Felin Calicivirus?

Jeg er næsten 100% sikker på han er frisk til den tid …Jeg er næsten lige så sikker på, at din opdrætter ikke slipper ham, før hun ved han er helt frisk.
Som sagt så ville jeg ikke være nervøs hvis jeg var dig. Du talte/skrev om udstillinger i et tidligere indlæg …Rigtig mange katte bliver smittet med calici på udstillinger, og det er absolut ikke fordi opdrættere slæber syge/calici ramte katte med på udstillinger, men fordi symptomerne kan være så svage at hverken opdrætteren eller dyrlægekontrollen opdager det. En af mine killinger fra første kuld blev smittet med calici på hans første udstilling, han fik lidt blærer i munden, og haltede lidt på det ene forben, kom på pencilin og tre dage efter var han fræk og rask igen.

At oprette tråden her er nok det mest fornuft jeg kunne ha gjort, det har virkelig fjernet meget af min uro og fustration over infoen om han er syg. Nu er det bare at vente og høre hvad dyrlægen siger mandag, og hvis dyrlægen spår katten en god fremtid på trods af virussen, så regner jeg med at ta katten som planlagt og så håbe han kommer gennem livet uden problemer.

Hvorfor venter du ikke lidt - hvorfor er det så vigtigt den er præcis 12 uger?

Killingen skal både vaccineres og kastreres - en stor mundfuld for en killing på een gang - og især racer der noget i kroppen på den.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;628240]Hvorfor venter du ikke lidt - hvorfor er det så vigtigt den er præcis 12 uger?

Killingen skal både vaccineres og kastreres - en stor mundfuld for en killing på een gang - og især racer der noget i kroppen på den.[/QUOTE]

Han er også knap 13 uger når jeg får ham.
Det med vaccination og kasteration har jeg intet med at gøre, det er opdrætteren der står for det og derfor har jeg ikke blandet mig i hvordan hun gør det. Jeg ved kun hun har være afsted med ham ved dyrlæge i går fordi hun ringede og fotalte om det.

(Personligt har jeg altid fået vaccineret og neutraliseret killinger samtidig, da det er hvad jeg har fået anbefalet af dyrlægen, netop fordi de kan få vaccine mens de er i narkose)

[QUOTE=Miss Toxica;628255] Han er også knap 13 uger når jeg får ham.
Det med vaccination og kasteration har jeg intet med at gøre, det er opdrætteren der står for det og derfor har jeg ikke blandet mig i hvordan hun gør det. Jeg ved kun hun har være afsted med ham ved dyrlæge i går fordi hun ringede og fotalte om det. [/QUOTE]

Den ændrer ikke på den er stor omgang på een gang - på en killing med et ufærdigt immundforsvar. Derfor er det fornuftigt at vaccine 12. uge - så når vaccinen at sætte sig inden killingen bringes til dyrlæge og kastreres omkring 14. uge - en klinik er, hvordan du end vender og drejer det - og uanset hvor ansvarlig en klinik det er - et sted der kommer syge dyr.

Det er jo et valg man kan tage - men din dyrlæge er jeg ikke enig med iht ovenstående. Men der er måske kommet en masse viden siden du gjorde det. Begrundelsen killingen er i narkose, kan jeg slet ikke fatte hvad har med vaccinen at gøre …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;628264]Den ændrer ikke på den er stor omgang på een gang - på en killing med et ufærdigt immundforsvar. Derfor er det fornuftigt at vaccine 12. uge - så når vaccinen at sætte sig inden killingen bringes til dyrlæge og kastreres omkring 14. uge - en klinik er, hvordan du end vender og drejer det - og uanset hvor ansvarlig en klinik det er - et sted der kommer syge dyr.

Det er jo et valg man kan tage - men din dyrlæge er jeg ikke enig med iht ovenstående. Men der er måske kommet en masse viden siden du gjorde det. Begrundelsen killingen er i narkose, kan jeg slet ikke fatte hvad har med vaccinen at gøre …[/QUOTE]

Så er vi vidst ude i en helt anden debat som ikke høre til i denne tråd :slight_smile:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;628240]Hvorfor venter du ikke lidt - hvorfor er det så vigtigt den er præcis 12 uger?

Killingen skal både vaccineres og kastreres - en stor mundfuld for en killing på een gang - og især racer der noget i kroppen på den.[/QUOTE]

Jeg ved så at det er han blevet…og det er grundet stres det er gået i udbrud, hvis det er en virus.

Hvis katten har en infektion, er den sandsynligvis ikke blevet vaccineret eller kastreret i går. Min killing kunne ikke blive vaccineret, da hun havde en infektion. Jeg måtte udsætte det en måned, til vi var helt sikker på, at den var væk. Hvis katten i forvejen slås med en infektion, vil man sandsynligvis ikke med vilje påføre den yderligere en udfordring for immunsystemet. Min dyrlæge ville i hvert fald ikke. Og jeg kunne ikke forestille mig, at infektion og narkose vil gå godt i spænd heller. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Det indlæg giver ingen mening for mig, så det må du lige uddybe?

For en del år siden kom jeg til dyrlæge med 2 store killinger til revaccination.
Da dyrlægen konstaterede, at de havde sår i munden, ville han ikke vaccinere dem - de havde nemlig calici i udbrud.
Hos mine katte var det bare så mildt, at jeg slet ikke havde opdaget det :slight_smile:

Han blev da vaccineret og kasteret i torsdag, og så skulle hans virus være gået i udbrud i går…

smiler… Hun har fået en killing fra mig, og jeg vil lige indskyde at her er der ikke udbrud og han var rask da han kom derover… Det er så lidt over 14 dage siden han flyttet ind hos hende.

Det er stadig sort snak. Siger du at du for 14 dagen siden afleverede en killing til Miss Toxica, som så blev kastreret i torsdags? så er jeg godt nok efterhånden stået af …

Nej… til den opdrætteren der har den killing trådstarter skulle have

Så gir det lidt mere mening :slight_smile: Jeg ved ikke hvornår han er blevet kastereret, kun at hun ringede i går ang dyrlægen havde konstateret det, og hun mente det stammede fra en kat hun havde fået for nyligt

Så prøver vi igen. Derfra hvor den killing der her tales om kommer fra, har for 14 dage siden fået en killing fra dig - som bliver kastreret i torsdags af den nye ejer - og derefter går i udbrud med Calici - korrekt?

Jeg har svært ved at fatte det - hele forløbet og hvad skal en opdrætter købe en kat af dig for og så kastrere den?

Jeg synes så egentlig heller ikke det er relevant hvor smitten kommer fra, det ved man jo aldrig med sikkerhed. Den kan lige så vel have ligget lantent i en periode. Men den ryger selvfølgelig i udbrud, så snart der er en svækket kat - som f.eks. her, hvor killingen har været neutraliseret.

Killingen fra Hanne til opdrætter er ikke kastreret.
Det er opdrætters anden killing, der skal sælges til trådstarter.

Anyway synes jeg da ikke det er heldigt, hvis dyrlægen konstaterer calici og så vaccinerer killingen.

Det er vist den killing, som Miss Toxica skal have, og som er syg nu, der er blevet kastreret i torsdags :wink: Og opdrætter har for 2 uger siden fået en killing fra Hanne P.

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;628302]Så prøver vi igen. Derfra hvor den killing der her tales om kommer fra, har for 14 dage siden fået en killing fra dig - som bliver kastreret i torsdags af den nye ejer - og derefter går i udbrud med Calici - korrekt?

Jeg har svært ved at fatte det - hele forløbet og hvad skal en opdrætter købe en kat af dig for og så kastrere den?[/QUOTE]

Jeg har reseveret en kat hos en opdrætter som er avlet hos hende selv, den anden kat er en den samme opdrætter har købt af Hanne P. Kattene har intet med hinanden at gøre andet end de bor hos den samme opdrætter. Så bare glem den kat Hanne P nævner, det er ikke “min” kat :slight_smile: