Findes der "Tortie" hanner?

Nu jeg tænker over det har jeg aldrig set en tortie han? Massere af smukke tortie hunner, sort tortie, hvid tortie osv.

Nogle der har set en tortie han? Tænker MCO og Norsk Skovkat f.eks. :slight_smile:

Så vidt jeg er orienteret så kan kun hunner være tortie…

Ja, der findes nogle få - men dem der er, er allesammen resultatet af en lille genetisk fejl, for normalt kan en han ikke blive tortie. Jeg kan huske bl.a. en tortie perser han, der hed Donneborgs Sort Arbejde :slight_smile: Han vandt endda best in show, og det var der såmænd også nogen der fik ondt af fordi han var tortie. Men det er ikke umuligt, bare relativt sjældent.
VH
Susanne

Ja, hanner Kan være tortie, men det er absolut ikke almindeligt. Det handler om at genet for rød, er kønsbundet til X-kromosomet. Alle katte har to udgaver af deres gener. Det røde gen “slukker” for det sorte gen så det ikke kommer til udtryk . For at være rigtig tortie skal en kat altså have både et gen for rød, og et for ikke-rød.
En hunkat har XX i kønskromosomer, og kan derfor både have et gen for rød og et for ikke-rød. En hankat har XY i kønskromosomer og kan derfor kun være Enten rød eller sort.
Medmindre katten altså har en kromosom fejl og er XXY - derved kan man få en tortie hankat. Disse er dog oftest sterile/infertile.

En anden mulighed for at få en tortie hankat er at den er kimær. Dvs. at to fostre er smeltet sammen i livmoderen, og katten derfor består af to individer :slight_smile:

En tredje ting der Kan få det til at se ud som om katten er tortie er pigment fejl :slight_smile:

Det er altså ikke almindeligt at hankatte er tortie, men der kan ske fejl så de forekommer.

Dette skulle i øvrigt eftersigende være et album med en tortie hankat (og hans tortie mor) hos DK Musplheim, der opdrætter norske skovkatte (og skulle forresten være nr. 2 hun har i opdrættet)
Tortie hankat

Denne Birmadreng er også tortie. Og så vidt jeg kan huske, så er han også fertil, og har fået flere killinger.


(Billedet venligst lånt fra hjemmesiden: http://www.vtsite.nl/dar-es-salaam/index.php )

Synes han er en godte:hjerte::hjerte: Gad vide hvordan temperamentet er på en tortiedreng…:gruble::?

Og endelig mangler mosaikkerne, hvor katten består af en mosaik af XX og XY celler, eller XX og XXY eller måske XY og XXY. For at blive tortie skal hans hudceller bestå af X-kromosomer både med og uden rødt. Han vil som udgangspunkt være steril, men i teorien kan hans kønsceller bestå alene af XY celler, og så vil han være fertil.
Hvis man bliver nysgerrig efter hvad han er, kan man få taget en blodtype og få hans karyotype fastslået. Er han klinefelter, de første Eva nævner, så er han steril; er han mosaik er han som regel steril men kan være fertil - og er han kimær vil han ofte være fertil.
Klinefeltere, mosaiker og kimærer forekommer selvfølgelig også hos hunkatte, men idet det er normalt at være tortie som hunkat, tænker man jo ikke over det. Hvis man har en infertil tortie hunkat, så KAN det måske være en forklaring, at hun har en kromosomfejl…
Nå, Chell, undskyld vi bliver nørdede - vi kan ikke gøre for det :slight_smile: Det korte svar er at jo, man kan godt falde over en tortie hankat en gang imellem :slight_smile:
VH
Susanne

Og ja, Jannie, Varsha er ganske rigtigt fertil :slight_smile: Har mødt ham mange gange, kender hans opdrætter godt :slight_smile:
VH
Susanne

Gad vide om man har noget statistik over hvor sjældent det, at tortie hanner forekommer…? Nogle der ved det? :?

Jeg kan finde nogen, der refererer til 1 ud af hver 3000 - men jeg kan ikke finde dokumentation for det. Kun en påstand om det :slight_smile:
VH
Susanne

Ja, jeg har også nogle der refererer til det som 1 ud af 4000 - men igen uden kilde :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;601962]
Nå, Chell, undskyld vi bliver nørdede - vi kan ikke gøre for det :slight_smile: Det korte svar er at jo, man kan godt falde over en tortie hankat en gang imellem :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Ikke undskylde, snarere tværtimod.

Jeg har sørme lært mere om genetik hos katten herinde, end ved at læse bøger om det, og søge på nettet.

Da jeg jo “bare” er kælekatte-ejer, men med hang til nørdet interesse for farver (og lignenede spændende), er denne side simpelthen guld, for her sidder simpelthen en vidensbank af format.

Og hvis ikke nogen ved det, sidder der nogen “nørder” der er superskrappe til at vide hvor man skal lede for at få beds resulttat, og det er så skønt.

Hvor sjovt, at der bringes et billede af en tortie birma i denne tråd…
Den eneste tortie-han, jeg har set, var netop en birma… Kan ikke huske stamnavnet - men han hed naturligvis Graffitti, både til dagligt og på stamtavlen :slight_smile:

Så vidt jeg husker, har Lotte (musplheim) haft den lille tortiedreng med på udstilling, så han skulle være reel nok :slight_smile:

hos mennesker er frekvensen af klinfelter drenge mellem 1 af 500 og 1 af 1000. Men tror egentlig der er flere, hvor de aldrig diagnosticeres.

synes den slags små ups både i mennesker og andre dyr er spændende, omend de der har det nok er uenige S

[QUOTE=Ann K;602396]Hvor sjovt, at der bringes et billede af en tortie birma i denne tråd…
Den eneste tortie-han, jeg har set, var netop en birma… Kan ikke huske stamnavnet - men han hed naturligvis Graffitti, både til dagligt og på stamtavlen :slight_smile:

Så vidt jeg husker, har Lotte (musplheim) haft den lille tortiedreng med på udstilling, så han skulle være reel nok :)[/QUOTE]
Mener næsten helt bestemt at det var Nuance´s Grafitti.

jeg har en dreng Ramses - han er med al sandsynlighed kimær (som Eva beskriver) for han har en rimelig stor sort plet på den ene pote og den er ret tydelig midt i al det røde… - dvs en bror/søster der aldrig er blevet til noget men er smeltet sammen i fosterstadiet ¨

det kan være en pigment fejl - men ofte når man ser større tydeligt afgrænsede felter på katten - så er det en kimær :slight_smile:

Hehe, tusind tak for svarene BTW. Og endelig ikke sig undskyld, jeg spurgte for at blive klogere jo :wink: Og må jeg sige at jeg er blevet.
Har nu også bare en kæmpe kærlighed for tortie katte! Ønsker mig stærkt en avls tortie hun engang … elsker især farven : blå tortie blocthed tabby med hvid
<333

Kender til et par tortie drenge inden for skovkattene. Den ene ved jeg var fertil for han var farfar til min ene kat. Han Hed Dansbjergs Ringo, kan ikke lige hitte et billede af ham hvor man kan se hans tortie plet. Men ellers har DK Musplheim også denne dreng om han er fertil er endnu uvist.

MVH
Gitte

Gitte, var han rød med bare en enkelt sort plet? Så er det en somatisk mutation - dvs. et enkelt “genenmbrud” af sort farve som den røde farve ellers “slukker for”, men uden at der er nogen kromosomfejl. De er altid fertile, selvfølgelig medmindre der er noget andet galt med dem.
VH
Susanne

tak til “genetik-nørderne” rigtig spændende og lærerig tråd

Hmm… så kommer den dumme lige og afbryder :uha::dokdok:¨

Er en tortie en kat der både er rød og sort? :ups::ups::ups: