Finde løsning på (kattenes) sociale problem. Ny kat eller?

Ja, jeg kan altså ikke helt finde ud af hvad jeg skal stille op med situationen hjemme hos mig.

Jeg har tre katte. Mea på 5, hendes datter May på 3, og en stor mco dreng, Diego, på 11 mdr.
Problemet ligger i at Diego mangler nogen at lege med. Mea og May tolerere ham fint, de kan sagtens ligge og sove alle tre i sengen. Men de kan slet ikke lege med ham. Han er for stor, voldsom, hopper bare lige pludselig på dem. Og så er det hvæs, sprut og evt. et slag med poten og de stikker af fra ham (og nogen gange tror han så at han skal jagte dem). (Han vejer 8-9 kg, og de 3-3,5 og 4-4,5 kg)

Jeg opfatter det som om at han bare gerne vil have nogen at lege med, og ikke forstår hvorfor de ikke vil lege med ham.

Jeg har længe grublet på hvad jeg skal gøre. Jeg havde håbet han ville vokse fra det, men det er han i hvert fald ikke endnu (han er jo så heller ikke så gammel endnu).
Kunne en løsning være at få endnu en kat som legekammerat til ham? Eller ville det bare forværre hele situationen?
Og hvis det kunne være en løsning, skulle det så være en jævnaldrende, eller skulle det være en yngre killing/kat?

Eller skal jeg bare håbe på at det går over? Det er jo synd for både dem der hader at han hopper på dem (og det forværre situationen generelt at de ikke ved om han bare vil sige hej, eller at han hopper på dem for at tumle) og for ham at han ikke har nogen der vil lege med ham?
Jeg forsøger at underholde ham så meget jeg kan med legetøj, men han ser jo også de to tøser lege med hinanden og fare frem og tilbage.

Og hvis det er en løsning. Så er der altså også det med pladsen. Jeg bor alligevel kun på knap 50 kvm. Jeg kender en der har to huskatte og to mco’er på ca samme plads, hvor det skulle gå fint, men?? :?

Håber nogen kan komme med et bud på hvad der kunne hjælpe… -jegkrydser

Jeg tror at en god løsning ville være at finde en kammerat til ham, endnu en hanmis, da de ofte gerne vil tumle voldsommere end hunnerne. - En jævnaldrene ville nok være bedst, men jeg tror at hele flokken ville have nemmere ved at acceptere en yngre mis. - Jeg tror i hvert fald ikke at situationen vil forværres.

Så kan må du jo så afklare med dig selv om du vil have 4 på 50 kvm. Jeg mener personligt ikke at det er et problem, når man bare har en masse “fristeder” til dem, så de kan være alene hvis de vil det.

Jeg håber at du finder en løsning [smilie=hate-smile.gif]

Ved ikke om det er mig du hentyder til :stuck_out_tongue: - men jeg har i hvert fald 2 huskatte og to Coon’er på 45 kvm og det går super så længe de tre lader den fjerde være i fred. Og selvom det ikke er meget plads, er der plads til at hun kan komme væk fra dem hvis de bliver for nærgående.

Min anbefaling ville klart være at få en legekammerat til Diego, det skal være en dreng så de kan lege drengelege sammen og han skal være yngre eller max. jævnaldrende med Diego. Tror det vil kunne give ro i din flok så tøserne kan lege deres lege lidt mere i fred.

Men ingen løsning er idiotsikker, man skal huske at det også kan gøre tingene værre. Nu er jeg så bare optimist på det område.

Det med hvor meget plads der er, vil ikke holde mig tilbage… 50 kvm… tjo mon ikke der kan være 4 katte… hvis der er plads til 3 mon så ikke der også er det til 4…

Enig -thumbs

Drenge leger drengelege og piger leger pigelege -thumbs Det ser vi i al fald hos os, pigerne leger løbelege, hvor det handler om at løbe og helst komme først, hvor imod drengene når de leger løbelege gør det for at fange hinanden og så ellers tage en slåskamp. Forsøger de sig med pigerne, så er fanden løs -what og de skriger op om ulovlige midler og meget andet :smiley:

Jeg husker godt da vores første to MCO - en han og en hun - fik selskab af et par stykker mere og fik en kønsfælle at lege med. Det passede i sær drengene godt, for nu kunne der blive mulet igennem, mens tøserne sad og ordnede pelsen, der var kommet i uorden efter løbeturen.

Jeg ville ikke lade mig skræmme af fire katte på den plads du har, tre der ikke er i harmoni har brug for mere plads end fire der er i harmoni med hinanden. Så “go for it” få skaffet en kønsfælle til ham bissen, så tøserne kan være i fred for hans tossestreger.

Tak for jeres svar [bigloony] Dejligt at høre at jeres betragtninger er noget af det samme som det jeg selv har tænkt, især det med tre i disharmoni ifht 4 i harmoni. Og Meekocoons - Hvor har du ret i det med typen på legene. Har ikke lige lagt bevidst mærke til det, men det er da præcis sådan det er -thumbs

Tina - Ja, det var lige dig jeg tænkte på, vi har jo lidt samme forhold osv :slight_smile:

Så skal jeg bare finde ud af om JEG kan overskue at have 4 katte, det er godt nok meget. Og hvor sådan en 4. skal findes (og lige pt fianseres)

Så er mit næste spørgsmål: Hvilken kat vil passe godt med en stor goofy maine coon dreng?
En maine coon mere, en huskat, en anden race? (Der er jo en del racer jeg savler over, og selvom jeg sikkert kunne klare en til uden problemer kunne jeg måske godt overveje en korthåret denne gang.)

Ikke fordi jeg selv opdrætter MCO, men jeg vil anbefale dig endnu en MCO.
Jeg har efterhånden set nogle gange, at når folk har flere racer sammen, incl. en MCO, og de så får endnu en MCO, så er det MCO’erne, der søger sammen.

Er dine katte neutraliserede?

Tak for dit svar Mega. Okay, endnu en mco. Jeg havde ellers overvejet en brite, da jeg synes rigtig godt om racen. Men en mco er måske bare det bedste… (Sad ellers lige på http://www.vildkat.dk/index.php?sidenummer=1 og kiggede på den blå russer fra Randers, og en stor huskattekilling; Lilledu. Men de kunne ikke være en mulighed?)

Ja, alle mine er kastrerede og har været det længe :slight_smile:
Hvilken alder vil du mene at det er bedst den evt. nye kat får?

Jeg ved ingenting om briten.

Men jeg tror MCO’erne er lidt noget for sig, og kan blive for voldsomme for andre racer. (Vil gerne høre hvis det ikke passer)

Jeg ville finde en hankat på samme alder som din killing og af de samme linjer, evt. en bror el. lign.

Tak for dit svar, Sheer. Brite er det nok mere mig, der gerne vil have end katten :wink: Men jeg håber at der kan komme nogen på banen, der har erfaring med både mco og brite og sige om det er en god eller dårlig idé?
Diego’s kuld brødre bor dog vist godt hvor de er :slight_smile: Men opdrætteren har faktisk et kuld fra samme forældre pt., de er dog vist afsat :frowning: Var inde og se på hendes hjemmeside.

Opdrætteren kan sikkert hjælpe dig med at finde noget lignende hvis du spørger. Linjerne skulle nok være til at finde, men hvor temperamentet sidder, kan jeg ikke gætte mig til, men måske ved hans opdrætter det.

Jeg har jo selv for nyligt oplevet et lykketræf af en temperament-match, det var imellem Ninjo og min Wulfi (som er en pige). De to er simpelthen en perfekt kombination i ballade-niveau, de passer super godt sammen. Før var Ninjo lidt for meget for mine to andre katte, nemlig. Ninjo og Wulfi er ret forskellige, men også lidt mere ens, hvis man går længere tilbage i stamtræet, men et lykketræf og en tilfældighed alligevel, synes jeg.

Sheer - Ja, jeg har skrevet til opdrætteren. Men hun skal jo også lige have tid til at svare.
Og hun kender jo også lidt til hans temperament, den lømmel :smiley:

Det lyder godt. [bigloony]

Ups kan se jeg troede han var af det nyere kuld - han er jo stor 11 mdr - en killing tror jeg godt du ville kunne så - glem det jeg sagde med een på hans egen alder. Det var en svipser.

En af de livlige brite varianter tror jeg sagtens kunne gå fint sammen med mco. Nu har jeg jo sølvbriter, og kun tøzer, men thjuuuu-hej hvor er de godt nok levende :-))).

Pladsen synes jeg ikke er et problem, når bare hjemmet er indrettet til at opfylde kattenes behov for at klatre - gå i højder. En kat måler jo ikke et rum i kvm, nok nærmere i rummeter ??. Vores ejerlejlighed er osse kun en 2 værelses, med begrænset plads - Vi har gulv til loft klatretræer, og vi ser stort på, om kattene springer på skabe og borde, så vores fire tøzer har vist den udfoldelse de behøver …Jeg har nu heller aldrig lagt mig fast på antal af katte, men harmoni i flokken bestemmer her hos os, hvor mange vi har plads til.

Jeg vil nu stadig holde på, at “lige børn leger bedst”!
Maine Coon’en er mentalt lidt anderledes end mange andre racer, har jeg indtrykket af, og jeg ville lade tvivlen komme MCO’en til gode.
Det vil da være både synd og ærgerligt at anskaffe en kat mere, og MCO’en så stadig er “alene” i flokken.

Alice - Ja, det er jo lige det mht pladsen. Mine må også være i næsten alle møbler (køkkenbord er fy, især fordi det så kan lede op til et hop op på komfuret. Mea er den eneste der må være på skrivebord nu, da det er blevet hendes ekstra, private spisested), men et gulv til loft, et mindre kradsetræ, og et arrangement af træ øl kasser i min udstue, samt diverse møbler giver så vidt jeg kan mærke mine den udfoldelse de har brug for. :slight_smile:

Men godt at høre mht at en livlig brite kunne følge med. Jeg vil så sige at jeg ikke synes at min mco dreng er specielt aktiv :slight_smile: Men det kunne nu nok ændres hvis han havde nogen der gad lege med ham.

Mega - Ja, det har du helt ret i. Jeg har også skrevet til hans opdrætter og hørt om hun har eller kender nogen der mangler hjem til en dreng på 3-10 mdr, der kunne passe sammen med Diego.

Kender du tilfældigvis nogen, Mega?

Jeg vil helt sikkert også anbefale dig at få endnu en mco dreng. Jeg har selv haft mco’er før, en dreng og en pige, og der var drengen alt for voldsom og tung i leg. Det endte som regel også i hyl og skrål. Dog valgte jeg at få en burmeserdreng og han og mco-drengen gik fint i spænd sammen.

Tina - Tak for dit råd. Dejligt at høre at jeg ikke er den eneste med en dreng der er for voldsom :slight_smile: Bragte det mere fred hjemme hos dig? Og hvordan tog pigen at den nye flyttede ind?

Jeg tror ret sikkert at løsningen bliver endnu en mco dreng. Og tror også at jeg har fundet ham, så nu må vi se om ikke det kan hjælpe. Mange tak for jeres råd i hvert fald.