FIFes GA

Ja, velkommen til min verden :frowning:

I forvejen ser jeg at Birma er blevet mere som en wannabe gammeldags colourpoint. Og hvis man bruger noget af de gamle perser sølvlinjer kan man sikket accelerer den ændring.

Den Birma vi havde tilbage i 1980erne var en semilanghårs kat, med sine egne racekarakteristika. Vi havde også colourpoint og der var tydelig forskel.
Hun var en lidt skør! - sjov og aktiv kat - hun var så glad for min gamle tabby perser. De to var gode venner :slight_smile:

Har set perser - colourpoint golden point - og de er da pæne. Men godkendte er de ikke og bliver det heller ikke for der er jo ikke perser opdrættere nok til at få godkendt nye farver.

Er træt af alle opdrættere der mener at deres racer åbenbart nu skal ligne gammeldags perser - uden at komme i nærheden af perser katten i dens storhedstid. (og jeg mener Birma, Ragdoll, Sibirisk skovkat, Langhårs britte, her)

Min bruntabby perser Gizmo og Birma Ziggy

Når jeg kikker i de gamle (før 1990) katte bøger er der så mange racer jeg godt ville have.

I dag - når jeg løber tør for mine egne perser katte skal jeg have huskat. Ikke om jeg gider katte, hvor racekarakteristika er blevet karikaturer.

Læste lige denne her på blog;

“Vi har fået uddelt formandens beretning, og én ting, der springer i øjnene er denne sætning: “We must encourage new members, we must encourage new breeders and exhibitors, but as long as we accept that a large majority of our pure bred cats are sold with impossible restrictions - we will never be able to survive. We will do the opposite: we will actually “kill” the cat fancy and FIFe”. Lyder det bekendt? det er præcis det samme budskab, som vi fra FDs side har forsøgt at udbrede, så jeg kan kun erklære mig enig, 100%.”

Er godt nok uenig i at det er der problemer ligger med færre opdrættere, medlemmer og udstillere.

I min optik er vores alle brand ‘race katte’ sat over styr - på mange måder. Der har i den grad manglet fokus på ‘kunderne i butikken’ - killingkøbere og deres ønsker og hermed også nye opdrættere og udstillere.

Katte verden og udstillinger er blevet en lille lukket verden - hvor man ofte ikke behandler hinanden ordenligt. Høtyve og fakler findes hurtigt frem og så skal folk kanøfles.

Der er nogle dejlige mennesker i katteverden og som opdrætter når man er heldig (og selektiv) får man verdens bedste killingkøbere. Men hold op hvor er det ellers utaknemmeligt og op ad bakke.

At FIFé/FD trækker noget helt andet frem viser for mig hvor langt ‘toppen’ er fra den verden jeg oplever.

Ved godt at der inden for nogle racer arbejdes mere med restriktioner - men kan umuligt se at det skulle være årsag til at ‘the cat fancy’ sygner hen.

den blege her er sølv?

[QUOTE=Musashi;1284884]Ja, velkommen til min verden :frowning:

I forvejen ser jeg at Birma er blevet mere som en wannabe gammeldags colourpoint. Og hvis man bruger noget af de gamle perser sølvlinjer kan man sikket accelerer den ændring.

Den Birma vi havde tilbage i 1980erne var en semilanghårs kat, med sine egne racekarakteristika. Vi havde også colourpoint og der var tydelig forskel.
Hun var en lidt skør! - sjov og aktiv kat - hun var så glad for min gamle tabby perser. De to var gode venner :slight_smile:

Har set perser - colourpoint golden point - og de er da pæne. Men godkendte er de ikke og bliver det heller ikke for der er jo ikke perser opdrættere nok til at få godkendt nye farver.

Er træt af alle opdrættere der mener at deres racer åbenbart nu skal ligne gammeldags perser - uden at komme i nærheden af perser katten i dens storhedstid. (og jeg mener Birma, Ragdoll, Sibirisk skovkat, Langhårs britte, her)[/QUOTE]

Ja, det fremhævede har jeg også bemærket - jeg får det lidt underligt, når jeg ser billeder af Birmaer. De ligner fuldstændig mine gamle Colorpoints, men et sug i maven, dét får jeg hver gang og tænker tilbage på de dejlige katte, der var engang. :hjerte:

Jeg havde i alt 5 blåmaskede og 4 brunmaskede - dog ikke alle på samme tid, men alle var født i 70’erne og op til midtfirserne.

tror nu ikke næppe helelr på det er restriktionerne der gør folk bliver væk. Jeg kan tale for eget bryst og her er det sindssyge regler som slet ikke står skrevet og frygten for hvem der stikker en ny løgn så man får karantæne eller bliver exkluderet for visse mennesker har uanede chancer og andre skal åbenbart nakkes så hurtigt så muligt.
FD er blevet alles kamp mod alle om killingekøbere (jeg selv mener indenfor vores race er der købere nok pt)
Men at man har behov for og sprede rygter om folk for de ikke skal sælge deres killinger har jeg ikke forståelse for, hvis folk ønsker og købe hos andre er de ikke til mine katte og fred være med det. Det græder jeg ikke snot af!
Jeg startede i 2006 meget uskyldigt med en kat som egentligt var en gave og jeg var MEGA newbie og fattede ikke hvorfor man tog på katteudstillinger. Prøvede min første udstilling i Næstvedhallen i september 2006 og jeg husker varme og glæde for andre… den følelse har jeg ikke følt siden 2009 stort set.
Har vi forsøgt og hjælpe købere og give dem en god start har vi fået skyld for og “holde på vores købere”
Kommer aldrig til og forstå katteverdenen og glæder mig egentligt over jeg er hoppet ud af hysteri siden i DK og har vendt snuden den anden vej… her bliver man mødt af kram osv. osv.

[QUOTE=Sim-Sim;1284908]Ja, det fremhævede har jeg også bemærket - jeg får det lidt underligt, når jeg ser billeder af Birmaer. De ligner fuldstændig mine gamle Colorpoints, men et sug i maven, dét får jeg hver gang og tænker tilbage på de dejlige katte, der var engang. :hjerte:

Jeg havde i alt 5 blåmaskede og 4 brunmaskede - dog ikke alle på samme tid, men alle var født i 70’erne og op til midtfirserne.[/QUOTE]

De ligner - men jeg syntes de mangler det der søde runde look, kraftige bygning :slight_smile: Lige foto af colourpoint bicolour fra mit sidste kuld Robin :slight_smile:

Det jeg ikke forstår er at folk ikke kan se at det uundgåeligt falder tilbage på dem selv - og os alle sammen som opdrættere, når vi skændes på en ukonstruktiv måde. (Det er jo i disse tilfælde ikke debat med ordenlig menings udveksling)

Havde en opdrætter der kritiserede mine katte på facebook - på en personlig profil hvor vedkommende bare havde delt et opslag fra min facebook side. Må indrømme var godt nok :uha: - og tænkte hvis det er sådan man behandler en opdrætter fra anden race, hvordan er man så ikke mod dem i egen race…

Og at det er sådan stilen lægges an - det er træls. Virker som om nogle bare venter på den mindste chance for at komme ud med riven.

Vi er jo alle forskellige og kan lide forskellige racer/kendetegn så det står vel frit for om man synes om det ene eller det andet?
Vi har vel ytringsfrihed :wink:

[QUOTE=Vipstøsen;1284806]Tag nu bare siatalerne hvor rigtig mange efterhånden synes at det er så fedt hvis ørnene sidder helt nede på siden af hovedet (forestil dig en trekant hvor bunden er i top og spidsen peger ned). Jeg forstår det simpelthen ikke, jeg synes det er så grimt og langt fra standarden om en veldefineret trekant. Beklager hvis jeg træder nogle af jer andre siataler folk over fødderne, men jeg synes bare ikke det er pænt. Det må også have en eller anden form for kraniets udvikling at ørerne placeres dernede (ved bare ikke helt nok om det til at kunne sige om det er godt, skidt eller ikke har nogen betydning).

Men der er vel ikke andet at gøre end at avle mod det man selv kan holde ud… (apropo så har Zilla Kaninører :wink: :høhø: )[/QUOTE]

Hvis du går ind og læser standarden for Siam/orientalere, så står der altså ikke noget om en vel defineret trekant i den. Der står at hovedet skal være kileformet og at ørerne skal følge kilens linjer. Måske du tænker på NFO standarden, der ønsker hovedet som en ligesidet trekant.

Mange hilsner Pia

[QUOTE=Pia Nyrup;1285934]Hvis du går ind og læser standarden for Siam/orientalere, så står der altså ikke noget om en vel defineret trekant i den. Der står at hovedet skal være kileformet og at ørerne skal følge kilens linjer. Måske du tænker på NFO standarden, der ønsker hovedet som en ligesidet trekant.

Mange hilsner Pia[/QUOTE]

Jeg ved godt at der ikke står decideret trekantet i standarden, at ordet der bruges er “kile”, men en kile er nu engang trekant?

[QUOTE=Pia Nyrup;1285934]Hvis du går ind og læser standarden for Siam/orientalere, så står der altså ikke noget om en vel defineret trekant i den. Der står at hovedet skal være kileformet og at ørerne skal følge kilens linjer. Måske du tænker på NFO standarden, der ønsker hovedet som en ligesidet trekant.

Mange hilsner Pia[/QUOTE]

Jeg ved godt at der ikke står decideret trekantet i standarden, at ordet der bruges er “kile”, men en kile er nu engang trekant?

[QUOTE=Pia Nyrup;1285934]Hvis du går ind og læser standarden for Siam/orientalere, så står der altså ikke noget om en vel defineret trekant i den. Der står at hovedet skal være kileformet og at ørerne skal følge kilens linjer. Måske du tænker på NFO standarden, der ønsker hovedet som en ligesidet trekant.

Mange hilsner Pia[/QUOTE]

Jeg ved godt at der ikke står decideret trekantet i standarden, at ordet der bruges er “kile”, men en kile er nu engang trekantet?

[QUOTE=Pia Nyrup;1285934]Hvis du går ind og læser standarden for Siam/orientalere, så står der altså ikke noget om en vel defineret trekant i den. Der står at hovedet skal være kileformet og at ørerne skal følge kilens linjer. Måske du tænker på NFO standarden, der ønsker hovedet som en ligesidet trekant.

Mange hilsner Pia[/QUOTE]

Jeg ved godt at der ikke står decideret trekantet i standarden, at ordet der bruges er “kile”, men en kile er nu engang trekantet?

Uanset hvad der står tror jeg ikke det er meningen at toppen af hovedet bryder linien mellem spidsen af ørerne. Det ser jeg nogen gange når ørerne sidder meget lavt. Og når ørerne på sia/ori ikke kan holde sig selv oppe, synes jeg - som udenforstående - også det er for ekstremt.

Uanset hvad der står tror jeg ikke det er meningen at toppen af hovedet bryder linien mellem spidsen af ørerne. Det ser jeg nogen gange når ørerne sidder meget lavt. Og når ørerne på sia/ori ikke kan holde sig selv oppe, synes jeg - som udenforstående - også det er for ekstremt.