Feline blærebetændelse..nye spørgsmål

Jeg skal i morgen se om jeg kan få Feline til at tisse i de der kugler, så dr dyr kan få en urin prøve. Så tager vi derned torsdag morgen, og han vil muligvis røngtenfotografer hende for at se om hun skulle have blæresten, selvom det er sjældent.

Vil man ikke kunne se blæresten i en ultralydscanning??? jeg hader tanken om hun måske skal i narkose, og jeg hader tanken om at han skal beholde hende der hvis hun skal røngtenfotograferes :frowning: Feline er ca 5 år, vi fik hende fra IK da hun var ca ½ år. Hun elsker at blive nusset af os på maven og overalt når hun ligger i sin seng i vindueskarmen, ellers er hun sjældent til at komme i nærheden af. Hun hader at køre i bil og laver i kassen både ud og hjem, og hyperventilerer meget og halser som en hund. Så jeg krydser alt hvad der krydses kan for at hun bliver frisk inden torsdag morgen :kryds::kryds::kryds:

Det må du spørge din dyrlæge om …
Min dyrlæge tager både røntgenbilleder og scanner uden at lægge i narkose :slight_smile:

Stenene findes ved en analyse af urinen - også hvad type det er.

[quote=Vivi_Fletcher;358201]Det må du spørge din dyrlæge om …
Min dyrlæge tager både røntgenbilleder og scanner uden at lægge i narkose :)[/quote]
Hvordan det??? er det ikke mest normalt de kommer i narkose når der tages billeder??? eller er det bare de 3 dyrlæger jeg har kendskab til der ikke er dygtige nok - tvivler jeg dog lidt på :S

Ved det er normalt hos mange dyrlæger, at lægge i narkose, men det er sjældent hos min dyrlæge det er nødvendigt.
Men ingen tvivl om, at det er lettere for dyrlægen med en bedøvet kat.

Det afhænger også af hvad det er der skal tages røntgen af - jeg kunne i en paniksituation få taget røntgen af 9 kattes hofter uden bedøvelse - det er både katte og min konto taknemmelig for:-)

Katte, og dyrlægen, ville sikkert betakke sig for at se tykkelse/elastisitet på blærevæggen uden bedøvelse. Foregår ved der tages et billede af blæren, den tømmes, og så pustes der luft ind og nyt billede tages.

åh nej det skal hun da vist ikke lige uden narkose :(:ups::frowning:
Nu håber jeg jo bare jeg kan få hende til at tisse i den kasse med kuglerne i i morgen aften. Jeg prøver at lukke hende inde for sig selv evt i stuen sammen med os i morgen aften, eller lader de andre to komme ind også men så må jeg bare holde øje med de ikke tisser i den. Hun kan jo så ikke komme i løbegården - det bliver hun ked af. Er bare bange for hun ikke tisser i den når jeg lukker ud til, hun er ret snu og opfatter hurtigt hvis der skal ske noget ud over det sædvanlige.

I december havde Ebony blod i urinen. Hun blev scannet og røngtenfotograferet uden narkose, eller andet. Så som andre siger, er det altså muligt.

Kære alle

Der er mange spørgsmål i spil, og jeg vil prøve at svare på nogle af dem:

• Både hunkatte og hankatte kan få krystaller og sten i urinblæren. Det er blot oftere et problem hos hannerne fordi de har en penis og dermed et længere og tyndere urinrør. Hvis krystallerne har en passende størrelse kan de sætte sig fast, og det sker altså sjældnere hos hunner.

• En tom blære er ikke nødvendigvis lig med blærebetædelse. Det betyder bare at der ikke er stop i urinrøret (dermed nedsat risiko for krystaller)

• Antibiotika har typisk synlig effekt inden for 1-2 dage, men kan ikke kurerer på så kort tid. En rigtig hissig blærebetændelse kan vare lange (over 3 uger), hvor man er nødt til at prøve flere typer medicin af for at finde noget bakterierne ikke er resistente overfor.

• Nogle typer røntgenoptagelser kræver bedøvelse. Jeg vil mene at et almindeligt billede af en urinblære kan tages uden. Det er bare desværre ikke altid nok. Nogle sten og krystaller bliver først synlige efter man putter kontrast i blæren. Til det skal man have lagt et urinkateter og det er for langt de fleste hunkatte ensbetydende med medicinsk beroligelse/narkose. Nogle hankatte tolererer et kateter uden bedøvelse.

Håber det svarede på nogle spørgsmål. kh Søren P

Ps. Hvis du er i tvivl om hvordan urinprøve kan tages, så har jeg faktisk lavet en lille video om det. http://www.spoergdyrlaegen.dk/

Fede videoer Søren - rart med et sted at linke til:-)

Jeg sov med Feline i stuen i nat for at få en urinprøve. Kl 04.20 syntes hun det var nok at være væk fra de andre to misser og endelig kom der en tissetår. Men for f… da den var ligeså rød som en rød sodavand :ked:Jeg fik et chock. Jeg har haft hovedet mellem benene på hende næsten den sidste uges tid når hun har været på potten. Og jeg har af samme grund altid brugt hvidt grus i kattebakkene (ikke i løbegården). På intet tidspunkt har hendes urin i kattebakken været bare en lille smule lyserød eller en lille smule blod. Hun har også været lidt stille her til morgen, men det kan vel også skyldtes at hun fastede. Ihvertfald tog vi til dr dyr kl 08.00 med urin prøven og Feline er der stadig. Det ender nok med en gang narkose og røngtenbilleder. Jeg er bare så ked af det, jeg ved Feline er meget utryg (mere end nogen af de andre misser) ved at være alene hos dr dyr :ked:jeg krydser alt hvad der kan for at han hurtigt finder ud af hvad det er og hun bliver hurtig rask igen. :kryds::kryds::kryds:

Puha - jeg :kryds::kryds::kryds::kryds: med og håber, dyrlægen finder et svar idag, så hun ikke skal afsted igen og igen.

Så har dr dyr ringet. Feline har ingen sten i blæren. Men krystaller i urinen. Så hun får et skud pencillin og skal så have specialkost 1 mdr. Så skal dr dyr have en urin prøve igen om 1 mdr og så håber vi Feline er frisk:)

Godt at du fik svar og katten ikke har store sten!