FIP fordelt på racer

Pokkers jeg sidder og lærer lidt på nettet, og diverse ting, men jeg kan ikke finde ud af dette link http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6WJC-4GHSGWP-1&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=999473219&_rerunOrigin=google&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=54bf24ddc4ccb0e878096ef67a0e1d15

Er der nogle her som har adgang eller skal man købe det?

Synes I andre ikke det kunne være interessant at se, hvordan antallet af konstaterede FIP tilfælde fordeler sig på racerne i denne undersøgelse?

Jeg ville jætte gerne se den da… men kan man ikke det uden at købe?

Spurgte den nærrige.-)

Jeg kan allerede uden at se linket, fortælle dig at birmaerne ligger højt på listen. :ked:

Som jeg læser det, er det et resultat på én dyreklinik?
I så fald, tror jeg man skal passe på med at udlede alt for meget - jeg ved i hvert fald, at de danske opdrættere ofte samles “racevis” på de forskellige dyreklinikker.
En dyrlæge har mange skovkatteopdrættere, en anden mange Maine Coon opdrættere osv. Og hvor opdrætterne er, kommer ofte killingekøberne.

Det, der ville være interessant at undersøge, ville være de indsendte prøver til laboratoriet, hvor de testes for FIP - for en klinisk FIP-diagnose, er i mine øjne heller ikke godt nok til et holdbart resultat - jeg kender til for mange katte, der får diagnosen FIP, fordi dyrlægen ikke lige har andet de kan sige til tilfældet.

Da Jyrak havde dyrlægeseminar blev der talt om FIP statistik på verdensplan, og her ved jeg at birmaen lå meget højt i %.

Jeg tror ikke der er nogen tvivl om, at der er en arvelig og dermed racebestemt faktor :slight_smile:

Ja, birma ligger højest.Og mco og nfo ligger ret lavt. Jeg ville dog også gerne se de skriftelige artikler for det.

Helle - Det kan være du kan maile Susanne? Hun burde vel have dem liggende? :slight_smile:

[quote=Eva K;250987]Ja, birma ligger højest.Og mco og nfo ligger ret lavt. Jeg ville dog også gerne se de skriftelige artikler for det.

Helle - Det kan være du kan maile Susanne? Hun burde vel have dem liggende? :)[/quote]

Jeg har den - derhjemme - og har gæster i aften. Skal prøve at huske det. Det er ikke artikler - nok nærmere et diagram. Var det Susan Little’s indlæg?

For sygdomme som FIP og f.eks tandkødsproblemer er en ren opgørelse over hvilke racer der har fået noteret flest tilfælde jo vældig interessant indtil man så kommer i tanke om at det jo ikke skyldes en produktionsfejl som kan videregives som noget arveligt eller en smitsom mikrobe men et sammenfald af ?? faktorer.

Skal sådan en opgørelse sige mig noget værdifuldt skal der følge opgørelser, på de samme katte vel at mærke, for ??, ja alle de udefra kommende faktorer som kan få sygdommene til at træde i karakter, og så må man selvfølgelig kun medtage sikre dagnoser.

Synes nu der er stor forskel på FIP og tandkødsproblemer.

Hvilke andre faktorer end coronavirus mener du spiller ind på FIP?

[quote=Babette;250992]For sygdomme som FIP og f.eks tandkødsproblemer er en ren opgørelse over hvilke racer der har fået noteret flest tilfælde jo vældig interessant indtil man så kommer i tanke om at det jo ikke skyldes en produktionsfejl som kan videregives som noget arveligt eller en smitsom mikrobe men et sammenfald af ?? faktorer.

Skal sådan en opgørelse sige mig noget værdifuldt skal der følge opgørelser, på de samme katte vel at mærke, for ??, ja alle de udefra kommende faktorer som kan få sygdommene til at træde i karakter, og så må man selvfølgelig kun medtage sikre dagnoser.[/quote]

Hmmm, hvordan ved du det ikke skyldes noget arveligt? Hvor godt et immunforsvar er har da noget med arvelighed at gøre - men også ydre påvirkning.

Det er lidt den der med ser man noget tit nok - så er det sikker helt normalt:-(

Se det kunne jeg jo godt tænke mig at vide. At have coronavirus er jo ikke lig med at katten får FIP. Hvilke faktorer får coronavirusset til at mutere til den agrassive dødelige slags. Kender du dem, jeg gør ikke. Jeg kende det man skyder på men derudover er vi lige nøjagtig lige så kloge som vi er på hvorfor enkelte individer får mundproblemer og andre gør ikke med samme forældre og fra samme kuld og opdrætter.

[quote=Babette;250992]For sygdomme som FIP og f.eks tandkødsproblemer er en ren opgørelse over hvilke racer der har fået noteret flest tilfælde jo vældig interessant indtil man så kommer i tanke om at det jo ikke skyldes en produktionsfejl som kan videregives som noget arveligt eller en smitsom mikrobe men et sammenfald af ?? faktorer.

.[/quote]

Nu mener jeg så helt bestemt, at kunne huske fra tidligere debatter om eks. FIP, at for at den sygdom kommer i udbrud, er det en forudsætning, at katten har en medfødt, nedarvet defekt i sit immunforsvar, der gør at hvis den kommer i forbindelse med smitte fra coronavirus kan det udvikle sygdommen…og at det altså ikke alene er nogen udefra kommende faktorer (eks. coronavirus) der kan få sygdommen i udbrud…

Så jo, en “produktionsfejl” må det jo være, da coronavirus åbenbart er helt uskadeligt for mange katte (formodentlig dem der ikke har det defekte immunforsvar ?) , og at det yderligere fastholdes at op mod 80 % (så vidt jeg husker) af alle katte er coronabærere.

Så ud fra den betragtning mener jeg nu sagtens, der kan udarbejdes statistikker over hvilke racer der oftest får FIP, fordi hvis så mange katte er bærere af coronavirusset, så er det meget indlysende at de der bliver syge af FIP er dem med defekten.

Og tand- og tandkødsproblemer er jo også noget arveligt i mange tilfælde, selv om det nok der vil være sværere at fastslå, om de problemer skyldes arvelighed eller uhensigtsmæssige foderemner eksempelvis,

[quote=Felis;251010]Nu mener jeg så helt bestemt, at kunne huske fra tidligere debatter om eks. FIP, at for at den sygdom kommer i udbrud, er det en forudsætning, at katten har en medfødt, nedarvet defekt i sit immunforsvar, der gør at hvis den kommer i forbindelse med smitte fra coronavirus kan det udvikle sygdommen…og at det altså ikke alene er nogen udefra kommende faktorer (eks. coronavirus) der kan få sygdommen i udbrud…

Så jo, en “produktionsfejl” må det jo være, da coronavirus åbenbart er helt uskadeligt for mange katte (formodentlig dem der ikke har det defekte immunforsvar ?) , og at det yderligere fastholdes at op mod 80 % (så vidt jeg husker) af alle katte er coronabærere.

Så ud fra den betragtning mener jeg nu sagtens, der kan udarbejdes statistikker over hvilke racer der oftest får FIP, fordi hvis så mange katte er bærere af coronavirusset, så er det meget indlysende at de der bliver syge af FIP er dem med defekten
[/quote]

Du kan kalde det hvad du vil - produktionsfejl det har jeg da aldrig hørt. Jeg tror langt mere på der har noget med psyke at gøre. Vi ved jo at hovedparten udvikler FIP når de forlader deres trygge rammer.

At vi ved nogen racer er mere disponeret end andre tror jeg heller ikke på ahr det mindste at gøre med produktionsfejl - hvad for en produktionsfejl - jeg forstår dig ikke?

Så vil jeg vove en helt anden påstand med tandkødsproblemer - jeg tror meget mere på det også har noget at gøre med hvad vaccine man bruger - værs’go og tænk over den!

På de kurser jeg har deltaget i har jeg ikke hørt at coronavirus muterer på grund af en genetisk anden opbygning af immunforsvaret end normalt. Vil gerne se forskningresultater og dyrlægeartikler om emnet. Ikke at jeg ikke tror på dig, at blive klogere kan jo ikke skade.

Jeg er personligt helt og aldeles overbevist om en arvelig faktor.
Jeg har lavet 29 kuld og har haft “produceret” 4 tilfælde af FIP hos mine killinger - og sjovt nok var det ud af 2 kuld, der var samme kombination.
Det er for mig lidt mere end bare et tilfælde.

Hvad den arvelige faktor er, ved jeg ikke - og det ved forskerne heller ikke. Men jeg har endnu til gode at høre dyrlæger sige, at der ikke er en arvelig faktor.

Coronavirussen spiller naturligvis ind, men eftersom omkring 80% af kattene har denne virus, kan det næppe have så stor betydning.

[quote=Lis Dahlstrøm;251014]Du kan kalde det hvad du vil - produktionsfejl det har jeg da aldrig hørt.

Nu var det altså Babette, der brugte ordet produktionsfejl…jeg satte det i gåseøjne

Jeg tror langt mere på der har noget med psyke at gøre. Vi ved jo at hovedparten udvikler FIP når de forlader deres trygge rammer.

Jeg er så overbevist om, at sådan en sygdom ikke alene kan boostes af psyken.

Jeg kan acceptere, at katten fødes med en fejl (arvelig eller spontant opstået), som ikke nødvendigvis betyder, at den bliver syg…men hvis den så udsættes for smitte (corona) på et tidspunkt hvor katten er mere påvirkelig, at det så kan spille ind med psyken.

At vi ved nogen racer er mere disponeret end andre tror jeg heller ikke på ahr det mindste at gøre med produktionsfejl - hvad for en produktionsfejl - jeg forstår dig ikke?

Jeg opfatter i den forbindelse produktionsfejl som at der nedarves noget uhensigtsmæssigt i avlen

Så vil jeg vove en helt anden påstand med tandkødsproblemer - jeg tror meget mere på det også har noget at gøre med hvad vaccine man bruger - værs’go og tænk over den![/quote]

M.h.t. vaccine og påvirkning af tandkød, det skal jeg ikke kunne sige…blot at mine katte ikke vaccineres og at de hverken har tand- eller tandkødsproblemer, men det er jo ligesom ikke nok til at danne basis for en statistik…

Men hvis, så forstår jeg sådan set godt, hvis flere og flere fravælger vaccinationer, da jeg mindes at du også tidligere har været fremme med teorier om, at vaccinationer kan skade kattenes organer (nyrer), og at der vist også foreligger nogen undersøgelser om, at der i mange år efter fandtes ophobede antistoffer fra vaccinen.

For så bliver vaccinen et valg mellem “pest og kolera”…undlad at vaccinere og lev med risikoen for, at katten får den sygdom der vaccineres mod…eller vacciner og risiker at påføre katten uoprettelige skader…

Jamen så er vi jo enige.

En opgørelse over disse sygdomme giver først rigtig mening når vi har mulighed for at sammenholde det med andre faktorer omkring kattenene. Hvad der så skal belyses må andre fortælle jeg ved det ikke. Kamp/flugt reaktionen får jo skyld for meget i vore dage. Med rette uden tvivl. Så en opgørelse hvor der er lavet nøje studier over hvor ofte og over hvad kattene reagerede vil efter min mening hjælpe os et godt stykke hen af vejen, MEN allerhelst et forskningsresultat med det emne som centrum og en dyrlæges perspektivering af resultatet. Det er nok klogest at lade dyrlæger på KVL og lignende uddannelsesteder komme med bud på hvad der kan trikke FIP m.m. til at angribe kattene.

:S

Jeg sætter ikke min lid til LIFE (KVL), hvad kattesygdomme og i særdeleshed FIP angår.
Winn Feline er absolut det sted, hvor man bør søge sine oplysninger om FIP.

[quote=Felis;251040]M.h.t. vaccine og påvirkning af tandkød, det skal jeg ikke kunne sige…blot at mine katte ikke vaccineres og at de hverken har tand- eller tandkødsproblemer, men det er jo ligesom ikke nok til at danne basis for en statistik…

Men hvis, så forstår jeg sådan set godt, hvis flere og flere fravælger vaccinationer, da jeg mindes at du også tidligere har været fremme med teorier om, at vaccinationer kan skade kattenes organer (nyrer), og at der vist også foreligger nogen undersøgelser om, at der i mange år efter fandtes ophobede antistoffer fra vaccinen.

For så bliver vaccinen et valg mellem “pest og kolera”…undlad at vaccinere og lev med risikoen for, at katten får den sygdom der vaccineres mod…eller vacciner og risiker at påføre katten uoprettelige skader…[/quote]

Det har du helt ret - og det mener jeg stadig - for lidt og for meget og især af sidstnævnte hvad angår kattesyge.

Det skal nævnes at katte dør af kattesyge - og det smitter som ind i … - så selv med riskoen for proteiner i nyrerne er det uansvarlig ikke at vaccinere udekatte - ikke hvert år - for det er slet ikke nødvendigt.

Men kattegsyge har intet med calici virus at gøre som kan gå på tandkødet - den mener jeg man skal vaccinere mod - især katterier. Min formodning går på om den dræbte vaccine overhovedet er god nok hvad angår smitterisko og udbrud på vaccinerede katte.

Jeg sætter ikke min lid til LIFE (KVL), hvad kattesygdomme og i særdeleshed FIP angår.
Winn Feline er absolut det sted, hvor man bør søge sine oplysninger om FIP.[/quote]

enig - og/eller dr. Addie