Farvekoder

Nu har jeg kigget rigtig dybt ind i mange Amber tavler/linjer, hjemmesider mv., og kan efterhånden huske dem på rygraden. Dette ene og alene, fordi jeg ikke forstod modstanden imod Amber - måske bedst kendt som X-farverne.

Jeg kender linjerne bag både mor og far til din Quick Silver rigtig godt, og har haft den fornøjelse at have haft begge i hænderne :slight_smile: Begge forældrer er skønne NFO’er.

Mit umiddelbare råd til dig - i forhold til Amber - vil være at gå langt uden om hankatte med en høj indavlsprocent, og som giver en høj indavlsprocent på afkommet. Og ligeledes vil jeg anbefale dig, at gå langt uden om en hankat, der ligger under middelkvalitet (standarden taget i betragtning).

Brænder du for Amber, og er Quick Silver bærer af Amber, da ville jeg gå efter en parring med hankat, der ikke er bærer, men derimod har rigtig mange plusser i forhold til NFO standarden, og som kan fremhæve din smukke piges gode såvel som fodbedringsider. Heraf kan komme evt. bærer - og muligheden for en forbedret kvalitet, som du på sigt kan arbejde videre med. Ja, måske et langsommeligt arbejde…men på den lange bane tror jeg det kan betale sig :slight_smile:

Og det sagde så hende, der har 2 Amberbærer, men som ikke noget mål om, at “lave” Amber :slight_smile:

Har du haft din pige med på udstilling - hvad er hendes plusser og forbedringspunkter i dine øjne? :slight_smile:

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;749800]Nu har jeg kigget rigtig dybt ind i mange Amber tavler/linjer, hjemmesider mv., og kan efterhånden huske dem på rygraden. Dette ene og alene, fordi jeg ikke forstod modstanden imod Amber - måske bedst kendt som X-farverne.

Jeg kender tildels linjerne bag både mor og far til din Quick Silver rigtig godt. Så mit umiddelbare råd til dig - i forhold til Amber - vil være at gå langt uden om hankatte med en høj indavlsprocent og ligeledes en hankat under middelkvalitet (standarden taget i betragtning).

Brænder du for Amber, og er Quick Silver bærer af Amber, da ville jeg gå efter en parring med hankat, der ikke er bærer, men derimod har rigtig mange plusser i forhold til NFO standarden, og som kan fremhæve din smukke piges gode såvel som fodbedringsider. Heraf kan komme evt. bærer - og muligheden for en forbedret kvalitet, som du på sigt kan arbejde videre med. Ja, måske et langsommeligt arbejde…men på den lange bane tror jeg det kan betale sig :slight_smile:

Og det sagde så hende, der har 2 Amberbærer, men som ikke noget mål om, at “lave” Amber :slight_smile:

Har du haft din pige med på udstilling - hvad er hendes plusser og forbedringspunkter i dine øjne? :slight_smile:

Knus Gitte[/QUOTE]

Nej, hun har ikke været udstillet. Et af hendes minuspunkter er størrelsen, jeg kunne godt ønske hende noget større.

Hvor stor er hun blevet - din smukke pige? :slight_smile:

Og her tænker jeg ikke kun vægt, men jeg tænker og også knoglebygning, benstammer, tyngde og generel harmoni - altså om elementerne passer sammen? :slight_smile:

Ej, var jeg dig Susanne, da ville jeg tage Quick Silver med på udstilling :slight_smile:

Har du iøvrigt set Tomiss Tender Love - en søn af moren til din Quick Silver? Han er en bestemt en dejlig og lovende dreng - og du har altså en pige gående efter samme mor. De er halvsøskende :slight_smile:

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;749808]Hvor stor er hun blevet - din smukke pige? :slight_smile:

Og her tænker jeg ikke kun vægt, men jeg tænker og også knoglebygning, benstammer, tyngde og generel harmoni - altså om elementerne passer sammen? :slight_smile:

Ej, var jeg dig Susanne, da ville jeg tage Quick Silver med på udstilling :slight_smile:

Har du iøvrigt set Tomiss Tender Love - en søn af moren til din Quick Silver? Han er en bestemt en dejlig og lovende dreng - og du har altså en pige gående efter samme mor. De er halvsøskende :slight_smile:

Knus Gitte[/QUOTE]

Altså hun er ret harmonisk at se på mht. knoglebygning, benstammer, tyngde og generlt, men hun hører til en af de mindre skovkatte :slight_smile:

Hun er en smule reserveret og trykket, så jeg ved ikke, hvordan hun vil tage en udstilling.

Jamen jeg er skam rigtig glad for at måtte købe to skønne tøser af Edith, de er så dejlige begge to :hjerte:

Jeg tillader mig lige at stille et spørgsmål omkring farvekoder, nu når der er en tråd, håber det er i orden? Jeg har før fundet en hjemmeside hvor man kunne se hvordan farvefordelingerne sad over katten (f.eks 22 og 23) og så kunne man også se hvor meget hvid en kat skulle have hvis den skulle være 03 eller 09 osv, det var ligesom et billed af et katteskin strækt ud, ved nogle noget om hvor jeg kan finde det igen, så jeg kan se alle de forskellige farvefordelinger der i grupperne?? Tusind tak, og håber det er okay jeg lige spammer din tråd, eller må du lige slette mit indlæg :slight_smile:

Det er helt ok, det “skind” har jeg også brugt, da jeg skulle se på min Miamaja, for hun stod som værende Van, og det er hun ikke :tihi: :slight_smile:

Ja og når man er “van” til at opdrætte bimser som ikke har noget med mønster eller hvid… så skal man lige have lidt mere styr på det med farvefordelingerne og koderne… og ikke mindst grupperne… og det er dejligt lige at have noget at kigge på, når man er i tvivl, og min nye pige står til 03, men det er jeg ikke helt enig med, mener at hun er 09 ligesom hun hankat, men så alligevel… så mangler jeg lige de skin og kigge på om det er mig som er galt på den hehe :slight_smile:

Jeg kunne ikke lige finde dem, selvom jeg søgte, men mon ikke andre kan? :slight_smile:

Ved ikke om det er denne i mener maine-coons.dk :slight_smile:

Der var det jo :slight_smile:

Yep det er nemlig lige den :slight_smile: Tusind tak, og så fik jeg så svaret på at hun er 03 hehe :slight_smile:

Nu er der jo nogle racer hvor man ikke bruger 09 koden, du kan se skindet på min hjemmeside. Men ved man ikke bruger 09 ved perser/exotic. Der registreres kattene som 03 selv om de måske kun har sokker/medajlon

MVH
Gitte

Det var så lidt :slight_smile:

De skind du snakker om findes også på FIFes egen hjemmeside :slight_smile: Jeg linker her direkte til den pdf hvor det står, det er nemlig under standard, og så del generelle del, der beskriver det :slight_smile: Der illustrationer af både mønster, mængde hvid, men også af sølv mv. på et hårstrå :slight_smile: