Tilde skal jo kastreres imorgen, og i den forbindelse har vi fået af vide at han skal være fastende fra idag kl. 18. Han skal afleveres når klinikken åbner kl. 8.
Men jeg synes godt nok det er længe han skal faste… er det normal længe tid eller?:?
Det lyder da helt vildt!
De fleste dyrlæger siger fra midnat - er det killinger, siger min dyrlæge fra jeg står op (=ingen morgenmad)
Vi tager maden fra dem til midnat når de skal i narkose.
Hilsen Lisbeth
Jamen hvis dyrelægen har sagt sådan, så må du jo stole på det
Men jeg mener nu bestemt, at vi bare skulle tage maden fra, når vi gik i seng aftenen før…
Det lader til at vores dyrlæge er enige med de fleste, for når vores skal bedøves skal de også “sultes” fra midnat aftenen før, og vores misser syntes det er ALT FOR LÆNGE AT GÅ UDEN MAD :S Men husk at din kat gerne må få vand, det er kun maden der skal stilles væk.
venlig hilsen
FætterFyren
Det er helt hen i vejret. En kat har en lillebitte mavesæk, den har et højt stofskifte og alle de timer den faster plus de timer den er i narkose inden den så spiser igen…var det min dyrlæge der foreslog så lang en tidsinterval, ville jeg løbe skrigende bort…og finde en ny
Fjern tørkosten og LAD VANDET STÅ når I går i seng. Og stil et tallerken med vådfoder bare en spiseskefuld stå fremme. Stå op klokken 3-4 stykker og se om vådmaden er spist…er den ikke (og det tror jeg så den er) men ER den ikke så fjerne det.
Det giver alligevel rigelig tid for fordøjelsen til der ingen risiko er.
En kat spiser 12-18 små måltider i døgnet (nogle endda flere) så det er total ulogisk samme væsen skal sulte/faste i noget der ligner 3/4 døgn…næsten et helt.
Jeg har prøvet en kat (Tip) der fastede for længe!
Siden har jeg sat mit vækkeur og stået op klokken 1 og taget maden væk. Ellers fra midnat.
Den ene af mine skal kastreres i februar, og han skal faste fra midnat, men må dog godt få vand Så det lyder som lang tid i forhold til normalt.
Ja vand må de gerne få
Vi mennesker skal bruge 8-10 timers faste før narkose, og kattes system ekspederer mad meget hurtigere igennem end vores… jeg ser på, hvornår de skal afleveres hos dyrlægen og tæller max. 8 timer baglæns. Det har hidtil været fint
mad fjernes ved midnat og vand klokken 6 inden katten afleveres mellem 8 og 9
hvis det er en kvægdyrlæge ved han/hun måske ikke bedre…
hvilken dyrlæge bruger du ?
Hvis man skal følge hvad der står i de tykke lærebøger hedder det: Faste 8-12 timer før narkose. Mange steder starter man operationer først på formiddagen. Måske kl. 9 eller 10.
Så du kan måske godt trække den et par timer (bare huske at sige det, når du afleverer), men faste fra først på aftenen er (desværre) helt korrekt. Jeg tror nogle dyrlæger giver senere tidspunkt af hensyn til dyrene og de kan måske have en personlig erfaring for at det nok går an alligevel.
/Søren
Jeg har gennem tiderne fået langt over 100 killinger, voksne og hittemisser neutraliseret og alt afhængig af alder brugt den fremgangsmåde, jeg har beskrevet ovenfor. Det virker. Ikke 1 gang har der været problemer.
IGEN…en kat’s mavesæk er lillebitte og den smule der spises ad gangen vil meget hurtigt bliver brugt i systemet ISÆR også når det er vådfoder der er det sidste mad mis får.
Jeg har stor respekt for både faglighed, ekspertise og lærebøger, men også for den erfaring jeg selv har.
Det er helt og aldeles overdrevet at faste en kat 12 timer før narkose og den eneste undskyldning jeg vil give dyrlægerne for at bruge den tidsinterval er…fordi de ved at overdrive lidt måske sikre dem fordi Fru Jensen måske ikke lige ellers ville gøre det godt nok.
Er 12 timer ikke også hvad man anbefaler i menneskeverdenen…prøv lige at sammenlign vor og missernes mave/tarn/fordøjelsessystem
Hvad har vi…16 meter tarm…vore dyr har vel knap en meter. Proteiner er hurtige omsættelige kulhydrater langsomme
Mener Mini skulle faste fra 20/21, og skulle komme ca. 12 timer efter (så vidt jeg husker) og så måtte hun først spise fra aftensmads tid (under opsyn)
Mine voksne katte har altid kun været uden foder ca. 6 timer før operation og killinger 2-3 timer (aht. deres blodsukker). Vand har de hele tiden adgang til.
Jeg har et par gange været ude for, at en voksen kat har fået døren op og spist (eller at jeg har glemt at isolere den), men min dyrlæge har sagt, at det ikke gjorde noget, for skulle katten kaste op, er kattes “lukkemekanisme” til luftrøret ekstremt god - også under narkose.
Står man med en kat, der skal akut-opereres, har den heller ikke fastet.
Jeg har oplevet det et par gange og der var ingen problemer.
[quote=kamikaze;533119]Jeg har gennem tiderne fået langt over 100 killinger, voksne og hittemisser neutraliseret og alt afhængig af alder brugt den fremgangsmåde, jeg har beskrevet ovenfor. Det virker. Ikke 1 gang har der været problemer.
IGEN…en kat’s mavesæk er lillebitte og den smule der spises ad gangen vil meget hurtigt bliver brugt i systemet ISÆR også når det er vådfoder der er det sidste mad mis får.
Jeg har stor respekt for både faglighed, ekspertise og lærebøger, men også for den erfaring jeg selv har.
Det er helt og aldeles overdrevet at faste en kat 12 timer før narkose og den eneste undskyldning jeg vil give dyrlægerne for at bruge den tidsinterval er…fordi de ved at overdrive lidt måske sikre dem fordi Fru Jensen måske ikke lige ellers ville gøre det godt nok.
Er 12 timer ikke også hvad man anbefaler i menneskeverdenen…prøv lige at sammenlign vor og missernes mave/tarn/fordøjelsessystem
Hvad har vi…16 meter tarm…vore dyr har vel knap en meter. Proteiner er hurtige omsættelige kulhydrater langsomme[/quote]
Helt enig.
Jeg kan også forestille mig at du heller ALDRIG ville kunne finde på at fodre en kat bare to gange i døgnet?
Jeg tror stadig det handler om hvilken “slags” dyrlæge der er tale om
kvæg eller smådyr
[quote=kamikaze;533119]
Er 12 timer ikke også hvad man anbefaler i menneskeverdenen…[/quote]
Faktisk - sidst jeg var i narkose på Hvidovre Hospital - det er nok 5-7 år siden - fik jeg at vide at det egentlig var nok med 8-10 timer. Jeg tror man går med livrem og seler her også.
I øvrigt er jeg enig. Raiku, min tidligere dyrlæge, der jo var ekspert i katte og havde lagt uendeligt mange i narkose, sagde max. 8 timer, mindre for de helt små killinger. (Tullen var 5 mdr, så hun var ikke med i den gruppe, derfor husker jeg ikke det præcise interval her :øhmm:) Og det var ikke nødvendigt at fjerne deres vand.
[quote=Mega;533124]Mine voksne katte har altid kun været uden foder ca. 6 timer før operation og killinger 2-3 timer (aht. deres blodsukker). Vand har de hele tiden adgang til.
Jeg har et par gange været ude for, at en voksen kat har fået døren op og spist (eller at jeg har glemt at isolere den), men min dyrlæge har sagt, at det ikke gjorde noget, for skulle katten kaste op, er kattes “lukkemekanisme” til luftrøret ekstremt god - også under narkose.
Står man med en kat, der skal akut-opereres, har den heller ikke fastet.
Jeg har oplevet det et par gange og der var ingen problemer.[/quote]
det giver et meget bedre billed i mit hoved…Tak Hanne
Jeg har faktisk haft én enkelt voksen, der var fastet i 10-12 timer og som alligevel kastede op under narkose. Dyrlægen mistænkte mig for at have glemt at faste ham, men han var altså spærret inden bag en netdør uden mad men med vand hele natten. Men vi betragter det som et enkeltstående tilfælde, vi faster stadig kun voksne ca. 10 timer og ungdyr langt mindre, 6-7 timer er fint nok, og killinger bare 4-5 timer. Har mistet et par stykker i narkose gennem årene, men det har intet - absolut intet - haft at gøre med faste eller ej.
VH
Susanne