Fertile hanner i de forskellige racer

Jeg har i dag haft en samtale med en opdrætter af cornish rex. Hendes erfaring basseret på 3 hankatte er de ikke stresser voldsomt op af og være fertile igennem længere tid og de oftes kan gå sammen 2 fertile drenge uden problemer, såfremt de er opvokset sammen, hvilket hendes 3 drenge er og de går alle sammen, den ene dreng var klar til avl 9 mdr. gammel mens de 2 andre har været omkring 13-15 mdr. gammel.

Selv har jeg haft norske skovkatte og der havde jeg ingen problemer med at have hanner gående sammen som var jævnaldrene/vokset op sammen. Men når de blev ældre (over 1½ år) så var de utrolig dame fikseret og stor strintede over alt, så de var i egen hankatte bolig og ikke inde sammen med pigerne.
Har kun en kort overgang haft fertile siameser/orientaler og der var de to af drengene meget fertile og kaldte på damer døgnet rundt og ofte glemte de helt og spise, men jeg fik dem ind som voksne og de gik fint sammen. Den sidste var en ung knægt som gik fint sammen med pigerne uden at strinte trods han var fertil og lavede killinger.

Oftes var skovkattedrengene fertile som 9-10 mdrs. mens min siameser dreng var klar 7½ mdr. gammel.

Jeg tænkte på hvad er jeres erfaring med de forskellige racer ? hvor tidlig er de klar til damer og hvordan er de indbyrdes ?

MVH
Gitte

Perseren/exoen er ikke de hurtigste…men omkring 1 år vil hannerne parre…damerne ja dem jeg har haft fertile har varieret meget…lige fra 9 måneder til 2½ år for første løbetid
min nu 4 årige fertile hankat går inde…og nej han strinter ikke…hans urin i bakken kan dog godt være “stram”…når en pige er i løb…men ellers mærker jeg ikke at han er fertil…han “råwer” ikke på damer…men servicerer dem der nu er klar …han er sådan en gentleman…

Jeg har haft både devon rex - og british shorthairhanner og ingen tvivl om at devonhannerne er tidligst på færde,som regel allerede omkring 7-8 mdr.'s alderen kan de godt vågne op og begynde interessen får pigerne,dog synes jeg ikke at de er helt klar til at parre før de er omkring 1 år,britehannerne er som regel nogle være “hyggebørn” i meget længere tid,de kan godt gå til de er ca.1.1½ år,ofte mere,før de vil parre,så her skal man ikke have “travlt”,det har de nemlig ikke :slight_smile:
Dustin,min nu kastrede britehan,var knapt 2 år inden han parrede og siden hen har han været meget kræsen mht pigevalg,f.eks ville han ikke parre fremmede hunkatte,og kun knapt mine egne - og den helt helt store kærlighed var - og er stadig devonpigerne :-),og det går jo altså ikke rigtigt…
Nu nyder han livet herhjemme sammen med sin bedste veninde Cassie,min ældste devonpige…akja,den kærlighed…:slight_smile:

Snowshoe hanner er normalt milde og omgængelige og temmelig rolige/tilbagelænede.

Viggos far delte indtil han blev kastreret, da vi fik Viggo over til DK, hjem med flere andre fertile hanner uden problemer.

Det varierer hvornår Snowshoe hanner bliver fertile - hos nogle slår siameseren igennem, ved andre ikke.

Viggo parrede Fie tre gange, da han var 5 måneder gammel. Men uden gevinst. Viggo slægter sin far Harley på i sind. Han er en god venlig og mild bamse, som nu er kastrat

MVH

Korathanner bliver som oftest kønsmodne ved 6mdrs alderen. Hvis de vokser op sammen, fra før de bliver kønsmodne, er der en chance for, at de kan gå sammen i en periode efter kønsmodningen - men det skal man ikke regne med eller forvente.

Mine hankatte bor altid separeret fra pigerne (som jo også bliver tidligt kønsmodne) - for alles skyld. Det er alt for stressende for alle parter med alle de hormoner i luften.

Hmmmm

Jeg kan kun tale for mine hanner…Mainecoon’s…vi har ingen problemer med at de går sammen - men selvfølgelig er der rangorden…
Dog ved jeg også at der er forskel på linjerne/stamtavlen - set i forhold til, hvordan de takler det “stress” som det jo er, at blive sat sammen med en anden han…
Det samme gælder forøvrigt for pigerne…de er bare mere rafineret…hannerne udviser deres dominans ved, at parre den mindst stærke i flokken (hanner)

Vores hanner har været fertile fra 9 - 14 mdr’s alderen… her kan de tabe en del i vægt da de pludselig finder ud af at tiden skal bruges på at kalde efter damer i stedet for at spise…
Om vinteren tager de oftes en del på i vægt igen…:-)og stor spiser…

anna

Abyer og somalier bliver ofte tidligt kønsmodne - så tidligt som 5 mdr er set men normalt omkring 8-10 mdr. Dog har jeg haft sene hanner - der først har været interesseret i hunkatte ved 1½-2 års alderen - men det hører til undtagelserne.

Jeg har meget ofte en gruppe af unge hanner der vokser op med hinanden og det går normalt fint. Jeg har endda kunnet sætte voksne fertile hankatte sammen ind imellem - dog i så fald altid en gruppe sammen med en anden gruppe ( min teori er at der så er mindre fixering på den kat man er sat sammen med). Vi har dog ind imellem hankatte der bare ikke er til det der med at gå i grupper.

Vi har aldrig hankatte gående sammen med hunkatte med mindre de skal parre hunkatten men sørger faktisk på at hankatten er så langt væk fra hunkattene at de hverken kan se, høre eller lugte dem ( og omvendt).

Jeg har hankatte der ikke strinter og hankatte der strinter så der er kattepis over alt samt hankatte der blot strinter ind imellem og få steder.

Vi foretrækker at lave hurtige kuld på vores hankatte og så få dem kastreret og ud i et kælehjem men indrømmer at vi ind imellem er for langsomme med at få en eller to hankatte brugt :thumbdown:

Det sker også at vi holder en hankat her et års tid og så alligevel ender med at kastrere ham uden at bruge ham.

Når vores hankatte bliver kastrater holder de op med at strinte og iøvrigt udvise hankatte adfærd og kan omstilles til kælehjem i løbet af 1-2 mdr. Sådanne hankastrater er ofte nogen af de skønneste kælekatte vi har :yah:

Teresa