Felin Calicivirus?

Jeg har resevation på en Maine Coon han, som efter planen skulle hentes d 11 juli når han er 12 uger. I går eftermiddag ringede avleren så til mig fordi katten har været henne ved dyrlægen og få vacciner, kasteration osv.
Her er det så blevet opdaget at han har en virus, men ifølge opdrætteren skulle de ikke være så slemt, og hun tilbød mig et afslag på 600 kr fordi han har det eller jeg kan få en anden killing fra hendes nye kuld

Idag har hun så sendt mig en mail med navnet på virussen som hedder “Felin Calicivirus”, og et nummer på hendes dyrlæge som jeg kan kontakte og få mere info(dog først på mandag).
Min egen google søgning på virusen har mere eller mindre skræmt mig fra vid og sands, da det lyder som noget dybt smitsomt og med følger der virker som om man burde aflive katten med det samme.
Jeg syntes også at kunne læse mig til at det er så smitsomt at resten af hendes katte ikke vil kunne undgå at ha det også, og så er det jo lige vidt om jeg får en fra et andet kuld.

Jeg har tidliger selv avlet Maine Coon men har aldrig stødt på sygdommen før eller kendt nogen hvis katte havde det.

Men hvis nogen kender til sygdommen så vær sød at gi mig noget info, for jeg er virkelig på bar bund her.

Rolig nu :slight_smile:

Calicivirus kan sammenlignes med menneskers influenza. Der er stor forskel på, hvor hårdt den rammer - min erfaring er, at det i høj grad er racebestemt.
Hos mine abyssiniere ser jeg præsteret ikke at opdage calici (det gjorde dyrlægen, da de tilfældigvis skulle vaccineres der) og hos andre er det meget alvorligere tilfælde.

Det er meget smitsomt, så at tage en killing fra et senere kuld, er ligegyldigt i mine øjne. Opdrætter har calici i huset og det er alle katte, der sandsynligvis har det.

Hvad har du af andre katte? For mit råd vil i høj grad være betinget af, hvorvidt du fx har killinger i huset.

Langt de fleste - omkring 98% renser sig for calicivirus - så det er kun en lille del der vil smitte. Er det i udbrud - så smitter det - ret hæftigt …

Det er bestemt ikke aflivningsgrund. Kan sidestilles med vores influenzavirus - altså kan der smittes med en anden streng.

Killingen har ikke været syg går jeg ud fra - men at det dyrlægen opdager er blæner i munden.

Læs her:
http://www.racekatten.dk/filer/billeder/møder/øvre%20luftveje%2027.02.pdf

Blev han kastreret og vaccineret? Både killing og du vil øvrigt ha’ godt af han blev lidt ældre end de 12 uger - det er ofte lige i underkanten

Opdrætteren siger det stammer fra en ny kat hun har fået ind som så har smittet de andre. Det er ikke i udbrud så vidt jeg kan forstå på hende.

Jeg måtte desværre af med min sidste kat grundet sygdom og da jeg nu endelig har mulighed for at få kat igen - brugt lang tid på at finde den rigtige, og derefter gået og længtes efter han blev 12 uger, så virker det som et slag i ansigtet at få denne nyhed.

Er det noget man skal blive ved med at vaccinere imod resten af hans liv og hvordan med fx udstillinger(er han udelukket fra dem pga det)?

Pt har jeg ingen andre katte, men planen var at begynde at avle igen på et senere tidspunkt(dog ikke på ham her) når jeg får plads til det

Hvis man ikke måtte udstille fordi man havde haft en calicikat, ville der være utrolig få katte på vores udstillinger :wink:

Sygdommen lige nu, må vel nødvendigvis være i udbrud, siden dyrlægen kan se det - man kan ikke se på en kat, om den har haft det… Der skal test til :slight_smile:

Han skal vaccineres som man gør med den slags katte - afhængigt af dine forhold, men calici er den alm del af vaccinationerne.

Var jeg dig, ville jeg se tiden an et par uger og så besøge opdrætter og dermed killingen. Kig den godt i munden og se om den har problemer der. Visse calicikatte har det med at det sætter sig kronisk i tandkødet - og det kan blive en dyr fornøjelse. Ikke sikkert at det gør, men for din egen skyld, ville jeg gøre som beskrevet.

Det lyder som om det er ret udbredt? Syntes det virker helt underligt at jeg aldrig er stødt på det før.

Jeg har desværre ikke mulighed for at komme hen og tjekke op på killingen, så det lyder til der ikke er så meget at gøre end at vente og høre hvad dyrlægen der har haft katten til konsultation siger på mandag.

Har læst at sygdommen kræver vaccination hvert halve år, nogen der kan af/bekræfte dette?

[QUOTE=Miss Toxica;628169]Det lyder som om det er ret udbredt? Syntes det virker helt underligt at jeg aldrig er stødt på det før.

Jeg har desværre ikke mulighed for at komme hen og tjekke op på killingen, så det lyder til der ikke er så meget at gøre end at vente og høre hvad dyrlægen der har haft katten til konsultation siger på mandag.

Har læst at sygdommen kræver vaccination hvert halve år, nogen der kan af/bekræfte dette?[/QUOTE]

Sygdommen har været her i årevis - men der er nok bare kommet mere åbenhed omkring det :slight_smile:
De fleste vacciner dækker 2 år, enkelte dækker kun 1 år.
Problemet er nok snarere, at vaccinerne ikke dækker godt nok. Det hjælper hyppigere vaccinering ikke mod.

Lad nu lige killingen blive frisk igen hjemme hos opdrætter (den er vel så heller ikke blevet vaccineret?), og så kom og besøg et par gange og brug evt. erfaringen til at I sammen kan få kigget på killinen og de andre katte - ikke mindst killingens forældre og evt. søskende, hvis der er sådanne. Kig i munden. Ser det fint ud, så er der altså ingen grund til at ‘afmelde’ en killing pga. calici. Det vil alle komme i berøring med før eller siden. Spørgsmålet er om den er disponibel for at få problemer med det.
Og så sæt stor pris på, at du har fat i en opdrætter, der er så åben omkring problemet! Du er langt dårligere stillet hos dem, der aaaldrig har set noget, for de er altså typisk enten komplet uvidende eller lyver. Man kan ikke udstille og have katte ind og ud af huset uden nogensinde at støde på calici og herpes.

  • og nej, du skal ikke vaccinere katten oftere. For det første kan den sagtens få calici og herpes trods vaccinerne (ligesom vi mennesker kan få influenza trods influenzavaccine) - forløbet formildnes dog typisk hos den vaccinerede kat. Og vaccinen har jo i øvrigt ingen bagudrettet effekt :wink:

[QUOTE=pivnu;628172]Lad nu lige killingen blive frisk igen hjemme hos opdrætter (den er vel så heller ikke blevet vaccineret?), og så kom og besøg et par gange og brug evt. erfaringen til at I sammen kan få kigget på killinen og de andre katte - ikke mindst killingens forældre og evt. søskende, hvis der er sådanne. Kig i munden. Ser det fint ud, så er der altså ingen grund til at ‘afmelde’ en killing pga. calici. Det vil alle komme i berøring med før eller siden. Spørgsmålet er om den er disponibel for at få problemer med det.
Og så sæt stor pris på, at du har fat i en opdrætter, der er så åben omkring problemet! Du er langt dårligere stillet hos dem, der aaaldrig har set noget, for de er altså typisk enten komplet uvidende eller lyver. Man kan ikke udstille og have katte ind og ud af huset uden nogensinde at støde på calici og herpes.

Jeg kunne aldrig drømme om at ta i mod katten før den er rask, men lige nu er det store dilemma om jeg overhoved er interresseret i at få en syg kat. Heldigvis er det jo en fornuftig opdrætter der har oplyst mig om sygdommen og har givet mig mulighed for at bakke ud af handlen. Som tidliger nævnt har jeg ikke mulighed for at komme hen til katten og tjekke op på den.

Bare husk på, at du ikke nødvendigvis er bedre stillet af at vælge en anden.

Katten er vel ikke syg, når du får den?
Den har været syg - det er i mine øjne noget helt andet.

Ment som i en anden kat et andet sted fra, eller fra samme opdrætter?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;628181]Katten er vel ikke syg, når du får den?
Den har været syg - det er i mine øjne noget helt andet.[/QUOTE]

Jeg går ihvertfald stærkt ud fra den ikke er syg når jeg får den, men den har ikke været til dyrlæge før i går, så om virussen er i fuld udbrud eller hvordan ved jeg ikke. Umiddelbart forstod jeg på opdrætteren at det var en virus der måske kunne komme i udbrud, så jeg gik entlig ud fra den var opdaget ved en blodprøve eller ligende, men det lyder lidt som om den kun kan opdages hvis den er i udbrud

Jeg ville ikke være nervøs for at købe killingen hvis jeg var dig, som andre osse skriver så er der MASSER af opdrættere der har oplevet calici på deres killinger. Mange gange kræver calici slet ingen behandling - Killingen bekæmper selv virusen, men mange gange vælger man at give en pencilinkur for at tage evt. følgesygdomme i opløbet.

Jeg synes din opdrætter har vist stor ansvarlighed og åbenhed, desværre ville mange nok vælge at fortælle det …Killingen er jo frisk igen lang tid før du skal have den hjem :slight_smile:

Uanset om du vælger fra andet sted eller fra samme opdrætter, så vil du risikere at få en kat der har haft calicivirus. Langt de fleste opdræt har eller har haft det indenfor dørene. Udstiller man, får man nye katte eller har kat til parring, ja så er muligheden for at det findes eller har fandtes så absolut tilstede.

Eller hvis der kigges efter det. Ikke alle er lige hårdt ramt, faktisk lidt at sammenligne med os og influenza. Der er det bestemt heller ikke alle der lægger sig, mens andre ryger direkte i gulvet. Jeg har da haft killinger jeg ikke kunne mærke det mindste på, men et tjek i munden afslørede et lillebittelille sår. Så, nej, det er ikke alle det hverken ses eller mærkes på.

Det kunne jo også tænkes at opdrætteren har opdaget det hos den nytilkomne og derfor har fået tjekket killingen af samme årsag.

[QUOTE=Alice;628189]Jeg ville ikke være nervøs for at købe killingen hvis jeg var dig, som andre osse skriver så er der MASSER af opdrættere der har oplevet calici på deres killinger. Mange gange kræver calici slet ingen behandling - Killingen bekæmper selv virusen, men mange gange vælger man at give en pencilinkur for at tage evt. følgesygdomme i opløbet.

Jeg synes din opdrætter har vist stor ansvarlighed og åbenhed, desværre ville mange nok vælge at fortælle det …Killingen er jo frisk igen lang tid før du skal have den hjem :-)[/QUOTE]

Nu var aftalen at jeg skulle ha ham d 11 juli dvs om 9 dage, kan det passe han kan blive frisk på så kort tid??

Altså, fra samme opdrætter kan du jo være sikker på, at der ER calici, som der tidligere er skrevet. Men calici og herpes er rørende normale, så du kan lige så vel støde ind i dem alle andre steder, uanset hvor dygtig og ansvarsfuld opdrætteren så end er. Der er ingen garantier. Men en opdrætter der er åben og opmærksom på, hvad der rør sig i kattene og kender deres svagheder og styrker er guld værd. Det skal jeg jo så ikke kunne sige, om denne opdrætter er, men en god start er da, at hun faktisk fortæller dig om dyrlægens fund.
Hvor gammel er killingen?

Der er nogle symptomer, som er sådan lidt ekstra klassiske på hhv. calici og herpes i udbrud - omend man slet ikke altid kan være helt sikker, for de giver begge to også bare generelle influenzasymptomer. Men calici giver f.eks. typisk sår på tunge og i ganen. Og det problem der så KAN være med calici er, at nogle varianter af calici kan hos særligt disponerede katte være medårsag til kronisk tandkødsbetændelse senere i livet. Men for de fleste katte med calici, så er det bare en influenza, der skal overstås, og så vil man aldrig se mere til det. I modsætning til herpes, der kan bryde frem hver gang katten stresses - ligesom hos mennesker.

I øvrigt, hvis du nogensinde har set ‘forkølede’ katte, så har du formentlig netop set enten herpes eller calici :slight_smile: ‘Forkølelse’ er ikke et fænomen hos katte.

Tror du ikke, at du ville have det bedst med i hvert fald at besøge killingen een gang, før den kommer hjem til dig? Det er vel trods alt en god tid og penge at bruge på at føle sig mere afklaret.

I al fald så frisk at du sagtens kan tage ham hjem. Som jeg forstod det har du ingen andre katte og dermed ingen der kan smittes. Men udnyt da chancen til at lade ham være en uge eller to mere hjemme, så er du helt sikker :slight_smile: Tillykke med ham i øvrigt!

Han skulle da også helst nå at blive så frisk, at han kan vaccineres :slight_smile: Så det må tiden jo vise. Og der skal også lige findes ny tid hos dyrlægen.