Fastbrændte ris

Jeg har været så dum at glemme at slukke for en gryde med ris i, hvilket resulterede i, at de blev godt og grundigt fastbrændte - Gryden var helt sort i bunden. Jeg er så ærgelig, da gryden næsten er helt ny.

Jeg har prøvet at rense den ved at sætte den i blød i vaskepulver og koge det op. Jeg har også prøvet at koge den med en opvasketablet. Det meste er kommet af, men der er stadig en sort plet i midten.

Er der nogen, der har nogle tips til, hvordan jeg kan få den ren?

Har du prøvet at lade den stå natten over med Fairy og vand i? Godt med Fairy :slight_smile:

Lad den stå 1-2 dage med en opvasketabs.
Når risengrøden er brændt på her står den i 2 dage - herefter kan jeg bare hælde ud og den er fuldstændig ren.
Men tabsen skal have tid til at virke - kogning er udnødvendig.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;731890]Lad den stå 1-2 dage med en opvasketabs.
Når risengrøden er brændt på her står den i 2 dage - herefter kan jeg bare hælde ud og den er fuldstændig ren.
Men tabsen skal have tid til at virke - kogning er udnødvendig.[/QUOTE]

Enig:ok:- det virker også altid her i hjemmet.

Enig.
1 døgn med en opvasketabs i gør mirakler

enig - vaske tab 24 timer (start evt med at hælde over med vand fra elkedel)

Tak for rådene - jeg prøver straks :slight_smile:

:inlove::inlove::inlove:

Jeg har med held brugt vaskepulver, når noget en sjælden gang brænder på her :stuck_out_tongue:

Kom en lille sjat vand i gryden, tilsæt lidt vaskepulver og lad det koge op - lad det stå til i morgen - så skulle det gerne være væk.

Enzymerne i vaskepulveret elsker brændt på i gryder----

Alternativt kan du bruge bagepulver… et lille drys på pletten og så kogende vand på…

:inlove::inlove::inlove:

Men enzymerne i vaskepulver bli’r slået ihjel hvis de kommer over 40 grader… så koges skal de ikke.

Bortset fra det har jeg osse altid brugt bio tex til fastbrændte ting. Jeg vil prøve med opvasketabs næste gang :slight_smile:

:slight_smile: Her i huset bruger vi også opvasketabs hvis noget har været brændt på, som de andre skriver 1-2 dage , så er det lige til at få af :slight_smile:

Her i huset bruger jeg kun tefal gryder til sådanne nogle ting. Så brænder de nemlig ikke på eller skulle det ske så er vand nok til at løsne :slight_smile: