Fertilitet hos kat

Ikke at jeg har erfaring med livmoderbetændelse hos kat, men ville katten ikke vise tegn på sygdom fx ved feber eller smerte, hvis den havde en lukket livmoderbetændelse:? Jeg troede ikke, den slags kunne gå uopdaget hen:S

Hun har ikke haft livmoderbetændelse

Med hensyn til den lukkede, mener jeg at have hørt at den går ikke ubemærket hen :?

Her er mit bidrag til problemet. Xuie har haft besøg af samme fertile hanmis 3 gange og uden resultat. Hun er undersøgt i al almindelighed og hun er en sund og fin missepige. Hanmis er i den grad fertil og han har gjort ALT præcist som han skal og jeg har hørt masser af parringer og 2. og 3. gang var det tydeligt de kunne genkende hinanden og duttede næser med det samme. MEN Xuie blev ikke drægtig og så tog jeg hende igen til dyrlægen og vi blev enige om hun skulle have en 10-dages Clamoxyl-kur. Det fik hun og i næste løb ca. 3 uger senere gik hun i løb og hanmis blev hentet. Her hørte jeg ingen parringer og denne gang var hun ikke gnavet i nakken. Opdagede dog nogle lillebitte sår så igen tænkte jeg NU må det være, og sørme så. I går da AnneP var her efter kyller og tog tåssen op så hun lå som en baby i Annes arme, kunne jeg se ganske lillebitte lyserøde babser. Så noget tyder på at HER var en antibiotikakur det rigtige. Ved fra en af mine lånere på biblioteket der har haft fertilitetsproblem (men nu har en yndig datter) det er samme problem i menneskeracen. Hun sagde noget med man kalkulerer med der er omkring 50% af vi kvinder der går rundt med for høj en bakteriekoncentration i livmoderen OG af en del for tidligt fødte børns fødsler skyldes samme problemstilling. Mit bedste råd er. Sig til din veninde hun skal tage mis med til dyrlægen og så blive enige efter grundigt tjek, at give en 10 dages antibiotika kur

Det er vist det man kalder en low grade uterine infection. Og Det er da bestemt et forsøg værd med noget så simpelt som antibiotika. Men ellers vil jeg sige at forsøg med forskellige beviselige fertile drenge osv er gyldigt bevis i sig selv.
Der kan da bruges penge på at scanne og se om der skulle være cyster eller andet, men hvor langt er man villig til at gå ?

Overvej at få hende karyotypet for at se, om hun har nogen kromosomfejl. Det har hun sikkert ikke, men det er et ret let ja/nej svar.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1260455]Overvej at få hende karyotypet for at se, om hun har nogen kromosomfejl. Det har hun sikkert ikke, men det er et ret let ja/nej svar.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvad er det nu, karyotype går ud på:? :gruble:

Karyotypen er vores kromosomsammensætning :slight_smile: De fleste pattedyr og mennesker er XY, men så findes der jo nogle afvigelser som giver forskellige symptomer - hos hunkøn f.eks. Turners syndrom, som er XXY (eller en variant heraf, kan være en mosaik). Hos hankøn er den bedst kendte nok Klinefelterne, XXY - altså et X for meget til at være en normal han, og de er sterile. (Tortie hanner, der er flere muligheder for at blive tortie han, den ene er Klinefelter - alle er kromosomafvigelser, men ikke alle giver sterilitet) Som regel overser man at karyotype, når man har en steril kat, og i mange tilfælde vil det også være overflødigt, men det KAN være den direkte vej til et klar ja/nej svar.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1260579]Karyotypen er vores kromosomsammensætning :slight_smile: De fleste pattedyr og mennesker er XY, men så findes der jo nogle afvigelser som giver forskellige symptomer - hos hunkøn f.eks. Turners syndrom, som er XXY (eller en variant heraf, kan være en mosaik). Hos hankøn er den bedst kendte nok Klinefelterne, XXY - altså et X for meget til at være en normal han, og de er sterile. (Tortie hanner, der er flere muligheder for at blive tortie han, den ene er Klinefelter - alle er kromosomafvigelser, men ikke alle giver sterilitet) Som regel overser man at karyotype, når man har en steril kat, og i mange tilfælde vil det også være overflødigt, men det KAN være den direkte vej til et klar ja/nej svar.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvor får man den lavet ??

UC Davis kan lave den, men det er på blodprøve, ikke mundhuleskrab, og jeg vil tro at det kan laves på et dansk laboratorium også.
VH
Susanne

Takker, hele dit indlæg er sendt videre til hende :thumbup:

[QUOTE=kira v;1260400]Det er vist det man kalder en low grade uterine infection. Og Det er da bestemt et forsøg værd med noget så simpelt som antibiotika. Men ellers vil jeg sige at forsøg med forskellige beviselige fertile drenge osv er gyldigt bevis i sig selv.
Der kan da bruges penge på at scanne og se om der skulle være cyster eller andet, men hvor langt er man villig til at gå ?[/QUOTE]

Ja det er jo lige det, hvor lang skal man gå og hvor meget skal man bruge på det :? Derfor er det også godt at høre om andre havde gode råd og hvor man evet kan få foretaget skanning, hvis det bliver det man vælger.

Hvis jeg skulle stå i situationene en dag, så kommer det helt an på hvilken kat det drejer sig om, ikke fordi nogle af kattene er mindre værd, men om det er en jeg har hente hjem og har specielle linjer eller det er en fra egen avl, hvor jeg har mulighed for at lave samme kombination igen.