FIV på kattepension?

:):slight_smile:

Jeg var til det dejligste killingenus i eftermiddag… :wehuu:… havde desværre ikke kamera med da jeg skulle ud og løbe lige bagefter.

Men :

En famile har haft kat, den var i kattepension mens de var på ferie - senere blev den meget-meget syg og det blev konstateret, at den havde FIV - og han blev aflivet.

:ked:

Jeg blev spurgt i dag, om den kunne være blevet smittet på kattepensionen - men det kunne jeg ikke svare på ??

:?

En lille ting mere, den nye killing er meget lille - han vejer omkring et kilo, har skiftet øjenfarve til de skønneste brun-grå-grønne øjne - men jeg var slemt i tvivl om han virkelig er tolv uger ??

Hans hjørnetænder og hans små tænder er helt fremme ??

Lovede at spørge om disse ting - men foreslog, at de skulle ringe til sælger og høre den præcise dato for fødsel og evt gå til dyrlægen med ham - da det er ulovligt at sælge katte under 12 uger.

:slight_smile:

Har jeg glemt noget i forsøget på at hjælpe - så sig endelig frem.

Hvis ikke kattene har gået sammen og været i direkte fysisk kontakt, er det næppe årsagen.
Var det en indekat?
Hvor gammel var den?
I princippet kan katte jo have FIV i flere år før det udvikler sig til, at katten bliver syg for alvor.

Det er svært at sige noget om ud fra den vurdering, men sælger må jo vide det :slight_smile:

**En famile har haft kat, den var i kattepension mens de var på ferie - senere blev den meget-meget syg og det blev konstateret, at den havde FIV - og han blev aflivet.

Jeg blev spurgt i dag, om den kunne være blevet smittet på kattepensionen - men det kunne jeg ikke svare på **

Det er da heller ikke til at svare på.

men jeg mener nu, at FIV er en sygsom der udvikler sig meget langsomt, så hvis det ellers drejer sig om en sund og rask kat i god form, kan der gå år før der viser sig symptomer eller følgesygsomme/infektioner som følge af FIV-smitten.

Så muligvis er der måske større risiko for de andre katte der har været på pensionen på samme tid, såfremt de har været i fysisk kontakt med katten her.

[quote=Vivi_Fletcher;446378]Hvis ikke kattene har gået sammen og været i direkte fysisk kontakt, er det næppe årsagen.
Var det en indekat?
Hvor gammel var den?
I princippet kan katte jo have FIV i flere år før det udvikler sig til, at katten bliver syg for alvor.

Det er svært at sige noget om ud fra den vurdering, men sælger må jo vide det :-)[/quote]

:tak:

Tak, Vivi…han var indekat - han blev kun omkring to år gammel - så ja, han kan være født med det ??

:?

Ja, sælger må vide det og hun siger at han er 12 uger gammel…

:slight_smile:

Ja, i princippet kan han sagtens have det fra sin mor.

[quote=Felis;446382]**En famile har haft kat, den var i kattepension mens de var på ferie - senere blev den meget-meget syg og det blev konstateret, at den havde FIV - og han blev aflivet.

Jeg blev spurgt i dag, om den kunne være blevet smittet på kattepensionen - men det kunne jeg ikke svare på **

Det er da heller ikke til at svare på.

men jeg mener nu, at FIV er en sygsom der udvikler sig meget langsomt, så hvis det ellers drejer sig om en sund og rask kat i god form, kan der gå år før der viser sig symptomer eller følgesygsomme/infektioner som følge af FIV-smitten.

Så muligvis er der måske større risiko for de andre katte der har været på pensionen på samme tid, såfremt de har været i fysisk kontakt med katten her.[/quote]

:uha::uha:

Dén vej rundt havde jeg slet ikke tænkt :besvimer::besvimer:

Måske har han smittet andre så ??

Det var dog en rædsom tanke.

:brist:

Det er årsagen til at jeg mener at kattepensioner der “blander” katte er dybt useriøse.
FELV smitter kun ved tættere kontakt ( primært ved parringer og slagsmål), men for det første så kan man altid risikere slagsmål hvis man sætter fremmede katte sammen ( og hvorfor dog byde dem det stress når de alligevel ikke skal leve sammen resten af livet ?).

Der er større risiko for at andre ting kan smitte katte imellem og når man ved at katte netop er meget sarte omkring virus så er det i mine øjne dybt kritisabelt at man sætter fremmede katte sammen i sådanne situationer.

FELV er jo ganske almindeligt blandt fritgående katte - så hvis en af kattene i kattepensionen enten er fritgående eller har en fritgående far og/eller mor - så er risikoen tilstede.

Det er jo bla derfor vi opdrættere holder vores katte i sikre omgivelser ( i.e. inde i hus/lejlighed med evt. udgang til løbegård/indhegnet have).

Teresa