Hej alle sammen
Sidder her og skal til at lave beskrivelse af killinger til sundhedsbog, men er kommet i vildrede mht de rigtige farvebetegnelser. Især fordi de bliver lysere og lysere alle sammen.
Sætter billeder af killingerne lige ind herned af
Vil i hjælpe mig med de rigtige farvebetegnelser?
På forhånd tusind tak
Først Robin billede 1+2 (som jeg er mest i tvivl om da hendes underlød er grå, men hun stadig har en smule rød og så sort i pelsen. Hun blev født næsten sort.):
Så Marshall (som har lidt skildpaddeskjolder i pelsen istedet for den klassiske tabby synes jeg)
Så Ted som ser meget mørk ud på dette billede, så i får et nyt i dårligt lys og et gammelt i godt lys:
Barney har ca samme farve som Ted, så tror ikke han behøver billedplads
Altså i betragtning af hvad de dyrlæger/veterinær sygeplejeskerne plejer at skrive i sundhedsbøgerne så er det så godt som lige meget at vide hvilken farve ens katte har :rulleøjne:
Men den først er sort tortie smoke med hvid.
Den næste er rød sølv tabby med hvid (kan ikke se hvilken slags tabby ud på fra billederne, da det sølv har udvasket det for meget nu her)
Det tror jeg bestemt også nr. 3 er, men lidt svært når man ikke kan se kroppen .
Den sidste er sort tortie med hvid - kan også være smoke, det kan jeg ikke se ud fra billederne, lyset er så dårligt på dem
Men han (den lyse, Marshall) er tabby eller? Har været meget i tvivl med ham, for han har ikke rigtigt de samme aftegn synes jeg. Han har store mørke plamager hist og her, men ikke mønster på samme måde.
Maja - Røde/creme katte vil altid vise striber uanset om de genetisk er ensfarvede eller ej, da det røde gen gør at ikke-tabby-genet (non-agouti) ikke kan få lov at virke som det skal Så uden en DNA test (eller test parring, men ikke så relevant her går jeg ud fra) kan du ikke sige om han er tabby eller ej. Grunden til at han ser ud som han gør er sølv-genet, der skubber farven ud i spidsen af hårstrået, sådan at han er hvid i bunden. Derfor ser han ret speciel ud
Tak Det morer mig at nørde med farver, derfor ved jeg ret meget om det. Og for lige at tilføje til det med det røde, så kalder man derfor generelt alle røde katte for tabby, fordi de ser tabby ud uanset om de er det eller ej genetisk (og for os med stamtavler giver det så en anden situation når vi skal stambogsføre, men det er så vidt jeg husker ikke relevant for dig?)
Takker er også super stolt af de små mislinger. Synes de er så skønne, kønne og kælne.
Det eneste der er, er at Marshall stadig ikke spiser andet end råt kød. Så han bliver hjemme noget tid endnu og så må vi se om han bliver anderledes eller om han bare har nogle anderledes behov der skal tages hensyn til.
Men ved ikke om der kunne være noget galt med ham psykisk. Han har altid haft et meget specielt ansigtsudtryk med “triste” øjne. Han kan ikke miave eller sige nogen lyde andet end små hvæs (som han så bruger istedet for pjevs og miav lyde) og så vil han ikke spise andet end råt kød. Har haft dyrlæge ude, men hun mener det bare er stærke instinkter.
De skal alle sammen til Strib dyreklinik her d. 27. så prøver at spørge der igen. Synes godt nok det er mærkeligt.
Indtil videre er han bare gennemført kødspiser
Tusind tak!
Ja, alle undtagen mit lille problembarn Marshall men udelukkende fordi han ikke står tilsalg pt, for har haft utrolig mange interesserede og de andre røg meget hurtigt