Fie bliver ved med at tage på - hvad kan vi gøre?

Vores hittemissepige æder og æder (har fået flere ormekure) og hun bliver ved med at tage på. Ingen af vore andre katte er på nogen måder for tykke og vi har aldrig haft problemer med at have tørkosten stående fremme hele tiden.

Hun har taget 1,3 kg på siden 5. august, hvor hun blev neutraliseret. 31. august vejede hun 4,4 kg og nu vejer hun 5,3 kg og hun er begyndt at se alt for tyk ud :frowning: Jeg tror, at hun spiser dobbelt så meget som vores Maine Coons.

Hun er en dasekat, så hun rører sig ikke meget, udover at hun følger os rundt i huset og så når hun går til madskålen eller ud i haven en lille tur (hun er sjældent ude i længere tid).

Jeg har forsøgt at give hende meget vådfoder i håb om, at hun så ikke spiste så meget tørkost. Hun har legetøj som hun også leger en del med.

Hvad pokker kan vi gøre, når de 5 andre ikke er for tykke? Dyrlægen mente at vi bare skulle lade hende spise og at det nok ville stabilisere sig efterhånden, men hun spiser stadig meget.

Er der ikke mulighed for at rationere hendes foder eller spiser hun bare de andres så :?
Hvad med hendes stofskifte, er det blevet tjekket?

Jeg giver dyrlægen ret - Hun skal bare finde ud af, at der altid vil være mad i skålene.

Dertil kommer, at katte på denne tid instinktivt æder sig op til vinteren.

Vægtstigningen lyder helt normal for denne årstid.

Din kat er en hittemis, har sikkert haft adgang til at leve frit og så gør kattene altså sådan.
Et instinkt for a ha’ sul nok på kroppen til vinter.

Mit gæt er, hvis hun stadig ¨går ude, at hendes pels også er blevet tykkere.

Mine katte er ved at ligne de sædvanlige, vamsede “vinterrullepølser”…jeg tror endda Ziggy har taget mere på, end de 1,3 kilo du nævner for din kat.

Jeg tror også på det retter sig, om ikke før så til foråret…

Jeg plejer at sige at jeg kan se på kattene hvor hård en vinter vi får ;-)))))

Mine er også ved at æde sig en pukkel til:høhø:…især mine 2 (måske 3) vildkatte æder fuldstændig sindsygt…grå vildmis udenfor fortærer 12-1400g vådmad og 3-400g tørfoder i døgnet:uha:…lidt vildt, så jeg har en fornemmelse af, at jeg måske har en mere på kost:tihi:

Jeg tror hun er ved, at æde op til vinteren og så skal hun lige lærer at der altid er mad uanset…det kan godt tage lidt tid…Willy (sort Vildmis) har ikke rigtigt fattet det endnu:høhø:

[quote=Celina;279157]Er der ikke mulighed for at rationere hendes foder eller spiser hun bare de andres så :?
Hvad med hendes stofskifte, er det blevet tjekket?[/quote]

Der er ikke noget foder her som ikke er fælles - vi har 3 foderautomater som de alle 6 spiser af. Hendes stofskifte er ikke tjekket, men jeg tror nu ikke at der er noget i vejen med det,for hun var jo meget slank indtil hun blev neutraliseret.

Tusinde tak for jeres svar og nu hvor jeg tænker på det, så var min gamle huskat faktisk på slankekost om vinteren og om sommeren, så var hun nærmest for tynd. Jeg håber, at Fie bliver slank igen.

Jeg har selv tænkt på det med, at hun endnu ikke har fattet, at der altså bliver ved med at være mad nok til hende. Og hendes pels ER blevet kraftigere, selvom hun ikke er meget ud i vores indhegnede have. Det er somom hun absolut ikke skal risikere, at hun ikke kommer ind i huset igen. Hun er den af alle vores katte, som er mindst ude.

Vores andre katte har også fået en kraftigere pels nu, men de spiser ikke mere end de plejer og ingen af dem vejer formeget.

[quote=May-Britt S;279097]Vores hittemissepige æder og æder (har fået flere ormekure) og hun bliver ved med at tage på. Ingen af vore andre katte er på nogen måder for tykke og vi har aldrig haft problemer med at have tørkosten stående fremme hele tiden.

Hun har taget 1,3 kg på siden 5. august, hvor hun blev neutraliseret. 31. august vejede hun 4,4 kg og nu vejer hun 5,3 kg og hun er begyndt at se alt for tyk ud :frowning: Jeg tror, at hun spiser dobbelt så meget som vores Maine Coons.

Hun er en dasekat, så hun rører sig ikke meget, udover at hun følger os rundt i huset og så når hun går til madskålen eller ud i haven en lille tur (hun er sjældent ude i længere tid).

Jeg har forsøgt at give hende meget vådfoder i håb om, at hun så ikke spiste så meget tørkost. Hun har legetøj som hun også leger en del med.

Hvad pokker kan vi gøre, når de 5 andre ikke er for tykke? Dyrlægen mente at vi bare skulle lade hende spise og at det nok ville stabilisere sig efterhånden, men hun spiser stadig meget.[/quote]

Herhjemme har 50/50 råt/vådt og tørt givet alle katte deres idealvægt.

MVH