Ferie-mis

Hej

En jeg skriver med fra KG spurgte mig igår om jeg evt kunne have deres hankat boende lidt hvis hun ikke kunne finde andre…

Men hvordan gør man det lige bedst - han er vist ikke kastereret endnu og begge mine er neutraliserede…

Ved endnu ikke hvor længe vi snakker om, men synes det skal gøres bedst muligt :wink:

Kort og kontant herfra mig. Jeg ville ikke gøre det. Det vil skabe uro hos dine egne katte og det ville været en MEGET dårligt idé at tage en fertil hankat ind til jer. Hvis ikke katten er vaccineret og rask i øvrigt, kan den også komme med sygdomme, som kan smitte dine egne katte.

Kort og kontant herfra mig. Jeg ville ikke gøre det. Det vil skabe uro hos dine egne katte og det ville været en MEGET dårligt idé at tage en fertil hankat ind til jer. Hvis ikke katten er vaccineret og rask i øvrigt, kan den også komme med sygdomme, som kan smitte dine egne katte.[/quote:18yikcu2]

der ka jeg kun give may-britt ret

Jeg ville heller ikke gøre det.
Jeg har så prøvet det sidste år, jeg passede en kat i 1 måned og det gav uro da hun kom ind, og det gav uro igen da hun forlod vores hjem. Hun var da utrolig sød og omgængelig, men hun nåede ikke at falde ordenlig til ro her, hvilket jo er synd for katten.

Ja, og synd og stressende for de katte man har i forvejen og som jeg synes, man først og fremmest skal tage hensyn til. Det svarer jo nøjagtig til en almindelig sammenføring - og kattene reagerer, som Karina skriver, nemlig også ofte, når den besøgende så forsvinder igen. På samme måde som hvis man mister en af sine egne katte i en flok.

Du kan også risikere, at de begynder at tisse udenfor bakkerne igen - og det bøvl har I vist haft mere end rigeligt af -bleg

Vil det gøre en forskel hvis “ferie-missen” er kastereret? - det har jeg nemlig lige fundet ud af han bliver inden…

Kan dælme godt høre i er noget skeptiske over det…

Grunden til, han skal lidt væk hjemmefra er efter anbefaling fra deres dyrlæge da det bliver en kombination af at hankatten skal kastereres og hunkatten skal killinger… Planen var så at vi skulle have hankatten ca en uge før hun føder og så til killingerne får øjne og begynder at lege…

De har dog også sagt at de nok skal hente ham igen hvis det ikke kommer til at gå og de tre katte kan finde ud af det sammen…

Altså, det er i min verden, helt klart bedre hvis han er kastrat… Om jeg ville gøre det kommer godt nok an på meget…

Jeg har rent faktisk en ferie misser boende fra i dag og en uges tid frem… Men det er også en lidt anden situation… Det er nemlig Conrad, en killing fra mit første kuld, som jeg har solgt til min mor. Mine forældre skal på ferie i en uge, og da vi ikke bor i samme by mere, og jeg rejser langt for at komme på arbejde, så kan jeg ikke komme til at bruge så meget tid hjemme hos dem, og derfor besluttede vi at han boede hos mig i den uge… Som udgangspunkt i soveværelset, men ville lige se hvordan han og de andre tog det at møde hinanden igen… Og de har faktisk taget det over al forventning. Jeg har jo stadig Sake boende, som er en bror til ham, og de hygger sig sammen… De leger, laver ballade (ja, nu lærer Conrad sikkert nogle tricks, som han kan tage med hjem igen) osv… Men jeg havde aldrig taget en kat ind ude fra til pasning, hvis det ikke var fordi det lige præcis var ham her… Da jeg kender ham, besøger ham tit og ved hvordan hans sundhedstilstand er, med meget stor sandsynlighed…

Ergo… Jeg ville i hvert fald overveje det en ekstra gang… Jeg ville bede om at få katten sundhedsundersøgt af en god dyrlæge, for at være sikker på den ikke ville smitte mine egne katte med noget (specielt grundigt, hvis det er en udekat, eller der er andre udedyr i hjemmet)

Det er jo også noget af et pres på hankatten at lade ham komme ind i et nyt hjem, når han er nykastreret… Er ikke helt med på hvorfor han ikke må blive i sit normale hjem, bare fordi der kommer killinger… Har de ikke mulighed for evt. at skille dem ad de første par uger?

De eneste dyr der er, er 2 indekatte…

Og eftersom han bliver kasteret nu her, kunne man jo forestille sig han blev tjekket samtidigt…

Er heller ik 100 % med på hvorfor, men det er i hvert fald noget med at det er et mix af kasterering og 1 gangsfødende…

De eneste dyr der er, er 2 indekatte…

Og eftersom han bliver kasteret nu her, kunne man jo forestille sig han blev tjekket samtidigt…

Er heller ik 100 % med på hvorfor, men det er i hvert fald noget med at det er et mix af kasterering og 1 gangsfødende…[/quote]

Ok, synes bare det er lidt synd, de så ikke har fået ham kastreret før, så han ikke var nykastreret, sammen med en førstegangsfødende… Men ved ikke så meget om lige præcis det med hvordan sådan nogen reagerer, da jeg kun have kastrerede hunner gående da min hunmis fødte…

Og ja, man må gå ud fra han bliver tjekket godt igennem når han skal kastreres… [smilie=hate-smile.gif]

Kan også lige tilføje at mine katte er hhv 1 og 1½ år - ferie-missen bliver 1 år om en lille måned…

Jeg er lige ved at tro, jeg har svaret i en pb på det samme spørgsmål på KG, hvor en dyrlæge havde rådet til det samme, da man ellers kunne risikere, hankatten ville bide killingerne ihjel.
Men jeg gentager gerne:

Det er ingen grund til at fjerne hankatten. Han og hunkatten kender hinanden, går sammen til daglig og er gode venner.

Mine hankatte har altid på lige fod med husets andre katte haft fri adgang til det rum, hunkatte og deres nyfødte killinger var i, og i 21 år har jeg aldrig oplevet, de har gjort en killing fortræd. Tværtimod har de været meget omsorgsfulde over for dem, vasket og nusset dem og været barnepiger og hyggeonkler.

Situationen ville være en helt anden, hvis det drejede sig om landkatte, og der kom en fremmed hankat til området. Så kunne han nemlig godt finde på at bide killingerne på stedet ihjel.

Hvis denne hankat bliver fjernet og først kommer tilbage, når killingerne er ældre, kan jeg derimod godt forudse, der ville opstå problemer, men det ville være fra hunkattens side, for hun ville lige pludselig føle sig og killingerne truet. Så ville hun højst sandsynligt angribe ham, og sker det, vil det blive mere end meget svært at få dem til at blive venner igen.

Se lige her et par hankatte med killinger (og det er ikke engang deres egne)
[attachment=1:2ftulerd]onkel1.jpg[/attachment:2ftulerd][attachment=0:2ftulerd]onkel2.jpg[/attachment:2ftulerd]

Snakkede lidt mere med hende igår og det er fordi hunkatten åbenbart kan blive stresset op til fødslen og lidt tid efter hvis der lugter af hankat - og det vil der jo gøre når han først lige bliver kasteret en uges tid inden hun skal føde…

Er ikke for at være irriterende, men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor de ikke har fået ham kastreret før… eller gør det nu her… Altså på mandag, eller i snareste fremtid, så de ikke behøver flytte rundt på ham, og muligvis ender med at skulle af med ham, fordi han ikke kan få sin plads tilbage… :confused:

Er ikke for at være irriterende, men jeg forstår simpelthen ikke hvorfor de ikke har fået ham kastreret før… eller gør det nu her… Altså på mandag, eller i snareste fremtid, så de ikke behøver flytte rundt på ham, og muligvis ender med at skulle af med ham, fordi han ikke kan få sin plads tilbage… :/[/quote]

Jeg kan ikke lige svare dig på det… :wink:

jeg synes bare at min hunkat har haft glæde af at der var en anden kat at støtte sig til. Hun har op til fødselerne ligget i ske med de andre. Min dreng var så kastrat, men det var ham hun puttede ved. Min hunkat fødte så også lige uden for døren ind til min fertile dreng.