilse og sige, at det er en ret så “interessant” oplevelse, når en lille cavalier mener at den sagtens kan kravle henover dit bilsædes ryg og lægge sig på dit skød - helt uagtet at du altså er igang med at køre 110 på motorvejen :blegne:Softselen kan hun ikke komme ud af :)[/QUOTE]

Hehe kan lige se det for mig :høhø:
Har hørt det flere gange med Hurttaselen at hundene kommer ud af den.

[QUOTE=Quivive;866996]Hehe kan lige se det for mig :høhø:
Har hørt det flere gange med Hurttaselen at hundene kommer ud af den.[/QUOTE]

Ja… og det undrer mig altså - for selen burde være konstrueret, så det ikke kunne ske… Selv den “billige” model, som ikke er beregnet til spor, træk eller slæde…

Hver sine erfaringer :wink:

Hvad mener du med det?
Bruger du da Hurttasele (der er flere modeller) eller hva’?

Vi kiggede på de der k9 seler men det var ligesom charlies krop ikke passede til den…

Samme med Nanna :slight_smile:
Det er helt klart at forskellige hunde har behov for forskellige typer seler…

Dise har det fx bedst med seler, der på ingen måde rører hendes hals, altså hvor de forreste remme går ned i et dybt V foran…
Nanna klarer sig bedst med en sele, der har et stort bryststykke…

Nej Ann - det var til det lidt sure indlæg om træningen, som jeg postede for at hjælpe trådstarter :slight_smile:

Så husk at citere, Helle :slight_smile:
Man bliver jo forvirret ellers…

Jeg havde købt en Hurrta Pro sele til Holly. Den er blød og foret og sad også perfekt på hende, MEN når hun gik, stødte hendes albue på kliklåsen, som desværre ikke kan flyttes, så selen er lagt til side.

Mit indlæg til dig var bestemt ikke surt, men synes det var meget forkert at du skrev at det var fejl. Du skulle nok hellere have formuleret som måder du ikke synes virker.
Når du skriver det på den måde som du gjorde, så kan der sidde flere og tro de laver fejl med deres hund, men hvis det nu virker på deres hund, som det har gjort på alle vores, så er det jo ikke en fejl.
De eneste fejl der findes i hundetræning er hvis man mishandler hunden. Det kan bestemt ikke være en fejl hvis det virker for nogen, klikker træning virker jo heller ikke på alle hunde, men det gør det jo ikke en fejl. :slight_smile:

Nemlig… det er en af grundene til at jeg har valgt ikke at have selerne i butikken har hørt om problemet hos flere…
Det ærgrer mig altså en smule, for Hurttaselerne er ergonomisk tilpassede og brugbare for de fleste hunde - meget bedre end meget af det andet HØ, der findes derude. Man skal bare være sikker på at selen er den rigtige for ens egen hund :slight_smile: Og det er svært at prøve en sele gennem en netbutik :wink:
Hvis man ved at ens hund skal/kan bruge en Hurttasele og hvilken model, så skaffer jeg den gerne hjem i løbet af et par dage…

Jeg har simpelthen opgivet at snakke hundetræning i det selskab…
Jeg bliver alt alt for hidsig…

[QUOTE=DK Zaphy;867218]Jeg har simpelthen opgivet at snakke hundetræning i det selskab…
Jeg bliver alt alt for hidsig…[/QUOTE]

Hæ… jeg har jo en svoger, som i ganske mange år har trænet brugshundetræing med diverse schæfere i Schæferklubben…
Jeg er så rygende uenig med den mand i praktisk talt alt der vedrører hund, at jeg forlængst har opfundet svaret : “Det kan vi alligevel ikke blive enige om” som konsekvent bruges, når han igen igen vil tale hund…
Min svoger mener fx at mine hunde generelt er smaskforkælede og totalt uopdragne - han havde i sin tid ikke betænkeligheder ved at forlange at en blind hund med neurologiske problemer og en højde omkring de 20 cm skulle være i løbegården sammen med hans egne hunde, han forstår ikke hvad signalfølsomhed er, han tror i det hele taget ikke ret meget på at hverken jeg eller hans bror ved noget om det at have hund osv osv osv…
Jeg plejer bare at kigge på ham, når han går i gang - og så lige så stille få taget Jans nøglebundt frem og lægge det på bordet… I nøglebundtet hænger Sifs redningshundeskilt stadig… Det bevis for gennemført og bestået træning, som ingen af min svogers “korrekt og velopdragne” hunde nogensinde har kunne komme i nærheden af, de har såmænd ikke engang kunne bestå optagelsesprøven :wink:
Så klapper han som regel helt i… uden at jeg overhovedet behøver at sige noget som helst :smiley:

[QUOTE=Ann K;867260]Hæ… jeg har jo en svoger, som i ganske mange år har trænet brugshundetræing med diverse schæfere i Schæferklubben…
Jeg er så rygende uenig med den mand i praktisk talt alt der vedrører hund, at jeg forlængst har opfundet svaret : “Det kan vi alligevel ikke blive enige om” som konsekvent bruges, når han igen igen vil tale hund…
Min svoger mener fx at mine hunde generelt er smaskforkælede og totalt uopdragne - han havde i sin tid ikke betænkeligheder ved at forlange at en blind hund med neurologiske problemer og en højde omkring de 20 cm skulle være i løbegården sammen med hans egne hunde, han forstår ikke hvad signalfølsomhed er, han tror i det hele taget ikke ret meget på at hverken jeg eller hans bror ved noget om det at have hund osv osv osv…
Jeg plejer bare at kigge på ham, når han går i gang - og så lige så stille få taget Jans nøglebundt frem og lægge det på bordet… I nøglebundtet hænger Sifs redningshundeskilt stadig… Det bevis for gennemført og bestået træning, som ingen af min svogers “korrekt og velopdragne” hunde nogensinde har kunne komme i nærheden af, de har såmænd ikke engang kunne bestå optagelsesprøven :wink:
Så klapper han som regel helt i… uden at jeg overhovedet behøver at sige noget som helst :D[/QUOTE]
Okay…
Jeg får også at vide, at mine hunde er uopdragne…
Især Perle…og hun er nok den mest opdragne af mine hunde…
Hun kommer, når man kalder. Gør hvad man siger…
Hun er bare en glad hund…ifølge nogle skal hunden jo bare ligge på gulvet og intet lave…