Fastgørelse af kradsetræ

Der var på et tidspunkt en tråd om gulv-til-loft-arrangementer, hvor nogle af jer skrev, at I havde tøjret jeres til væggen på en eller anden måde. Kunne en af jer, der har gjort det, ikke være rigtig sød at tage et billede af det, så jeg kan se, hvordan man kan gøre? Gerne inklusive instruktioner? :bebe:

Lille Cinnamon har indtil videre været alene om at bruge træet, men det er slut nu. Og når hun stryger til tops efterfulgt at knap 4 kilo sort hankat, hvorefter de kaster sig ud i et vældigt slagsmål og ligger og fægter efter hinanden på hver sin hylde - så bliver mor godt nok nervøs, sådan som træet står og svajer! -what

Det kan ikke vælte fuldstændig, sådan som det står, men derfor ville det nu alligevel være rart nok at have lidt mere styr på det.

Her har vi bare brugt vinkel beslag, på undersiden at et par af hylderne, og så lige skruer i væg og hylde, så er vi kørende :slight_smile:

Hvis det er de tynde stammer kan det være du kan bruge en fidus som denne (aner ikke hvad den hedder). Den er skruet fast i plastikken i stammens samling).

Men man må jo sige at PetFuns løsning med et bræt er ret så meget mere smart og solid.

Orv ja, fandt lige et billede af det (fra dengang mit gamle stadig holdt til det).

Tusind tak for svar og billeder. Det var lige præcis det, jeg havde brug for. Den slags praktiske, håndværksmæssige løsninger har jeg svært ved selv at komme på. Nu bliver det så interessant, om jeg kan finde ud af at udføre en af dem… -what

Må hellere vende tilbage med et billede, hvis det lykkes. Alternativt får I et fra skadestuen, når jeg skal behandles for letsindig omgang med en boremaskine eller lignende :klapper:

Galath - Pøj pøj med det. Håber det bliver af kradsetræet, og ikke skadestuen :smiley:

Vi har ikke så mange på som det Sheer viser, kun et beslag pr. hylde, og det er de alm. korte (aner ikke så meget om det, men kæresten havde dem liggende i hans værktøjskasse), og ikke så meget dem til hylder, som Sheer bruger.
Om det ene eller andet så er bedre, tjaeh -tihi

Tog gerne et billede, men mangler et kamera, såeh… :frowning:

Nu ved jeg ikke hvordan klatretræet er udformet men jeg har selv en hjemmelavet gulv til loft kradsesøjle (lavet af et tæpperør med sisal udenom) og der har min far lavet disse til at fastgøre søjlen med:

De er lavet så tykke at søjlen kommer til at i spænd mellem gulv og loft. Den i loftet har fået et par skruer op i loftet, så jeg er sikker på den ikke kan vælte.

Kom lige i tanke om at jeg jo da havde lånt et kamera af en veninde (hendes gamle)

Det med de runde plader har sådan en på hver plade

Det andet har sådan en på en plade, der er hængekøjer osv., så der kun er en plade

[quote=Eife;484857]Kom lige i tanke om at jeg jo da havde lånt et kamera af en veninde (hendes gamle)

Det med de runde plader har sådan en på hver plade

Det andet har sådan en på en plade, der er hængekøjer osv., så der kun er en plade
[/quote]

Det er meningen, at der skulle være billeder i indlægget, ikke? I så fald kan jeg nemlig ikke se dem :frowning: Kan det evt. være, fordi de ligger i et “privat album”?

Galath - Årh, jo… Glemte at ændre det. Tænkte jeg ellers at jeg skulle. Gør jeg lige pronto :slight_smile:

Edit: Så er det gjort, kan de ses nu? :slight_smile:

Jeps :slight_smile: Tusind tak. Det ser faktisk slet ikke så indviklet ud. Det er firkantede plader, jeg har, så det må være til at finde ud af.

Galath - Ja, så længe man bare husker at skruerne er kortere end pladerne er tykke, så er der ingen problemer -høhø Ellers får man nok en utilfreds missekat

[quote=Sheer;484750]Hvis det er de tynde stammer kan det være du kan bruge en fidus som denne (aner ikke hvad den hedder). Den er skruet fast i plastikken i stammens samling).

Men man må jo sige at PetFuns løsning med et bræt er ret så meget mere smart og solid.[/quote]

Billede 2 svarer til toppen af mit Petfun-træ (der ikke går helt til loft, men netop er fæstnet til væggen).

Det er meget pænt og sikkert også ganske sikkert, hvis man har pæne, velopdragne katte, der “angriber” træet nedefra. Hvis man som jeg har et styks 5 kg hankastrat, der tager tilløb ved terrassedøren, løøøøøøber gennem stuen og op ad trappen, hvorefter han springer fra toppen af trappen og direkte op i underste køje ca 1 meter væk - så bliver den plade altså tvunget ud fra væggen med tiden :smiley:

Så min er ekstra fæstnet med et vinkelbeslag :stuck_out_tongue:

Ja, den der med træpladen tror jeg heller ikke holder til mine kræs brug af træerne -høhø
Jeg troede faktisk at den måtte sidde fast i væggen med skruer eller beslag, indtil jeg læste Temple Bars indlæg og kan se jeg vist har misforstået det? :slight_smile:

Der medfølger én motherfucker af en skrue med tilhørende rawlplug, men når kraften kommer fra siden - og jeg har gasbetonvægge - så bliver den med tiden tvunget så meget ud fra væggen, at den bliver ustabil.

Så har mor her altså været i gang med boremaskine og skruetrækker. Jeg lovede jer vist et billede. Nu får I tre. :ok:

Heldigvis blev der ikke brug for skadestuen, men jeg tør slet ikke tænke på, hvad jeg på et tidspunkt skal give for reparationer, når jeg skal flytte -what Jeg ender altid med at få lavet nogle gigantiske huller, når jeg borer i væggen. Det lod jeg dog være med at tage billeder af :ups:

Skruerne sidder vist heller ikke helt godt fast over i højre side, men stammen er i hvert fald en hel del mere stabil, end den var før. Nu skal jeg så bare aldrig møblere om herinde… :tihi:

Men tusind tak, fordi I kom med gåde råd og billeder, så jeg kunne se, hvad jeg skulle gøre. Det er jo ikke jeres skyld, at det er farligt at slippe mig løs med en boremaskine :wehu:

Galath - Det ser da godt ud :ok:
Mht fraflytning, så er polyfilla fantastisk til at udfylde huller :smiley:

Har du husket ravplugs ???

Jaja, det har jeg :slight_smile:

Når jeg var lidt usikker på skruerne i højre side, skyldes det muligvis bare, at jeg måtte bruge nogle andre end dem, der fulgte med vinkelbeslaget - fordi der ikke var rawplugs med dem. Jeg måtte bruge nogle, jeg havde i forvejen, og de passer ikke helt til forsænkningen i beslaget.

Kattene har stadig ikke været oppe i det - de har lagt sig til at sove middagssøvn andre steder, så det varer nok nogle timer, før jeg får det testet med belastning på. Så må vi jo se, om det ryger ud af væggen, når de spurter op ad det :kryds: