Felis lybica

Hejsa
er der nogle, der kender gode steder at læse mere om Felis lybica - den afrikanske vildkats organisering og sociale liv om noget?

Jeg kunne godt tænke mig at vide mere om tamkattens forfader eventuelt i fangeskab - den kan jo tæmmes, siger de kloge, og jeg gad nok vide om jeg fx - rent tankemæssigt naturligvis - kunne hente en killing og sætte den sammen med mine og om den så ville udvise samme adfærd som mine eller om den mon ville have en anden adfærd, da den ikke er domesticeret.

Jeg synes jeg har søgt og søgt info, men der står forbavsende lidt om den rundt omkring. Så nu prøver jeg lige herinde, i håb om at andre måske har en bog eller noget, hvor der står noget mere om hvad der sker, når den tæmmes, og om hvor meget eller lidt den egentlig ligner vores tamkatte i dag?

MVH Helle

Wild cats of the world By Melvin E. Sunquist, Fiona Sunquist

Takker - den vil jeg lige have fingre i:-)

[QUOTE=Musashi;525013]Wild cats of the world By Melvin E. Sunquist, Fiona Sunquist

Sunquist’ernes bog er et rigtig grundigt værk om alle de vilde kattearter.

Du kan også læse om den afrikanske vildkat på African and Asian wildcat – complete information – PoC - forfatteren baserer sig ofte netop på den nævnte gog. :slight_smile:

Når du spørger om “ligner” er jeg i tvivl om du mener adfærd eller udseende?
Vi har en ven fra Eritrea (en del af det gamle Abyssinien), som blev virkelig begejstret, da han i sin tid så Namacoola - vildtfarvet abyssinier… Katten fra hans barndom og så alligevel ikke :slight_smile: Den manglede bla striber på benene…
Han blev meget overrasket over at få at vide, at der var tale om en tamkatterace, for den lignede meget de vilde katte “derhjemme”…

Namacoola var en noget gammeldags typet aby, hvilket betyder at hun var ret stor og i forhold til Ting også temmelig groft bygget…

Adfærden kunne han ikke sige så meget om… F.L er vildkatte og lever vildt i hans hjemland… men dog i byerne - meget ligesom vores forvildede domisticerede katte…

Tak Ann - og det er rigtigt, hvis man googler den, så er der en del Aby over den, synes jeg også. Det er utrolig spændende.