Jeg har et søskendepar på toogethalvår. Hunkat perser og hankar exotic, begge neutraliserede. De har et godt forhold til hinanden med at putte sammen og vaske hinanden osv, Der er dog en forskel i deres måde at lege - han elsker at lege fangelege og lægger op til hende for at få hende med, men hun vil ikke så meget som ham. Hun er ellers vild nok, men det er som hun vil køre sit eget løb, og hun kan stjerne helt ud for sig selv:)
Jeg tænker så at det vil være godt for ham at få en jævnbyrdig at udfolde sig med…
Hvad tror i?? Skal det være en hankat og hvilken alder vil være bedst???
Skal det være samme race?? uanset hvad så blir det indekat med løbegård, så tænker at en huskat ikke er sagen?
Jeg leger selvfølgelig med dem begge flere gange dagligt men det er ikke nok føler jeg:(
Jeg faldt bare lige over denne sætning, og en huskat kan da sagtens trives i løbegård.
Tror du ikke at den vil kræve mere end det?? Det er jo kun en lille løbegård slet ikke noget i forhold til den skønne have du har:)
Jeg mener bare at en huskat jo har et andet sind og ikke decideret er avlet til indekat som nu en perser er:?
Det kommer da ikke an på, om det er en huskat eller en racekat - begge dele trives fint i indhegninger - hvis de har været vant til det fra små, selvfølgelig. Det kan derimod være en udfordring at skulle vænne en FRITLØBER til at være ‘spærret inde’. Og så ER der jo enkelte katte, der bare har svært ved at acceptere grænser - sådan en har jeg, og han er racekat - og udbryderkonge. Men de hører heldigvis til sjældenhederne.
Mht. om du skal vælge han eller hun, så vil jeg IGEN sige, at selvom mange herinde siger, at hankatte og hunkatte leger forskelligt (hvilket nok også er normen), så ER der jo undtagelser, og sådan en har jeg så også - en hunkat der vil slåsse vildt og voldsomt. Så jeg vil hellere sige, at man skal kigge på den enkelte kat, og vælge en, hvor aktivitetsniveau og -type passer til din nuværende hankats temperament.
Altså min Buster - som faktisk er tidligere fritløber - har en løbegård på 12kvm, og det er ikke noget problem…
[QUOTE=sumsum;1216813]Tror du ikke at den vil kræve mere end det?? Det er jo kun en lille løbegård slet ikke noget i forhold til den skønne have du har:)
Jeg mener bare at en huskat jo har et andet sind og ikke decideret er avlet til indekat som nu en perser er:?[/QUOTE]
Det kommer nok mest an på, hvad katten har været vant til, fra den var killing. Det første år vi boede her, havde vi også kun en lille løbegård, og det gik udmærket. Huskatte kan jo også godt trives som lejlighedskatte.
Tusind tak allesammen - det ville jo være skønt hvis jeg kunne tage en kat fra kattehjem, Men må indrømme at jeg er bange for at gøre noget forkert - derfor denne tråd:S
SumSum - Fangeleg kun, eller vil han også gerne tumle? Jeg synes ofte at drengene gerne vil tumle lidt mere end hunnerne. Så spørgsmålet er om din virker som om han gerne vil? Men det lyder i hvert fald ikke som en dum idé at få en legekammerat til ham. Måske et ungdyr (½-1 år f.eks.) hvor man kender temperamentet ret godt og den værste killingealder er overstået kunne være et bud. Mht race, så kan andre racer sagtens overvejes, men idet dine er af en af de mere rolige racer (stadig katte og dermed legesyge selvfølgelige) så ville jeg nok ikke se på meget mere aktive racer, da den nye så godt kan mangle at få sit legebehov stimuleret og bliver træls for jeres dreng. Så perser, ragdoll, brite eller andet i den dur ville jeg nok se på
[QUOTE=Diana F;1216816]Det kommer da ikke an på, om det er en huskat eller en racekat - begge dele trives fint i indhegninger - hvis de har været vant til det fra små, selvfølgelig. Det kan derimod være en udfordring at skulle vænne en FRITLØBER til at være ‘spærret inde’. Og så ER der jo enkelte katte, der bare har svært ved at acceptere grænser - sådan en har jeg, og han er racekat - og udbryderkonge. Men de hører heldigvis til sjældenhederne.
[/QUOTE]
Langt hen af vejen, men så er der bare katte med en større udetrang end andre og jeg synes jeg hører om flere af dem hos huskattene, men de findes jo også hos racekattene - min Athea er et godt eksempel
Eife - sjovt du nævner de racer, har jeg ogå selv tænkt på:) Måske jeg skal kigge efter en omplaceringskat??
Simba 66 & 67 er glade for deres løbegård og forlanger ikke mere for det har de aldrig været vant til. 66 er langhåret, men det burde ikke afskrække dig og 66 er korthåret med den flotteste blæanke pels man kan ønske sig. 66 har det blideste sind jeg nogensinde har oplevet en kat have
Jeg har en huskat, som tidligere var fritløber og NØD sin frihed. Pga. triste familie omstændigheder kom han meget pludseligt herhjem og bo. Sammen med 5 norske skovkatte i en indhegnet have på ca. 30 M2.
Og ikke en eneste gang har der været problemer med det.
Ja, en omplaceringskat eller avlskat der er “pensioneret” kunne jo være et godt bud
Der er sikkert en del, der har erfaringer med at gøre fritløbere til indekatte/løbegårdskatte. Jeg har erfaring med, at det ikke lykkedes. Ingen af delene er sandhedEN, men risikoen for, at det ikke vil lykkes, er altid til stede. Så hvorfor løbe den risiko, med mindre det er absolut nødvendigt.
Der er, tror jeg, en meget god grund til, at internaterne forlanger, at katte, der før har været fritløbere, fortsat skal være det. De har set det mislykkes for mange gange, hvis man tager friheden fra dem.
Men det er jo alt sammen akademisk, hvis du alligevel vælger en racekat