Farveopdeling i kat II?

Det kunne være sjovt at høre den generelle mening: Ja eller Nej

Hvad ligger der i fuld farveopdeling? Er det også mønstrene der skal opdeles? Altså ex. n22 - n23 - n24 - n25? :?

Ikke i min verden - But keep it simple - Ja eller Nej til fuld farveopdeling. Hvordan i tolker det er op til jer. Jeg mener bare, at dette enkle spørgsmål kan være med til at give et billede af, om det er noget, der er værd at arbejde videre på. Hvordan den evt. endelige opdeling skal være, må jo være op til en evt. arbejdsgruppe [bigloony]

Glæder mig til at se hvordan afstemningen går - Jeg ved godt, hvad jeg selv stemmer :stuck_out_tongue:

Hej

Jeg er ligeglad med om der evt. bliver fuld farveopdeling i KAT II. men jeg kan ikke se en grund til det…andet end det bliver nemmere at få cert. :S
Men det er jo mere el. mindre kun i DK der eks. kommer så mange MCO’er på en udstilling & igen er det jo kun enkelte farvegrupper der er repræsenteret med et “størrer” antal katte og det er derfor jeg ikke kan se en grund til at det skulle være en nødvendighed.

Jeg har et spørgsmål til dem der ønsker fuld farveopdeling :
Skulle racerne i kat II så skilles ad som hos Perserne ?

Jeg tænker at hvis racerne i Kat II bliver sammen, som nu, så vil det jo kun gøre en forskel på antal af uddeling af certifikater og formegentlig en minimering af BIV, men det vil jo ikke have indflydelse på NOM som jeg ser det og jeg kan ikke se hvorfor der skal deles flere cert. ud pr. udstilling og mindre BIV og same antal NOM ?
Jeg er egentlig godt tilfreds med den inddeling der er nu…
Selvfølgelig kan man stille spøgsmål tegn ved hvorfor non-agouti sort/blå har sin egen farvegruppe og hvorfor non-agouti rød/tortie ikke har og hvorfor sølv kun er inddelt i med og uden hvid og ikke i farverne…Men igen er der jo sjældent til BIV i sølv grupperne i forvejen og jeg kan bestemt se et problem i forhold til en non-agouti rød og der nok vil være en del fejlregistreringer :S

Hilsner
Charlotte

Jeg er stort set enig med dig Charlotte - kan ikke helt se formålet med en fuld farveopdeling - andet end det skulle blive nemmere at få et cert - og i længden synes jeg det ville være kedeligt :smiley: Hvis man skulle noget, skulle man omtænke hele systemet, således at det rent faktisk var de bedste af de bedste der gik videre, også selvom det var to i samme farve -muhaha

Enig -thumbs

[quote=“Yooncoon”]

Enig -thumbs[/quote]

Enig -thumbs

Jeg er fuldstændig enig i din tankegang -thumbs

Det er kedeligt når der ikke er konkurrence førend du når til nominering :S

Kan jeg ikke få en forklaring på hvad forskellen på den nuværende farveopdeling og fuld farve opdeling er? :slight_smile:

Fuld farveopdeling - så er kattene delt helt ned i feks;

Blå sølv classic for sig
Blå sølv makrel for sig osv…
Sort sølv for sig
Rød sølv for sig
Tortie sølv for sig

Hvor de i dag alle er i samme gruppe :slight_smile:

Det samme gælder alle de andre grupper :slight_smile:

jeg vil hellere have flere konkurrenter fra start der har den rigtige type og gode temperamenter uanset deres farve… det er da langt det sjoveste :slight_smile:

Sådan et system findes allerede i CFA og TICA. Så hvis man har lyst til at prøve hvordan det fungerer, kan jeg da kun anbefale, at man prøver et CFA eller TICA show, fx i Middelfart til november. :smiley:

Jeg synes egentlig ikke, at det er nogen særligt god idé at ændre FIFes system, hvis det skulle være i retning af CFA og TICA - FIFes styrke er vel, at det ikke ligner de to andre? Hvis det skulle til at være det samme, kunne man ligesågodt bare lægge forbundene sammen. :stuck_out_tongue:

Jeg synes det er svært at stemme på vejne af hele kat 2, så min stemme er blank.

I min race er vi stort set altid alene i klassen, gruppen osv. og et BIV er kun noget vi har hørt om i eventyrene. Jeg kunne godt tænke mig mere konkurrence og sammenligning, og det får vi kun ved at slå grupperne mere sammen.

Jeg vil hellere tænke i retning af at afhængig hvor mange katte af racen/gruppen osv så kan grupperne slås sammen hvis der er få og opretholdes hvis der er mange katte.

Sådan et system findes allerede i CFA og TICA. Så hvis man har lyst til at prøve hvordan det fungerer, kan jeg da kun anbefale, at man prøver et CFA eller TICA show, fx i Middelfart til november. :smiley:

Jeg synes egentlig ikke, at det er nogen særligt god idé at ændre FIFes system, hvis det skulle være i retning af CFA og TICA - FIFes styrke er vel, at det ikke ligner de to andre? Hvis det skulle til at være det samme, kunne man ligesågodt bare lægge forbundene sammen. :P[/quote]

Åh ved ikke om det skulle være helt ala TICA/CFA - har ikke regnet ud hvordan det evt. kunne være endnu :smiley: Men noget af tankegangen kunne godt bruges synes jeg - uden at det blev “magen til”.

Og lægge forbundene sammen? -uha Naaaaaaaah der er vist mange andre ting, der ikke er helt ens, som jeg nødigt så lagt sammen -høhø

Men fordelen ved FIFé s udstillingssystem og en evt. fuld farveopdeling ville vel være at flere havde mulighed for certifikat?

Som sådan kan jeg heller ikke se et problem i det, såfremt dommerne så ikke bare pr. automatik gav certifikatet når katten er alene. Jeg synes desværre indimellem det sker, at katte der ikke burde kunne opnå de nødvendige point får certet alligevel, fordi de er alene :slight_smile:

Personligt har vi udstillet meget i sølv-klassen (MCO) og såfremt vi skulle have været i fuld farveopdeling, så havde vi ikke nogensinde have haft konkurrence til i hvert tilfælde den ene af dem - og det synes jeg ville være hamrende kedeligt :smiley:

Men jeg vil da også gerne høre flere fordele/ulemper ved det?

Justice - Har nu også oplevet dommere der ikke gav det, selvom katten var alene. Men kan godt være du har ret ifht den tendens :slight_smile: Hvilket jeg da synes er lidt uheldigt.

Hmm, hvad gør de så ifht rød og rød tabby. Bliver det også delt op?
Som jeg har oplevet den røde klasse i mco, så er der da ikke konkurrence nok, så det er jo tydeligvis kun inden for nogle af farve-grupperne der er problemet. Som en anden skriver (det er vist en anden race) så er BIV pt. en by i Rusland. Og det er altså lidt ærgeligt. Mindre konkurrence, ellers tak.

Og som, var det Yooncoon, skrev i den anden tråd og herinde så er problemet jo at der bliver samme til NOM men færre til BIV med fuld farveopdeling, samt at der ikke er så mange som i DK. Det kan jeg ikke se den store pointe. Så evt. hellere gøre som hun snakker om og få egen kategori som perserne? Selvom jeg også har ldit svært ved at se om det så kun skal være mco’erne. Hvad så med nfo’erne og sib’erne? :?

Så har stemt nej :slight_smile:

Min Dior er i klasse 5 og det er rød/tortie en af de store klasser. I killing/ungdyr var vi rigtig mange fra 4 til helt op til 9, så kan man godt stå og tænke pyha. Men efter hun rykkede op og blev en voksen dame har der ikke været så mange, der har været et par gange der har været 2/3 stk. ellers har hun været alene i hendes klasse.
Jeg vil sige det er da lidt tamt når man bare er sig selv - og hvis vi havde flere farvefordelinger ville det så ikke medføre at flere ville stå alene…

Fuld og fuld farveopdeling synes jeg nu ikke der behøves, men lidt kunne have sin ret ex.
Kunne man godt adskille sort og blå samt rød og creme -thumbs
Så jeg afgiver ikke stemme, da jeg mener at mangle et punkt : delvis opdeling.

Hej

Personligt syntes jeg ikke farverne skal laves som fuld farveopdeling. I såfald ville jeg ofte være alene, da jeg pt. er en af de få som udstiller amber i kat.II - den ene som jeg pt. ved udstiller, udstiller katte uden hvid, så vi vil aldrig møde hinanden uanset, så selv om jeg da godt kan være lidt træt af man i grp. 4. kan være mange vil jeg hellere have denne konkurrence end ingen.
Der imod så syntes jeg måske der skulle kunne uddelese mere end 1.certifikat pr. klasse evt. alt efter hvor mange katte der er i hver klasse.- men kan ikke lige gennemskue hvordan det kunne hænge sammen.

MVH
Gitte

Man kunne jo sige 1-3 = 1 cert. 4-6= 2cert. 7-9 3 cert. osv… Eller man kan også sige at dommerne kan dele cert. ud til de katte de mener opnår x antal point for deres klasse og så stadig placere dem 1-2-3 osv… og at det kun er Nr 1 der kan deltage i BIV / NOM… hmm bare en ide :?