Farvemuligheder

Hvordan ser dilute ud? Den har jeg ikke hørt om før???

Dillute er fortynding :wink:

dilute er det engelske ord for fortynding:)
(dvs i CFA hedder chokolade Burmesere dilute - men de andre farver hedder også helt andre ting, end vi kender - men forvirrende er det:confused:)

Jeg går ud fra at du spørger, pga du ikke har kendskabtil Missebarnets sygdomshistorie

Hun havde underlivsbetændelse i januar, derfor den noget forhastede parring. En parring som først skulle have været til efteråret, så vi havde haft mulighed for at lære en masse inden.

Og du tror forhåbenlig ikke, at vi bare har valgt en tilfældig fertil hankat? :confused:

Han er valgt efter rådgivning fra Missebarnets opdrætter og hankattens ejer - som vist er mere end kompetent på området vedr avl af NFO :slight_smile:

Selv om man tester mor og far og ved nøjagtig hvad der er i generne farvemæssigt ved man jo intet om hvordan det kombineres fra far og mor så det vil jo under alle omstændigheder være gætværk. Spændede gætterier.
Man skal vide lidt ellers kan man få hak i stoltheden, som dem der, fordi de ikke ved bedre, køber en tortie hunkat og en rød han fordi man så gerne vil have mange farver i fødekassen.

Nej, Pia jeg kender ikke (eller huskede ikke lige der) at hun havde haft livmoderbetændelse. Men når du siger det synes jeg godt jeg kan huske en tråd om det…
Jeg tror bestemt ikke det bare er avl ud i den blå luft, jeg blev bare lidt nysgerrig omkring hvad holdningen egentlig var til det.

Jeg har jo lige været på opdrætter seminar ved JYRAK og derfor har jeg haft ekstra stor fokus på genetik. Det er bare derfor spørgsmålet udspringer lige i denne tråd om farve :slight_smile:

Åh nu I siger det så ringer der en klokke! Takker :slight_smile:

Det er normalt lige at have eller få en idé om farverne, men i en del racer er det ikke særligt vigtigt hvad farve afkommet får (dog er det i europé f.eks. dumt at parre f.eks. en sort tabby med en sort med hvid, da tabby med hvid ikke er tilladt), der er så mange andre ting mht. sundhed, indavl, kendskab til linier, type osv. der er mere vigtigt at have styr på :slight_smile:

Men det er noget der er nemt og sjovt, og hvis man som jeg f.eks. vil arbejde med en bestemt farve, så er det også meget relevant at have et kendskab til.

Den smørre, som jeg kom med, er ud fra de basale ting som Ole Amstrup talte om i lørdags, og så lidt kig i stamtavlen på de to hvor jeg vurdere hvad de mon bærer skjult fra deres forældre/forfædre :slight_smile:
Og har man arbejdet bare lidt med det, er det snart meget nemt lige at gøre :slight_smile:

Jeg synes ikke at linket er misvisende, hvis man bare læser indholdet.

The Veterinary Genetics Laboratory offers tests for the Agouti, Brown and Color genes. These tests assist owners/breeders with identification of coat color and provide information about the genetic make-up of their cats for these two genes. Results from these tests can be used to make informed breeding decisions to produce or avoid production of particular colors

Color = colorpoint. De tester så også for dilute/fortynding, hvilket ikke lige står i mit citat :slight_smile:

Citert fra Evas indlæg… der er så mange andre ting mht. sundhed, indavl, kendskab til linier, type osv. der er mere vigtigt at have styr på …

man kan vel som sådan ikke sige det er mere vigtigt, det er vel vigtigt at have en viden indefor alle områderne. Også selvom det ‘kun’ er farve. At man så kan have sine fokuspunkter forskellige steder i sit opdræt er vel også det der er tale om når flere (pga deres racer) ikke ‘behøver’ den store viden indenfor farvegenetik.

Bamse - Altså jeg mente at have styr på når man foretager parringen, ikke sådan generelt :o) I Pias tilfælde er deres planer jo blevet rykket en del frem, og de har derfor ikke nået at få den viden som de havde forventet (men har istedet fået en anden slags erfaring, hehe)
Men klart at det er vigtigt at vide noget om det hele, men lige farvegenetik vil jeg altså ikke placere synderligt højt på den lange liste, hvis der ikke er specifikke begrænsninger eller ønsker i ens opdræt :slight_smile:

Mener du, at spørgsmålet om, hvilken farve killingerne får er lige så relevant for parringen som spørgsmålet om, hvorvidt hun- og/eller hankat er bærer af en arvelig sygdom :?

Mette - Nej, det er slet ikke det jeg mener. Det er mere den generelle genetik., her under selvfølgelig med hovedvægt på den sygdomsrelaterede del. Men jeg mener også det er vigtigt at have styr på farvegenetikken. Intet udelukket der.

Så er jeg mere rolig :slight_smile:

IMO er farvegenetik kun vigtigt for så vidt angår, at man ikke parrer hvid med hvid. Det er da fint, at jeg under hele Fannys drægtighed kommer til at kunne messe over hende “jeg kan godt lide lilla, jeg kan godt lille, jeg vil gerne have lilla, jeg vil rigtig gerne have lilla - det passer til væggene i stuen” - men hvis der kommer en møglækker hunkat i f.eks. chokolade skulle jeg da være tåbelig, hvis jeg ikke beholdt hende :slight_smile:

Farvegenetik er som hovedregel “nice to know”, fordi det reelt ikke gør den store forskel for katten og kattens helbred, om den har den ene eller den anden farve og det er derfor jeg mener, man som ny opdrætter har en million-milliard andre ting at koncentrere sig selv og sine penge om. Mange racer har en del arvelige sygdomme, som opdrætterne langt hellere skal koncentrere sig om.

Laina - Ah, ja det er vigtigt at have et indblik i genetik da man så bedre forstår sygdommes nedarvning (og hvor kompliceret og besværligt det kan være). Men farvegenetik er altså bare “rart at vide”. Det kan være hvis der f.eks. dukker en rød pige op efter en tortie mor og en sort far, så ved man at man enten har kønsbestemt den forkert eller der har været en anden hankat inde over…