Findes der "Tortie" hanner?

Lige præcis. :slight_smile:

Ok, men er det så ligegyldigt med mønsteret, og må der gerne være andre farver også?:ups:

Det er måske lettets, hvis du ser nogle billeder af tortiekatte? :slight_smile:

Hende her har den meget imponerende farvebetegnelse:
Sorttortiemakreltabby med hvid.
Hvilket egentlig ikke betyder andet end at hun er makreltabbymønstret og tortie med hvidt bryst, mave og poter (det hvide kan være fordelt på rigtig mange andre måder)

Spændende og lærerig tråd :wink:

min pige cleo - hun har også en af de lange titler :slight_smile: blåtortieblochedtabby… det betyder at hun er blå/creme og at hun har mønster som kaldes klassisk eller blotched (det er alt efter hvem man spørger)

det du skal tænke på er at sort/rød er udgangspunkt…
så kan du lægge fortyninding på - så har du blå/creme

så kan du lægge hvide pletter/plmager/poter på - så har du de 3 farvede…

og til sidst - så lægger du et mønster på - det er så striberne/pletterne der tales om… det der kaldes tabby… og der findes så makrel, spottet, blotched og ticked …

når du har set nogle billeder giver det bedre mening…

her er cleo - du kan meget tydeligt se hendes store creme plet i panden og de lyse rande under hendes øjne - det betyder at hun er tortie og er tabbymønstret

her er coon danicas flashy - en smuk sorttortie med hvid - der er ikke nogen lys eyeliner rundt om hendes øjne - hun er uden det mønster som min cleo har…

Hvor er de fine :inlove:

Men jeg tror jeg skal se mange flere katte før jeg har helt styr på det der :tihi:

Hvad kalder man så Konrad:? En rød stribemis med hvidt :høhø:

Nej, Konrad er en rødmakreltabby (uden hvidt, så vidt jeg kan se)… og endda en fin en af slagsen :slight_smile:

røde drenge er altid lyse om munden :slight_smile: det er ikke hvid…

her er min Ramses - han er uden hvid

og så er der et tilsvarende af Sethi - han ER med hvid - så kan du se forskellen :slight_smile:

Aah ok :ok:

Tak, så fik vi sat det på plads :tihi: Det er altid dejligt at lære noget nyt!

[QUOTE=Susanne W;603002]Gitte, var han rød med bare en enkelt sort plet? Så er det en somatisk mutation - dvs. et enkelt “genenmbrud” af sort farve som den røde farve ellers “slukker for”, men uden at der er nogen kromosomfejl. De er altid fertile, selvfølgelig medmindre der er noget andet galt med dem.
VH
Susanne[/QUOTE]
Han var bicolor, med meget ørd/hvid og kun to enkelte sorte pletter på str. med en 5 kr.

MVH
Gitte

Dejlig tråd med mange skønne billeder og gode forklaringer. Tak til såvel spørgere som svarere. :slight_smile:

Her er der to sort tortie blotched tabby med hvid :slight_smile: Samme farve og alligevel ser de ret forskellige ud :slight_smile:

Sidder lige og læser med her. Meget spændende. Det er ellers længe siden jeg sidst har talt om kattefarver. Tak for tråden, hehe :thumbup:
Uh, hvor er det også længe siden, jeg har været på her sidst. Tsk tsk.

Det er sjovt når man kigger dybere i farverne, hvor mange forskellige, der egentlig dukker op. Mine forældres gamle kat, som var tortie makrel tabby, havde jo i virkeligheden et væld af farver. Hun så lidt sjov ud, som om 7 forskellige malebøtter var væltet ned over hende. :tihi:

Hun havde jo naturligvis rød, hvid og sort, men også beige, lyse- og mørkegrå og chokolade. Sådan er det vel altid, der er flere forskellige nuancer, men de alle optrådte meget tydeligt på en gang forskellige steder :slight_smile:

Min egen Nala har dog kun lys og mørk rød og hvid og sort og en lille smule beige. Men det er også nok, jeg synes hun er smuk. :hjerte:

Billeddokumentation, vi skal ha’ billeddokumentation. :slight_smile:

For at hun er smuk eller for at hun er trefarvet? :stuck_out_tongue:

Hvis jeg nu kan huske hvordan man lægger billede ind… :ups:

Hun er helt sikkert smuk, men hvor smuk? D

Hvis jeg nu kan huske hvordan man lægger billede ind… :ups:

Det er nemmest at oprette et album under din profil og lægge billedet ind dér først. Så kan man bare kopiere BB-koden ind i de indlæg, man vil. :slight_smile:

Jeg ved ikke lige hvorfor, men uploaderen virker ikke lige nu :?

[QUOTE=Ann K;602396]Hvor sjovt, at der bringes et billede af en tortie birma i denne tråd…
Den eneste tortie-han, jeg har set, var netop en birma… Kan ikke huske stamnavnet - men han hed naturligvis Graffitti, både til dagligt og på stamtavlen :slight_smile:

Så vidt jeg husker, har Lotte (musplheim) haft den lille tortiedreng med på udstilling, så han skulle være reel nok :)[/QUOTE]

Nemlig Ann
Han hedder Nuance Grafitti

Tja jeg har altid bare kaldt Trixie en broget trefarvet, men efter at have kigget med her, gætter jeg så rigtigt i at hun er en sort tortie med hvidt ?

En halvbror til min Lexie fra Norge er også tortie.

Han er her…hans navn er Bjonnasen’s Drag Queen :tihi: