Farvemuligheder

Jeg fatter desværre ikke meget af farvegenetik, så jeg håber på lidt hjælp her fra :slight_smile:

Missebarnet aka Minorlynx Hailey (NFO w 61) er gravid med Silver Spirit Felis Jubatus (NFO n 09 23).

Har I et bud på farvemulighederne for hendes kommende børn?

Kan vi ikke få deres stamtavler (links til pawpeds)
Jeg vil gerne vide hvad der ligger bag dem.

Men der kan i hvert fald komme hvide killinger, og hvis hun kun har et gen for det (kun en af forældrene er w, den anden er noget andet) så vil der alt efter hvad Missebarnet bærer under den hvide frakke komme andre farver.
De andre farver inkluderer makrel tabby og med hvid :slight_smile:

Ikke at jeg har en farveberegner, men du kan evt. kigge på www.eife.dk/farver og læse om farvegenetikken der :slight_smile:

[quote=Eife;353585]Kan vi ikke få deres stamtavler (links til pawpeds)
[/quote]

Jo da!

Silver Spirit Felis Jubatus

Minorlynx Hailey

Ja, Missebarnet bærer enten rød eller sort fra sin mor. Og så nok noget sort, evt med fortynding fra faderen side.
Begge forældre til kuldet nu bærer non-agouti (ikke tabby)
Så der kan komme
Af begge køn:

hvide (w) (50 % sandsynlighed)
Sorte (n)
Sort tabby, nok makrel (n 23)
Sort m. hvid (n 09)
sort tabby m. hvid (n 09 23)

Og HVIS missebarnet bærer rød (altså at hun er tortie under frakken og ikke sort)
så kan der komme piger der er
tortie (f)
tortie tabby (f 23)
tortie m. hvid (f 09)
tortie tabby m. hvid (f 09 23)

Og drenge der er
rød (d) (de vil jo så genetisk være røde, men vil vise makrel tabby i deres udseende pga. det røde gen)
rød tabby (d 23)
rød m. hvid (d 09)
rød tabby m. hvid (d 09 23)

OG der er en mulighed for at de
bærer fortynding, dvs. at du kan erstatte alle de sort med blå, og de røde med creme og få det også :slight_smile:
Det er dog ikke nogen stor sandsynlighed)

Tusind mange tak Eva!

Sikke mange muligheder der er med de forældre. Det kan jo blive ren farvelade.

Jeg krydser fingre for at der ikke kommer så mange hvide.
Men gerne helt blå eller helt sort.

Og dog, farverne er jo tindrende ligegyldige.
Bare Missebarnet får sunde og raske Missebarnsbørn og at hun klarer det fint nu når hun er så ung :slight_smile:

Jeg vil gætte på at du skal regne med nogle hvide, sort makrel tabby med og uden hvid og så være heldig hvis du får fuldfarvede sort eller blå :slight_smile:
Men kommer der bare én kat med noget rødt på så ved du at Missebarnet er tortie under frakken :slight_smile: (kommer der ikke nogen kan hun være sort/sort tabby, men det vil være et gæt og ikke noget du vd med sikkerhed).
Og du kan jo forresten få lavet en fuld farve DNA test på hende (for alle de test der er mulige) for 60 dollar hos UC Davis

Hvide er velkomne - især hvis de er hørende :slight_smile:

Jeg vil have en DNAtest på hende - når vi en gang har lidt flere penge mellem hænderne.
Én indkomst rækker ikke langt for tiden…

Pia - Nej, det kan jeg godt forstå. Heldigvis er 335 kr ikke den allerdyreste test man kan tage :slight_smile:

Lige nu er 335 kr mange penge :uha:

Pia - også herhjemme… Jeg mente bare at der var dyrere ting man kunne ønske sig råd til -tihi

Det har du jo helt ret i :slight_smile:

Med fare for at udstille min manglende viden om genetik… Silver Spirit er som navnet antyder sortsølvtabby m hvid… det må da have en vis indflydelse også på evt afkom :wink:

(Og ja, jeg kan godt læse at han på PawPeds står som sorttabby m hvid, men det er en fejl)

Ja, hvis han er sølv som Ann K skriver, så er der også 50 % for at afkommet bliver sølv hvis han er heterozygot (har et gen for det). :slight_smile:
Så inden uvidenhed udstillet :slight_smile:

[quote=Eife;353598]Ja, Missebarnet bærer enten rød eller sort fra sin mor. Og så nok noget sort, evt med fortynding fra faderen side.
Begge forældre til kuldet nu bærer non-agouti (ikke tabby)
Så der kan komme
Af begge køn:

hvide (w) (50 % sandsynlighed)
Sorte (n)
Sort tabby, nok makrel (n 23)
Sort m. hvid (n 09)
sort tabby m. hvid (n 09 23)

Og HVIS missebarnet bærer rød (altså at hun er tortie under frakken og ikke sort)
så kan der komme piger der er
tortie (f)
tortie tabby (f 23)
tortie m. hvid (f 09)
tortie tabby m. hvid (f 09 23)

Og drenge der er
rød (d) (de vil jo så genetisk være røde, men vil vise makrel tabby i deres udseende pga. det røde gen)
rød tabby (d 23)
rød m. hvid (d 09)
rød tabby m. hvid (d 09 23)

OG der er en mulighed for at de
bærer fortynding, dvs. at du kan erstatte alle de sort med blå, og de røde med creme og få det også :slight_smile:
Det er dog ikke nogen stor sandsynlighed)[/quote]

Jeg tager hatten af for dig Eva :slight_smile: og siger :tak:

Knus Gitte

Vi har jo en tråd her med de oplysninger du spørger om [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=14223”]Genetik - mønstre - De Kattegale Debatterer[/ame]

Fandeme sejt Eva! Det måtte jeg bare lige skrive :slight_smile:

Hmm, nu er det ikke for at udstille dig Pia, kan jo se der er flere som har det som dig. Som snart ny opdrætter troede jeg faktisk det var alm. at lave et sådan skema som Eva har lavet når man skulle til at planlægge en parring? Og få lavet en DNA test inden man begyndte, specielt med hvid? Men er det ikke normalt at gøre dette?

En DNA-test for farver synes jeg måske hører ind under “nice to know” for en opdrætter og som ny opdrætter med første kuld på vej er der da helt klart ting, jeg hellere ville bruge tid, energi og penge på :slight_smile:

Farvegenetik er den mest simple genetik, og har man den på plads, så er meget anden genetik lettere at gennemskue.
Når det er sagt, så kan man ved at kigge lidt bagud forudsige sandsynligheden for, hvilke farver der kan komme af en given parring. Naturligvis bliver der lidt flere ubekendte, når en kat er hvid, og her er anerne endnu mere vigtige :wink: Her kan afkommet hjælpe med at fastslå lidt mere omkring den hvide forælders farve (under det hvide).
Min holdning til farver er, at det bare er noget katten har, og der skulle være et helt specifikt problem, for at jeg ville DNA-teste for farve. Jeg ved godt, at farve har en del mere at sige indenfor nogle racer, men…

[quote=Eife;353608]Jeg vil gætte på at du skal regne med nogle hvide, sort makrel tabby med og uden hvid og så være heldig hvis du får fuldfarvede sort eller blå :slight_smile:
Men kommer der bare én kat med noget rødt på så ved du at Missebarnet er tortie under frakken :slight_smile: (kommer der ikke nogen kan hun være sort/sort tabby, men det vil være et gæt og ikke noget du vd med sikkerhed).
Og du kan jo forresten få lavet en fuld farve DNA test på hende (for alle de test der er mulige) for 60 dollar hos UC Davis[/quote]

Jeg synes faktisk linket er misvisende. For UC Davis kan så vidt mig bekendt ikke teste for alle farverne, men kun for nogle af dem. Den tabel de viser på siden er symbolerne for de forskellige farver. Men de kan reelt teste for Agouti, Colourpoint, Cinnamon og Dilute.