Fedekur til Coon?

Så har jeg flere gange forsøgt at få Liva til at samrabejde til et godt billede, har forsøgt med både legetøj og med godbidder, men mor kan da glemme det kan hun…Så det må i altså have til gode… :slight_smile:

Nu har min indre kattetosse så vist sig, for min veninde ringede forleden og fortalte om en sælger der skulle af med sine katte, og hun havde en Maine Coon dame på 7 år som skulle aflives hvis ikke hun fandt den et hjem…Den tog jeg så til mig (mig og mit bløde hjerte), jeg ved at hun er raceren for jeg fik stamtavlen med på hende og hun har et flot ansit med de “rigtige” træk (har vel luret billeder på nettet af dem), sælger siger at hun har haft lidt problemer der gør at hun ikke er så stor og vamset som hun burde, hun skulle være blevet opereret sidste år fordi hun ikke kunne komme af med en bunke killinger og siden har hun været sur (her er hun meget imødekommende og den sure er Liva, ikke den nye), hun mangler tænder og kan derfor ikke spise ordentligt, dog ædrede den historie sig lidt henad vejen fra at hun skulle have blødet maden op til at hun godt kunne spise til at hun fik mos osv…men her spiser hun altså fint, og som jeg kan se er et “kun” hjørnetænderne hun mangler (hun bliver dog vildt sur når jeg løfter hende op)
Jeg synes bare hun er MEGET mager,jeg kan nemt mærke alle knogler i kroppen på hende, både ribben, rygrad og brystben, hun er ikke meget større end Liva (og maine coon er da en stor race vil jeg da mene), hun har et hak i det ene øre som om hun har været i kamp, pelsen er fedtet at røre ved og kedelig at se på og så kaster hun sig nærmest over maden når det bliver serveret…

Nu er i jo med høøøøøøj sansynlighed en del herinde med mere erfaring end jeg, så er der nogle gode råd???

På stamtavlen står der at hun hedder “DK Lykken´s Lady Fanny” nogen bemærkninger om de evt er gode eller???

Det kan godt være tænderne der har noget af skylden, ikke alt er til at se med det blotte øje - og under alle omstændigheder vil en tur omkring dyrlægen nok være en god ide.

Og katte kan altså godt spise selv om de mangler tænder, jeg har da en der har fået fjernet tænder og han spiser :slight_smile:

Jeg ville også få hende til tjek hos en dyrlæge - kan meget vel være hun har ondt i tænder/tandkød.

jeg har også tænkt dyrelæge uanset hvad, men tænker bare, hun ville vel ikke være glad for at spise hvis hun har ondt i tænderne?

Sælger havde også en anden coondame som var lige så tynd og mærkelig i pelsen, men her lød forklaringen at det var fordi hun lige havde fået killinger…forklaringen på Fannys magre udseende var at hun har haft et hårdt år efter operationen sidste år hvor hun fik fjernet killingerne, og det er nu ikke fordi jeg tvivler vildt, men synes bare der er noget der virker lidt sært, men uden at kunne sætte en finger på det…

Det med at Fanny ikke vil samles op og bliver sur når det sker, er når man tager hende op, bare det at man bærer hende…for jeg må gerne se på hendes mund når hun ligger ved siden af mig…
Hun er jo ikke en sur gammel kost, hun er rigtig sød, stille men sød når hun bare selv får lov til at gå rundt…havde hun været en sur tøs så havde jeg nok heller ikke tænk så meget over det igen i de første dage her tror jeg…

først og fremmest - tillykke med bebsen :slight_smile:

enig med de andre - det kan meget vel være tænderne der gør nas hvorfor hun ikke spiser helt som hun bør… det kan også være at hun kommer fra en rigtig hård tilværelse som fertil (dårlig pels og fedthale) og det er noget der virkelig slider på de kære dyr… nu aner jeg ikke hvad hun har fået af killinger men hun kommer fra et katteri med mange katte hvis jeg forstår deres hjemmeside rigtigt… det kan godt være hun ikke har haft det godt i flokken og en dårlig plads i hierakiet og derfor 1 er blevet noget gnaven og 2 er i mega dårlig kondition…

Når du har været til dyrlægen (og lad være med at forhøre dig særlig meget om foder hos dyrlægen - det er de færreste der ved noget om det og de får avance af det de sælger!!) så vil jeg anbefale at du tjekker om hun kan lide vådmad… bozita, almo nature, FP21 - mulighederne for rigtig god lødig fuldkost i vådform er mange… og så lader du hende spise hvad hun kan… det er den bedste fedekur du kan give hende! den er sund, og hun vil selv (med al sandsynlighed) begynde at regulere det efter kort tid

Lyder kanon.Batlle.

Hun er fra et hjem med 1 mor 1barn (der flyver på væggene) og en buke af katte, selve der hvor hun oprindeligt er fra skal jeg snakke med senere for at lære lidt mere og fordi jeg tvivler på at hende jeg fik katten fra har opfyldt alle de krav der kan have været…Men hende jeg fik Fanny fra var “nede” på 5 katte da jeg tog Fanny med, og hun har avlet en del på både Fanny og en anden coonpige der heller ikke var for velplejet at se på desværre…
Fanny viser ingen frygt for Liva og er begyndt at svare hende igen hvis der er noget og også hende der startede ved madskålen i dag hvor Liva måtte give plads…Og her huset har hun ikke virket sur eller noget, meget kælen og kærlig, hun kan ligge i flere timer i “kattestolen” mn hvis jeg rejser mig og går i soveværelset eller køkkenet så går hun med og står og snakker…
Jeg har i forvejen noget super godt fodder som klarede tricket med Liva, men jeg supplerede lidt op med det der “kattefløde” med Liva og tænker om jeg måske bør gøre lidt af det samme med Fanny også…?
Fed fisk står på menuen 1 gang om ugen og rejer køber jeggerne som lidt “ekstra” til dem når der skal hygges…og så falder der da altid lidt af når jeg laver mad også…

Hvor er det godt, hun nu er kommet til dig. Det skal nok blive til glæde for alle - selv Liva. :slight_smile:
Opdrætterens hjemmeside findes her - måske kan de hjælpe med Fanny’s historie.

[QUOTE=FinnFrode;557866]Hvor er det godt, hun nu er kommet til dig. Det skal nok blive til glæde for alle - selv Liva. :slight_smile:
Opdrætterens hjemmeside findes her - måske kan de hjælpe med Fanny’s historie.[/QUOTE]

Enig og stort tillykke med hende. Opdrætteren vil garanteret også være dig meget taknemmelig for en opringning, så hun ved, hvor Fanny nu bor, og hvordan hun har det.

jeg har snakket med opdrætteren her til aften, og hun blev MEGET overrasket og MEGET glad…Det viste sig at hun i sin tid havde solgt Fanny som kælekattl en mor med 3 børn, denne har så droppet al kontakt efterfølgende og skidt højt og flot på alt der var aftalt, solgt Fanny videre til en der intet anede og som ikke burde have haft fat i en fertil racekat…

Så er jeg kommet lidt længere endnu i min “efterforskning” af Fannys fortid…kæft den tøs har oplevet meget hun ikke skulle…
Først blev hun solgt som ung til en dame med 3 børn som sked højt og flot på kontrakten, hun har boet på en gård hvor hun fik killinger (ved ikke om det er den første køber eller om der har været endnu et hjem inde i billedet), hende jeg fik hende fra købte hende for 200 kr gennem et vennepar og der fulgte kun selve stamtavlen med, ingen vacc.papirer eller noget som helst…og i og med hun ikke har forstand på sådan noget anede hun derfor ikke at Fanny var solgt som kælekat og IKKE som avlskat…dvs. jeg er hendes nr. 5 hjem, måske mere…det er sgu bare ikke ok…

Stakkels kat da. Sikke et liv…

Ville ønske ingen solgte ud til kæl uden først at neutralisere. Er så trist med sådanne historier.

Håber du får sul på hende og at dyrlægen kan sige lidt der kan hjælpe dig videre i forhold til hendes helbred

Jeg har ingen gode råd til opfedning af den flotte pige.

Men vil blot sige det glæder mig at læse, du har fået hende. Det er vidst nok lige det bedste der kunne ske hende. :slight_smile:

Og mht opdrættet Lykken, så har jeg kun gode ord. Min Gismo er der fra. Han er så dejlig. - Og jeg er sikker på du kan hente masser af gode råd hos Fannys opdrætter. :slight_smile:

“God bedring” med hende.

de lød også rigtig søde da jeg snakkede med dem…Overraskede men søde… :slight_smile:

Synes jeg bestemt også de er. :slight_smile: - he he ja, de fik nok lidt et chok. Men et godt et af slagsen.

Jeg håber at Liva stille og roligt får sul på kroppen med tiden. Mon ikke det også langsomt kommer nu hun kan slappe af. :slight_smile:

Jeg ved godt, hvor svært det kan være at undgå ubehagelige overraskelser med upålidelige kattekøbere, så jeg vil ikke bebrejde opdrætter noget. Men det havde naturligvis været bedst, hvis Fanny var blevet solgt som neutraliseret. Ikke kun for hendes egen skyld, men også for den danske huskattetype, som bliver mere og mere blandet op med alt muligt andet.

Ingen kat fortjener at blive flyttet så meget rundt, som hun er blevet, men det er godt, hun så nu har fundet sit endelige hjem. :slight_smile:

Nu er det ikke, fordi jeg skal gøre mig klog på, hvordan man feder en kat op. (Her i huset går det helt af sig selv :uha:) Men hvis hun har fået en masse kuld og stadig er fertil, er der vel en mulighed for, at det hjælper, hvis hun bliver neutraliseret? I hvert fald til, at hun får nemmere ved at tage på?

Jeg håber, at du snart får hende på ret køl igen, og at du kan få et godt samarbejde med opdrætteren. Det er i hvert fald dejligt at høre, at hun er havnet i de bedste hænder :thumbup:

[QUOTE=LivasMor;558098]Så er jeg kommet lidt længere endnu i min “efterforskning” af Fannys fortid…kæft den tøs har oplevet meget hun ikke skulle…
Først blev hun solgt som ung til en dame med 3 børn som sked højt og flot på kontrakten, hun har boet på en gård hvor hun fik killinger (ved ikke om det er den første køber eller om der har været endnu et hjem inde i billedet), hende jeg fik hende fra købte hende for 200 kr gennem et vennepar og der fulgte kun selve stamtavlen med, ingen vacc.papirer eller noget som helst…og i og med hun ikke har forstand på sådan noget anede hun derfor ikke at Fanny var solgt som kælekat og IKKE som avlskat…dvs. jeg er hendes nr. 5 hjem, måske mere…det er sgu bare ikke ok…[/QUOTE]

Puhhh stakkels Fanny,sikke et liv at have haft. Godt hun er kommet hjem til dig. Og hvor er det godt at høre du fik fat i hendes opdrætter :ok:

[QUOTE=FinnFrode;558128]Jeg ved godt, hvor svært det kan være at undgå ubehagelige overraskelser med upålidelige kattekøbere, så jeg vil ikke bebrejde opdrætter noget. Men det havde naturligvis været bedst, hvis Fanny var blevet solgt som neutraliseret. Ikke kun for hendes egen skyld, men også for den danske huskattetype, som bliver mere og mere blandet op med alt muligt andet.
[/QUOTE]

Åhh jow sådanne købere findes desværre, men heldigvis flygter de da langt væk herfra når jeg stædigt holder fast på at mine kælekatte er neutraliseret inde de flytter, for som jeg altid siger og har skrevet i min info om tidlig neutralisering “en kontrakt kan altid brydes…det kan en neutralisering ikke”. Stakkels Fanny er desværre et grumt bevis på at det faktum er sandt :frowning:

hun fik fjernet hele “maskineriet” da hun blev opereret sidste år da livmoderen have snoet sig 5 gange og killingerne ikke kunne komme ud…så ingen hormoner der til at stjæle af vægten…

[QUOTE=FinnFrode;558128]Jeg ved godt, hvor svært det kan være at undgå ubehagelige overraskelser med upålidelige kattekøbere, så jeg vil ikke bebrejde opdrætter noget. Men det havde naturligvis været bedst, hvis Fanny var blevet solgt som neutraliseret. Ikke kun for hendes egen skyld, men også for den danske huskattetype, som bliver mere og mere blandet op med alt muligt andet.

Ingen kat fortjener at blive flyttet så meget rundt, som hun er blevet, men det er godt, hun så nu har fundet sit endelige hjem. :)[/QUOTE]

Ikke at jeg skal forsvare opdrætteren, men da jeg købte min Gismo for 2 år siden, blev han solgt fikset. Der var heldigvis intet at rafle om. :slight_smile: (Han er fra samme sted)

Heldigvis er tiderne skiftet mht. at sælge kælekattene fikset. Mine 2 prinsesser købt et andet sted, for 5 år siden var heller ikke fikset. Gjorde jeg selv. - Det er dejligt at man nu om dage altid ser kælekatte sælges med hele pakken klaret. :slight_smile: