Fertile racekatte der laver blandingskillinger

Jeg støder, efterhånden ofte, på blandingskatte hvor mor eller far er racerene med stamtavle.
Helt aktuelt lige nu på fb, hvor en abyssiner-mor med stamtavle har killinger med en ukendt far…

Og så er det jeg undrer mig over at opdræt sælger fertile katte? For der er ingen tvivl om at killinger der er halvt et-eller-andet sælger langt bedre end almindelige huskatte, og det er mit indtryk at der bliver produceret en hel del killinger med racekatte som en af forældrene…

Jeg ville sådan ønske at der kunne sættes en stopper for det, men det ville kræve at alle opdrættere neutraliserede inden salg, og det sker nok ikke…

Men jeg bliver sgu så trist når jeg ser den overproduktion der er gang i for tiden :frowning:

Det vil jeg umiddelbart stille mig tvivlende over for. For nogle gange ser blandingskattene meget underlige ud. Og der er noget, der tyder på, at “opdrætterne” ikke helt har styr på tingene.

Hvor sikker er du på, at blandingskatte sælger så godt?

vh

Andreas

Jeg bliver mest trist på huskattenes vegne.
Huskatten er blevet så udvandet som race, at det er svært i dag, at finde en rigtig racetypisk en af slagsen :frowning:

En af mine kolleger fik for nylig en ukastreret racehan - jeg må indrømme, at jeg undrede mig over, at det var muligt. Heldigvis er han et fornuftigt menneske med hjeret på rette sted, så katten er kastreret nu, og han har i øvrigt en indhegnet have :thumbup:

[QUOTE=Andreas;1185924]Det vil jeg umiddelbart stille mig tvivlende over for. For nogle gange ser blandingskattene meget underlige ud. Og der er noget, der tyder på, at “opdrætterne” ikke helt har styr på tingene.

Hvor sikker er du på, at blandingskatte sælger så godt?

vh

Andreas[/QUOTE]

Det er jeg pænt sikker på, i og med at jeg ser det hele tiden :frowning: Fx. på fb-gruppen Blandingskatte køb, salg og fremvisning…
Og der er selvfølgelig eksempler på at sælgeren påstår at der er en eller anden race i killingen, som man ikke selv med sin bedste vilje, kan få øje på…men ofte er den god nok, og der vises også billeder af morkatten eller faren, hvor man ikke er i tvivl…

det er uhyre sjældent der er blandingsaby’er - heldigvis. Racen taget i betragtning vil jeg tro hunkatten er smuttet …

Har du et link - i pb er fint

Jeg sender en pb, Lis :slight_smile:

Har tænkt over det samme dog inden for egen race Birma - troede faktisk ikke man som opdrætter måtte lave blandingskatte :?

Aner ikke om det er ok at smide link når det er offentlig salgs side? (ellers må admin slette dem)

http://www.guloggratis.dk/dyr/katte/katte/hellig-birma/annonce/23785382-fantastiske-killinger-med-aaben-stambog
http://www.guloggratis.dk/dyr/katte/katte/hellig-birma/annonce/23785486-hellig-birma-regdoll

Og ja det er trist med alle de blandings babyer der kommer fra tavle forældre :thumbdown:

Der er ingen begrænsninger for, hvad du må, hvis du ikke er medlem af en klub - og bare fordi man evt kalder sig opdrætter, er man ikke nødvendigvis medlem af en klub.

Jeg er enig med Maja i, at det sælger godt at have et racenavn med, når man vil sælge blandingskillinger. Bare se de mange tråde, man også ser herinde, hvor trådstarter insisterer på, at der MÅ altså være en eller anden race gemt i deres lille nye huskattekilling.

Jeg har også set killinger, der i overskriften hed “burmeserkillinger”, men ved nærmere eftersyn var den ene forældre halvt burmeser og den anden helt “noget andet”. Men igen kræver det, at alle opdrættere neutraliserer deres kælekatte før salg.

Du kan se, at de bliver annonceret.

Men hvordan kan du se, at de sælger godt?

(Der er mange steder i Danmark, hvor der er mange huse til salg. Det er ikke et tegn på, at de sælger godt. Tværtimod.)

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1185943]Du kan se, at de bliver annonceret.

Men hvordan kan du se, at de sælger godt?

(Der er mange steder i Danmark, hvor der er mange huse til salg. Det er ikke et tegn på, at de sælger godt. Tværtimod.)

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg kan se at der meget større interesse for blandingerne, og hvis man i et kuld på 5 kun har en tilbage, fordi de andre ER solgt, må jeg formode at det er sandt…

Ihh, hvor kan man se, der er burmeser i denne killing, ikk’?

[QUOTE=Temple Bar;1185946]Find på DBA - køb og salg af nyt og brugt

Ihh, hvor kan man se, der er burmeser i denne killing, ikk’?[/QUOTE]

Hvis du en dag får en killing der ligner ham, så er jeg på … :stuck_out_tongue:

Ja katte der påståes at have en Racekat i sig sælger langt bedre en end ren huskat (forstå hvem der kan).
Jeg har længe undre mig over hvor alle de “racerene” fertile katte kommer fra?
Er det krisen der kredser så meget at nogle vælge at sælge fertil for at komme af med kilingerne??
Jeg er ganske udemærket klar over at der er nogle der er villige til at sælge en hvilken som helst kat som racekat, men en perser går man altså ikke fejl af. Den flade næse har kun en ren perser :-).

Det er desværre ikke alle opdrættere, som får neutraliseret deres katte.
Men der kan selvf også være en god grund til. Hvad den skulle være ved jeg ikke.

jeg fik jo fat i missy, som var en perser med stamtavle og det hele. Hun var ikke neutraliseret.
Dem jeg købte hende af, ville have avlet på hende, og det var ikke en registeret opdrætter.

Mit indtryk er også at blandingskatte er nemmere at sælge.

Ja jeg har en selv. Faldt selv i den. Snebolds mor havde en stamtavle og det ved jeg fordi jeg så den. Men det havde faderen ikke.

Det er nemmere at få fat i fertile katte med stamtavle end jeg troede…

Men det kan jo smutte for selv den bedste opdrætter - altså, hunkatten kan stikke af, eller en hankat kan trænge ind i indhegningen. Så selv registrerede opdrættere, der gør alt rigtig i øvrigt, kan ende med et kuld ups’ere. Til gengæld vil registrerede opdrættere nok ikke forsøge at sælge dem for andet, end de er.

Nu er jeg ikke opdrætter (måske i fremtiden) men hvis jeg var ville jeg hellere sælge lidt billigere end at sælge fertile til ikke opdrætter. Nu lød det lidt helligt sorry. Personligt ville jeg ikke købe halve eller trekvarte etc til de priser jeg ser. Skulle jeg have en race kat vil jeg hellere købe en omplacering / ordnet killing til lidt mindre og være sikker på jeg får den kat jeg vil have, (temperament mæssigt tænker jeg)
Blandings kat er bare en huskat med lidt mere sikre forældre end den gængse huskat, hvor damen har været ude og muntre sig mens jeg sov :wink:
Jeg ved faktisk ikke om jeg ville købe en fertil ren race kat selv om den havde papirer hvis jeg da ikke skulle bruge den i opdræt, det virker på en måde bare ikke rigtigt

Katte er dejlige og killinger er dejlige men men jeg er opvokset på landet og så ofte store killinger (teenager) der kom rendende efter sommerhus folket tog hjem, husker tydeligt hvor vred min morfar blev for han vidste at de ofte enten sultede ihjel eller blev taget af ræven suk Derfor har vi haft primært han katte i vores familie, da vi jo brugte dem som arbejdskat/huskat og ville helst ha en han for at slippe for uønskede killinger.

Jeg tror, du har fået forkert fat i tingene :slight_smile: De killinger, der sælges fertile til ikke-opdrættere er ikke nødvendigvis billigere end dem, der sælges fertile til opdrættere - og mine neutraliserede killinger er da heller ikke billigere end dem, der sælges fertile - jeg er ikke lavet af penge, så den ekstraudgift, jeg får ved at neutralisere, skal da dækkes ind i et vist omfang :slight_smile:

Det jeg mente var at jeg ser blandings kattene bliver solgt lidt billigere end de rene (det er mit indtryk) og hvis det er kæle katte folk vil ha vil jeg personligt hellere sælge en ordnet kat lidt billigere.
Jeg gav kun udtryk for hvad jeg ville gøre for at undgå upser i det nye hjem.

Du behøver da ikke sælge dine renracede, neutraliserede killinger billigere for at undgå upser i det nye hjem? Det er den del, jeg ikke forstår.

Jeg sælger mine renracede kælekattekillinger dyrere end de fleste burmeseropdrættere i Danmark, men det er fordi mine er neutraliseret først og jeg mener, at den ekstra service selvfølgelig skal koste køberen noget.