Farvebedømmelse :P

Tjaaa, nu er jeg jo Birma opdrætter, men er altså ikke sæærlig sej til at farvebedømme andet end Bimser :ups:

Min svigermor har fået en lækker tortietøs, som jeg ikke helt kan finde ud af hvad farve hun har…

Mit bud er blåtortie makreltabby harlekin… Men øh, om det passer det aner jeg simpelthen ikke :tihi:

Nogen som vil give nogle bud? Hun er helt hvid på maven og har striber som makrel tabby bag hovedet og på halen, men på kroppen sys jeg ikke striberne er helt rigtige? Jeg ved det simpelthen ikke -surrender

A little help please? :doh: :tihi:

Sort tortie (makrel) tabby bicolour :slight_smile:

Hvis du ser hende rigtigt er du ikke i tvivl om at hun er for lys til at være sort. Men det er svært at se på de her billeder :stuck_out_tongue: Mobil kameraer er ikke sååå super i mørke rum…

Godt være du har ret i hun er bicolour :ups: :tihi:

Men det tabby mønster driller stadig…

Er hun så blå? Det synes jeg godt nok hun ser for mørk ud til. :øhmm:

Hun kravler rundt under bordene på billederne af hele kroppen, så hun ser nok mørkere ud end hun er :S
Der hvor hun sidder på sofaen kan du bedre se hendes farve. Jeg trooor hun er blå, for hun minder meget om min blå pige i farven. Men altså som sagt; Stik mig en Birma :tihi: De der mønstre osv, ihhh det driller :ups:

[quote=DK*DeLaCour;292162]Hun kravler rundt under bordene på billederne af hele kroppen, så hun ser nok mørkere ud end hun er :S
Der hvor hun sidder på sofaen kan du bedre se hendes farve. Jeg trooor hun er blå, for hun minder meget om min blå pige i farven. Men altså som sagt; Stik mig en Birma :tihi: De der mønstre osv, ihhh det driller :ups:[/quote]

Jamen hit med nogle bedre billeder, så skal jeg gerne sige om hun er blå :cool:

:tihi:[quote=DK Thomani;292166]Jamen hit med nogle bedre billeder, så skal jeg gerne sige om hun er blå :cool:[/quote]

Hahhahaah, hun render jo ikke liiige rundt om fødderne på mig, vel? :tihi:
Men jeg skal derud igen i morgen, så må jeg tage mit spejlrefleks med, så håber jeg at få bedre billeder :tihi:

Men; De har en sort ticked tabby hankat og hun er SLET ikke i nærheden så mørk som han er :slight_smile:

Hahhahaah, hun render jo ikke liiige rundt om fødderne på mig, vel? :tihi:
Men jeg skal derud igen i morgen, så må jeg tage mit spejlrefleks med, så håber jeg at få bedre billeder :tihi:

Men; De har en sort ticked tabby hankat og hun er SLET ikke i nærheden så mørk som han er :)[/quote]

Dem vil jeg glæde mig til at se :slight_smile:

Ja, muligvis blå.
Helt sikkert tortie
og så tror jeg faktisk at hun er blotched/klassisk, men at en del af ringen på siden bliver væk under det hvide.

Hvis hun er det er hun blå tortie blotched tabby med hvid (evt. kalde det bicolor i stedet for med hvid)

Men ja, bedre billeder og gerne fra begge sider og også oppe fra, så er det nemmere med det tabby mønster :slight_smile:

[quote=Eva K;292200]Ja, muligvis blå.
Helt sikkert tortie
og så tror jeg faktisk at hun er blotched/klassisk, men at en del af ringen på siden bliver væk under det hvide.

Hvis hun er det er hun blå tortie blotched tabby med hvid (evt. kalde det bicolor i stedet for med hvid)

Men ja, bedre billeder og gerne fra begge sider og også oppe fra, så er det nemmere med det tabby mønster :)[/quote]

Efter det genetik jeg har lært, så har hun alt for mange striber på halen til at være blotched :slight_smile:

Bicolour er hun bestemt:

Annie - Ja, det er bare det der med om man skelner mellem så meget hos huskatte, men gør man det så helt enig, så er det bicolour

Mht. halen så synes jeg godt at hun kan være klassisk, så stor forskel synes jeg heller ikke der altid er i striberne på halen :slight_smile:

[quote=Eva K;292238]Annie - Ja, det er bare det der med om man skelner mellem så meget hos huskatte, men gør man det så helt enig, så er det bicolour

Mht. halen så synes jeg godt at hun kan være klassisk, så stor forskel synes jeg heller ikke der altid er i striberne på halen :slight_smile: [/quote]

Nu blev der jo bare spurt om farvebedømmelse, så tager jeg det hele med, også hvorvidt det er med hvid eller bicolour :slight_smile:

De blotched katte jeg har set har kun et par striber på halen, slet ikke noget nær det billede du linker til :slight_smile:

Annie - Ah okay. Men jeg synes nu selv min ene blotched pige herhjemme har lige så mange som den lille pige på billedet her i tråden :slight_smile:

Tak til jer begge for at forsøge :ups:

Altså, jeg er faktisk liiidt enig i det Eva skriver. Hun kunne godt være klassisk tabby, idet hun faktisk har “ringe” på siden. Men kun den ene side. Den anden side ligner det mere brudte striber.

Min aftale derude er aflyst, så jeg ved ikke hvornår jeg kommer derud igen :frowning:
Men måske min svigermor kan sende nogle billeder til mig. Hører lige ad :slight_smile:
Grunden til de dårlige billeder var jo at hun ike have tid til at stå stille :tihi: Hun er vel ikke tortie for ingenting :rock:

Vores kat er bicolor og denne kat er bicolor. En harlekin ser helt anderledes ud.

Blå kan jeg ikke se, men fotos er måske lidt sløret ?

[quote=lenschow;292334]Vores kat er bicolor og denne kat er bicolor. En harlekin ser helt anderledes ud.

Blå kan jeg ikke se, men fotos er måske lidt sløret ?[/quote]

Som skrevet før, så går katten rundt under bordene mens det er mørkt. Så hun fremstår meget mørkere på billederne end hun i virkeligheden er :slight_smile:

Jeg er helt med på hun er bicolour :ok: :inlove: :smiley:

Hun er for lys til at være sort. Var det sagt om mine Norske ville det betyde sølv eller blå. Ved ikke med din race.

Super gode kopier af mulige mønstre. Det ville være fint hvis de kunne gemmes et for alle lettilgængeligt sted.

Nu var jeg til Jan og Charlys genetik-roadshow i går og ifølge dem ses det (ikke ofte, men det ses), at katte har det ene tabbymønster på den ene side og det andet på den anden :smiley:

Hun er sotr tortie tabby spottet bicolour. (Broken Makrel tabby)
se den der er som avatarkat på faldsnude gruppen. det er den samme farve.
Bicolour må have op til 50 % hvidt og ned til 25% hvidt, så det giver stort spillerum.
Mængden af hvidt vil syne mindre når hun vokser til.

Spændende !!
Men det må da klassificeres som en alvorlig fejl, eller ?
Mønstermæssigt skal de forskellige mønstre jo opfylde gængs krav, for at kaldes perfekt ?

Og så skynder jeg mig at tilstå, at min viden om mønstre begrænser sig til blotched tabby, men her ved jeg til gengæld osse hvad der skal være til stede for at kaldes perfekt :slight_smile: