FIP fordelt på racer

[quote=Babette;251043]Jamen så er vi jo enige.

En opgørelse over disse sygdomme giver først rigtig mening når vi har mulighed for at sammenholde det med andre faktorer omkring kattenene. .[/quote]

Nej ikke helt enige, for selv om det er sådan, at der skal flere faktorer til, så er det stadig sådan, at man på nuværende tidspunkt kan sige indenfor hvilke racer der findes flest tilfælde, og det må derfor utvivlsomt være ensbetydende med, at der så også indenfor de racer er en overvægt af eksemplarer med anlæg for at få sygdommen…

Helt det samme som andre arvelige sygdomme…et enkelt eksempel kunne være PKD som næsten pr. definition er forbeholdt perser og blandinger deraf…

[quote=Lis Dahlstrøm;251014]

Så vil jeg vove en helt anden påstand med tandkødsproblemer - jeg tror meget mere på det også har noget at gøre med hvad vaccine man bruger - værs’go og tænk over den![/quote]

Det var et interessant synspunkt.
Som giver stof til eftertanke. :S
TAk…

Hvilken vaccine anbefaler du?
Idet jeg ikke tør undlade at vaccinere mine katte.

[quote=Mona Jensen;251057]Det var et interessant synspunkt.
Som giver stof til eftertanke. :S
TAk…

Hvilken vaccine anbefaler du?
Idet jeg ikke tør undlade at vaccinere mine katte.[/quote]

For voksne katte er toget kørt - calici er generelt et killinge katteri/udstillingsvirus.

Har katten stiftet bekendtskab med calicvirus - kan du ikke vaccinere dig ud af det.

Killinger der ikke har mødt calici mener jeg beskyttes meget bedre mod infektion med en levende svækket vaccine frem for en dræbt. Jeg mener det ud fra hvad jeg selv har observeret i eget katteri - og ud fra diskussioner med andre opdrættere og dr. dyr.

Herpes og Calici er katterisygdomme - kattesyge (som det direkte er uansvarligt at give katten hvert år) er den udekatten bør beskyttes mod - og Leukæmi hvis det er i området.

Det med kattesyge behøver da ikke være pest eller kolera?
Der er jo undersøgelser der viser at katte kan have antistoffer i blodet i mange år efter en vaccine.
Dvs. en, to eller tre vacciner når kattens immun forsvar er udviklet burde være rigeligt… Og man så derfor kan lade være at gøre det hvert år og overbelaste nyrene (aflejringer)

Og mht FIP, så mener WINN jo efterhånden at det er 50% styret af genestike faktorer - og så 50% af andre faktorer (f.eks. skal katten jo først smittes med corona…)

[quote=Lis Dahlstrøm;251014]

Så vil jeg vove en helt anden påstand med tandkødsproblemer - jeg tror meget mere på det også har noget at gøre med hvad vaccine man bruger - værs’go og tænk over den![/quote]

Den køber jeg så ikke…for indenfor birmaerne ser vi stort set aldrig problemer med tandkød…og det uanset hvilke vacciner vi nu bedst kan lide hver især.

Eftersom der jo klart er forskel på tendensen til tandkødsproblemer indenfor racerne, tror jeg heller ikke det har noget med vaccinen at gøre. Skulle da være underligt, hvis samtlige opdrættere indenfor en race valgte samme vaccine.

Jeg har vist i tidens løb prøvet de fleste typer vacciner - og jeg har ikke set tandkødsproblemer.

Da jeg har to racer som vaccineres med samme type vaccine tror jeg næppe det har så meget med det at gøre. Mine Briter har tendens til rødt tandkød, hvorimod Burmeserne ikke har problemer. Men den kan da ganske rigtigt være at nogle vacciner er bedre til at holde calici fra døren, har dog set eksempler på at det kan bryde igennem både hos den dræbte og den “levende” vaccine.
Jeg er ikke i tvivl om at der er en genetisk faktor der spiller ind på FIP,en høj Ik med lav genpulje er sikkert også en god medspiller samt tidlige udbrud af f.eks. calici. Man ved at virusinfektioner hos mennesker kan tricke autoimmune sygdomme og visse kræftformer, så hvorfor ikke coronavirusets tendens til at mutere.

Marina

Racerisiko og FIP, fra Jyraks foredrag marts 09, Dr. Lesley Lyons:

Mixed breeds: 0,35%
Abyssinier: 3,0%
Bengal: 12,5%
Birma: 22,2%
Himalaya: 1,1%
Ragdoll: 15,5%
Rex: 11,8%

[quote=Lis Dahlstrøm;251257]Racerisiko og FIP, fra Jyraks foredrag marts 09, Dr. Lesley Lyons:

Mixed breeds: 0,35%
Abyssinier: 3,0%
Bengal: 12,5%
Birma: 22,2%
Himalaya: 1,1%
Ragdoll: 15,5%
Rex: 11,8%[/quote]

Tak, Lis.
Kan du huske noget om de sagde, hvorfra tallene stammer?

[quote=Vivi_Fletcher;251258]Tak, Lis.
Kan du huske noget om de sagde, hvorfra tallene stammer?[/quote]

tallene stammer fra: Pestanu Somogyl et al; J Fed Med Song 2006

Hvem det er - aner det ikke - lyder ikke som skandinaver:-)

Lis - det er nu Pesteanu-Somogyi et al; J Fel Med Surg 2006 :slight_smile:
Men tak for oplysningerne. Nu fik jeg endelig selv fundet det i hæftet fra seminaret i marts, jeg var åbenbart for blind sidst jeg kiggede efter det :slight_smile:

Ved at søge på det, fandt jeg en artikel der referer til samme kilde og som skriver følgende
““Prevalence of Feline Infectious Peritonitis in Specific Cat Breeds.” It is generally known that pedigreed cats are more likely to develop feline infectious peritonitis (FIP) than random-bred cats. Does the disease afflict some breeds more than others? This was the question that researchers at a veterinary teaching hospital in North Carolina sought to answer utilizing records of cats diagnosed with FIP over a 16-year period. This study, as those done previously, indicated that sexually intact cats and pedigreed cats were significantly more likely to be diagnosed with FIP. It also revealed that males and young cats also had a higher prevalence of the disease. Significantly higher risk for FIP was found in Abyssinians, Bengals, Birmans, Himalayans, Ragdolls, and Cornish Rex, while Burmese, Exotics, Manx, Persians, Russian Blues, and Siamese were not at increased risk for the development of FIP. Undoubtedly, additional factors influence the relative prevalence of FIP. However, this study provides additional guidance when prioritizing diagnostic differentials in ill, pedigreed cats. [Pesteanu-Somogyi, L. D., et al. (2006). J Fel Med Surg 8(1): 1-5.]”

Ved at søge på den nye reference, fandt jeg så en yderlig reference
Pesteanu-Somogyi LD, Radzai C, Pressler BM (2006). Prevalence of feline infectious peritonitis in specific cat breeds. J Feline Med Surg 2006 Feb;8(1):1-5.
Hvilket så giver en del links
http://www.google.com/search?q=Pesteanu-Somogyi+LD%2C+Radzai+C%2C+Pressler+BM+(2006).+Prevalence+of+feline+infectious+peritonitis+in+specific+cat+breeds.+J+Feline+Med+Surg+2006+Feb%3B8(1)%3A1-5.&sourceid=ie7&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=&oe=

Enjoy, Helle :slight_smile: Her burde være noget du kan bruge. Hvis nogle af artklerne er i (ikke tilgængelige) databaser, som man kan søge i via statsbiblioteket.dk, så har jeg gratis adgang når jeg er på uni.

Tak for super links Eva:-)

Og I andre: Sender I test ind på jeres katte, som Wehnert opfordrer til at gøre generelt?

jeg overvejer det.

MVH

Helle - Jeg gør. Jeg tager med til Susanne og Claus her i Gram. Men har ikke en kopi af Diegos stamtavle som jeg troede jeg havde, kun af Jakos. Øv.

Yup, så er mundskrabet taget af dem begge :slight_smile:

[quote=Eva K;251440]Lis - det er nu Pesteanu-Somogyi et al; J Fel Med Surg 2006 :slight_smile:
Men tak for oplysningerne. Nu fik jeg endelig selv fundet det i hæftet fra seminaret i marts, jeg var åbenbart for blind sidst jeg kiggede efter det :)[/quote]

Cool, tak - det var dælme svært at læse så småt det stod:-)

[quote=lenschow;251456]Tak for super links Eva:-)

Og I andre: Sender I test ind på jeres katte, som Wehnert opfordrer til at gøre generelt?

jeg overvejer det.

MVH[/quote]

Øhhh, hvad for en test?

Lis - Ja, jeg måtte også tage brillerne af og nærstudere :slight_smile:

Mht test - en dna prøve af vores katte sammen med en kopi af stamtavlen, som UC Davies får lov at få og opbevare for så at kunne afgøre om der er slægsskab mellem katte der får FIP.

[quote=Eva K;251482]Lis - Ja, jeg måtte også tage brillerne af og nærstudere :slight_smile:

Mht test - en dna prøve af vores katte sammen med en kopi af stamtavlen, som UC Davies får lov at få og opbevare for så at kunne afgøre om der er slægsskab mellem katte der får FIP.[/quote]

Slægtskab er ikke nok - de bør også vide om kattene bor samme sted for at få et fornuftigt billede. For smitte, det gør corona jo også.

Lis D - :slight_smile: men det er bedre end ingenting. Når der er et tilfælde kan man jo så sende nærmere oplysninger med.