Farligt legetøj

Jeg er sikker på jeres katte også har drillepinde og fiskestænger at lege med. Det er det bedste legetøj mine kan få. De har en fiskestang med en lang snor, og for enden hænger der en mus. Emil elsker at bære musen i munden, og så går han rundt i lejligheden med tråd og fiskestang efter sig. I går hørte jeg pludselig en bump, hvorefter han hylede og skreg. jeg skyndte mig ind i soveværelset, hvor han lå på gulvet med snoren viklet mange gange rundt om bagbenet- Han havde fået fiskestangen ind under computerbordet, og er så blevet bange og rendt rundt om sig selv. Han hvæsede, skreg og snoede sig, men jeg fik hurtigt klippet båndet over, hvorefter han pilede afsted. Jeg måtte så ha fat i ham, og klippe tråden af, som havde viklet sig 5-6 gange rundt om hans lille bagben. Snoren sad så stramt, så jeg kunne dårligt klippe den af. Jeg blev noget forskrækket, for var det sket 10 min. senere havde jeg været gået, og var kommet sent hjem. Har i været udsat for lignende, og tror i han var kommet fri, eller havde tråden strammet mere og mere. Jeg har nu lavet fiskestangen igen, men tør ikke lade dem lege med den, hvis jeg ikke er hjemme.

ALT der har noget at gøre med lange snore eller wirer er algt væk, hvis ikke det lige leges med det! Leg med den slags sker udelukkende under opsyn…
Jeg har hørt lidt for mange historier om, hvad der kan ske, så jeg tør ikke tage chancen…

Emil var sikkert ikke selv kommet fri… og en så stram snor om benet kan give gnavsår, stoppe blodtilførsel osv osv… så godt at du var hjemem til at hjælpe ham!

Ja jeg har selv tænkt på blodomløbet i det lille katteben, og det blir lagt væk fra nu af.

Ja fiskestænger med snøre osv bliver lagt væk når vi ikke leger med det :slight_smile: Skal nødigt risikere noget. Godt du var hjemme til at redde ham :blegne:

Alt med elastik, gavebånd, snore o.s.v. er ikke noget kattene bør have adgang til, hvis man ikke selv er i nærheden, hverken noget der ligger frit eller er hængt op…gavebånd heller ikke når man er der, kattene kan få alvorlige snitsår i mund og på poter af det.

Nej, jeg tror heller ikke Emil var kommet fri, for en kat går bare mere i panik jo mere den prøver at komme fri, og kan ikke tænke så rationelt, at den selv kan vikle sådan en snor af.

Men godt du var der, så der ikke skete noget alvorligt

vi har osse en masse af de der drillepinde i alverdens udgaver, men de ligger aldrig fremme, de kommer kun frem når vi selv er med til at lege med dem.
trixie vil gerne spise hvad der nu er i enden af pindene og daffy vil helst gerne bare gnaske i plastik-pinden.
som jeg har skrevet tidligere skal alt legetøj til dyr bruges med varsomhed og respekt

Drillepinde, kun med vedhæng, ligger frit herhjemme (dog gider de ikke lege med det, hvis ikke der står en i den anden ende). Men alt, hvor der er snor mellem pind og legetøj, bliver lagt væk - det er simpelthen for farligt at lade dem lege med.

Mine katte gider egentlig kun glimmerkugler og en sjælden gang en mus, hvis de skal lege med sig selv - men aller bedste leg, er nu altså fangeleg efter hinanden gennem huset :ok:

Jeg synes ikke det er farligt legetøj - men man skal altså tænke sig om!

Det er ligesom at man ikke lader små børn i børnehaven lege alene med sjippetorv for de binder hinanden fast med det, eller det kan få viklet sig om halsen.

kald mig bare mavesur - men jeg mener altså det er sund fornuft at ligge tingene væk, og jeg synes på ingen måde at man skal lade katyten slæbe rundt på det selv.

for det første går legetøjet meget hurtigere i stykker, og for det andet risikere man at de vikler sig ind i det

Tak for advarslen!
Jeg er yderst påpasselig med alt, hvad der hedder snore, også gardin- og persiennesnore, for jeg oplevede noget nær det samme, da jeg for mange år siden fandt en kat hængende med en persiennesnor viklet stramt om bagbenet.

Der skete ikke noget, men det var også kun, fordi jeg var hjemme og opdagede det i tide.

Den forstår jeg ikke rigtigt Gry. Mener du at katte ikke må bære legetøjet? Det ville jo være det samme, som hvis de ikke måtte bære rundt på de små stofmus. Skal de bare kigge på dem?

Godt du ikke var gået inden det skete.

Her hjemme kommer sådan noget legetøj kun frem når jeg leger med dem.
Sådan noget som persienne snore bliver bundet op med elastik hver morgen.

jeg mener at man ikke skal lade sine dyr slæbe rundt på noget med en lang snor i.

selvfølgelig må de fange den og rive i den og hive i den - men de skal ikke rende rundt med den.

hvis katten er til legetøj den skal rende rundt og bære på, så giver man den noget uden snor i. Som et bolsje eller en mus eller en “rotte” eller hvad pokker man kan finde på.

men man giver den sgu ikke en drillepind med en snor med legetøj i - meget undskyld - men i min verden er det at indbyde til problemer. men det kan selvfølgelig være erfaringen med børn der slår igennem der. men for mig er det almen sund fornuft…

[quote=Troldegaarden;152152].
Sådan noget som persienne snore bliver bundet op med elastik hver morgen.[/quote]

Ja :ok::ok:

Det er nemlig også noget, der er mange der slet ikke tænker på kan være farligt.

En ting mere vedrørende persienner…kattene kan skære sig på dem hvis de synes det er sjovt at stå og “skramle” med persiennerne…især hvis det er dem der er lavet af metal (aluminium)

[QUOTE=Gry Gressbakken;152163]jeg mener at man ikke skal lade sine dyr slæbe rundt på noget med en lang snor i.

selvfølgelig må de fange den og rive i den og hive i den - men de skal ikke rende rundt med den.

hvis katten er til legetøj den skal rende rundt og bære på, så giver man den noget uden snor i. Som et bolsje eller en mus eller en “rotte” eller hvad pokker man kan finde på.

men man giver den sgu ikke en drillepind med en snor med legetøj i - meget undskyld - men i min verden er det at indbyde til problemer. men det kan selvfølgelig være erfaringen med børn der slår igennem der. men for mig er det almen sund fornuft…[/QUOTE]

Ja nu er jeg da helt ked af, at jeg deler mine kattespørgsmål og problemer med andre. Jeg kan da godt det, at jeg ikke har tænkt mig om lige med hensyn til det, men der er jo nok andre katte der også får lov at lege med det, og så vidt jeg ved står der ikke advarsel på indpakningen. Jeg er normalt en der går meget op i mine kattes helbred og velbefindende som de fleste sikkert ved, så kunne vi ikke prøve at lade være med at komme med beskyldninger. Alle kan jo begå fejl. Jeg spør på en pæn måde, og forventer et pænt svar. Hvad du ellers tænker, synes jeg du skal holde indenbords.

Nej men som sagt er det for mig blot almen sund fornuft. Jeg synes heller ikke jeg har skrevet noget grimt, jeg siger bare hvad jeg mener, men jeg pakker det så heller ikke ind i vat.

Jeg synes måske det er for fintfølende at blive ked af det eller fornærmet over hvad jeg skriver. Og jeg kan da slet ikke se hvor jeg beskylder dig for noget som helst?

Jeg har ikke sagt at alle ikke kan begå fejl og jeg er ikke selv for god til at lave fejl - men den med snore synes jeg burde springe i øjnene på alle.

Hvis man ikke kan tåle en smule kritik så synes jeg ikke man bør skrive på forum. Jeg har også selv fået mine hug, og selv slået mig selv i hovedet mange mange gange over mine fejl og lært af dem.

og ja - som sagt - måske er det bare mig der er en sur kælling…men jeg synes det burde være logisk at man ikke lader sine dyr lege med lange snore på egen hånd.

Men jeg er så også opvokset med dyr i alle former og størrelser - så måske kommer det med erfaringen med hvor mange ting der kan gå galt med snore/reb/lignende

Anne, du skal ikke være ked af det - jeg har såmænd selv haft sådan en fætter liggende i lange tider.
Nu gad mine katte den ikke, hvis ikke jeg var i den anden ende, så risikoen var ikke stor for, at de kunne komme galt afsted.
Alt det man skal tænke på, når man har katte og små børn - vi begår alle fejl og jeg synes ikke, at du skal dunkes i hovedet.

Nu var du heldigvis hjemme og kunne gribe ind - giv du smuksakkerne en ordenlig krammer og så op med hovedet, ikke?

:knuser::knuser:

[quote=Gry Gressbakken;152183]Nej men som sagt er det for mig blot almen sund fornuft. Jeg synes heller ikke jeg har skrevet noget grimt, jeg siger bare hvad jeg mener, men jeg pakker det så heller ikke ind i vat.

Jeg synes måske det er for fintfølende at blive ked af det eller fornærmet over hvad jeg skriver. Og jeg kan da slet ikke se hvor jeg beskylder dig for noget som helst?

Jeg har ikke sagt at alle ikke kan begå fejl og jeg er ikke selv for god til at lave fejl - men den med snore synes jeg burde springe i øjnene på alle.

Hvis man ikke kan tåle en smule kritik så synes jeg ikke man bør skrive på forum. Jeg har også selv fået mine hug, og selv slået mig selv i hovedet mange mange gange over mine fejl og lært af dem.

og ja - som sagt - måske er det bare mig der er en sur kælling…men jeg synes det burde være logisk at man ikke lader sine dyr lege med lange snore på egen hånd.

Men jeg er så også opvokset med dyr i alle former og størrelser - så måske kommer det med erfaringen med hvor mange ting der kan gå galt med snore/reb/lignende[/quote]

Gry, du skriver ret tit om dumheder du begår med hensyn til Willow.
Ikke fordi du er ond, dum eller tankeløs - men fordi vi alle laver fejl.
Jeg synes, at du måske lige skulle tænke dig om en ekstra gang inden du kaster dig over tastaturet.

Anne skriver, fordi hun dels er ulykkelig over, hvad der KUNNE være sket og fordi hun bare er så lettet over, at der ingenting skete.

Så er der ingen grund til, at skrive, som du gør.

[quote=Eva;152189]Gry, du skriver ret tit om dumheder du begår med hensyn til Willow.
Ikke fordi du er ond, dum eller tankeløs - men fordi vi alle laver fejl.
Jeg synes, at du måske lige skulle tænke dig om en ekstra gang inden du kaster dig over tastaturet.

Anne skriver, fordi hun dels er ulykkelig over, hvad der KUNNE være sket og fordi hun bare er så lettet over, at der ingenting skete.

Så er der ingen grund til, at skrive, som du gør.[/quote]

Deri er jeg så uenig - det synes jeg ikke jeg “ret tit gør”. Jeg har skrevet da han spiste tandpasta, og jeg har skrevet da han åd et lille plastiklåg. Så har jeg skrevet om et hverdagsuheld med at lukke en låge over hans hale.

Det synes jeg altså ikke er ret tit :prut:

[quote=Gry Gressbakken;152193]Deri er jeg så uenig - det synes jeg ikke jeg “ret tit gør”. Jeg har skrevet da han spiste tandpasta, og jeg har skrevet da han åd et lille plastiklåg. Så har jeg skrevet om et hverdagsuheld med at lukke en låge over hans hale.

Det synes jeg altså ikke er ret tit :prut:[/quote]

OK, jeg undskylder, at jeg skrev tit - men Anne skriver jo heller ikke den ene gang efter den anden om uheld med kattene, vel?

[quote=Gry Gressbakken;152193]Deri er jeg så uenig - det synes jeg ikke jeg “ret tit gør”. Jeg har skrevet da han spiste tandpasta, og jeg har skrevet da han åd et lille plastiklåg. Så har jeg skrevet om et hverdagsuheld med at lukke en låge over hans hale.

Det synes jeg altså ikke er ret tit :prut:[/quote]

Nej, det er måske ikke ret tit Gry, men oftere end jeg har gjort det, så for mig er det mange gange.

Det er nu slet ikke det der betyder noget hvor meget eller hvor lidt men at vi alle lære af andres fejl. Det kan vi kun hvis der bliver skrevet om det og det gør der altså kun hvis brugerne har lyst til at dele deres oplevelser med os andre.

Kan man ikke svare på en pæn måde så bør man hellere tie stille uanset om man selv syntes at det da burde være logik for høns. :slight_smile: