Vi var i fredags ved 15 tiden ved dyrlægen med Feline da jeg havde mistanke om at hun har blærebetændelse da hun kig meget på toillettet og sad der længe. Hun opføre sig fuldstændig som normalt bortset fra de hyppigere og længervarigende toiltbesøg. Hun spiser, leger, sover osv. Hun havde ingen feber hos dr.dyr og hendes blære var tom. Så hans bedste bud var også blærebetændelse, så hun fik et skud pencillin der holder i 7 dage. Men så vidt jeg forstod på dyrlægen skulle pencillinen hjælpe hurtigt og hendes symptomer skulle være væk 1-2 dage fra han gav hende det i fredags. Hun har lige været på potten - første gang jeg har set det i dag, og hun tissede en normal størrelse men hun sad stadig rigtig længe. Har jeg måske misforståede dyrlægen og der bare skal være en bedring i at hun ikke gør det så ofte, i løbet af 1-2 dage?? Heldigvis er det jo helligdage og jeg kan holde øje med hende i dag og i morgen. Hvis hun stadig sidder længe på toilettet i morgen tager vi hende til vores egen dyrlæge på tirsdag. Men hvordan får de en urinprøve fra hende??? hvis det ikke er blærebetændelse hvad er så jeres bud på hvad det kan være?? dr dyr mente at når hun altid har fået RC + Feline Porta vådfoder og ikke er en hankat så var det ikke særlig sandsynlig at det er urinvejssten eller nyresten, korrekt??
Hvis mængden er som den skal være, ville jeg ikke være bekymret ![]()
Det afhænger af dyrlægen.
Min dyrlæge tager fat i katten og trykker på blæren, så der kommer urin ud - det lykkes oftest.
Dyrlægen kan også lægge katten på ryggen, finde blæren og tage urin ud med en kanyle.
Man kan også indlægge katten og sætte den på grus, der ikke suger - det kan bare tage flere dage, før katten går på bakken.
Det samme kan du gøre hjemme.
Ingen af ovenstående kræver narkose.
Så er der en del dyrlæger, der lægger katten i narkose, for at tage urinprøven.
Med de symptomer kender jeg ikke andre muligheder end blærebetændelse og urinvejssten. Det sidste er det næppe, eftersom hun nu tisser større mængder (det er også forholdsvis sjældent hos hunkatte).
Så mon ikke hun har blærebetændelse ![]()
ok så du tror bare at pencillinen skal have nogle flere dage at virke på.
Hendes afføring er fin, det kan ikke være hendes analkirtler der er tilstoppet vel??
[quote=Fire misser;357284]ok så du tror bare at pencillinen skal have nogle flere dage at virke på.
Hendes afføring er fin, det kan ikke være hendes analkirtler der er tilstoppet vel??[/quote]
Men du skriver hun tisser fint nu?
Tror du ikke bare hun har lidt smerter stadig, når hun tisser? Hun har jo kun været på antibiotika i 2 dage, så forvent ingen mirakler ![]()
Går ud fra dyrlægen i øvrigt undersøgte hende, da I var ude med hende?
Ja jeg skriver at hun har tisset en alm størrelse. Men jeg forstår ikke hvorfor hun sidder i fortsat “tisse-stilling” i op til knap 2 minutter… altså lang tid efter hun er færdig med at tisse??? det var den opførelse og så hyppige toiletbesøg der gjorde vi tog til dyrlægen. Dyrlægen tog hendes temperatur 38,4, vejede hende, mærkede hendes blære var tom, kiggede i munden og i ørene.
Jeg gætter på det er fordi hun stadig har lidt smerter, når hun tisser.
Kan ikke forklare det yderligere - men har selv haft blærebetændelse, så jeg husker, hvordan det var ![]()
Giv hende lige et par dage mere og se om det ikke går i sig selv. Antibiotika er godt, men det er jo ikke en mirakelmedicin, der fjerner sygdommen på et øjeblik.
Jeg håber din kat er kommet sig helt over problemet. Men her er et god hus råd hvis man har en kat der har tendens til blærebetændelse.
Køb Tranebær tabletter på apoteket eller hos Matas. De skal gives hver dag og kan enten blandes op i dåsemad eller gives som almindelig piller lige ned i gabet ![]()
Vi har brugt det et par gange på hankatte med tendens til urinvejsbetændelse og kan da forestille mig at det også vil virke på hunkatte. Men selvfølgelig - har katten først problemer så skal du til dyrlægen for at få den checket og evt. behandlet.
Teresa
[quote=Teresa Guldager;357465]Jeg håber din kat er kommet sig helt over problemet. Men her er et god hus råd hvis man har en kat der har tendens til blærebetændelse.
Køb Tranebær tabletter på apoteket eller hos Matas. De skal gives hver dag og kan enten blandes op i dåsemad eller gives som almindelig piller lige ned i gabet ![]()
Vi har brugt det et par gange på hankatte med tendens til urinvejsbetændelse og kan da forestille mig at det også vil virke på hunkatte. Men selvfølgelig - har katten først problemer så skal du til dyrlægen for at få den checket og evt. behandlet.
Teresa[/quote]
Tranebær er rigtig godt - dog skal man være sikker på kapslerne er uden sukker - sukker virker som gødning på bakterier
Helt enig! Blærebetændelser er kendetegnet ved små (helt ned til kun et par dråber - eller slet ingenting pga. smerter), hyppige vandladninger. Så en normal tissetår, er et godt tegn. ![]()
Men Fire misser, nu skriver du at Feline ofte er på bakken, og sidder længe… Har du set noget komme ud? (Bortset fra den føromtalte tissetår…) ![]()
Jeg er på ingen måde kvalificeret til at diagnosticere, men en tom blære hos en kat med blærebetændelse, lyder altså sært. Så jeg tænker faktisk forstoppelse. Men nu har du umiddelbart ikke nævnt noget, om hvordan afføringen er. (Endvidere “burde” der være feber ved en infektion.)
Dertil kan det så siges, at nej, antibiotika er ikke mirakelmedicin. Men hvis hun fik injektionen i fredags, burde virkningen altså være der nu. Altså de umiddelbare symptomer er væk - der kan så stadig godt være bakterier, men forhåbentlig ikke nok til at “skabe ballade”.
Og god bedring med hende. ![]()
Jeg har haft blærebetændelse et par gange, og selvom min blære har være tømt, kunne jeg stadig have fornemmelsen af at skulle tisse.
Måske er det noget tilsvarende, din kat oplever?
[quote=Mega;357519]Jeg har haft blærebetændelse et par gange, og selvom min blære har være tømt, kunne jeg stadig have fornemmelsen af at skulle tisse.
Måske er det noget tilsvarende, din kat oplever?[/quote]
Som barn led jeg virkelig af blærebetændelser, der til tider satte sig som nyrebækkenbetændelser. Jeg var tilmed indlagt en 4 gange (hvis jeg husker korrekt). Den ene gang med over 41 i feber, jeg gik i koma, og det er en lang historie… :S
MEN! En ting jeg lærte, var at selvom man føler at blæren er tom, er den det sjældent. Og det er netop den lille sjat urin, der står og bliver mere og mere koncentreret (= også mht bakterier), der skaber problemer.
Jeg fik så rådet om at tisse - blive siddende - tælle til 60, og så presse. 9/10 gange kom der lidt mere.
Det kan man jo bare ikke lige forklare en kat, I know. ![]()
Det gjorde jeg også, det begyndt da jeg var 5 år og jeg tissede konstant i bukserne når jeg nu skulle på toilet. Det kunne ikke gå hurtig nok. Mit satte sig også som nyrebækkebetændelse flere gange. Da jeg var 11 år havde min mor fået nok og slog rigtig hård i bordet. Jeg blev undersøgt og de fandt ud af at jeg havde dobbelt urinleder fra nyrer til blære i begge sider. Jeg blev opereret som 12 årig og har kun haft blærebetændelse en gang siden.![]()
Personlig vil jeg ikke vente hvis jeg havde mistanke om at en af mine katte havde blærebetændelse. Det gør ondt og er utrolig irriterende. ![]()
[quote=birtheras;357534]Det gjorde jeg også, det begyndt da jeg var 5 år og jeg tissede konstant i bukserne når jeg nu skulle på toilet. Det kunne ikke gå hurtig nok. Mit satte sig også som nyrebækkebetændelse flere gange. Da jeg var 11 år havde min mor fået nok og slog rigtig hård i bordet. Jeg blev undersøgt og de fandt ud af at jeg havde dobbelt urinleder fra nyrer til blære i begge sider. Jeg blev opereret som 12 årig og har kun haft blærebetændelse en gang siden.![]()
Personlig vil jeg ikke vente hvis jeg havde mistanke om at en af mine katte havde blærebetændelse. Det gør ondt og er utrolig irriterende.
[/quote]
Hold da op! Min fætters kæreste havde godt nok ikke dobbelte urinledere, men hendes nyrer sad usædvanligt lavt, så hun fik dem rykket op (hvordan man så end nu liiige gør sådan noget. :))
Hos mig fandt man aldrig en forklaring. Men min hippiefar hev mig med til en hømøopat da jeg var 10. Siden da (på 14 år) har jeg haft det 3 gange. Det er jo en klar forbedring i forhold til 3-4 gange om året. ![]()
Principielt tror jeg ikke på homøopati, men dengang var jeg vist for ung til at have en holdning… (Jeg tænker på “tro flytter bjerge” - jeg havde ikke en tro…) Jeg har også hørt om en hund, hvis eksem, blev kureret af hompopatisk medicin. Jeg tror nu heller ikke, at en hund tænker så meget over hvilken behandling den gennemgår.
(Nu skal det ikke være en reklame for homoøpati (jeg har desværre ikke økonomiske forhold dertil :høhø:), men bare et indspark til den generelle debat. :))
[quote=Tea;357539]Hold da op! Min fætters kæreste havde godt nok ikke dobbelte urinledere, men hendes nyrer sad usædvanligt lavt, så hun fik dem rykket op (hvordan man så end nu liiige gør sådan noget. :))
Hos mig fandt man aldrig en forklaring. Men min hippiefar hev mig med til en hømøopat da jeg var 10. Siden da (på 14 år) har jeg haft det 3 gange. Det er jo en klar forbedring i forhold til 3-4 gange om året. ![]()
Principielt tror jeg ikke på homøopati, men dengang var jeg vist for ung til at have en holdning… (Jeg tænker på “tro flytter bjerge” - jeg havde ikke en tro…) Jeg har også hørt om en hund, hvis eksem, blev kureret af hompopatisk medicin. Jeg tror nu heller ikke, at en hund tænker så meget over hvilken behandling den gennemgår.
(Nu skal det ikke være en reklame for homoøpati (jeg har desværre ikke økonomiske forhold dertil :høhø:), men bare et indspark til den generelle debat. :))[/quote]
Mit startede hver anden månede og endte hver 14 dag. Derfor blev min mor tosset og krævede en undersøgelse ![]()
Og nej - det er afsted, med det samme! Blærebetændelse er uhyre grimt.
Når man først har fået mistanke om at katten har det, har den garanteret haft ondt i flere dage.
Vi andre kan heldigvis sige til, hvis vi føler ubehag eller smerter … men hos katte, opdager man det oftest først, når urinmængden er nede på dråber eller der er blod i urinen.
Så det er dyrlægevagt eller akuttid hos dyrlæge, om man vil det eller ej. Har desværre været der (juleaften, selvfølgelig. Møgkat.
Arj, hun kunne jo ikke gøre for det, men det var alligevel surt. :))
Det lyder nææsten som midt. Altså behandlingen var knapt lige slut, før jeg blev syg igen. :S Nu er det her jo “udveksling af personlige erfaringer om sygdomme hos hos selv” … men jeg synes nu stadig det har relevans mht. katte.
- Tegn på urinvejsproblemer skal tages alvorligt - med det samme!!
- Ved gentagne problemer, skal der slåes i bordet, så man kan få foretaget videre undersøgelser.
Feline lavede som skrevet i går middags en alm str tissetår, men i aftes lavede hun kun en lillebitte en, og sad stadig rigtig længe. Hendes pencillin sprøjte har nu virket i 2½ dag, indtil videre i dag har hun ikke været på toillettet. Hendes afføring er fin. Hun er stadig fuld af ballade, spiser osv. Holder øje med hende i dag (hun er vist ved at være træt af at føle sig forfulgt), og så må vi til vores egen dr dyr i morgen hvis hun sidder lige så længe på potten eller kun kommer af med en lille tår.
Sørger du for at få væske i hende? Da jeg havde blærebetændelse sagde min læge det var vigtigt at drikke en masse for at blive skyllet igennem så bakterierne ikke fik frit spil og jeg vil da tro det samme gælder for en kat.
Ja det har jeg hørt, derfor har jeg sat en stor skål og et par små rundt om kring i løbegården, der elsker hun nemlig og drikke. Og jeg har set hende drikke meget de sidste par dage.
Det kan jo også være den forkerte antibiotika hun har fået - går ud fra det er en depot. Oftest virker den forkerte kun meget kortvarigt, hvorefter bakterien blusser op igen.
Men god idé at kontakte egen dyrlæge i morgen ![]()