Fatter slet ikke sådan en tankegang

[quote=Johnny;227835]

og jeg ka bare slet ikke ha at man bruger religion som undskyldning for sine handlinger, det er squ for langt ude, selvom man måske nok er styret af sine religion burde man altså osse ha menneskelige følelser og handle derefter.

men ellers vil jeg gi therese ret.
der er godtnok mange ækle ting og handlinger i denne verden som man burde forbyde og fordømme hvis det kom dertil, men for os der lever langt langt væk fra disse lande er det nok voldsom svært at sætte sig idn i hvorfor de gør disse handlinger og når alt kommer til alt, er vi så selv ret meget bedre i den vestlige verden[/quote]

:):slight_smile:

Der er fanatikere, ortodokse, rettroende, muslimer og hvad de ellers hedder alle sammen - og hvad de gør i deres eget land for at følge deres tro - det kan jeg altzå ikke gøre noget ved eller dømme dem for.

-surrender

MEN !!!

Hvis de bor i Danmark og bruger f.eks æresdrab - SÅ mener jeg, at det skal ophøre omgående !!!

Det hører sig ikke til i Danmark - men heller ikke her vil jeg dømme - det har vi domstolene til.

-surrender

[quote=Therese;227836]-surrender -surrender

Jeg vil nu ikke ud på landet, Sine…

Jeg vil bare ikke dømme andre mennesker, for hvad hjælper det ???

Redder det den lille pige’s fremtid ???

I mit lille private system, har jeg besluttet mig for ikke at dømme andre - HUSK nu på, at de gør det de gør ud fra DERES overbevisning - at den så ligger milevidt fra vores normer - det gør ikke mig værdig til at dømme dem.

:sorry:[/quote]

Det er ihvertfald bydende nødvendigt at vi i andre lande lader dem vide at det ikke er ok, og at det ikke er noget vi kan tillade her.

Saxet fra Jyllandsposten.

Liberias præsident Ellen Johnson Sirleaf er gået ind i sagen og har fordømt forældrenes reaktion på forbrydelsen mod deres datter.

“Dette er ikke et spørgsmål om skam i familien. Det er et spørgsmål om et angreb på et lille barn. Det kan ikke tolereres,” siger præsident Ellen Johnson Sirleaf til CNN.

Hun mener, at familien har brug for hjælp og vejledning, fordi de har reageret forkert.

“De har tydeligvis reageret på en måde, som ikke længere er acceptabel i vores samfund,” siger hun.

Den ældste af drengene står over for et retsopgør, hvor han vil blive retsforfulgt som en voksen anklaget for voldtægt og kidnapning. De tre andre drenge bliver behandlet som ungdomskriminelle.

Hvis vi aldrig siger fra, kan vi heller ikke forvente at noget bliver anderledes :slight_smile:

:høhø:

Har lige skrevet det i indlægget over dit - de skal IKKE medbringe deres grumme oldtidslevn til Danmark.

-surrender

Resten af artiklen er her

Skam har altså ikke meget med religion at gøre. :thumbdown:

:mad:[quote=Therese;227836]-surrender -surrender

Jeg vil nu ikke ud på landet, Sine…

Jeg vil bare ikke dømme andre mennesker, for hvad hjælper det ???

Redder det den lille pige’s fremtid ???

I mit lille private system, har jeg besluttet mig for ikke at dømme andre - HUSK nu på, at de gør det de gør ud fra DERES overbevisning - at den så ligger milevidt fra vores normer - det gør ikke mig værdig til at dømme dem.

:sorry:[/quote]

Okay og så længe du har det fint med det så er det jo ok. Jeg har absolut ingen problemer med at fordømme deres handling :sorry: Jeg har selv 2 døtre og havde det været en af dem, havde jeg aldrig tilgivet mig selv.
Det er et barn på 8 år hvis forældre svigter hende på det groveste i noget at det væst tænkelige der kan ske et barn.

Undskyld mig men du kan tror at jeg fordømmer de forældre:mad: :mad:

Okay og så længe du har det fint med det så er det jo ok. Jeg har absolut ingen problemer med at fordømme deres handling :sorry: Jeg har selv 2 døtre og havde det været en af dem, havde jeg aldrig tilgivet mig selv.
Det er et barn på 8 år hvis forældre svigter hende på det groveste i noget at det væst tænkelige der kan ske et barn.

Undskyld mig men du kan tror at jeg fordømmer de forældre:mad: :mad:[/quote]

-surrender

Du skal ikke undskylde din holdning over for mig, Sine - jeg respekterer at vi mennesker er forskellige.

:inlove:

Jeg sympatiserer så absolut ikke med deres handling, men det er deres tro, deres kultur, deres religion - og det vil jeg bare ikke fordømme.

:sorry:[/quote]

Det vil jeg så.

Det at deres kultur tillader den form for mishandling, at deres religion påbyder kvinder at være rene, og vrages fordi nogle SVIN forgriber sig på en stakkels pige, og deres tro, fordi de ikke kan se, hvor stor smerte kvinder påføres.
Det kan jeg virkeligt ikke se objektivt på. :sorry:

Lige dertil er jeg meget snæversynet, og jeg indrømmer det.

Stakkels lille pige.

Jeg håber virkeligt, at hun får et smukt hjem, med kærlighed, omsorg og samhørighed.

“Sjovt nok”, er religion den primære årsag til mange af verdens grumme ting/holdninger.
Var det ikke for religioner, ville de fleste krige være undgået - og var det ikke pga religioner, ville langt de fleste mennesker nok bruge deres sunde fornuft.

:sorry:

Enig med Therese. Jeg er så af den overbevisning, at loven om årsag og virkning rydder op i den slags - derfor behøver jeg heldigvis ikke formørke mit sind med at tage stilling.

Men jeg har en masse medfølelse med både pige, drenge og forældre. Sikke en ulykkelig situation for alle. Det er en af den slags handlinger som jeg ikke forstår. En handling uden vindere, som jeg ser det.

Må de alle få den hjælp som de har behov for.

KH

Har lige skrevet det i indlægget over dit - de skal IKKE medbringe deres grumme oldtidslevn til Danmark.

-surrender[/quote]

Kære Therese, for en gangs skyld må jeg være super-uenig med dig:

Overgreb mod mennesker og dyr er uacceptabelt, uanset, hvor i verden, det sker, og med hvilket påskud.

Hvis påskuddet er religiøst, ændrer det ikke ved det faktum, at mishandling er absolut uacceptabelt, og det stopper ikke, før resten af verden viser i ord og handling (fredelig, men kontant), at VI VIL IKKE HAVE, AT DET SKER!

At fanatisk religiøsitet fører til de mest sindssyge overgreb, er set verden over, og selvom jeg gerne vil respektere andres tro, så stopper den respekt lige præcis dér, hvor troen bruges som påskud for magtmisbrug.

Det bedste våben mod den type voldelig religiøsitet er oplysning, viden, uddannelse - og konkret støtte mhp økonomisk uafhængighed for kvinder.

Jeg ved godt, at merbemeldte Jesus sagde “Dømmer ikke, for ikke selv at blive dømt”, men han sagde altså også “Gør mod andre, som du vil, at de skal gøre mod dig” (noget nemmere på engelsk : Do as you would be done by).
Med andre ord: Stop vold og mishandling, for ellers hænger både du og andre på den (det har vi jo personlig erfaring med). Og bekæmp årsagen, den være sig fattigdom eller uvidenhed.

Tro I misforstår Tante T - som jeg læser det, så fordømmer hun ikke, men hun tager afstand fra handlingen. De to ting er ikke det samme i min verden heller.

Jeg tager afstand fra sådanne handlinger, men uden at fordømme parterne - for hvad i alverden skulle det gavne dem?

KH

Jeg vil godt lige indskyde at islam ikke tillader dette… Det er pga. kulturen…

[quote=lenschow;227914]Tro I misforstår Tante T - som jeg læser det, så fordømmer hun ikke, men hun tager afstand fra handlingen. De to ting er ikke det samme i min verden heller.

Jeg tager afstand fra sådanne handlinger, men uden at fordømme parterne - for hvad i alverden skulle det gavne dem?

KH[/quote]

Undskyld, men jeg tror altså, at det hjælper - bare lidt og nogen gange - at lade folk vide, når de foretager sig noget, der absolut ikke er OK. Om man kalder det fordømmelse eller afstandtagen kommer for mig at se helt, helt ud på eet. Og jeg kan ellers sagtens kløve ord, hvis det skal være.

Naturligvis er det en god handling at gå til hestens mund og sige stop - men er det det I gør med denne tråd?

Læser parterne den da?

Jeg kan ikke se formålet med tråden andet end forargelse og fordømmelse - hvis den fx lagde op til en fornuftig debat om emnet så var sagen en anden, naturligvis.

At undlade at dømme er ikke det samme som at lade stå til - en måde er at stille sig selv spørgsmålet “Er du sikker?” før du trykker send.

Er vi sikre på de ting, der står i denne tråd? Ved vi det med sikkerhed? Kender vi forældre, drenge og pige til bunds? Deres motiver, historie, baggrunde?
Ved vi overhovedet noget om disse mennesker?

For mit vedkommende må jeg svare nej - og så kan jeg ikke fordømme. At tage afstand fra en handling er noget helt andet. Det kan jeg gøre i mit stille sind.

Som indianerne siger “Du skal ikke dømme nogle før du har gået en hel dag i hans/hendes mokasiner”.

Og før du dømmer mig og Therese kunne du jo spørge dig selv om det samme: Er jeg sikker?

KH

Er jeg sikker på at jeg ikke kan tollerere, at det er ok at forlade sit barn efter det er blevet overfaldet og mishandlet ?

Mit svar : JA

Og denne tråd har netop et formål, at forene mennesker, at dele holdninger og vende synspunkter.
Hvis ikke man laver denne forn for samlinger og debat, så ville mennesket aldrig kunne samle sig om noget fælles og derved gøre en forskel.

Alt behøver jo ikke og munde ud i, underskriftsindsamlinger, demonstrationer osv.

Jamen det står da folk frit for at have ondt af de “stakkels” drenge - hvor er det da synd for dem at de skal straffes for hvad de har gjort.

:s:S:S:S

Ja, ok det er nok sat på spidsen - men have ondt af dem?

Hvorfor??

Og når man læser om den grusomhed der er mod børn rundt omkrig, hvorfor skulle dete så ikke være sandt?

Jeg er ikke nogen helgen og det har jeg heller aldrig påstået, derfor sidder jeg ikke og spiller - åh så god og tolerant.

For min skyld kunne de kastrere de 4 svin med en sløv yale-nøgle.

[quote=lenschow;227926]

Naturligvis er det en god handling at gå til hestens mund og sige stop - men er det det I gør med denne tråd?

Læser parterne den da?

Jeg kan ikke se formålet med tråden andet end forargelse og fordømmelse - hvis den fx lagde op til en fornuftig debat om emnet så var sagen en anden, naturligvis.

At undlade at dømme er ikke det samme som at lade stå til - en måde er at stille sig selv spørgsmålet “Er du sikker?” før du trykker send.

Er vi sikre på de ting, der står i denne tråd? Ved vi det med sikkerhed? Kender vi forældre, drenge og pige til bunds? Deres motiver, historie, baggrunde?
Ved vi overhovedet noget om disse mennesker?

For mit vedkommende må jeg svare nej - og så kan jeg ikke fordømme. At tage afstand fra en handling er noget helt andet. Det kan jeg gøre i mit stille sind.

Som indianerne siger “Du skal ikke dømme nogle før du har gået en hel dag i hans/hendes mokasiner”.

Og før du dømmer mig og Therese kunne du jo spørge dig selv om det samme: Er jeg sikker?

KH[/quote]

:ok: :ok: :ok:

Helt og aldeles enig… denne tråd er oprettet ene og alene for at dømme andre mennesker - men bliver man selv et bedre menneske af det ???

:?:?

[quote=Eva;227956]Jamen det står da folk frit for at have ondt af de “stakkels” drenge - hvor er det da synd for dem at de skal straffes for hvad de har gjort.

:s:S:S:S

Ja, ok det er nok sat på spidsen - men have ondt af dem?

Hvorfor??

Og når man læser om den grusomhed der er mod børn rundt omkrig, hvorfor skulle dete så ikke være sandt?

Jeg er ikke nogen helgen og det har jeg heller aldrig påstået, derfor sidder jeg ikke og spiller - åh så god og tolerant.

For min skyld kunne de kastrere de 4 svin med en sløv yale-nøgle.[/quote]

:? :? :?

Hvor læser du det med de stakkels drenge ???

:?