Fife >< tica?

Jeg opdrætter ikke, men det lyder som om der er to forbund i konkurrence/eller er meget forskellige ang. målsætninger, med hinanden?
[ul]
[li]FIFE (med en fransk forkortelse) Fédération Internationale Féline[/li][li]TICA (med en engelsk forkortelse) - The International Cat Association - er det mere amerikansk?[/li][/ul]Jeg er fuldstændig uvidende her, da jeg ikke opdrætter, men udelukkende baserer det på hvad jeg har læst her…

Jeg har læst nogle få eksempler, hvor nogle racer er godkendte i TICA, men ikke i FIFE. Det forstår jeg ikke helt, da sprogligt betyder TICA og FIFE (næsten) det samme, men det er to forskellige forbund…

Forskellen er for sådan en som mig, at forkortelsen ikke er på fransk men engelsk.

[ul]
[li]Hvilken skal man “stile efter”?[/li][li]Betyder det, at der er to forskellige forbund man skal forholde sig til?[/li][/ul]

Så - nu har du fyret op under en religionskrig, Apollo… :wink:

Men bortset fra det, behøves man altså ikke være opdrætter for at være i klub. Det er vi da mange kælekatteejere, der også er. :slight_smile:

Ja, det er to meget forskellige forbund.
En af forskellene er, at FIFe registrerer fænotypisk (hvordan katten ser ud), og TICA registrerer genetisk (hvilke gener indeholder katten).
Andre forskelle kan andre sikkert bedre forklare;)

Jeg synes såmænd ikke, at forskellene er så store, men et par stykker er der da. Jeg gider bestemt heller ikke deltage i en “religionskrig”. :wink:

FIFe (repræsenteret ved Felis Danica) har traditionelt været det eneste forbund i Danmark, men siden 2008 har TICA altså også været repræsenteret i Danmark, og efterfølgende har vi også fået en CFA-klub, Cat Fanciers of Denmark. Jeg var selv med til at stifte Danmarks første TICA-klub, og har primært udstillet og registreret i TICA siden 2008.

Som kælekattekøber ville jeg ikke være bekymret over, om killingen jeg skulle købe var registreret i CFA, FIFe eller TICA, for skulle man få lyst til at udstille, anerkender de hinandens stamtavler, så man kan altid få katten overført. Man skal bare være OBS på, at FIFe godkender enkelte racer, som CFA eller TICA ikke godkender, og vice versa. Men alle de bedst kendte racer er anerkendt i alle forbundene. :slight_smile:

Enig med Pil i at jeg som kælekattekøber ikke ville tænke så meget over hvilket forbund katten var registreret i.
Som tilføjelse kan jeg nævne at Europé (european shorthair) kun er godkendt i FIFe, mens american shorthair kun er i TICA og CFA.

Jeg har indtryk af at TICA mere er et genetisk register og optager alle ansøgende katteracer, hvor FIFe har nogle restriktioner på hvad de vil anerkende. F:eks. ønsker FIFe ikke at godkende flere hybrid racer, heller ej scottish fold (medmindre det bevises at gen mutationen ikke forårsager smerter), og heller ikke munchkin, der har abnormalt korte ben pga. en mutation :slight_smile:

Jeg var til et fordrag om TICA for et par år siden, og kunne godt have overvejet at opdrætte der - til jeg fandt ud af at europé (“min” race) ikke er anerkendt hos dem, så var valget jo ligesom ret nemt :slight_smile:

Jeg er via hovedklubben Racekatten forhenværende FIFe-medlem … og nuværende medlem af TICA og den danske klub Viking Cats. Jeg skiftede egentlig ikke pgr nogen stor højtidelig overbevisning, men fordi jeg lige pludselig havde og udstillede TICAregistrerede katte :slight_smile:

FIFe og TICA har ganske rigtigt ikke samme hovedgrundlag, men at sige, den ene organisation er bedre eller dårligere end den anden kan man bestemt heller ikke…
Og at de konkurrerer kan jeg heller ikke se nogen grund til… Opdrættere kan registrere deres katte i begge forbund uden nogen problemer!
At nogle opdrættere vælger det ene forbund frem for det andet, kan i visse tilfælde skyldes at deres races standard passer dem bedst i det ene forbund - eller at lige netop deres race ikke er godkendt (enten hele racen eller måske en særlig farvevariant) i forbundet…

En af de store forskelle er måden hvorpå der registreres…
TICA er et genetisk register, hvilket vil sige, at man i princippet kan registrere hvad som helst under et hvilket som helst navn. Og dermed kan postulere en “ny race”… Virkeligheden er meget anderledes og der kræves et stort og dedikeret arbejde flere opdrættere imellem før en ny race er kommet frem til endelig godkendelse/anerkendelse, hvor den bla kan opnås championstatus på udstillinger.
FIFe er et raceregister… man kan sagtens få godkendt nye racer hos dem, men registreringen på vejen mod den nye race er vanskeligere, da FIFe ikke er et genetisk register…

De to hovedorganisationer adskiler sig også i udstillingsform, hvor FIFe typisk kun har en bedømmelse af katten om dagen og hvor man indenfor de fire kategorier har mulighed for at vinde BIS… TICA har såkaldte ringudstillinger, hvor der kan være op til 6 - 8 dommere om dagen og hvor katten altså bedømmes flere gange dagligt - i stedet for BIS har man de såkaldte Finals, hvor dommerne udtager sine 10 bedste katte og placerer dem i rækkefølge…
Når FinnFrode kalder det religionskrig, så handler det derfor også i høj grad om udstillingsformen, hvor nogle mener at TICAs showform er stressende for kattene, mens andre mener at FIFes er kedelig og langtrukken…

TICA og FIFe samarbejder internationalt omkring en del generelle tiltag vedr katte via WCC - World Cat Congress…

Jeg tror langt de fleste der virkelig kender begge ( eller alle 3) organisationer
indefra aldrig vil være med i nogen “religions-krig”. For når man virkelig kender
de 3 organisationer så ved man også at de alle 3 er rigtig gode og sunde
katteorganisationer der arbejder for kattene og opdrætterne.

Der er så mindre forskellige på hvordan organisationerne udfører dette arbejde og så er der nok en MEGET stor forskel - den primære forskel i mine øjne - og
det er udstillingsformen.

Og jeg tror at det er udstillingsformen der gør at en del opdrættere i Danmark har valgt TICA ( eller CFA) istedet for FIFe.

Når det er sagt så er der masser af kattefolk der “blander klubber” - dvs. kommer på udstillinger under alle 3 organisationer og i mange tilfælde også registrere i hvert fald nogen af deres katte alle 3 steder.

De små forskelle der eksisterer skal man nok kende organisationerne ret godt for at kunne gennemskue - altså bortset fra når det gælder udstillingerne.

Der hvor problemet ind imellem KAN opstå er når folk som IKKE kender alle 3 organisationer godt - har forskellige fordomme om den ene eller den anden organisation. Min erfaringer er, at disse fordomme forsvinder med kendskab - som i så mange andre ting :tihi:

Jeg har selv været medlem af en klub under FIFe i godt 20 men har de sidste godt 10 år “vævet” noget mellem de forskellige organisationer - og dermed lært dem alle 3 at kende rigtig grundigt. Jeg har udstillet alle 3 steder og må indrømme at for MIG er ringsystemet ( i.e. at katten bliver bedømt af flere dommere på hver udstilling) simpelthen lige er lavet til mig og mine katte.
Det er vildt morsomt synes jeg og mine katte kan også lide udstillingsformen.

Jeg endte med for et par år siden at vælge at melde mig officielt ind i TICA simpelthen fordi jeg føler at udstillingsformen er den helt rigtige for mig.
Men jeg kan da sandelig godt finde på at komme på en CFA udstilling ( de har også ringsystemet men ikke så mange ringe som TICA) og hvem ved - måske kommer jeg en dag igen på et par FIFe udstillinger ???

Teresa

At “TICA optager alle racer”, er en klassisk fordom. Faktisk er det overordentlig vanskeligt at få anerkendt en ny race, og der findes i snart sagt alle forbundene racer, som ikke er godkendt i de andre forbund. :wink:

Pil - Men er det ikke korrekt at de i deres vedtægter ikke har nogen forbehold for hvad de vil godkende? At det er en vanskelig og langsommelig procedure at lave en ny race tvivler jeg ikke på - uanset forbund :slight_smile:

Forskellen mellem organisationerne er ikke kun et spørgsmål om papirregler, men også hvem man er sammen med.

FIFe-klubberne har cirka 2200 hovedmedlemmer i Danmark.

Er der nogen, der kan fortælle, hvor mange danske medlemmer der i TICA og CFA?

vh

Andreas

Der er 465 TICA-klienter i Danmark, i følge en statistik jeg fik fra EO i januar 2011 i anden sammenhæng. At tale om medlemmer giver ikke rigtig mening, da TICA jo ikke er en medlemsorganisation på samme måde som FIFe.

[QUOTE=Andreas;642316]Forskellen mellem organisationerne er ikke kun et spørgsmål om papirregler, men også hvem man er sammen med.

FIFe-klubberne har cirka 2200 hovedmedlemmer i Danmark.

Er der nogen, der kan fortælle, hvor mange danske medlemmer der i TICA og CFA?

vh

Andreas[/QUOTE]

Hej Andreas,

Den forstår jeg ikke. Med mindre du mener, at forskellen er, at nogen mennesker hellere vil være sammen med mange mennesker mens
andre hellere vil være sammen med et lidt færre antal :gruble:

Nej, men det skal stadig anerkendes af bestyrelsen, som kommer med mandat fra hver deres region. Og mange projekter bliver ad den vej skudt i sænk, fordi medlemmerne ude i regionerne har sagt nej tak.

TICA har nemlig IMHO et langt mere direkte og gennemskueligt medlemsdemokrati, og jeg har ofte selv benyttet mig af at lade min RD vide, hvad jeg mener om dette eller hint.

[QUOTE=Andreas;642316]Forskellen mellem organisationerne er ikke kun et spørgsmål om papirregler, men også hvem man er sammen med.

FIFe-klubberne har cirka 2200 hovedmedlemmer i Danmark.

Er der nogen, der kan fortælle, hvor mange danske medlemmer der i TICA og CFA?

vh

Andreas[/QUOTE]

Hvad mener du med " hvem man er sammen med"?

I fht TICA er der jo ikke - mig bekendt - nogen statistik over hvor mange medlemmer der findes i DK,det er jo ikke sådan at medlemmer af Viking Cats er lig med antallet af TICA medlemmer.

Om CFA har en og hvordan de organiserer sig, det er jeg sikker på at andre kan byde ind med.

den største forskel på Tica og Fife er, for mig, at jeg kan registrere mine katte uden stamtavler, som HHP (household pets) i Tica. Den mulighed giver Fife ikke.
HHP konkurrer om deres titler præcis som katte med stamtavler, de kaldes blot for Master i stedet for Champion.
Jeg har fx en Supreme Grand Master og en Double Grand Master, der begge er blevet regional winners i år.
Jeg er medlem af både Fife og Tica, så ingen krig her.

Ja, det er en af de ting jeg glemte. Ikke mindst i USA er HHP klasserne faktisk temmelig store i TICA og det er jo netop fordi huskatten sålænge den er kastrat kan konkurrere på lige fod med racekattene.

En rigtig god ide synes jeg.:juhu:

Teresa

Hvad gør man egentligt hvis man er medlem i både Tica og Fife, og opdrætter en ikke godkendt Fife race/ variant ? Fife medlemmer skal jo registrere afkom i Fife.

Man kan sagtens registrere en ikke godkendt farvevariant, men ikke på LO stamtavle.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;642347]Man kan sagtens registrere en ikke godkendt farvevariant, men ikke på LO stamtavle.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hvad så med en ikke godkendt race ?

Der findes preliminære EMS-koder til rigtig mange ikke-godkendte racer. Og ellers kan den jo blive registreret som XSH/XLH :slight_smile: