Fedekur til kat?

Adelie har for nyligt fået fjernet tre dårlige tænder, og i den forbindelse har hun tabt sig en del - hun var gået fra tørfoderet da det åbenbart gjorde ondt i gebisset at spise dem (selvom hun altid har mere slugt end tygget sit tørfoder …)

Og nu har hun så bestemt sig til kun at spise noget hun kan slikke i sig.

Hun spiser godt, hun får mad mange gange om dagen, mest “mousse” typer - men hun er stadig TYND. Jeg synes ikke hun tager på overhovedet.

Hun ER undersøgt for diverse “indvendige” ting og både dyrlægen og jeg er stadig overbeviste om at det er tænderne der har drillet.

Men hvad giver jeg hende der er blødt og som samtidig kan give hende lidt kød på sidebenene?

Hun har fået A/D i en periode, men det koster jo spidsen af en jetjager - PLUS det er svært at holde specielt Ib væk fra det. Og HAN behøver på INGEN måde at tage på :joy:

Er der andet der kan bruges? Noget man kan blande i hendes mad, evt?

Hun synes RC Babycat (på dåse) smager dejligt - men jeg ved ikke om det er godt i længden? Jeg vil jo stadig også tænke på hendes nyrer. Hun er 8 år og nyrerne er … ok … men ikke fantastiske :slight_smile:

Jeg brugte det her til Bølle-Bjørn i en periode, hvor han skulle fedes op efter tandproblemer: Powdered Bovine Fat: Great deals at zooplus
Det smager ikke af noget (har selv smagt på det) og kan røres i vådfoder.

Det har jeg også fået anbefalet. Virker det godt?

Det syntes jeg … Bøllen fik det i en periode, hvor han gik og tabte sig og det fik vi i hvert fald stoppet :slight_smile:

1 Synes om

Er det ikke bare at køre i Brugsen og købe en pakke ren svinefedt og så blande lidt i foderet?

Porta 21 sensitive er ekstrem god til at fede kat op med. Man kunne jo prøve at bløde det op med væske

Joeh det var da en mulighed. Men er det sundt? (Altså hvis hun får tyndsk*d af det er jeg jo lige vidt :joy:)

Det oksefedtpulver er netop beregnet til tynde, krævende og/eller diegivende hunde og katte. Så det var den vej jeg ville gå.

1 Synes om

Ok. Det lyder som sådan noget jeg skal ha’ fat i så. Jeg er ret sikker på jeg har set de dåser i Das Futterhaus. Det må tjekkes, når vi skal derned igen :slight_smile:

Apropos Das Futterhaus, er det noget værd, er der penge at spare?

Ja og nej. Somme tider. Det er bare rart at kunne SE tingene.
Og altså … de er billigere end i Danmark, men - generelt - ikke så billige som ZooPlus :slight_smile:

Om det er sundt? Det er animalsk fedt. Jeg kan ikke forestille mig at oksefedt er bedre men jeg kan ikke give dig nogen garantier.

Det slog mig bare da jeg så tråden, at enhver super brugs med respekt for sig selv, sælger svinefedt i 500g pakker. Vi har bestilt kyllingefedt hjem fra Tierhotel men svinefedt er måske lige så godt…

Har vi en ekspert i animalske fedtstoffer? :thinking:

1 Synes om

Det giver jo god mening. Jeg vidste ikke om der var gjort “noget” ved det oksefedt siden fet kan smuldres og puttes i en dåse :slight_smile:

Hvis man spalter det ned til de enkelte fedtsyrer (fedtmolekylerne) så er der sandsynligvis nogle fedtsyrer der vil gå igen fra dyreart til dyreart, og nogen der er forsk. Men ift. opfedning af en kat bør det ikke betyde så meget. Der er stadigvæk den samme mængde energi pr. gram fedt uanset dyrearten fedtet kommer fra.

Smuldredelen er sandsynligvis pga. indholdet af mættede fedtsyrer i oksefedt. Det er meget ofte dem der medfører at det nærmest kan smuldre. Mættet fedt har en mere fast konsistens sammenlignet med det umættede fedt. Tænk på en oksebøf/nakkekotelet med indlejret fedt vs. en flaske flydende planteolie (meget mere umættet fedt i plantefedtstoffer = de er mere flydende).

Hvis ikke de direkte skriver der er tilsat andet end fedt på dåsen med oksefedt, så er forklaringen sandsynligvis ovenstående

2 Synes om

Alle pattedyr har “hårdt fedt”. Det vi kalder Talg.

1 Synes om

Ja, og talg består primært af mættede fedtsyrer, derfor bliver det hårdt :slight_smile:

Oksefedtpulver: