Fjernelse af hjørnetænder

Asani har været til tandrens og skal som sædvanlig have en tand fjernet. Denne gang er det desværre en hjørnetand, men der var ingen vej udenom, sagde dyrlægen.

Han har jo stort set ingen andre tænder tilbage - i hvert fald ikke kindtænder - og der ser ikke ud til på nogen måde at hæmme ham. Hvad er jeres erfaringer med fjernelse af hjørnetænder? Som hans tandsituation har udviklet sig de eneste år, så tænker jeg, at det ender med, at han mister dem alle til slut.

Jeppe mangler indtil videre en hjørnetand som dyrlægen har fjernet, og han virker på ingen måde påvirket af det. Jeg må indrømme, jeg har opgivet at holde styr på, hvor mange tænder, dyrlægen har fjernet, men hans score på den front er heller ikke vildt god :slight_smile:

2 Synes om

Min Tamina mangler begge hjørnetænder i undermunden.
Det giver ingen problemer.
Man skal dog være lidt ekstra opmærksom i dagene efter udtrækningen, da roden er lang og går dybt ned.
Der kan være lidt højere risiko for infektion. Min dyrlæger tager også et røngtenbillede efter udtrækningen for at være sikker på at alt er kommet med op.
Min datters kat har kun en enkelt hjørnetand tilbage og lever og fint uden. Hos nogle katte kan det give et lidt sjovt look og de kan have lidt svært ved at holde tungen på plads, men det er ikke noget jeg har set hos Tamina og min datters Bibi.

2 Synes om

Jeg har gennem tiden haft nogle stykker som har manglet enten 1 eller flere hjørnetænder.

Det er gået fint / går fint.

Dog kan tungen nogle gange ikke helt blive i munden :slight_smile: og nogle gange kan det være lidt besværligt at holde tørkosten i munden. Så kan der ligge lidt omkring madskålen.

Men ellers intet.

2 Synes om

Tak for at dele jeres erfaringer. Jeg synes jo, at hjørnetænderne er indbegrebet af et rovdyr, så det er alligevel lidt noget andet, når de skal af med dem. Men heldigvis skal han ikke ud at forsvare sit territorium bagefter. Eller for den sags skyld fange sin egen føde. Så det går jo nok.

3 Synes om

Dopey har altid haft en vis evne til at se temmelig uintelligent ud, men det er ikke blevet mindre udtalt efter at han fik fjernet en hjørnetand i overmunden. Han har en vane med at pakke overlæben ind i den side og så stille sig op med et udtryk af “Who? Me?” :stuck_out_tongue_winking_eye:

Men i forhold til at spise er der ingen problemer og tungen bliver også pænt, hvor den hører til.

2 Synes om

Hvordan går det med Asani i dag - er han kommet sig? :smiling_face_with_three_hearts:

2 Synes om

Så rigeligt! Han har været ekstremt irriterende her til morgen :hoho:

8 Synes om

Jamen han nåede det jo hellere ikke i går, på sin normale måde, så det skal vel indhentes i dag, eller noget… :tihi:

3 Synes om

Vi klarer os fint helt uden bisser - Mvh Muffin og Dream

Pelka og rynke havde heller ikke en pløk de sidste år.

Når det bliver tilpas ringe skal det hele bare ud, istedet for at de skal opereres x antal gange.

Mine har primært været mundhule betændelse, så der tog vi de alm først og så hjørne tænder nogle år senere.

Dream er form, hun afleverede et par stykker som yngre og sidst hun var til check, var det galt med flere, incl en hjørnetand, så vi blev enige om at rydde munden.

Det bedste jeg længe har gjort. Hun er stadig en prima donna, men SÅ meget mere kælen og kærlig og head butter og gnubber i et væk

6 Synes om

Forl… Staveplade

1 Synes om