FIFe gf 2017 - forslagene

[QUOTE=PiaB;1309165]Det skulle jo gerne være tilsvarende British Shorthair - bare med lang pels :slight_smile:

så medmindre du mener det er lig den gamle perser? …
for så må en exotic og en British shorthair vel også være lig hinanden?[/QUOTE]

Ja, jeg mener at nogle racer efterhånden har en del lighedspunkter med den gammeldags perser…op gennem 1980’erne og 1990’erne lavede man om på perser katten. Efterfølgende er der sket ændringer i andre racer hen mod det perserne var. Hvilket på sin vis ikke er underligt. Den oprindelige perser type var populær.

Så nu har man ragdoll, sibirisk skovkat - Birma der er blevet pelsrig og ‘cobby’ som colourpoint perseren var, selkirk rex i langhårs version.

Og nu Britte Langhår…som på samme måde som Ragdoll og selkrik er ‘lavet på’ perser.

Det er for mig noget ‘køren i ring’. Og ja, en portion sure rønnebær over at det, der var den mest populære katterace nu næsten er væk. Og at andre racer så ændres hen i mod det man med stor ihærdighed ville (og vil…) have selekteret væk fra perser katten :frowning:

Hvad er pointen med det? Alt hvad man har nu er en masse små racer med samme ‘look’ (langhåret, rundt ansigt med sødt udtryk), men hvor den genetiske diversitet er langt svære at opretholde og med langt færre opdrættere.

Selv om det ikke er første gang du har nævnt det, så skal en birma STADIG ikke være cobby eller ligne en gammel colorpoint. Og den skal heller ikke have perserpels; den skal have silket birmapels, som føles helt anderledes. Punktum.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1309169]… en birma … skal heller ikke have perserpels; den skal have silket birmapels, som føles helt anderledes. Punktum.
[/QUOTE]

Jeg anerkender gerne, at dette kan være en etableret praksis. Eller en etableret retorik. Men det kan ikke læses ud af standarderne.

For perserstandarden siger om pelsstrukturen:

Long and dense, fine and silky texture(not woolly).

Mens birmastandarden siger:

Silky texture.Little undercoat.

Dette illustrerer utilstrækkeligheden af standarderne.

vh

Andreas

Vivi og jeg har før sammenlignet Muffe (BLH) og Viggo (klassisk perser). Og når man ser dem, så er der altså stor forskel på deres udseende :slight_smile:

(jeg er så mod godkendelsen af BLH af andre grunde, men det er noget andet)

[QUOTE=Andreas;1309178]Jeg anerkender gerne, at dette kan være en etableret praksis. Eller en etableret retorik. Men det kan ikke læses ud af standarderne.

Dette illustrerer utilstrækkeligheden af standarderne.
[/QUOTE]
Det er jo nøjagtigt derfor man ikke kan blive FIFe dommer pr. brevkursus :slight_smile: Det er nøjagtigt derfor man skal sidde elev mange, mange gange så man kan lære forskellene at kende, inden man får licens til at have en mening om andre folks katte og ovenikøbet får penge for det :slight_smile:
VH
Susanne

Det bryder med det grundlæggende videnskabelige princip om reproducerbarhed. Vi kan ikke gentage en vurdering af en kat alene ud fra standarden. Vi skal have en FIFe dommer - eller en anden person, der kender den uskrevne standard - med ved vurderingen.

Og vi skal også vide, hvilket år vurderingen foregik, så vi kan medregne skiftende mode. En excellent siameser anno 1977 kunne ikke blive excellent i 2017 - som siameser altså, men nok som thai.:frowning:

vh

Andreas

Masser af ting kan ikke tilgåes på videnskabelig vis, men kun efter årelang mesterlære :slight_smile: Og alting forandres om vi vil det eller ej. Alt… også birmaer, men uden at de skal være colorpoint lookalikes :slight_smile: Hvis man er ellevild med at se de første, oprindelige birmaer, så kig her: THE BIRMAN CAT – AN EARLY HISTORY Der er ikke meget colorpoint over dem :slight_smile: De ser anderledes ud idag, men der er stadig ikke tale om at det skal ligne en colorpoint; hverken ny eller gammel af slagsen.
VH
Susanne

[QUOTE=PiaB;1308710]De tests har været tilgængelige så længe, at alle burmeser-avlskatte inden i Europa burde have kendt HD og HK status enten fordi de selv er testet eller er testet fri af forældre/generationerne bagved…
Men når der fra HWC er forslag om “tvang” på det - så er det nok desværre fordi, at frivillighedens vej ikke har virket blandt opdrætterne.[/QUOTE]

Så længe andre burmeser opdrættere ikke “hjælper til” med at lære de sløve det, kommer man ingen vegne uden tvang. Men der er desværre mange opdrættere, som virker bange for at stille spørgsmålstegn ved den praksis, der benyttes (eller måske netop IKKE benyttes) af visse opdrættere. For de tilfælde af head defect killinger efter testens indførelse, jeg kender til, var bestemt ikke nybegynderfejl, men nærmere en halvgarvet opdrætter, der ikke anede, hvad “høn” lavede, og en nyere opdrætter, der tog den anden opdrætters ord for gode varer :frowning:

Hvis de sløve opdrættere ikke kan sælge killinger eller parringer uden at fremvise testresultater, skal de nok komme igang med at gøre det. Nyere opdrættere skal så til gengæld læres at læse stamtavler og se, hvornår en test er nødvendig/relevant og så kan de selv tage de tests, de mener er relevante (det inkluderer jo f.eks. i visse tilfælde også at blodtypeteste sine avlskatte, så man undgår problemer med den slags) :slight_smile:

Skal man have et log-in for at kunne læse med på Bettes blog fra FIFes GA:? eller står der ikke noget endnu:?
http://iloapp.felisdanica.dk/blog/fifegf2017?

I det den først starter torsdag gætter jeg på at det er fordi der ikke er skrevet noget endnu, den er bare lavet til når Bette kommer derned og går igang :slight_smile:

Så er første dag med indledende øvelser (aka møder) overstået, og Bette har skrevet i bloggen igår :slight_smile:

Har lige været inde og læse, og jeg forstår godt reaktionerne på dette her:

Citat Bettes blog:
…“Det sidste forslag om at katten ikke må parres på udstillinger gav anledning til en del spydige kommentarer - alle er sådan set enige om, at dette ikke må forekomme, men mener også at det er unødvendigt at lovgive om dette. Det kan håndteres af udstillingsledelsen.” Citat slut

Det går virkelig over min forstand at man i Felis Danica har syntes at det var nødvendigt at lovgive om det!

[QUOTE=Vipstøsen;1310441]Har lige været inde og læse, og jeg forstår godt reaktionerne på dette her:

Citat Bettes blog:
…“Det sidste forslag om at katten ikke må parres på udstillinger gav anledning til en del spydige kommentarer - alle er sådan set enige om, at dette ikke må forekomme, men mener også at det er unødvendigt at lovgive om dette. Det kan håndteres af udstillingsledelsen.” Citat slut

Det går virkelig over min forstand at man i Felis Danica har syntes at det var nødvendigt at lovgive om det![/QUOTE]

Det skulle man mene…

Jeg bragte emnet på bane i min klub, da jeg hørte om flere tilfælde, hvor parringer skete i udstillingsburene på udstillinger, og at klubberne hævdede intet at kunne stille op, da det ikke var nævnt i showreglerne. Derfor bragte jeg det på bane i min klub - omend ikke andet for at få en diskussion om problematikken. Det undrer mig, at nogle klubber ser hjælpeløst til, mens andre klubber tydeligvis godt kan sige fra overfor udstillerne. En ensrettet politik på området ville være godt IMHO.

Jeg tror ikke det er noget der forekommer i Danmark, jeg har i hvert fald aldrig oplevet det. Men et flertal af medlemmerne stemte for forslaget - det er vel fair nok? Det går i hvert fald over min forstand at nogen overhovedet vil lægge hankat til en parring i et bette udstillingsbur nogen steder, og har svært ved at se hvordan nogen kan få problemer med sådan et forbud - men det KAN nogen tydeligvis…:uha:
VH
Susanne

Hvor meget gider man kæmpe imod en regel, vi alle er enige om? Så er det nemmere at vedtage den og komme videre.

FIFe har også en regel om, at man skal rense grusbakkerne. Det er bureaukratiets natur ikke at overlade for meget til selvstændig tankevirksomhed. :tihi:

vh

Andreas

[QUOTE=Vipstøsen;1310441]Har lige været inde og læse, og jeg forstår godt reaktionerne på dette her:

Citat Bettes blog:
…“Det sidste forslag om at katten ikke må parres på udstillinger gav anledning til en del spydige kommentarer - alle er sådan set enige om, at dette ikke må forekomme, men mener også at det er unødvendigt at lovgive om dette. Det kan håndteres af udstillingsledelsen.” Citat slut

Det går virkelig over min forstand at man i Felis Danica har syntes at det var nødvendigt at lovgive om det![/QUOTE]

Helt enig - og hvad jeg synes er rigtig slemt er at man på Plenarforsamlingen syntes det var så vigtigt et forslag at få med, at men for 2. år i træk lod et forslag fra DSO vedr PRA ligger over. Om jeg fatter det :surrender1:Jeg kan godt forstå hvis sia/ori folket er lidt bitre lige nu.

Lone, “man” er bundet af det mandat klubbernes medlemmer sender med fra klubbernes respektive generalforsamlinger. Om jeg fatter at nogen ikke respekterer det…:thumbdown: Brok er der nok af, hvis ikke medlemmerne høres - og når de gør, så er brokkes der fuldstændigt ukritisk videre hvis det ikke lige følger ens personlige holdning. Det går over min forstand at det er så svært at acceptere den demokratiske proces i samme øjeblik den går én imod :frowning:

På GF i min klub stemte vi også om hvordan vi skulle forholde os til de øvrige klubbers forslag. Ja vi stemte også for forslaget om forbud imod parringer, fordi vi ikke kunne finde andre argumenter imod det, end at det burde være unødvendigt.

Der blev imidlertid IKKE vedtaget nogen holdning til, hvilke forslag der skulle prioriteres at tage med til FIFE’s GF. Jeg ved fra nogle sia/ori folk at de er meget skuffede over at forslaget lå over igen, når tidligere praksis var at forslag der havde ligget over et år automatisk skulle med næste år. Jeg kan være fuldstændig ligeglad, da ingen af forslagende kommer til at have nogen betydning for mig, men jeg må indrømme at jeg ikke forstår beslutningsprocessen.

Det var kun en enkelt stemme fra plenarene som afgjorde dette, og desværre fremgår der ikke en argumentation for denne afgørelse i referatet. Hvad var argumentationen for at lade DSO’s forslag ligger over ? Det havde jo netop den fokus på sundhed som FD ønsker at vise i forhold til myndighederne. Det går altså over min fatteevne, og nu er vi næsten til grin i FIFE for forslaget om parringer på udstillinger.

JYRAKs medlemmer har stemt imod forslaget - det binder JYRAKs plenarers mandat til at stemme imod. JYRAKs medlemmer har stemt FOR Camillas forslag. Det binder ligeledes plenarernes mandat. Længere er den ikke. Man kan ikke tillade sig at sidde på en plenarforsamling og repræsentere sine medlemmer og pludselig lige stemme noget andet end det man er sendt i byen med. Og jeg forstår slet ikke, at SIA/ORI folket kan være overrasket, for de vidste da at JYRAKs medlemmer havde stemt imod.
Derudover har jeg svært ved at se hvad problemet er - de kan jo roligt teste løs i vildskab; det er der ingen der vil forhindre dem i (tværtimod!), og hvis de er utilfredse med at andre opdrættere ikke gør det, så lad dog være med at handle med de opdrættere. Peer pressure virker IMHO langt bedre end tvang. ABY folket øjenspejlede sig frivilligt ud af PRA - hvad afholder SIA/ORI fra frivilligt at teste sig ud af PRA…? Jaja, “de andre”, det ved jeg godt - “de andre tester jo ikke :yikes:”. Men så få dem til det frivilligt ved kun at handle med dem, man har et fælles fodslag med.
VH
Susanne

jeg synes nu ikke jeg har set dso være utilfreds med at forslaget ikke kom med i år…

men hvis forslaget er så vigtig for siamesere burde abyssinner og andre med PRA i racen da have stået i kø ved sidste års afstemninger for at få et lignende forslag ved deres race…

Lone du finder altså flere siameser folk som synes den pra regel er til grin, så at sige at sia folket er utilfreds med den ikke kom videre er bestemt ikke hvad jeg har set blandt danske opdrættere (tror virkelig de fleste er ret lige glad om den kom med i år eller først senere)