Fife kontra andre klubber

Lad os adskille trådene og tage den i en ny tråd.

Jeg får oplyst at TICA ikke har noget som helst med FIFe at gøre!

Når man som opdrætter skriver: Katteri reg. under FIFe og TICA

er det så misvisende eller betyder det blot at opdrætter foruden TICA står opført under en af de klubber som hører under FIFe og som i Danmark er Felis Danica.

Og som har denne opbygning:

Felis Danica

Darak - Jyrak - Katteklubben - Racekatten

Er TICA og CFA under Katteklubben eller Racekatten?

Og det kan de jo ikke være når jeg fik svaret at TICA intet har at gøre med Felis Danica.

Endvidere skriver FIFe:

FIFe kan betragtes som et overordnet organ i forhold til de nationale klubber. Opdrættere kan ikke være medlem af FIFe…

Hvis de to organisationer intet har med hinanden at gøre, er det ikke misvisende at skrive at ens katteri er reg. under FIFe og TICA, hvis nu dette ikke kan lade sig gøre.

Lidt det samme som at skrive: “KIllingerne sælges med sundhedsbog” og det så er en opdrætter selv udfylder - ikke at jeg ved om det er ulovligt, men som killingekøber foranledes jeg jo til at tro at killingen er tilset af en dyrlæge.

Ved at skrive “Katteri reg. under FIFe og TICA” formoder jeg jo også at opdrætter opfylder reglerne i FIFe om at “Alle katteklubber, som er tilknyttet FIFe har forpligtet sig til at følge fælles regler og standarder.”

FIFe kan betragtes som et overordnet organ i forhold til de nationale klubber. Opdrættere kan ikke være medlem af FIFe. Alle katteklubber, som er tilknyttet FIFe har forpligtet sig til at følge fælles regler og standarder.

Man kan da sagtens have sit stamnavn/katteri registreret i forskellige forbund fx FIFe og TICA og CFA og GCCF - hvorfor er det et problem?

Læs om FIFe på http://www.fifeweb.org
Læs om TICA på http://www.ticaeo.com
Læs om CFA på http://www.cfainc.org
Læs om GCCF på http://www.gccfcats.org

mvh Camilla

Jeg skal prøve om jeg kan gøre mig selv forståelig:

For at høre under FIFe skal man i Danmark tilhøre Felis Danica.

For at tilhøre Felis Danica skal man som opdrætter være medlem at DARAK eller JYRAK eller KATTEKLUBBEN eller RACEKATTEN.

Når man er medlem af TICA som jo ikke er henhørende under en af de fire hovedklubber som er nødvendigt for at stå under Felis Danica og som i Danmark er påkrævet for at være reg. under FIFe. så må TICA jo enten være en udenlandsklub der i udlandet er reg. som medlem af FIFe og hvis dette ikke er tilfældet at TICA er reg. som hovedklub under FIFe i et andet europæisk land, så må en opdrætter jo foruden sit medlemskab i TICA jo have et medlemskab i en af de nævnte hovedklubber, for at hævde at ens katteri er reg. under FIFe.

Det blev det vist ikke ret meget tydligere af gjorde det?

TICA har intet med FIFe at gøre - det er en helt anden organisation. Så man kan vælge kun at opdrætte under TICA - især nu, da der er en dansk TICA klub. Vælger man derimod at opdrætter både i TICA og i FIFe, så skal man selvfølgelig stadig være medlem af en af de 4 hovedklubber under Felis Danica.
Giver det mening?
mvh Camilla

Camilla.

Det er skam ikke et problem som sådan, det er bare et forståelsesproblem for mig som udeforstående.

Jeg faldt blot over en sætning: Reg. under FIFe og TICA som jeg studsede over.

Ja det gør det i høj grad, det var præcis det jeg efterlyste nemlig at hvis man skriver at man er reg. under FIFe så kræver det at man bevar sit medlemskab af en af de fire hovedklubber under Felis Danica.

Tusind tak!

Det jeg så undre mig over er at man som opdrætter skriver ens katteri er reg. under FIFe og TICA og ikke lige nævner sin hovedklub eks. DARAK, for det er jo nok nærmere én af de fire vi som alm. killingekøber har hørt om…men det er så en hel anden diskussion.

Det er da godt, at vi har opklaret det lille forståelsesproblem :smiley:
Jeg skilter da heller ikke med, hvilken hovdklub jeg er rmedlem af - det har jeg egt aldrig tænkt over at gøre… måske fordi jeg inderst inde, synes det er lidt “fjollet” at have 4 hovedklubber i så lille et land som Danmark? Jeg foretrak nok, at de 4 hovedklubber blev nedlagt, så Felis Danica kunne få lidt reel indflydelse (på linie med DKK) - men DET er en helt anden diskussion!
mvh Camilla

som killingekøber uden ret meget indsigt i de interne klubber, ja så forvirrer det da mere end det gavner at der er så mange.

Dem man som køber jo oftest hører om er DARAK, JYRAK, KATTEKLUBBEN og RACEKATTEN og derfor er det vel også det man lidt går efter når man ser på killinger. eller retter det er det jeg lidt gik efter som førstegangskøber.

Det er jo lidt det der signalere om det er en registreret opdrætter eller ikke registreret opdræt for enhver kan jo skrive:

Katteri reg. under MJCT og mine killinger sælges kun med stamtavle… at MJCT er mine personlige initialer og jeg selv trykker mine stamtavlerne gør jo ikke at det jeg skriver er løgn og hvis køberne vil vildledes ja så dem om det.

Fiktivt eksempel og forhåbentlig finder noget sådan ikke sted…

Hvis man som killingekøber ser noget, der kan ligne et navn på en klub, men som man ikke kender, er det da én af de mange ting, man som killingekøber kan undersøge, før man tager kontakt til katteriet :?

Mai du er nu ikke alene om, at synes det er lidt diffust …Jeg har osse tænkt de spørgsmål du stiller …Og jeg har osse godt og grundigt rodet rundt i det. Herhjemme kan man jo kun være medlem i en klub - For mit vedkommende, så er jeg medlem af racekatten, så derfor mente jeg ikke at jeg kunne være medlem af feks. TICA ( nu er det så heller ikke noget jeg overvejer ) - Så tak Camilla, fordi du skar det i firkanter :slight_smile:

Dit fiktive eksempel mener jeg faktisk finder sted …Mange der ‘opdrætter’ feks. blandingskatte skriver selv deres ‘stamblad’ og hvis man som ‘grøn’ killingekøbere ikke kender til tingene, så kan man sagtens vildledes på det - Jeg har hørt folk påstå at besidde stamtavle på en blandingskat, som ved nærmere eftersyn viste sig at være en hjemmelavet stykke papir …Men dælme godt udført :-/.

Mette, jeg tror vi skal passe på med at forvente at ALLE killingekøbere bruger nettet til at indhente oplysninger, som vi feks. gør ?? Som ‘ufin’ opdrætter som er lidt formulerings-smart, tror jeg sagtens kan narre både nye og uøvede killingekøbere - Og når man så står med skægget i postkassen, så nytter det altså ikke noget at banke dem oveni hovedet med deres naivitet - Måske har vi opdrættere en mission, nemlig at være mere oplysende ?

[quote=“Alice”]

Mette, jeg tror vi skal passe på med at forvente at ALLE killingekøbere bruger nettet til at indhente oplysninger, som vi feks. gør ?? Som ‘ufin’ opdrætter som er lidt formulerings-smart, tror jeg sagtens kan narre både nye og uøvede killingekøbere - Og når man så står med skægget i postkassen, så nytter det altså ikke noget at banke dem oveni hovedet med deres naivitet - Måske har vi opdrættere en mission, nemlig at være mere oplysende ?[/quote]

Enig -thumbs

[quote=“Alice”]

Mette, jeg tror vi skal passe på med at forvente at ALLE killingekøbere bruger nettet til at indhente oplysninger, som vi feks. gør ?? Som ‘ufin’ opdrætter som er lidt formulerings-smart, tror jeg sagtens kan narre både nye og uøvede killingekøbere - Og når man så står med skægget i postkassen, så nytter det altså ikke noget at banke dem oveni hovedet med deres naivitet - Måske har vi opdrættere en mission, nemlig at være mere oplysende ?[/quote]

Enig -thumbs Især dem der “bare” skal have en kat der ser speciel ud, og ikke går så meget op i det ene eller det andet, kan nok nemt blive fanget i den fælde.

[quote=“Alice”]

På sin vis er jeg enig, men hvis en opdrætters hjemmeside skal tage højde for alle de ting, som en potentiel killingekøber ikke har sat sig ind i, så er der altså ikke meget plads tilbage til at beskrive kattene - og så vil mange “stå af” på vejen alligevel. Man kan også sige, at de kan spørge ved første kontakt.

Jeg tror ikke, der er en ultimativ løsning, men hvis jeg f.eks. var registreret i GCCF (det mest relevante alternativ for mig), så har det da sin berettigelse på min hjemmeside på linie med “registreret i FIFe”, for det ene forbund er ikke hverken “bedre” eller “finere” end det andet - det er bare anderledes.

Hvis man som killingekøber ser noget, der kan ligne et navn på en klub, men som man ikke kender, er det da én af de mange ting, man som killingekøber kan undersøge, før man tager kontakt til katteriet :?[/quote]

Nu er det så ikke et katteri som jeg overvejr at benytte mig af, men jeg forsøgte netop at finde hoved og hale i det med “registreret i FIFe og TICA” og det resultat jeg nåede frem til ved at undersøge det var at TICA ikke hører under FIFe og for at være under FIFe kræver det medlemskab af en af de fire hovedklubber D. J. KK og RK

Det var de oplysninger der var lettilgænglige på nette.

De fleste vil nok vælge at stoppe der og havde konkluderet at det virker suspekt og dermed fravælge det pågældende katteri, men fordi jeg er herinde og kan få det opklaret hvordan det hænger sammen, nemlig at der er en trejde ubekendt i dette regnstykke, ja så blev jeg klogere og kan så undlade at tænke at opdrætter er lidt suspekt.

En killingekøber uden intresse i alt for meget, udover en bestemt race, kan man vel ikke forvente vil gå i dybden med at få afklaret klubbernes tilhørsforhold. Jeg tror de fleste bare vil springe det opdræt over.

Helt enig - forbundene er lige gode i deres forskellighed. Men eftersom de fleste kun registrerer killinger i ét forbund, (selvom stamnavnet er registreret i flere forbund. og de måske udstiller i flere forbund) er det kun dét forbund, de "skilter " med (det er dyrt at registrere sine killinger i flere forbund), da det sandsynligvis er det forbund, de føler sig stærkest knyttet til.
mvh Camilla

Jeg vil aldrig nå frem til det opdræt således at jeg kunne spørge. GCCF siger mig intet og kunne jeg ikke nemt og ubesværret finde ud af om det hører under et anerkendt forbund, ja så ville jeg have vælge dette opdræt fra i første fase, da der jo er så mange at vælge fra.

Problemet med os der “bare” vil have en kat af en bestemt race og som ikke har udstiller og/eller opdrætterdrømme vi er stået af. Vi søger en kat ikke et creme ala creme i standard så det sætter vi os ikke ind i. Vi (desværre) forbrugere der kun shopper efter en sund og rask kat. Besværret gider man først i anden ombæring når man har haft sin første kat og der er blevet en lidenskab at få en racetypisk kat eller har indset at opdrætterens måde at håndtere sit opdræt og sine købere på, er overordentlig vigtigt, men det ved man ikke nødvendigvis som førstegangskillingekøber.

Hvis man som killingekøber ser noget, der kan ligne et navn på en klub, men som man ikke kender, er det da én af de mange ting, man som killingekøber kan undersøge, før man tager kontakt til katteriet :?[/quote]

Nu er det så ikke et katteri som jeg overvejr at benytte mig af, men jeg forsøgte netop at finde hoved og hale i det med “registreret i FIFe og TICA” og det resultat jeg nåede frem til ved at undersøge det var at TICA ikke hører under FIFe og for at være under FIFe kræver det medlemskab af en af de fire hovedklubber D. J. KK og RK

Det var de oplysninger der var lettilgænglige på nette.

De fleste vil nok vælge at stoppe der og havde konkluderet at det virker suspekt og dermed fravælge det pågældende katteri, men fordi jeg er herinde og kan få det opklaret hvordan det hænger sammen, nemlig at der er en trejde ubekendt i dette regnstykke, ja så blev jeg klogere og kan så undlade at tænke at opdrætter er lidt suspekt.

En killingekøber uden intresse i alt for meget, udover en bestemt race, kan man vel ikke forvente vil gå i dybden med at få afklaret klubbernes tilhørsforhold. Jeg tror de fleste bare vil springe det opdræt over.[/quote]

Hvis en killingekøber er interesseret i at vide noget om TICA, kan personen da google ordet :? . Det har netop taget google 0,19 sekunder at komme op med en lang række links til mig, hvoraf TICA’s hjemmeside står øverst. Der vil man så kunne læse alt, hvad der er værd at vide om TICA (og sikkert også en del irrelevant for en killingekøber, men det står der dælme også på FIFe’s hjemmeside).

Du har nu ikke helt ret, Camilla :stuck_out_tongue:

Opbygningen af FIFe er jo således:

FIFe først, så kommer de nationale forbund som fx. i Danmark hedder Felis Danica, i Sverige SVERAK og i Norge NRR og så videre og så videre. Under disse forbund befinder der sig så en mængde hovedklubber, som i Danmark er Katteklubben, Darak, Jyrak og Racekatten.

Ingen forbyder nogen at vælge at stå i en katteklub i fx. Sverak, selvom du er dansker. Det er ganske helt og aldeles legalt, og måske ikke så meget brugt den vej, mens mange svenskere har skiftet til danske hovedklubber, da Sveraks nationale regler kan være svære at trækkes med.

Ens opdræt er registreret i FIFe, medlemskabet hører til i hovedklubberne…og jo, FIFe´s system er tungt og meget bureaukratisk, og der er ikke noget at sige til at det tager tid at finde hoved og hale i det.

Du har nu ikke helt ret, Camilla :stuck_out_tongue:

Opbygningen af FIFe er jo således:

FIFe først, så kommer de nationale forbund som fx. i Danmark hedder Felis Danica, i Sverige SVERAK og i Norge NRR og så videre og så videre. Under disse forbund befinder der sig så en mængde hovedklubber, som i Danmark er Katteklubben, Darak, Jyrak og Racekatten.

Ingen forbyder nogen at vælge at stå i en katteklub i fx. Sverak, selvom du er dansker. Det er ganske helt og aldeles legalt, og måske ikke så meget brugt den vej, mens mange svenskere har skiftet til danske hovedklubber, da Sveraks nationale regler kan være svære at trækkes med.

Ens opdræt er registreret i FIFe, medlemskabet hører til i hovedklubberne…og jo, FIFe´s system er tungt og meget bureaukratisk, og der er ikke noget at sige til at det tager tid at finde hoved og hale i det.[/quote]

Enig -thumbs Tak for præcisionen -thumbs
mvh Camilla