"fejlsynkning" - hvorfor?

Her den sidste måned tid er jeg begyndt på noget underligt noget :høhø: 3-4 gange om ugen for det meste når jeg sidst på aftenen har smidt mig på sofaen og slapper af, får jeg hosteflip. Det er nok mit spyt der ryger i luftvejene i stedet for halsen. I kender det sikkert alle og det er en rigtig slem følelse af at man ikke kan få luft. Man kæmper jo som en gal for at få vejret, men jeg har fået fortalt og det ser også ud til at virke at man når det sker skal prøve at holde vejret 5-10 sekunder.
Det skete også juleaften da vi sad og slappede af, men denne gang var det hel galt og varede så længe at jeg faktisk virkelig blev nervøs. Det trykkede så hårdt på min brystkasse og begyndte at flimre for mine øjne, at jeg lige nåede at tænke at nu var det nok slut :uha:
Min svoger’s søster som var med juleaften og er psykolog siger det er tegn på stress. Men jeg føler mig ikke stresset.
Men hvorfor sker det ?? og hvad kan man gøre for at undgå det ?? Min datter (og jeg selv) bliver så nervøse hver gang.

Hvor er jeg glad for dit indlæg…
Jeg er selvfølgelig ikke glad for du har dette problem, men for at finde ud af jeg ikke er den eneste…

Jeg mener absolut heller ikke, det kan være stress. Mener ikke jeg overhovedet har grund til stress, men så alligevel er jeg blevet lidt i tvivl.

Jeg er nemlig begyndt også at få en form for krampe i halsen, som er virkelig ubehageligt.
Det hele foregår i vandret stilling, enten når jeg har lagt mig til at sove, eller hvis jeg sidder i sengen med hovedgærdet løftet…

Det er helt ufarligt og sker udelukkende fordi du kommer til at trække vejret mens du samtidigt laver synkebevægelse for at synke spyt.

Begge dele gør man på automatik, men en gang imellem når der at løbe en smule væske over i luftrøret og irritere, før synkebevægelsen får det til at lukke af…

I øvrigt hvis du skulle besvime…så går det over og du vågner hurtigt igen…, for så vil hosten stoppe fordi du så ikke føler irritationen i luftrøret

***Jeg er nemlig begyndt også at få en form for krampe i halsen, som er virkelig ubehageligt.
Det hele foregår i vandret stilling, enten når jeg har lagt mig til at sove, eller hvis jeg sidder i sengen med hovedgærdet løftet… ***

Det lyder nøjagtigt som det fænomen der kaldes Reflux, skyldes mavesyre der render op i spiserøret

Felis er du sikker på det er ufarligt, kan man ikke blive kvalt ?? :uha:

[quote=Felis;521813]

***Jeg er nemlig begyndt også at få en form for krampe i halsen, som er virkelig ubehageligt.
Det hele foregår i vandret stilling, enten når jeg har lagt mig til at sove, eller hvis jeg sidder i sengen med hovedgærdet løftet… ***

Det lyder nøjagtigt som det fænomen der kaldes Reflux, skyldes mavesyre der render op i spiserøret[/quote]

Det føles ikke som nogen brændende fornemmelse… kun som om det yderste af halsen går i krampe.
Ved mig er det altid i venstre side…
Altså det føles som om det er musklerne der kramper…

[quote=Sannela;521836]Det føles ikke som nogen brændende fornemmelse… kun som om det yderste af halsen går i krampe.
Ved mig er det altid i venstre side…
Altså det føles som om det er musklerne der kramper…[/quote]

Det har jeg også, og det kan tydelig ses. :slight_smile:

Hvor specielt!!
Du troede sikkert også, du var den eneste i verden der havde det, ikk??
For det gjorde jeg.!

Mit er opstået lige pludselig, men har nok stået på det sidste år efterhånden.

Især det med kramperne af halsen føler jeg selv godt kunne være stressbetinget ( selv om jeg ikke føler mig stresset overhovedet)

Interessant at høre om. Jeg har faktisk også været lidt bekymret over min hals den seneste tid. Jeg synes, den alt for nemt ‘stopper til’ hvis man kan sige det sådan. Hvis jeg fx spiser og ikke hele tiden drikker til, eller hvis jeg taler for længe (en for lang sætning fx), så føles det som om halsen/luftrøret lukker til. Nogen gange får jeg et hosteanfald af det, andre gange føles det bare ubehageligt. :S

Jeg fik en gang at vide af en narkoselæge, at jeg har ret snævre adgangsforhold i halsen. Jeg har også kæmpestore mandler. Men jeg er da bange for, at jeg en dag ikke vil kunne få vejret.

Jeg har oplevet det et par gange i forbindelse med at jeg har kastet op. Så vidt jeg ved, er der en slags sikkerhedsfunktion, der lukker for luftrøret, når man kaster op, så man ikke får noget i lungerne. Som jeg oplevede det, ville ‘klappen’ så ikke åbne sig igen, så jeg kunne ikke trække vejret. :uha: Det er ret skræmmende, så jeg kaster ALDRIG op, hvis jeg på nogen som helst måde kan undgå det!

:):slight_smile:

Kender godt fornemmelsen - og det er rædselsfuldt.

Jeg har somme tider lissom en klump i halsen, som jeg kan mærke hver gang jeg synker…

:s:S

Mit bedste råd til jer er :

Gå til en halslæge og få undersøgt det - det gjorde jeg, og der var intet galt - og bare man ved det, så slapper man meget mere af.

:):slight_smile:

Nej, det kan du altså kun hvis et fremmelegeme af en vis størrelse sætter sig fast og stopper for luftindtag

[quote=Sannela;521836]Det føles ikke som nogen brændende fornemmelse… kun som om det yderste af halsen går i krampe.
Ved mig er det altid i venstre side…
Altså det føles som om det er musklerne der kramper…[/quote]

Ja, nemlig ,-)

det lyder som reflux…men jeg ville nu alligevel lige få et tjek hos min læge hvis det var mig…
jeg er meget miljøskadet af at have arbejdet med scelerose og ALS patienter de sidste mange år

[quote=haneben;522049]det lyder som reflux…men jeg ville nu alligevel lige få et tjek hos min læge hvis det var mig…
jeg er meget miljøskadet af at have arbejdet med scelerose og ALS patienter de sidste mange år[/quote]

‘‘Sjovt’’ du siger det, for jeg kan godt genkende det der med pludseligt at være ved at kvæles i eget mundvand og/eller slim … har dog aldrig forbundet det med sclerosen … :S

Jeg har det også i perioder, men det er udelukkende fordi jeg ryger…:S

fejlsynkning er en af de mest karakteriserende tegn på både scelerose og ALS desværre :(… jeg har passet sclerosepatienter og ALS’er de sidste 6 år…så lidt erfaring har jeg

men der er selvfølgelig også mange andre symptomer…dropfod, talebesvær, urin inkontinens, føleforstyrrelser…you name it…det kræver en neurologisk undesøgelse for at få en korrekt diagnose

[quote=haneben;522068]fejlsynkning er en af de mest karakteriserende tegn på både scelerose og ALS desværre :(… jeg har passet sclerosepatienter og ALS’er de sidste 6 år…så lidt erfaring har jeg

men der er selvfølgelig også mange andre symptomer…dropfod, talebesvær, urin inkontinens, føleforstyrrelser…you name it…det kræver en neurologisk undesøgelse for at få en korrekt diagnose[/quote]

De andre symtomer kender jeg godt, eller har hørt om dem … har selv sclerose.