Fif og råd til at bede om tilladelse til kat nr. 2 hos boligselskab

Hej Alle

Jeg har langt om længe fået overbevist min kæreste om at kat nr. 2 er et hit, så han har endelig sagt ja. :wehu: Nu kommer den anden opgave; nemlig at få tilladelse fra mit boligselskab til endnu en kat og så heller ikke flere.

Jeg kan huske at have læst at folk herinde har bedt om tilladelse om netop nr. 2 kat og jeg kunne vældig godt bruge nogle råd og begrundelser på, hvorfor det kan betale sig for boligselskabet at give mig lov til at have to katte. (jeg kunne desværre ikke finde indlægget igen)

Jeg har i forvejen skulle søge om dispensation til én kat, som ikke var noget problem overhovedet. Dog kan jeg huske at de nævnte en dame, som havde haft en lille lejlighed med 7 katte, hvori at der stank så meget at lejligheden måtte stå til udluftning i lang tid, før den kunne videre formidles.
Til dette kunne jeg jo nævne at jeg køber det dyreste og bedste kattegrus for, at der netop IKKE skal lugte af kattetis osv, men jeg kunne godt bruge nogle flere begrundelser.

Har I nogle gode fif, råd eller begrundelser?

Skriv, at din kat larmer ret meget af kedsomhed og når den er alene og at du har fået at vide, at to katte ikke larmer i nær samme grad, da de har hinanden. Dette anbefalet af både adfærdsforskere og de fleste dyrlæger.
Skriv også, at nr. 2 kat selvfølgelig også vil være kastreret.

Uh den der med at den nuværende larmer, kan det ikke blive lidt farligt, hvis der pludselig er nogen der klager?

Jeg ville nok fortælle, at der ikke vil være lugt-gener ifbm mine katte, da de er neutraliseret og selvfølgelig vil komme til dyrlæge, hvis de skulle finde på at starte på at blive urenlige, det er oftest pga urinvejs problemer.

Og så fortæl, hvilken glæde 2 katte kan have af hinanden - held og lykke med projektet

:slight_smile:

Tak begge to for svar. Jeg tror dog ikke jeg vil bruge støj som argument, da de kan bede mig om at fjerne katten grundet støj. Men både kastration og dyrlæge hvis de skulle blive urenlige er godt, så det kommer klart med.

Efter lidt mere grundig overvejelser tror jeg nu, at jeg bliver nødt til at spille mere på mig selv som ansvarlig og betænktsom end at det gavner katten. Jeg skal vel bevise og argumentere for, at jeg godt kan administrere to katte uden at de styrer hjemmet i forhold til afføring over det hele.

Mange tak for jeres to råd, de skal bestemt med.

Hvis jeg kan finde den, har jeg Lillian Misulis Kat i lejlighed - netop hvad man kan gøre for at får det igennem hos boligforeningen

Ja, jeg ville også kun fremhæve gode ting i mine argumenter, og ikke fortælle om noget negativt med kun at have en, for så kan det være så meget mere svært at få lov til at have en kat :slight_smile:

Jeg mener at Louise Bøllemissen fik sin boligforening overtalt, prøv evt. at skrive til hende og spørg? :slight_smile:

Hvis jeg kan finde den, har jeg Lillian Misulis Kat i lejlighed - netop hvad man kan gøre for at får det igennem hos boligforeningen

Mange tak

Jeg mener at Louise Bøllemissen fik sin boligforening overtalt, prøv evt. at skrive til hende og spørg?

Jeg vil prøve at skrive til hende - Tak

fundet:-)

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;750203]fundet:-)
[ul]
[li] Kat i lejlighed.pdf‎ (1,48 MB, 20 visninger)[/li][/ul][/QUOTE]

Undskyld afsporingen af emnet, men jeg har lige et par tilføjelser til det dokument, fordi jeg selv var i den situation for ganske kort tid siden.

Der står: “Advokatudgiften kan blive både dyr og langvarig”. Nej, det kræver mellem 1500 kr til 2500 kroner, hvis man gør det rigtigt (kan uddybes, hvis nogen ønsker det).

De skriver, at man kan vinde sagen, hvis viceværten er bevidst om husdyret, men det mener jeg ikke, da ejendomsselskabet sådan set har juraen i orden i forhold til lejekontraken. Det kan blot hjælpe lidt på ens sag - ofte vil ideen med det hele også være at trække det hele i langdrag (formodentlig et år) og ikke nødvendigvis vinde sagen, så man stille og rolig kan finde et nyt sted at bo frem for 10 dages frist til at aflive dem.

Tilbage til emnet. Et husdyrudvalg, som tager sig af klager, foreslået i dokumentet “Kat i lejlighed” er et godt argument.

Jeg ville faktisk gå så vidt som til at foreslå, at du personlig på årsbasis tog en runde i ejendommen og lige tjekkede alle dispensationsdyrene (ikke blot tage sig af klagene, men aktivt forebygge dem). Så ville den nye kat også være en slags garanti for, at samtlige dyr ikke var til gene for nogen, eller lige så meget omvendt, at dyrene har det godt.

Dyr bliver jo desværre forsømt eller anretter fysiske skader i 100.000kr-klassen, som kunne være undgået med 2 minutter besøg i hver lejlighed en gang om året. Sker det bare en gang, så får ingen fremover dispension til hverken to eller et husdyr.

Tak, Lis - spørgsmålet er ofte oppe, så det er godt at have ved hånden. :slight_smile:

Mange tak, jeg vil se det hele igennem inden jeg kontakter dem :slight_smile:

[QUOTE=somalikat;750397] .

Der står: “Advokatudgiften kan blive både dyr og langvarig”. Nej, det kræver mellem 1500 kr til 2500 kroner, hvis man gør det rigtigt (kan uddybes, hvis nogen ønsker det).

.[/QUOTE]

Beklager jeg ikke gjorde opmærksom på det er et dokument fra 1992 (står i dokumentet hvornår det er fra) - så forholdene har måske ændret sig. Det er for den tid valide data - skrevet af en advokatsekretær

Lige så meget min fejl, da jeg overså årstallet :slight_smile: Muligvis hænger det også sammen med, at en advokatsekretær tager udgangspunkt i, at man benytter en advokat, men man kan fx få et familiemedlem (formodentlig også selv gøre det) til at føre sagen, hvorved det er et beskeden beløb på ca 1500 til 2500 kr afhængig af den årlige husleje.

Hvis man får et familiemedlem til at føre sagen koster det såmænd ikke mere end de 500 kroner, man skal lægge i retsafgift i en småsag (retssager til en økonomisk værdi af under 50.000 kroner) - medmindre selvfølgelig man aftaler noget med familiemedlemmet :slight_smile: Men det er absolut både muligt og lovligt - man kan sågar føre sagen selv, hvis man vil.

Så synes jeg bare ikke, man kan kalde de “Advokatudgifter”, der jo i sagens natur er udgifter til en advokat. En sag om husdyrhold ville være en oplagt sag for en advokatfuldmægtig, der de fleste steder (ikke bare i København) koster ca. 1.500 kroner i timen :slight_smile:

Helt enig :slight_smile: Jeg retter lige mig selv: Sagsomkostningerne er beskedne uden en advokat. Mener dog, at det trods alt vil koste mindst 1500 kr ifølge en højesteretsdommer, der hjalp mig, hvilket også inkluderer sagsomkostningerne, hvis man skulle tabe sagen. Kan ikke lige huske de nøjagtige tal. Pointen er blot, at hvis man står og skal vælge mellem at aflive eller kæmpe for sin kat, så koster det ikke meget - jeg skal nok sætte mig ind i alverdens jura for at redde en kat, og det tror jeg også andre ville, hvis de ikke havde en formue til en advokat.

Tak for masser gode fif Lis!!! :slight_smile:

Ja, hvis du skal inkludere sagsomkostninger til modparten, hvis du taber sagen, så kan det ikke gøres for 500 kroner. Men en selvmøder, der vinder sin sag, skal ikke af med mere end 500 kroner.

Mette:
Måske jeg skulle oprette et emne om det, men har kun et sidste lille bitte spørgsmål :slight_smile: , da du tydeligvis har utrolig meget tjek på det - hvor hurtigt kan et ejendomsselskab få afviklet sagen om det (3 måneder eller mindre)? Fandt aldrig ud af det, da jeg nåede at købe et hus, inden jeg var nødt til at anlægge sagen.

Jeg fortsætter det med juraen i dette emne, der er mere beslægtet med det. http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?23525-en-rigtig-øv-situation…&p=750771#post750771

Et andet godt fif synes jeg kunne være dette glimrende emne

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?9102-En-udbredt-myte&highlight=boligselskab

hvor der fx står
…det har skadet kattene meget, at de er udråbt til solitære… og at ordet jæger “glemmes”. Jeg bliver ked, når jeg ser at boligselskaber tillader en kat alene indenfor. Visse dyr trives sådan, men ud af den samlede bestand mener forskere, at pariakattene udgør sølle 1 %… Desværre lever flere alene - af tvang pga en regel om et dyr per husstand.