Ja, nu har vi været så ‘heldige’ at have vores første tur med ‘klingons’ - altså vi kom hjem til at Nobel havde indtørret afføring på pelsen bagpå og på den ene pote - OG han havde lige gradtet en god klat på soklen til køkkenskabene
Vi har nu forsøgt at vaske hans pote og bagdel (og self skabet), men det er da godt nok lidt svært når nu pelsen er brun! Det hele blir jo bare mørkebrunt når det er vådt Vi HÅBER vi har fået det meste opløst og at han selv fjerner resten!
Jeg er pænt overbevist om, at Rune-drengen IKKE synes det er den bedste fødselsdagsgave ever
Men så vil jeg lige høre: hvordan gør I når jeres kattebasser har anskaffet sig ‘klingons’?
Vi har brugt engangsklude og baby-vaskeservietter.
En stålkams tænder presses gennem en babyvaskeserviet… og så redes stedet igennem… Det kan fjerne det værste.
Derefter afvaskning med en klud…
Tjek om der er meget behåret omkring numsen og klip evt forsigtigt, så han har lettere ved at holde sig ren og afføring ikke så let kommer til at hænge i…
Tak for tipsene! Lyder til vi skal have fat i en stålkam og en saks uden spids
Han har haft skidt mave siden jeg gav ham nogle godbidder i fredags… Det her er så faktisk det første der har set normalt ud, men han har så ikke dækket det til, tror måske det er der den er gået galt…
Jeg har klippet forsigtigt rundt om numsen, hvor splatmaven har hængt i. Jeg blev lidt træt af det, da han havde slået en meget stor våd prut og derefter smurt måsen rundt på siden af bakken, tæppet udenfor bakken og gulvet.
Det er altså pænt svært at vaske en uvillig kat, når man er alene…
Men den stakkels mis var rigtig ked af at lugte så grimt, men efter meget besvær blev han ren og glad igen.
[QUOTE=Lykke;982660]Tak for tipsene! Lyder til vi skal have fat i en stålkam og en saks uden spids
[/QUOTE]
Stålkam købes hos www.mysterycoons.dk… Lille saks uden spids/potesaks kan købes hos mig
Hvis han en anden gang får slået maven i stykker, så er rådet en dags faste (killinger max 12 timer), derefter skånekost kogt kylling/fisk med totalt udkogt ris i et døgns tid (man kan også købe Felina Porta m kylling og ris vådfoder - det gør jeg, så har vi det nemlig hele tiden), og så langsom tilbage på almindelig kost…
Fortsætter diarreen, kan man give en smule HUSK i vådfoderet (1 tsk til fire spsk vand og vådfoder)… eller forsøge sig med IAMS Hairball Control eller RC Intestinal, begge skal gives “rent”, dvs uden andet foder ved siden af i nogle dage…
Diarre udover tre dage bør man lige tale med dyrlægen om… Det er sjældent nødvendigt med et besøg hos dr dyr, men en vedvarende voldsom diarre skal måske undersøges nærmere (afføringsprøve)…
Hold øje med om katten bliver dehydreret…
Hmm… det var vist det
Og jeg skriver det kun fordi jeg går ud fra at du ikke kender “førstehjælp til diarre” rådene Så ved du hvad du kan gøre en anden gang…
Hvor kan man lige se hvordan sådan en stålkarm ser ud og hvad de skal have for den på siden?
Og smart med lidt reklame for dig selv
Så kan jeg måske også spørge dig efter neglesaks til kat?
[QUOTE=Ann K;982704]Hvis han en anden gang får slået maven i stykker, så er rådet en dags faste (killinger max 12 timer), derefter skånekost kogt kylling/fisk med totalt udkogt ris i et døgns tid (man kan også købe Felina Porta m kylling og ris vådfoder - det gør jeg, så har vi det nemlig hele tiden), og så langsom tilbage på almindelig kost…
Fortsætter diarreen, kan man give en smule HUSK i vådfoderet (1 tsk til fire spsk vand og vådfoder)… eller forsøge sig med IAMS Hairball Control eller RC Intestinal, begge skal gives “rent”, dvs uden andet foder ved siden af i nogle dage…
Diarre udover tre dage bør man lige tale med dyrlægen om… Det er sjældent nødvendigt med et besøg hos dr dyr, men en vedvarende voldsom diarre skal måske undersøges nærmere (afføringsprøve)…
Hold øje med om katten bliver dehydreret…
Hmm… det var vist det
Og jeg skriver det kun fordi jeg går ud fra at du ikke kender “førstehjælp til diarre” rådene Så ved du hvad du kan gøre en anden gang…[/QUOTE]
Det er skam dejligt med alle rådene - kendte dem ikke Og hvis jeg gjorde, så havde jeg bare ignoreret dig
Det eneste der er ved det er, at han faktisk aldrig har fået andet end tørfoder, så tror den gang ‘anti-diarre’ muligvis ville slå hans mave totalt i stykker
Vi ville gerne i gang med at give ham 2x vådfoder og tørfoder til fri afbenyttelse, men ville gerne have styr på hans mave inden vi begyndte at teste om han vil have vådmad…
Jeg tror ikke han bliver dehydreret… Så vidt jeg kan se drikker han ca 2-3 dl om dagen (tror jeg - ved ikke præcist hvad der kan være i hans gamle skål).
Og lige så I ved det: jeg tror ikke det var panik-diarre han havde - var fast-agtigt, dog splattet ud i flade pøller (hmm… gad vide om jeg giver mening for andre end mig selv)
[QUOTE=Lykke;982993]Hvor kan man lige se hvordan sådan en stålkarm ser ud og hvad de skal have for den på siden?
Og smart med lidt reklame for dig selv
Så kan jeg måske også spørge dig efter neglesaks til kat?
Det er skam dejligt med alle rådene - kendte dem ikke Og hvis jeg gjorde, så havde jeg bare ignoreret dig
Det eneste der er ved det er, at han faktisk aldrig har fået andet end tørfoder, så tror den gang ‘anti-diarre’ muligvis ville slå hans mave totalt i stykker
Vi ville gerne i gang med at give ham 2x vådfoder og tørfoder til fri afbenyttelse, men ville gerne have styr på hans mave inden vi begyndte at teste om han vil have vådmad…
Jeg tror ikke han bliver dehydreret… Så vidt jeg kan se drikker han ca 2-3 dl om dagen (tror jeg - ved ikke præcist hvad der kan være i hans gamle skål).
Og lige så I ved det: jeg tror ikke det var panik-diarre han havde - var fast-agtigt, dog splattet ud i flade pøller (hmm… gad vide om jeg giver mening for andre end mig selv)[/QUOTE]
Vi har allesammen prøvet det så det giver mening
Jeg er stor tilhænger af IAMS hairball til dumme maver. Det høje fiberindhold virker utrolig hurtigt og godt. På mine i hvert fald
[QUOTE=ThildeL;982995]Vi har allesammen prøvet det så det giver mening
Jeg er stor tilhænger af IAMS hairball til dumme maver. Det høje fiberindhold virker utrolig hurtigt og godt. På mine i hvert fald :)[/QUOTE]
Jamen, hvorfor er du så gået over til RC (mener det var det du skrev i en anden tråd)? Er det ‘bare’ pga det høje fedtindhold der også passer til killinger?
Og er det ikke noget med fiber skulle være skidt for katte? Eller har jeg misforstået noget?
[QUOTE=Lykke;982998]Jamen, hvorfor er du så gået over til RC (mener det var det du skrev i en anden tråd)? Er det ‘bare’ pga det høje fedtindhold der også passer til killinger?
Og er det ikke noget med fiber skulle være skidt for katte? Eller har jeg misforstået noget?[/QUOTE]
Hairball Control/ RC Intestinal bør ikke være fuldfoderet… andet end i tilfælde af diarre…
Jeg skriver begge mærker på, fordi nogle katte foretrækker det ene frem for det andet - og fordi fx min skovkat ikke får noget ud af at spise hairball control, men i stedet skal have Intestinal…
Billeder af kamme kan du finde under Diverse på Mysterycoons hjemmesiden… Det er godt nok ikke CCkamme, men derimod Spratt - som jeg altid har sværget til
Naturligvis reklamerer jeg for mine varer Hvis ikke jeg fortæller at man kan få det hos mig, så finder man jo et andet sted at købe… og det er der jo ikke megen fidus i for mig
Fordi at jeg ikke vil bruge det som fuldfoder som Ann K også skriver Desuden er der i min mening AL for lidt fedt i Hairball control fra IAMS til at jeg ville give hverken killing eller voksen det herhjemme i længere tid.
Mens jeg synes at i RC Hair and Skin er både fiberindhold, fedtindhold og proteinindhold (samt omega fedtsyrerne) ganske acceptable for mig at tilbyde både en 6 mdr killing og en 20 mdr voksen - selvom jeg allerhelst ville kunne give 100% kornfrit.
Jeg skal op og have en Spratt kam fra Ann Dorit i weekenden tror jeg
[QUOTE=Ann K;983006]Hairball Control/ RC Intestinal bør ikke være fuldfoderet… andet end i tilfælde af diarre…
Jeg skriver begge mærker på, fordi nogle katte foretrækker det ene frem for det andet - og fordi fx min skovkat ikke får noget ud af at spise hairball control, men i stedet skal have Intestinal…
Billeder af kamme kan du finde under Diverse på Mysterycoons hjemmesiden… Det er godt nok ikke CCkamme, men derimod Spratt - som jeg altid har sværget til
Naturligvis reklamerer jeg for mine varer Hvis ikke jeg fortæller at man kan få det hos mig, så finder man jo et andet sted at købe… og det er der jo ikke megen fidus i for mig :D[/QUOTE]
Ah ok… Jeg har en idé om at jeg nok på et tidspunkt laver en tråd kun om madråd til sart mave… For lige nu håber vi på at hans mave falder til ro på det foder han får nu - for han er kun lige begyndt at spise det uden hans gamle foder er blandet i… Så krydser fingre for en stabil mave
Hehe… var os bare for sjov jeg skrev det med at reklamere for dig selv Selvfølgeligt skal du det
Men hvor er den lille saks du nævner? Jeg kan kun finde 2 klosakse…
Har fundet det på mysterycoons.dk… Tog bare lige noget tid at finde deres petshop, for den måde det er lavet på registrerer mine øjne slet ikke som noget man kan klikke på + teksten er svær at læse… Men kam er fundet!
Min hjemmeside er ved at blive opdateret - der skal lægges rigtig mange nye ting ind - og potesaksen er så åbenbart en af de ting, som jeg endnu ikke har fået sat på
Giv mig lige nogle timer (skal snart på job), så kommer jeg med en pris…
For satan i helvede! Nu bliver fast numseklip en del af livet her!
Han har gjort det IGEN! Og ja, I er velkomne til at bryde sammen af grin over det jeg skriver nu - kommer nok selv til det om laaang tid…
Gjorde bakken ren - og ca 5 sek efter skulle han jo på (jaja, man får ikke lov at nyde at man har lavet noget)… Lidt efter, da jeg lige havde sat mig med kakao og kage, kommer han spankulerende ud med lort ned ad det ene ben… Mig ind efter vådservietterne, og da jeg kommer ind igen sidder han fandme i vindueskarmen og kigger på ‘sit blad’! Jeg er alene hjemme i dag, så Rune var der ikke lige til at holde ham… Jeg går hen mod ham, jokker i en klat lort på gulvet (FOR HELVEDE DA), tager strømpen af, stiller mig i sofaen og tvinger hans numse op… Lort i vindueskarmen Han løfter numsen med lidt brok og jeg får gjort ham ren - han står heldigvis pænt stille fordi han kan kigge på sit blad…
Tror han er ren nu…
Går ud og kigger i bakken, han har dækket til i dag, men det er nogle små klumper han er kommet af med, tror hans løse mave er vendt tilbage… Og NØJ det lugter! Har nu gang i udsugning og vinduer åbne, selvom klumperne er røget ud!
SUK
Så lige så snart vi får skaffet en saks skal han bare have klippet den røv!
Undrer mig bare over HVORFOR han får lort på bagen nu - har jo ikke haft det de andre dage han har haft løs mave…
Er det muligt at du har skiftet for hurtigt over på det nye foder? Især hvis han i forvejen har sart mave.
Måske er det nye for kraftigt i forhold til det han fik hos tidligere ejer, og du skal lade der gå længere tid, hvor han stadigvæk får det gamle blandet i. Blot en tanke.
[QUOTE=Kiwa;983722]Er det muligt at du har skiftet for hurtigt over på det nye foder? Især hvis han i forvejen har sart mave.
Måske er det nye for kraftigt i forhold til det han fik hos tidligere ejer, og du skal lade der gå længere tid, hvor han stadigvæk får det gamle blandet i. Blot en tanke.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]
Det nye foder?
Der har ikke været et foderskift efter han er flyttet hertil. Han havde lige overstået et foderskift hos tidl.ejer, og vi har fået 7kg af hans foder med. Så vi giver ham præcist det han fik hos hende - udover de par godbidder jeg gav ham den anden dag.
EDIT: Kan se du nok mener det jeg skrev tidligere. Det med at han lige er holdt op med at få hans gamle foder blandet i. Det var kun den første uge han var her hvor han fik det gamle blandet, og han var i foderskiftet hos tidl.ejer nede på at der kun lige akkurat var en lille smule af det gamle deri.
Je kan ikke huske om du har skrevet hvordan hans bakke er? Hvis den er lukket, kan det så være at der er for lavt til loftet?
Det har jeg tænkt på nogle gange med min egen bakke, fordi jeg bruger et meget tykt lag grus.
Hvis der er lidt lavt til loftet, kan katten jo ikke sidde helt så oprejst som den måske ellers ville?
Det var bare en tanke…