Feline skal have Prednisolon

Feline skal have Prednisolon 2.5mg - 1 pille hver dag de næste 8 dage. Jeg syntes de er noget større end piller jeg før har givet en af kattene. Tror I jeg skal brække den i 2 stk og give hende dem af to omgange??Det ville gøre det hele meget nemmere hvis hun kun skulle åbnes mund på en gang dagligt, men jeg er i tvivl om pillen er for stor til at hun kan sluge den. :?

Jeg ville give hende pillen hel :slight_smile: Du kan evt. skylle efter med lidt vand i en engangssprøjte, men jeg tror ikke, det er nødvendigt.

Skal du ikke trappe ned - enten ved
at give mindre dosis, eller gå over til hver anden dag.

Man stopper ikke bare en pred kur.

[quote=Lis Dahlstrøm;386619]Skal du ikke trappe ned - enten ved
at give mindre dosis, eller gå over til hver anden dag.

Man stopper ikke bare en pred kur.[/quote]

Nej har fået 8 piller som hun skal have de næste 8 dage, derefter skal jeg ringe til dr dyr igen. Så må jeg ring til dr dyr igen i morgen. Kan du give mig grunden til at man skal trappe ned, tak. :slight_smile: så må jeg jo lige spørge ham hvorfor han ikke har sagt/skrevet det, og hvorfor der ikke er piller til det.

Prednisolon sætter immunforsvaret ud af drift - det skal gradvis på banen igen. Om der er andre forklaringer på nedtrapningen ved jeg ikke - men nedtrappes skal der.

Når du ikke trapper langsomt ud af dem, kan det ske, at det katten fik prednisolon for, vil eksplodere og du vil være tilbage hvor du startede inden du fik kuren.

Jeg har altid fået at vide af min dyrlæge, at det er meget vigtigt, at man nedtrapper prednisolon og ikke bare stopper.
Har ikke fået forklaring på det, men jeg er sikker på vigtigheden af det, når han siger det :slight_smile:

Enig med Lis og Vivi og Inge…jeg fik det forklaret på følgende måde engang…
At tage en kat af sir binyrebarkhormon/prednisolon er som at køre et individ op i elevator (det er mens behandlingen foregår)…men når man er på 10. etage så kaster man det pågældende individ ud over kanten…(det er at tage præparatet væk)…derfor skal man nedtrappe så man tager elevatoren stille og rooolig ned igen fra 10. etage.
Hormoner er noget man i det hele taget skal have MEGET stor respekt for

Nu reagerede jeg lige på navnet… Pt er min kræftsyge ilder på prednisolon. Han får 1 pille dagligt 4 mg. Han får det for at holde blodsukkeret stabilt/oppe. Så han ikke risikerer at få anfald, som kan resultere i at han ender i koma.

Hvad får katte prednisolon mod? Hvis jeg må spørge? Det er ren nysgerrighed!

[quote=Barky;386697]
Hvad får katte prednisolon mod? Hvis jeg må spørge? Det er ren nysgerrighed![/quote]

Æhm … alt … :høhø:

Det går ind og påvirker immunforsvaret - gør det også på mennesker. Katte tåler det generelt ret godt i forhold til både mennesker, hunde m.v.

Kortvarig og/eller lavdosis behandling med prednisolon behøver ikke nedtrappes ved ophør.

Jeg kender ikke noget til kattedoser for perdnisolon, men måske er det grunden :?

2,5 mg og 1 tablet dagligt er ikke lavdosis

[quote=Vivi_Fletcher;386701]Æhm … alt … :høhø:

Det går ind og påvirker immunforsvaret - gør det også på mennesker. Katte tåler det generelt ret godt i forhold til både mennesker, hunde m.v.[/quote]

Hehe… Tak for svar. Det er jo meget godt at vide. Det vil jeg huske hvis tilfældet skulle være ude. :slight_smile:

Man skal nedtrappe med cortisonpræparater fordi kroppens egen produktion af hormonet lukkes ned og binyrerne skal have mulighed for at komme igang med produktionen igen ved en langsom nedtrapning.
Da jeg selv blev udsat for cortison blev det fordelt over dagen, tror næppe der er noget problem i at dele tabletten i to. Men tænk på en kat kan sluge en mus, halshullet er rigeligt stor til en pille:)

Marina