Findes dominans overhovedet hos hunde?

Efter min første weekend på skole hos Hund&Træning går jeg og sysler med noget, som blev sagt om den nyeste forskning vedrørende lederskab og dominans.

Jeg har intet svar eller facit, men finder det interessant, at forskere nu taler om, at hunden (naturligvis) ikke er en udvandet version af ulven, at hundens miljø ikke ligner ulvens overhovedet, og at de to arter stammer fra hinanden (måske) men at deres flokstruktur og sociale adfærd er markant forskellig (måske). Ulve er sociale dyr med en flokstruktur, der ligner menneskers familier til forveksling. To forældre leder flokken, men hver ulv(unge) har en særlig rolle, som den udfører. Der er ikke en hakkeorden. Og der er store forskelle på ulve i fangeskab/begrænset plads og i naturen. Dyr i fangeskab er hårdere mod hinanden end dyr i det fri (kilder: mech, runar Næs og Freddy Worm).

Tamhunden lever hos mennesker, hunde, der lever sammen eller mødes er ofte ikke i familie, og meget af det adfærd, der ses og tolkes som dominans kan ofte forklares som simpelt forsvar af attraktive ressourcer. studier af hunde fik forskerparret Coppinger (se bogen Dogs) til at konkludere, at tamhunden slet ikke er et socialt dyr som fx ulven og mennesket, men er semi-solitær (som katte også er selv om disse naturligvis heller ikke kan sammenlignes:-)). Dette kan betyde, at jeg personligt skal revidere min opfattelse af en hund…

I den forbindelse vil jeg gerne høre jeres bud på følgende:

  1. En underdanig hund kan vi nok hurtig blive enige om, hvordan ser ud, men hvordan ser en dominant hund ud? Kunne den adfærd være andet end dominans?

2)Er der en leder i en hundeflok eller sørger hunden bare for sig selv?

MVH Helle

Gode spørgsmål, håber du er interesseret i at finde ud af svarene på dem. Det kunne godt blive interessant.

Hvad er en leder?, kan man sige, hvem skal følge en leder?, og hvorfor gør de så det/ikke det?, hvor kan man observere deres naturlige adfærd?, og hvad er mest relevant at blive klogere på i den sammenhæng for dig?

… Hmm stort set de samme spørgsmål beskæftiger jeg mig med i dag og i morgen. -tihi

Jeg har lært om aha-oplevelser i skolen i dag. Jeg har også haft en spændende dag i skolen. Det er skønt.

:slight_smile:

Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, men fortælle, at samme diskusson kører i heste-verdenen. Her mener nye teorier, at heste i flok ikke har en “førerhest”, men at forskellige heste kan råde over forskellige ressourcer. Selvfølgelig er det også afhængigt af, hvor vigtig den ressource er for dem - hvis en hest er sulten, vil den kæmpe hårdt for at komme til høbunken. En hest kan have førsteret til vandet, en anden til høet, en tredje førsteret til at komme ud ad leddet, en fjerde til hopperne. En hest kan selvfølgelig også råde over flere ressourcer, men det nye er altså, at der ikke er EN hest, der bestemmer det hele.

Det er meget brugbart i træningen, hvor vi har en tendens til at bruge ord som dum, dominant, stædig mm. om vores dyr. Den farvning af deres egenskaber farver træningen. Efter at jeg er holdt op med at bruge hestens personlige egenskaber som undskyldning for, hvorfor en øvelse ikke lykkes, har jeg sjovt nok fået nogle meget sødere og veltrænede heste. For når hestens “natur” ikke længere kan bruges som undskyldning, er der kun et sted at kigge hen, og det er i spejlet, og når en øvelse ikke lykkes, må man finde ud af, hvordan man bliver bedre til at motivere hesten til at gøre det ønskede - og bedre til at forhindre uønsket adfærd.

Og så spørger jeg bare lige: Hvad er en underdaning hund? Er du sikker på, at det ikke er en hund, som igennem sine erfaringer har lært, at det i mange situationer er en god ide at holde lav profil? Så er det pludselig ikke en personlig egenskab mere, men en tillært adfærd…

mvh. tina

Ja det var en spændende debat vi havde - videnskab giver jo ikke facitter, men det er dette, som den nyeste forskning peger på.

personligt skal jeg revurdere hele mit syn på hunde. Og jeg har ikke engang været tilhænger af lederskab og dominans teorierne nogensinde. Men jeg troede dog, at hunden var et socialt dyr som ulven, men nu tyder alt på, at den er et semo-solitært dyr som katten!

Tænk over det.

Julie og jeg har haft mange snakke om natten om det siden. Hvorfor kan mennesker så påføre hunde ubehag i træningen i høj grad uden at hunden vender dem ryggen af den grund? Det kan man jo netop ikke med katte. De går bare.

Men HVIS hunden er semi-solitær, så kan forklaringen være, at hunden er TVUNGET til at blive hos mennesket uanset brug af metoder, fordi hundens miljø adskiller sig markant fra kattens på flere områder. Blandt andet går vi med hunde i snor og deres jagtevner er ofte enorm dårlige dvs hunden er meget mere afhængig af os end fx katten.

Dette får mig til at blive helt ked inden i, for det vil i givet fald betyde, at en masse hunde følger med en ejer på trods af, at det strider mod deres semi-solitære natur (pga brug af straf i træningen) fordi hunden ikke kan andet i dag efter generationers selektion og ændring imiljø (snor, fodring, begrænset frihed osv)

Og dette bør være motivationen til at droppe overdreven brug af straf i træningen og omgangen med hunden.

Synes jeg.

Meget tankevækkende

Vi sad forresten 15 trænere på kurset i weekenden, og ingen af os kunne pege på dominans uden at vores lærer hver gang kunne forklare det med noget andet.

Jeg tror ikke på, at det findes. Ganske som det heller ikke gør hos katten.

Den med ubehaget er altså nem. Heste bliver påført en del ubehag, og det, som det handler om, er at få dem til at tro, at de ikke har noget valg.

Jeg kender til en hest, som var “fræk” med sin ejer, bukkede og gjorde alt for at kyle hende af. Når underviseren red hesten, var der intet - den var blid som et lam. Underviseren var ikke i den voldsomme ende, men hun var dygtig og sikkert rigtig god til at time sine hjælpere. Det vil sige, at hun med ganske lidt - men godt timet - pres eller ubehag kunne overbevise hesten om, at det var smartest, at den gjorde, som den blev bedt om.

I øvrigt blev hesten aflivet. Det viste sig, at den var pivskæv og havde ondt i hele kadaveret. Det forklarer jo fint, at den ikke syntes, at det var sjovt at slæbe rundt med ryttere og forsøgte at kyle af. Det interessante her er, synes jeg, at hesten kunne overbevises om, at det var mindre ubehageligt for den at gå pænt med underviseren med smerterne, end det var at forsøge at komme af med hende. Der skal ikke meget pres til - hvis man bare ved, hvordan man skal lægge det og hvornår. Det stiller store krav til træneres evne og ønske til at lytte til dyrene, når de siger “nej tak” til at udføre opgaver for os.

mvh. tina

Link? Alternativt læsematriale…

Coppingers Dogs Dogs: A New Understanding of Canine Origin, Behavior and Evolution - Raymond Coppinger, Lorna Coppinger - Google Bøger

De konkluderer at hunden er semi-solitær og ikke ren social som fx ulven.

Dominans er i virkeligheden noget andet - artikel i hund og træning

http://hundogtraening.dk/magasin/artikler/nogetfornoget/nogetfornoget.htm

Og The Behavioral Biology of Dogs

http://www.cabi.org/CABIPages/bk_BookDisplay.asp?PID=1996

Okay… og det nye er???
Bogen du linker til er fra 2001…
Hanne Helmer Sørens konkluderer nøjagtig det samme… og andre før hende har samme observationer fra bla vildhunde"flokke" (fx dingoer)…
Talen om det positive samarbejde findes efterhånden hos utallige andre - også nogle der var længe før Coppingers bog, bla Anders Hallgreen…

Så, igen… hvor er det nye? :slight_smile:

(Ja, jeg har læst DOGS - for ca 5 år siden… glimrende bog… men ikke specielt revolutionerende i sine konklussioner)

Hjelmer er meget uenig med Coppingers, hvis bog jeg også har kendt siden den kom. Jeg har talt med Hjelmer om emnet et par gange - det er ikke mit indtryk, at hun mener, at tamhunden er semi-solitær tvært imod.

At dette ikke er nyt for dig Ann betyder ikke, at resten af hundeverdenen ikke har godt af at tænke over det. Det er mit indtryk, at en del hundefolk stadig taler om dominans som om at det rent faktisk eksisterer og er en målbar størrelse plus at det fører til en del overgreb mod hunde uden grund - jeg er interesseret i at få folk til at overveje om dominans eksisterer eller om hunden i virkeligheden gør noget andet.

Dele om det semi-solitære synes jeg ikke har været kommunikeret ret godt ud - i stedet har mennesker holdt fast i at tale om hunden som en social art med flokke ala ulvens. At tamhunden ikke nødvendigvis er social tror jeg godt kan overraske mange - i hvert tilfælde kan jeg se på andre fora, hvor jeg har oprettet det samme, at ejerne er ret rystede og finder oplysningerne helt nye. Det samme oplever jeg på den ene adfærdsbehandling efter den anden - hvorfor dette er forblevet en hemmelighed forbeholdt de få, undrer mig meget.

Jeg er ret ny i hundeverdenen - da jeg læste Coppingers bog, som er et af mine kæreste ejer, blev jeg MEGET overrasket over ikke at have hørt dette før - dvs at folk stadig omtaler hunden som social, når studier af hunde peger på andre mekanismer.

Om du synes denne tråd er relevant er ikke emnet - jeg håber, at andre har lyst til at besvare spørgsmålene, da jeg synes at disse ting er relevante at tænke over.

For hundenes skyld - og ejernes.

MVH

Så det er min holdning, at dette ikke er kommunikeret ud som det burde have været.

Jamen okay, så bider jeg på… vi er bare ikke særligt enige!

[quote=lenschow;298188]

  1. En underdanig hund kan vi nok hurtig blive enige om, hvordan ser ud, men hvordan ser en dominant hund ud? Kunne den adfærd være andet end dominans? [/quote]

I det øjeblik du anerkender, at der kan eksistere et begreb som “underdaning” adfærd, så må du nødvendigvis også anerkende dets modsætning… for hvorfor skulle underdaningheden ellers vise sig? Hvad ville nyttn være?
Adfærden ses hos alle hundearter - også isolerede opvokset i laboratiorieomgivelser… Medfødt? Tillært? og Forstærket gennem gentagelser? Tja… min påstand er at der må være en grund til at sådan en adfærd ligger hos en art…G

2)Er der en leder i en hundeflok eller sørger hunden bare for sig selv?

Det kommer sandelig an på, hvad du mener med lederskab og hvilke tolkninger du har af “at sørge for sig selv”!

Jeg køber ikke ideen med hunden om en semi-solitær art… måske fordi der i dette begreb ikke indgår at arten trives bedst med at leve i mindre grupper (ikke nødvendigvis familiegrupper, men dog grupper)… Grupper er ikke at sammenligne med flokke! og adfærden i gruppen er ikke at sammenligne med flokadfærd i øvrigt… HHS taler i øvrigt også om hunden som solitær jæger - men stiller spm tegn ved om observationerne overhovedet kan laves udfra en korrekt platform, da hunde idag lever sammen med mennesker overalt. På den baggrund bliver det meget vanskeligt at vurdere vilde domesticerede hundearters “naturlige” adfærd…
Så for mig er hunden et socialt dyr, der lever i mindre grupper…
Det er mange år siden at jeg skrottede alle tanker om at skulle være leder for et dyr, jeg alligevel aldrig kommer til at kommunikere korrekt og tydeligt med! Vi vil allerhøjst kunne komme frem til gensidig forståelse og samarbejde… til gavn og glæde for os begge. (Eller udnyttelse - hvis man hellere vil bruge de termer… det kommer lidt an på, hvordan man ser fordele og ulemper i forbindelse med domesticering af en hvilken som helst dyreart)

[quote=Ann K;298680]Jamen okay, så bider jeg på… vi er bare ikke særligt enige!

I det øjeblik du anerkender, at der kan eksistere et begreb som “underdaning” adfærd, så må du nødvendigvis også anerkende dets modsætning… for hvorfor skulle underdaningheden ellers vise sig? Hvad ville nyttn være?
Adfærden ses hos alle hundearter - også isolerede opvokset i laboratiorieomgivelser… Medfødt? Tillært? og Forstærket gennem gentagelser? Tja… min påstand er at der må være en grund til at sådan en adfærd ligger hos en art…G

Enig, al adfærd har en årsag. Intet i naturen sker tilfældigt. Hovedårsagen er altid overlevelse.

Jeg skal bruge lidt tid til at tænke over den med den underdanige adfærd og vende den med nogle af mine lærere samt forskere - måske er den også fejltolket?

Forskerne peger på, at ingen dominerer aktivt, men at det er den underlegne, der aktivt dæmper for egen vindings skyld. På den måde kan man sagtens forklare, hvorfor den ene eksisterer, hvis den anden ikke gør.
Nytten ved at underkaste sig er at man får adgang til dele af attraktive ressourcer, som ellers ville være umulige for en at få tilgang til dvs overlevelse.

Rang går nede fra og op - de højere rangerende tildeles deres roller af de andre - de tilkæmper sig ikke disse roller. I stedet for dominans er der tale om erfaring og i ulveflokke er det forældredyrene eller Breeders som Mech kalder dem, der per automatik har disse roller, som man før kaldte alfaer. Omegaen bliver i flokken, fordi ulve ikke kan/har svært ved at jage og overleve alene. Det er derfor bedre at ligge nederst i rang end at være alene og dø. Stærke individer forlader flokken og danner sin egen familiegruppe.

Vores tamhunde lever sjældent i familiegrupper. Deres miljø er markant anderledes end ulvens og faktisk er tamhunden meget bedre til at tilpasse sig end ulve er (Runar Næs, mech mfl).

Måske er underdanighed/underkastelse også noget andet hos tamhunden? Måske er det en tillært adfærd af nød - ganske som de hunde, der trænes med hårdt hånd er tvunget til at fortsætte med at følge deres ejer for at overleve?

Måske skal begge begreber nytænkes for at vi kan forstå tamhunden? Jeg har intet svar, men finder emnet interessant.

Der findes forresten ENORM lille forskning på familiehunde om nogen. Dette er en stor mangelvarer. Jeg ville ønske, at nogen ville kaste sig over emnet og studerer almindelige hunde i familier/hjem. Som vi tidligere har talt om herinde, så kan katte i naturen knap sammenlignes med vores indekatte selv om de er samme art.

Spørgsmålet er derfor om Coppingers forvildede hunde overhovedet kan sammenlignes med en familiehund, hvis miljø adskiller sig markant.
Alene hundesnoren er en miljøpåvirkning, der vil noget.

Det kommer sandelig an på, hvad du mener med lederskab og hvilke tolkninger du har af “at sørge for sig selv”!

At sørge for sig selv betyder i denne sammenhæng at hunden er opportunist og sætter egen overlevelse før de andres. De spiser, når der er mad, de spiser, det der er, Coppingers hunde bestod af mindre grupper af forvildede hunde, der ofte skiftede medlemmerne af gruppen ud. De var ikke i familie, og kunne en hund se en fordel ved at forlade gruppen, så gjorde den det og gik med en anden gruppe. Her ligger det semi-solitære blandt andet.

De jagede heller ikke sammen som ulvene gør. De opsøgte menneskers byer og spiste skrald.

At sørge for sig selv betyder, at hundens hjerne ikke tænker komplicerede begreber ind i en adfærd som fx at “få magt”, “at trykke andre ned” “at stige i rang”, når den handler - men at den i nuets øjeblik gør det, som betaler sig bedst for den selv - ganske som katten.

Jeg køber ikke ideen med hunden om en semi-solitær art… måske fordi der i dette begreb ikke indgår at arten trives bedst med at leve i mindre grupper (ikke nødvendigvis familiegrupper, men dog grupper)…

Det er forkert Ann - mange semi-solitære dyr lever i grupper eller kolonier.

Grupper er ikke at sammenligne med flokke! og adfærden i gruppen er ikke at sammenligne med flokadfærd i øvrigt…

Enig - og Coppingers hunde udviste heller ikke flokadfærd som de sociale dyr gør.

HHS (Psst - Hanne Hjelmer Jørgensen hedder hun :-)) taler i øvrigt også om hunden som solitær jæger - men stiller spm tegn ved om observationerne overhovedet kan laves udfra en korrekt platform, da hunde idag lever sammen med mennesker overalt. På den baggrund bliver det meget vanskeligt at vurdere vilde domesticerede hundearters “naturlige” adfærd…
Enig, se over for.

Så for mig er hunden et socialt dyr, der lever i mindre grupper…
Jeg er i tvivl om det sociale - katte siger vi normalt er SELSKABELIGE. Det er ikke det samme som social i biologisk/etologisk forstand.

Det er mange år siden at jeg skrottede alle tanker om at skulle være leder for et dyr, jeg alligevel aldrig kommer til at kommunikere korrekt og tydeligt med! Vi vil allerhøjst kunne komme frem til gensidig forståelse og samarbejde… til gavn og glæde for os begge. (Eller udnyttelse - hvis man hellere vil bruge de termer… det kommer lidt an på, hvordan man ser fordele og ulemper i forbindelse med domesticering af en hvilken som helst dyreart)[/quote]

Og det er heldigvis efterhånden en opfattelse, som mange deler. Men mange mangler også de fældende argumenter for hvorfor de afviser lederskabet som en idé, der er brugbar.

Julie(min kollega) siger det meget godt, synes jeg. Hun kalder det følgeskab i stedet for lederskab. Og det er et meget mere konkret begreb end lederskab. Ordet lederskab er super konfust og ubrugeligt. helt enig.

MVH

Måske skyldes de de der sølle tre timers søvn… men jeg kan ikke se forskellen og det revolutionerende nye :slight_smile:
Jeg har travlt idag - og får ikke tid til at indhente min forsømte skønhedssøvn, så yderligere diskussion fra min side må vente til min hjerne fungerer på andet en automatpiloten…

Og ja… HHJ - jeg er elendig til at huske navne!

Bare i orden Ann:-) Samme her - ligger vandret og skriver forretningsplan osv :slight_smile:

Jeg har ingen svar, men jeg elsker debatten om dette - jo bedre argumenter mod lederskab jo bedre hundeliv.

KH

Fandt lige denne også

Den er fra maj i år.

MVH