Fertilitet - kejsersnit

Affødt af en anden tråd kunne det være lidt interessant at høre:

Hvor mange kuld har du haft?
Hvor mange Kejsersnit?
Hvor mange killinger fødes der normalt?

Dette er mine tal for ABY
Hvor mange kuld har du haft - 29
Hvor mange Kejsersnit - 1
Hvor mange killinger fødes der normalt - 3 til 4

Abyssinier
Hvor mange kuld har du haft? 27
Hvor mange Kejsersnit? 2 (hvoraf det ene sandsynligvis kunne være undgået, hvis både dyrlægen og jeg havde haft mere rutine)
Hvor mange killinger fødes der normalt? 3-4

British Shorthair
Hvor mange kuld har du haft: 5
Hvor mange Kejsersnit: 0
Hvor mange killinger fødes der normalt: Statistik fra 2006 viser en kuldstørrelse (antal registrerede killinger) på 3,7 killinger - statistiskken kan bl.a. findes på JYRAK’s webside: http://www.jyrak.dk/upl/files/0/220.pdf

Maine Coon
Hvor mange kuld har du haft - 25
Hvor mange Kejsersnit - 1
Hvor mange killinger fødes der normalt - 4,6 i gennemsnit

Norsk skovkat

Ingen kuld.
Ingen kejsersnit
Ingen kllinger.

Skulle vi ikke nøjes med statistik for dem, der har haft kuld - ellers bliver det godt nok en lang tråd :slight_smile:

:sorry:

Kuld: 20
Kejsersnit: 1
Kuldstr: 2-6 (gns: 4)

Jeg har dog oplevet endnu et kejsersnit i NPs RUS opdræt - hans sidste kuld. Hunkatten havde ganske simpelt ingen veer - Dr. Susan Little beskrev denne sjældne arvelige tilstand i sit seminar… jeg husker ikke navnet:sorry:
NP har oplevet et voldsomt kejsersnit i sit ene BRI kuld.
Camilla

Maine Coon
Hvor mange kuld har du haft - 59
Hvor mange Kejsersnit - 1 i 1989
Hvor mange killinger fødes der normalt 2-8

Somali/Aby var

Hvor mange kuld har du haft: 20

Hvor mange Kejsersnit: 1 som kunne have været undgået da hunkatten fødte den killing der sad fast efter at have fået bedøvelsen, men da hun 1. alligevel var bedøvet og 2. alligevel skulle neutraliseres gik vi videre med kejsersnittet.

Hvor mange killinger fødes der normalt: 3 - 5

Hvor mange kuld har du haft - 28 kuld

Hvor mange Kejsersnit - 4 kejsersnit ( 2 med samme hunkat som ikke kunne føde: fik ingen veeer. 1 med en deform killing i fødegangen og 1 med en livermoder som ikke havde en åben fødegang. Alle blev neutraliseret)

Hvor mange killinger fødes der normalt - 3 til 5 stykker

Hellig Birma - SBI
Hvor mange kuld har du haft? 5
Hvor mange Kejsersnit? 0
Hvor mange killinger fødes der normalt? 2-4
Deforme: 1, den havde alle tarme udenpå, kæmpe hoved, ingen ører og næse, kæmpe øjne, og var lam i bagbenene, døde dog selv efter 4 min.

Hvor mange kuld har du haft? 10 kull og 2(3?) i vente.
Hvor mange Kejsersnit? 1
Hvor mange killinger fødes der normalt? 3-7

Defekter som har forekommet på en og annen enkelt kattunge,er sternum eller haleknekk,vanlig på min rase.
En enkelt kattunge har hatt åpen buk,men var død ved fødsel.

Mine hunnkatter har alle vært flinke mødre og har hatt enkle fødsler.
Jeg mistet et kull for noen år tilbake,da en unge lå på tvers å blokkerte. Hjelpen kom så altfor sent,da ingen dyrlege ville komme på natten:ked:
Jeg fikk tak i en villig og kjempesnill dyrlege til slutt i et annet fylke som kjørte katten min til en større klinikk.Ungen som blokkerte fikk snudd seg under transporten,men han og de 4 søskene klarte seg ikke. Men hun slapp ihvertfall keisersnitt.Hunnkatten fødte 2 friske sunne kull senere.

Min første erfaring med keisersnitt var et kull i fjor.Ingen åpning kom.
Det kan hende man kunne ventet et par dager til å se,for veene hadde ikke startet,men jeg hadde ikke nerver til det.
Men keisersnittet gikk helt fint,og alt var bare idyll da mor og bebiser kom vel hjem.Hun har tidligere hatt kull og ingen fødselsproblemer.

Mine hunnkatter har hatt ganske store kull syns jeg,og jeg syns generellt katIV ofte ligger på 5 kattunger hos mange.
Rekorden hos oss har vært 9 bebiser,men da var der noen dødfødte,mens 7 levde. Dette er etter linjer som får store kull,minimum 5.:ok:

Kunne vi sætte på hvor mange der af kuldene har registeret en eller flere deforme killinger osse ??

Antal kuld : +20

Kejsersnit: 1 en brite

Kastration efter fødsel: 2 - en med tilbagehold moderkage - brite - og en der var fyldt med betændelse efter fødsel af ikke færdigt foster - burmeser

Antal killinger: i gennemsnit 4-5

Deforme: 1 uden den ene forpote, 1 med åbne tarme, 1 stor killing (alt for stor krop) alle fra forskellige kuld. 3 dødfødte der så normale ud - to kuld samme mor, der nu bliver lukket.

KH
Linda

Ja min statistik er ikke ret stor.

Antal kuld: 3
Kejsersnit: 0 - men den ene hunkat måtte hjælpes med vestimulerende, så fødte hun selv.
Killinger i alt: 6
Levende: 6
Dødsfødte: 0
Antal killinger i gennemsnit: 2 -what (har fået 3,1 og 2 - de sidste 2 kuld på samme mor som herefter blev neutraliseret) Gennemsnittet for birmaer er ellers 3-4.
Deforme: 0

Kuld: 20
Kejsersnit: 2 ( mit a og j-kuld) a-kuldet ville uden tvivl ikke have været en realitet idag, jeg er sikker på min manglende erfaring var skyld i kejsersnittet. J-kuldet…Lulu havde født 3 gange før unde problemer, 7, 7 og 7 killinger. Jeg kan simpelthen ikke huske grunden…
antal mislinger: 1-9…normalt er det 6-8 mislinger
Deformiteter: åben bug… INTET andet med mindre 4 halefejl på alle 20 kuld tæller

Antal kuld : 17
Kejsersnit : 0
Deforme : 2 åbne maver ( 1 somali og 1 aby )
Dødfødte : 1
Hvor mange killinger fødes der normalt : 3-4

/Birgitte

Antal kuld: 46
Killinger i alt: 235 - i snit pr kuld: 5,1 killinger :slight_smile:
Af de killinger er 62 døde inden for de første 8 uger. (havde en uheldig periode, skiftede linier også blev det bedre).
Antal kejsersnit: 0

Oven i har vi haft 21 killinger fordelt på 4 kuld, hvor alle killingerne er døde inden de blev 2 uger, pga defekter og ude fra kommende ting.

Her er for mine NFOér
Hvor mange kuld har du haft? 21
Hvor mange Kejsersnit? 1
Hvor mange killinger fødes der normalt? 3-4 (3,4 i gennemsnit)

Her er for mine Siam/Ori
Hvor mange kuld har du haft? 4
Hvor mange Kejsersnit? 0
Hvor mange killinger fødes der normalt? 3-4 (3,25 i gennemsnit)

MVH
Gitte